Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Oavsett BBS-lsgen och " tvångsåtgärder" så kommer alltid människor att spy ut sig hat eller annat.
Människor hittar alltid vägar att uttrycka sig.
Och det går inte att förbjuda åsikter och tankar i skrift.
Människor hittar andra sätt att kringgå orden man vill förbjuda.
Yttrandefriheten har redan nödvändiga inskränkningar.
Allt nytt utöver det blir diktatoriska tag och omyndighetsförklaringar av människan.
De värsta psykopaterna och hatarna stiftar lagarna i vår värld.
Inte den " lilla människan"
Tror man att folk slutar hata genom att tysta dem?
Den nya lagen är inte i första hand riktad mot de politiska diskussionerna på Flashback eller andra nätfora.
Gudrun Antemars utredning tillsattes våren 2014 av dåvarande moderata justiteministern Betrice Ask. Bakgrunden var flera uppmärksammade fall av nätmobbing där skolungdomar lagt ut bilder och filmer på sociala media där andra ungdomar - ofta unga tjejer - förnedrades på olika sätt. När detta polisanmäldes upptäckte man att det fanns en lucka i lagen som gjorde det svårt att åtala förövarna.
Att det är detta som lagstiftarna främst haft i tankarna framgår av att den nya lagen förbjuder spridandet av "
bilder och andra uppgifter" som kan kränka någons personliga integritet. Det är alltså spridandet av bilder som står i centrum, även om skrivningen om "andra uppgifter" gör att lagen också kan komma att tillämpas på Flashback och andra diskussionsfora.
Jag tror därför inte att de politiska diskussionerna kommer att påverkas i någon större utsträckning av den nya lagen. Politiker är offentliga personer, och ribban är mycket högre för vad dessa får tåla i debatten.
Som jag skrev ovan är det nog snarare
Kändisskvaller och
Aktuella brott och kriminalfall som kommer att påverkas av den nya lagen.
Kändisar är iofs ofta offentliga personer, men långtifrån alla som det skvallras om i det forumets trådar kan betraktas som offentliga personer, särskilt inte kändisarnas familjer, kompisar och arbetskamrater. Särskilt punkterna i den nya lagen som förbjuder spridandet av uppgifter om:
1. någons sexualliv
2. någons hälsotillstånd
kan bli aktuella för skvallertrådarna.
Vad göller ABoK, så är det i stället punkten som förbjuder spridandet av uppgifter att:
3. någon utsatts för ett brott som innefattar ett angrepp mot person, frihet eller frid
som kan bli aktuell. Jag tänker då särskilt på förundersökningsprotokoll från våldsbrott och diskussionerna kring dessa, där icke-offentliga brottsoffer ofta hängs ut på ett sätt som den nya lagen gör brottsligt.
Däremot tror jag att den som vill spy galla över Löfven, Åkesson, Trump och andra politiker lungt kan fortsätta med det.