2017-12-09, 21:09
  #14809
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Beror väl på var man vill bo tänker jag? Om man vill bo på a-läget är det kanske rimligt att man delar till en början?

Bor man lite utanför bör det vara billigare. Det viktigaste är att det finns ett utbud. Det saknas helt idag på hyresfronten när det kommer till förstahandskontrakt.
För de som kan betala bra finns alltid ett utbud, men vad har du tänkt för oss andra då?
Citera
2017-12-09, 22:30
  #14810
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Kanske inte. Men vad är poängen med lägenheter som ingen har råd att bo i?

3500 kr/person?. Ja, vi lever i olika världar. Mina barn betalar inte till hyran, det är bara jag. Och då är 7-8000 ganska mycket pengar. Med marknadshyror skulle det kanske bli det dubbla. Varför vill du så illa för oss?

Vad har du för källa på att det skulle bli det dubbla? Enligt boverkets rapport skulle det bara öka nämnvärt i Sthlms innerstad.

Tjänar du för lite får du dessutom bostadsbidrag. Varför vill du andra illa föf att du ska få bo attraktivt och subventionerat?
Citera
2017-12-09, 22:45
  #14811
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad har du för källa på att det skulle bli det dubbla? Enligt boverkets rapport skulle det bara öka nämnvärt i Sthlms innerstad.

Tjänar du för lite får du dessutom bostadsbidrag. Varför vill du andra illa föf att du ska få bo attraktivt och subventionerat?
Vill helst komma bort från bidragssamhället. Alla ska kunna betala för sitt eget boende utan bidrag.
Vad bygger Boverkets rapport på för kalkyler? Vem har beställt den rapporten? Varför skulle dessa hyresvärdar begära mindre i hyra än mesta möjliga?
Citera
2017-12-09, 23:13
  #14812
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vill helst komma bort från bidragssamhället. Alla ska kunna betala för sitt eget boende utan bidrag.
Vad bygger Boverkets rapport på för kalkyler? Vem har beställt den rapporten? Varför skulle dessa hyresvärdar begära mindre i hyra än mesta möjliga?

Jag hqr redan länkat till den tidigare i tråden. Jag vill ha din källa som verifierar den enorma ökning du hela tiden refererar till. Att subbenstionera genom att kontrollera priser är i slutändan samma sak som bidrag. Bara för att du väljer kalla socialbidrag för etableringsersättning eller whatever så är det likväl ett bidrag.
Citera
2017-12-09, 23:28
  #14813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det var just det...
Man måste gå ihop 10 personer för att hyra en tvårummare = "det löser sig". Helt ok i din värld, men i Sverige har vi lite andra krav på boendestandard.
Nej, du har missförstått det där. Det har inget med krav att göra. Det har med preferenser att göra.

Vill du bo där det är populärt att bo får du mindre boyta per krona. I obygden får du ganska mycket. Men där det är som mest populärt får du lite för samma peng.
I landet har vi 42 kvm boyta/person. Men i Stockholm är det 34 kvm boyta/person.
Folk accepterar mindre boyta för att kunna bo där det är mer populärt. Det är ett val dom gör.

Borde gå att förstå tycker jag.

Det du hela tiden ältar om är att du ska kunna bo där det är populärt, men inte som andra behöva dra ned på standarden. I stället skall andra betala ditt boende.

Du förstår det not inte själv men du är en extrem superegoist. (Inte i paritet med slemmet. Hin har tagit sig utanför skalan).
Citera
2017-12-09, 23:36
  #14814
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
För de som kan betala bra finns alltid ett utbud, men vad har du tänkt för oss andra då?

Jag har sagt det tidigare. För den som av någon anledning inte kan försörja sig själv ska det finnas bostadsbidrag. Det ska räcka till enklast möjliga bostad. Ej nya lyxlägenheter.

Om hyror ska sättas efter den som har det absolut sämst dvs nolltaxerare, så skulle ju hyrorna närma sig ”gratis”. Varför ska en person med goda inkomster bli subventioneras helt i onödan?

Det är ett rent vansinnigt system Tammer. Hyror ska sättas efter vad gemene man kan betala precis som med alla andra varor och tjänster. Sedan hjälper man de som har det svårt istället för att strössla pengar över de som ändå klarar sig väl.
Citera
2017-12-09, 23:47
  #14815
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vill helst komma bort från bidragssamhället. Alla ska kunna betala för sitt eget boende utan bidrag.
Vad bygger Boverkets rapport på för kalkyler? Vem har beställt den rapporten? Varför skulle dessa hyresvärdar begära mindre i hyra än mesta möjliga?

Den här ekvationen får du inte ihop Tammer.

Att bygga nya bostäder som ”alla har råd med” går inte att göra utan något form av bidrag.

Det är väldigt dumt att kasta pengar på vanliga löntagare som ändå har råd att betala för sig, när det finns bostadslösa som inte kan det. Det måste du väl ändå inse på nät sätt?
Citera
2017-12-09, 23:55
  #14816
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad har du för källa på att det skulle bli det dubbla? Enligt boverkets rapport skulle det bara öka nämnvärt i Sthlms innerstad.

Tjänar du för lite får du dessutom bostadsbidrag. Varför vill du andra illa föf att du ska få bo attraktivt och subventionerat?

Ja men du kan ju inte räkna, 66% skulle hyrorna gå upp och du frågade mig varför jag tror min lgh med 3600 i hyra skulle gå upp till 8000-10000. Du måste väl förstå att min är extra billig jämfört med motsvarande 42 kvadratare som brukar kostar 5000 kr åtminstone+dessutom en liten lägenhet och därmed kommer öka mer än 66%??
66% är uträknat av ramböll för antagligen en genomsnitts 3a med 7500-8000 kr i hyra som då lander på 12450- 13280 kr/mån. Med tanke på en 3a i Oslo C kostar 15000-17000 Nok och 14-15 000 i Närförort och deras inkomster är högre så stämmer nog den marknadshyran för Stockholm relativt bra.

Med marknadshyror kommer min renovering jag lagt ner pengar på 15000 kr material+eget arbete värt 30000-40000 kr i hantverkarkostnader tillskansas hyresvärden som får ta ut högre marknadshyra då lägenheten har Bostadsrättsstandard.
Över min döda kropp!
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-12-09 kl. 23:57.
Citera
2017-12-10, 00:41
  #14817
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja men du kan ju inte räkna, 66% skulle hyrorna gå upp och du frågade mig varför jag tror min lgh med 3600 i hyra skulle gå upp till 8000-10000. Du måste väl förstå att min är extra billig jämfört med motsvarande 42 kvadratare som brukar kostar 5000 kr åtminstone+dessutom en liten lägenhet och därmed kommer öka mer än 66%??
66% är uträknat av ramböll för antagligen en genomsnitts 3a med 7500-8000 kr i hyra som då lander på 12450- 13280 kr/mån. Med tanke på en 3a i Oslo C kostar 15000-17000 Nok och 14-15 000 i Närförort och deras inkomster är högre så stämmer nog den marknadshyran för Stockholm relativt bra.

Med marknadshyror kommer min renovering jag lagt ner pengar på 15000 kr material+eget arbete värt 30000-40000 kr i hantverkarkostnader tillskansas hyresvärden som får ta ut högre marknadshyra då lägenheten har Bostadsrättsstandard.
Över min döda kropp!

Om det är så att du sitter på en extremt lågt prissatt HR är du en avvikelse. Men återigen så ska du vara nöjd att du "kommit undan" med att betala så otroligt lite så länge, på alla andras bekostnad, snarare än att sura över att du eventuellt inte ängre skulle få behålla den statliga förmånen.

Enskilda exempel går alltid att hitta i alla politiska frågor och de är helt ointressanta. Det som är intressant är vad som händer för merparten. Du har inte kunnat presentera ett jota som styrker att landets genomsnittlige HR innehavare skulle få de kraftigt höjda hyror du hävdar vid marknashyror. Länk!!!

Att du väljer att plöja ner renoveringskostnader i en HR är ditt problem. Finns ingen anledning att tycka synd om dig för det. Du vet om qtt du bor i en HR.

F.Ö är det intressant att det alltid är så när mam skrapar på ytan att de som yvigast försvarar prisregleringen på HR alltid "råkar" sitta på extremt prisvärda HR i attraktiva lägen själva...
__________________
Senast redigerad av flanders 2017-12-10 kl. 01:25.
Citera
2017-12-10, 10:49
  #14818
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den här ekvationen får du inte ihop Tammer.

Att bygga nya bostäder som ”alla har råd med” går inte att göra utan något form av bidrag.
Det är det som är så fascinerande. Samma person som absolut inte vill att samhället ska subventionera boendet förespråkar höjt bostadsbidrag. Hur går det ihop?
Citera
2017-12-10, 11:10
  #14819
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är det som är så fascinerande. Samma person som absolut inte vill att samhället ska subventionera boendet förespråkar höjt bostadsbidrag. Hur går det ihop?

Ja det är billigast att subventionera de som faktist är i behov av det och inte vanliga löntagare. Vad exakt är så fascinerande med det?

De enda som faktist lider är bostadsbrist är de som ingen bostad har. Lägg krutet där och låt resten betala vad det kostar!
Citera
2017-12-10, 11:23
  #14820
Medlem
brutalares avatar
Istället för marknadshyra är det inte bättre att bara avskaffa ränteavdragen och återinföra en fastighetsskatt? Då blir det dyrare för alla och inte bara för dom allra fattigaste som oftare bor i hyresrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in