Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det var Missing People som drev det fallet själva. Heder åt dem, förresten.
Den begåvningshandikappade mannen kunde inte ha hunnit långt. Det hade varit betydligt lättare att hitta hans kropp (eller ännu hellre honom i livet, medan det fanns en chans) än att finkamma havsbottnen i hela Öresund... nästan. Nä, jag vidhåller att olika brotts- och olycksoffer tillmäts olika värde, helt enkelt.
Tänk bara på alla unga män som ramlar över kajkanter på fyllan, det är flera sådana försvunna varje år i olika hamnstäder. Finns hur många fall som helst, där polisen inte söker särskilt länge utan väntar tills kroppen flyter upp av sig själv. OM den gör det, och OM den hinner observeras då - innan den sjunker för gott...
Jag menade naturligtvis inte bara här i tråden. Jag reagerade mest på att danska polisen sa att det var så viktigt för de anhöriga att ha kropp att begrava. Visst, men en massa andra människor då som aldrig får en kropp att begrava? Det är inte lika viktigt.
Nu får du belägga med ett konkret fall. Enligt dig finns det massor med fall som du känner till.
Då borde det inte vara svårt att rota fram en länk på ett sådant fall.
Sedan var det ej i "mitt fall" missing people som drev fallet själva (?)
Det var både media och polis förtjänst även. Det var inte som du antyder att polisen lagt ned fallet.
Inledningsvis fanns inte uppgiften om att offret stigit på fel buss så man sökte med en stor insats på fel ort.
Trots att hoppet var ute att finna personen vid liv så gav man inte upp sökandet.
För familjens skull. För att de skulle få ett avslut samt en begravning.