2017-12-10, 16:34
  #14833
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ne, folk tvingas ju flytta in i dessa svindyra ockerhus och sen har dom bara råd med mat på lidl, kläder på HM 1 krogbesök i månaden och ingen bil. Det mesta går till hyran. Fattigdom.

Sen när ska du förklara när man blir arbetslös, får akassa med 11-12000 netto ska kunna överleva om man bor i en nyare förorts 1a med 8500 kr/hyra? Det fixar inte ens jag som är riktigt bra minimera mina kostnader. Med akassa går det inte ens byta lägenhet eller få en ny utan borgenär.

Vitsen är att begagnade hyresrätter kommer ut på marknaden. Vad är det som säger att man måste bo i en ny hyresrätt för att lösa sitt bostadsbehov?

Men ni som tycker att alla ska ha råd att bo nytt kan väl starta en fond för det?

Och när ni ändå är i farten kan ni väl starta en fond så att alla har råd att köra nya bilar?
Citera
2017-12-10, 16:37
  #14834
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vitsen är att begagnade hyresrätter kommer ut på marknaden. Vad är det som säger att man måste bo i en ny hyresrätt för att lösa sitt bostadsbehov?

Men ni som tycker att alla ska ha råd att bo nytt kan väl starta en fond för det?

Och när ni ändå är i farten kan ni väl starta en fond så att alla har råd att köra nya bilar?

Hörru ditt efterblivna mongo, jag skrev: Man arbetar, bor i en nyproducerad lgh med 8500 i hyra. Man råkar sen bli arbetslös och får kicken, svårt få nytt jobb. Hur ska man överleva med 11-12000 netto, den kassa din borgerliga regim vill ha med 8500 i hyra??????? Det går inte heller byta till en billigare lägenhet eller få en ny i bostadskön i detta fall utan någon som ställer upp som borgenär. Värdar accepterar inte akassa och har för höga inkomstkrav oftast.
Svara på det och inte massa trams om "varför ska en arbetslös bo i en nyproducerad hyresrätt" när det klart och tydligt står att man BLIR ARBETSLÖS när man redan bor i en av dina nyproducerade lägenheter med den hyresnivå di tycker är rimlig.
Hur löser man denna situation som uppkommr för många? Ska man svälta ihjäl, vad ska man göra? Detta är konsekvensen av den politik för förespråkar och du ska ge ett svar på detta din jävel.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-12-10 kl. 16:43.
Citera
2017-12-10, 16:39
  #14835
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår inte vad du snackar om när du antyder att folk inte har råd med det som byggs. Om det stämde skulle de som bygger stå med tomma lgh.

Det handlar inte om att öka boendekostnader generellt sett. Snarare lösa lokala problem på bostadsmarknaden och ja vissa kommer att få högre hyra.

Vem ska betala mellanskillnaden så att ”alla har råd”? Det om något är bidrag och ett alldeles för dyrt kalas för staten.
Det är inget kalas, det är snarare statens uppgift att sörja för att medborgarnas grundläggande behov tillgodoses. Samma som med vård, skola och omsorg, som också finansieras med skattemedel.
Miljonprogrammet på 60-talet gav oss lägenheter med överkomlig hyra tack vare statliga subventioner. Det krävs bara politiska beslut för att nytt Miljonprogram, något som regeringen dock inte verkar vara intresserad av.
Citera
2017-12-10, 16:54
  #14836
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är inget kalas, det är snarare statens uppgift att sörja för att medborgarnas grundläggande behov tillgodoses. Samma som med vård, skola och omsorg, som också finansieras med skattemedel.
absolut, men de flesta har redan råd med det. Staten ska inte hjälpa folk som redan klarar sig. Bara sådana som inte gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Miljonprogrammet på 60-talet gav oss lägenheter med överkomlig hyra tack vare statliga subventioner. Det krävs bara politiska beslut för att nytt Miljonprogram, något som regeringen dock inte verkar vara intresserad av.

Det är inte gratis bara för att staten ger subventioner. Pengarna måste tas in någonstans dvs från skattebetalarna. Hur sugna tror du att de som redan har bostäder är sugna på att betala för fler, när de redan har betalat för sin bostad en gång?

Du har fortfarande inte svarat på frågan varför staten ska strössla pengar över de som redan klarar sig?

Jag menar att staten bara ska hjälpa de som faktiskt inte klarar sig själv. Allt annat är slöseri med skattepengar.

Att bo i ny hyresrätt är en lyx och det ska man i första hand betala själv för om man väljer att bo så. Det har inget med övrig välfärd att göra.
Citera
2017-12-10, 16:55
  #14837
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Hörru ditt efterblivna mongo, jag skrev: Man arbetar, bor i en nyproducerad lgh med 8500 i hyra. Man råkar sen bli arbetslös och får kicken, svårt få nytt jobb. Hur ska man överleva med 11-12000 netto, den kassa din borgerliga regim vill ha med 8500 i hyra??????? Det går inte heller byta till en billigare lägenhet eller få en ny i bostadskön i detta fall utan någon som ställer upp som borgenär. Värdar accepterar inte akassa och har för höga inkomstkrav oftast.
Svara på det och inte massa trams om "varför ska en arbetslös bo i en nyproducerad hyresrätt" när det klart och tydligt står att man BLIR ARBETSLÖS när man redan bor i en av dina nyproducerade lägenheter med den hyresnivå di tycker är rimlig.
Hur löser man denna situation som uppkommr för många? Ska man svälta ihjäl, vad ska man göra? Detta är konsekvensen av den politik för förespråkar och du ska ge ett svar på detta din jävel.

Man får flytta till en bostad man har råd med, eller dra ner på andra utgifter? Med marknadshyror finns alltid ett utbud av hyresrätter i alla möjliga prisklasser, så det blir nog inte så svårt att anpassa sig.
Citera
2017-12-10, 17:01
  #14838
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man får flytta till en bostad man har råd med, eller dra ner på andra utgifter? Med marknadshyror finns alltid ett utbud av hyresrätter i alla möjliga prisklasser, så det blir nog inte så svårt att anpassa sig.

Jag skrev nyss att hyresvärdar inte i majoritet av fallen inte accepterar akassa som inkomst utan borgenär, går det inte in hos dig? Man får stora svårigheter att ens kunna flytta.
Vilka andra utgifter ska man dra ner på med 8500 i standard nyproduktionshyra nu för en 1a och ha 2500-3500 kr över som inte är socialbidragsnorm ens? man kommer knappt ha råd med mat ens och sen inget mer.
Ska man behöva flytta för man råkar bli arbetslös i 1-2 år till något kyffe bara för moderaterna vill ha bara 11-12 000 kr netto i akassa(medans du vill ha ännu lägre och vill inte betala för andra) ?
Hur kallhjärtad får man vara, förstör livet för massor av vanliga människor och den trygghet socialdemokratin byggt upp genom decennierna. Vem som helst kan bli arbetslös och inte få nytt jobb på 1-2 år eller att man inte klarar av att jobba pga av sjukdomar, psykiska problem eller mobbing.

I Norge har dom marknadshyror på 8500-10000 för en 1a i förorter, men deras löner är högre och akassan 20 000 kr/mån typ, så då klarar man ju sig. Jag vet inte vad det är du förespråkar för 1700-tals samhälle där folk svälter ihjäl? Du ska förklara detta.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-12-10 kl. 17:09.
Citera
2017-12-10, 17:07
  #14839
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man får flytta till en bostad man har råd med, eller dra ner på andra utgifter? Med marknadshyror finns alltid ett utbud av hyresrätter i alla möjliga prisklasser, så det blir nog inte så svårt att anpassa sig.
Hade säkerligen blivit som i Norge. Skulle uppskatta att 90% av hyreslägenheter a nämner i annonser " ikke nav", inga ikke arbetare dvs. Svårt att byta boende utan jobb då.
Citera
2017-12-10, 17:11
  #14840
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hade säkerligen blivit som i Norge. Skulle uppskatta att 90% av hyreslägenheter a nämner i annonser " ikke nav", inga ikke arbetare dvs. Svårt att byta boende utan jobb då.

Precis, jag blev nekad hyra andrahand av privatperson i Norge då jag för tillfället hade akassa då och sökte jobb i Norge trots jag kunde uppvisa nästan 1 miljon i sparande. Akassan NAV är i Norge iallafall typ 20 papp i månaden så man klarar sig gott om man blir arbetslös. Det blir ju lite svårare i Sverige om kurt-sunes samhällsvision får råda med 11 papp i akassa och 8500 i hyra på alla lägenheter som byggs nu! Man svälter alltså ihjäl då dom flesta har även lite skulder och andra utgifter som måste betalas.
Men sånt här skiter dom kallhjärtade, superegoist nyliberalerna i tråden som skattefuskar och smiter från tvlicensen och är megasnåla.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-12-10 kl. 17:14.
Citera
2017-12-10, 17:17
  #14841
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag skrev nyss att hyresvärdar inte i majoritet av fallen inte accepterar akassa som inkomst utan borgenär, går det inte in hos dig? Man får stora svårigheter att ens kunna flytta.
Vilka andra utgifter ska man dra ner på med 8500 i standard nyproduktionshyra nu för en 1a och ha 2500-3500 kr över som inte är socialbidragsnorm ens? man kommer knappt ha råd med mat ens och sen inget mer.
Ska man behöva flytta för man råkar bli arbetslös i 1-2 år till något kyffe bara för moderaterna vill ha bara 11-12 000 kr netto i akassa(medans du vill ha ännu lägre och vill inte betala för andra) ?
Hur kallhjärtad får man vara, förstör livet för massor av vanliga människor och den trygghet socialdemokratin byggt upp genom decennierna. Vem som helst kan bli arbetslös och inte få nytt jobb på 1-2 år eller att man inte klarar av att jobba pga av sjukdomar, psykiska problem eller mobbing.

I Norge har dom marknadshyror på 8500-10000 för en 1a i förorter, men deras löner är högre och akassan 20 000 kr/mån typ, så då klarar man ju sig. Jag vet inte vad det är du förespråkar för 1700-tals samhälle där folk svälter ihjäl? Du ska förklara detta.

Jag har aldrig sagt att folk ska svälta ihjäl, när har jag gjort det? Klarar man sig inte ska man ha bidrag har jag sagt. Men det är bara om man inte klarar sig.
Citera
2017-12-10, 17:19
  #14842
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hade säkerligen blivit som i Norge. Skulle uppskatta att 90% av hyreslägenheter a nämner i annonser " ikke nav", inga ikke arbetare dvs. Svårt att byta boende utan jobb då.

Som sagt.. alla ska ha en bostad det är det viktiga. Men inte att alla kan bo till underpris på östermalm. De som inte klarar sig ska såklart få hjälp. Då måste staten/kommunen gå in som garant om någon inte får en bostad pga arbetslöshet etc.
Citera
2017-12-10, 17:21
  #14843
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
absolut, men de flesta har redan råd med det. Staten ska inte hjälpa folk som redan klarar sig. Bara sådana som inte gör det.



Det är inte gratis bara för att staten ger subventioner. Pengarna måste tas in någonstans dvs från skattebetalarna. Hur sugna tror du att de som redan har bostäder är sugna på att betala för fler, när de redan har betalat för sin bostad en gång?

Du har fortfarande inte svarat på frågan varför staten ska strössla pengar över de som redan klarar sig?

Jag menar att staten bara ska hjälpa de som faktiskt inte klarar sig själv. Allt annat är slöseri med skattepengar.
Då ska allt behovsprövas. Barnbidrag, subventionerade mediciner, sjuk- och tandvård, utbildning, sjukersättning, a-kassa. Likaså ränteavdrag, ROT och RUT. För varför hjälpa de som klarar sig ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att bo i ny hyresrätt är en lyx och det ska man i första hand betala själv för om man väljer att bo så. Det har inget med övrig välfärd att göra.
Den som köper sin bostad får göra ränteavdrag. Varför ska skattebetalarna subventionera folk som väljer att bo i lyxvilla? Hyresboende är den enklaste formen av boende, det man väljer om man inte har råd eller möjlighet att köpa en bostad. Det ska vara billigt att hyra
Citera
2017-12-10, 17:29
  #14844
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Då ska allt behovsprövas. Barnbidrag, subventionerade mediciner, sjuk- och tandvård, utbildning, sjukersättning, a-kassa. Likaså ränteavdrag, ROT och RUT. För varför hjälpa de som klarar sig ändå?
Inte ens vänstern tycker till exempel att barnbidrag ska behovsprövas. Det blir en alldeles för komplicerad apparat om staten ska gå in och behovspröva alla barnbidrag exempelvis.

Du verkar glömma bort att folk betalar skatt i det här landet och det vill man såklart gärna få något för också?!

Angående RUT och ROT så är det avdrag på inbetald skatt och alltså inget som skattebetalarna i gemen betalar.


Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Den som köper sin bostad får göra ränteavdrag. Varför ska skattebetalarna subventionera folk som väljer att bo i lyxvilla?
Det är skattebetalaren som subventionerar sig själv. Vad är det som säger att allt som går in till staten är just statens tillgångar?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hyresboende är den enklaste formen av boende, det man väljer om man inte har råd eller möjlighet att köpa en bostad.
Det är just det det inte är. Hyra är den lyxigaste boendeformen av alla eftersom service och avsaknad av risktagande ingår i hyran.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det ska vara billigt att hyra
nej det är inte billigt att hyra. Det ska normalt sett vara billigare att äga eftersom service och risk inte ingår i priset. Vill man hyra får man bära kostnaden för det själv i första hand tycker jag.

Vi ser ju idag när priserna sjunker hur skönt det kan vara att hyra sin bostad, när folk som äger går på knäna om det måste sälja och inte får tillbaka sina pengar pga skilsmässa etc.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2017-12-10 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in