2017-12-09, 14:04
  #14797
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
10 000 kronorsfrågan är väl snarare varför det är bara är brist på en viss typ av bostäder, men inte andra...

De som inte är ideologiskt förblindade vet svaret på frågan.

Vart ser du det?

Jag ser lika lång kö på nyproduktion med svindyr presumtionshyra som är lika hög som i Oslo med marknadshyra nästan som gamla bostäder, det skiljer några år till nyproduktionens fördel på bostad stockholm.
Citera
2017-12-09, 15:07
  #14798
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vart ser du det?

Jag ser lika lång kö på nyproduktion med svindyr presumtionshyra som är lika hög som i Oslo med marknadshyra nästan som gamla bostäder, det skiljer några år till nyproduktionens fördel på bostad stockholm.

Låter tveksamt med tanke på att alla jag känner som jobbat i Norge finner bostad superlätt. kanske inte billigt men det löser sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwgMqb/svenska-akademiens-hemliga-formaner

Nu sitter väl du och myser? Klart att de rika ska ha mest subventioner av alla eller hur?
Citera
2017-12-09, 15:55
  #14799
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Låter tveksamt med tanke på att alla jag känner som jobbat i Norge finner bostad superlätt. kanske inte billigt men det löser sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwgMqb/svenska-akademiens-hemliga-formaner

Nu sitter väl du och myser? Klart att de rika ska ha mest subventioner av alla eller hur?

Du svarar inte frågan.
Har du koll på bostad stockholm förmedlingstider för billig bruksvärdeshyresrätt och svindyra nyproducerade och dess kötider? Det låter som du inte har det och börjar pladra om Norge när din verklighet spricker.

Det är ingen större skillnad i kötid ca 8-12 år mellan billiga bruksvärdeshyresrätter och nyproducerade med nästan norge nivå på hyran (presumtionshyra).

Så det visar det är kösystemet i sig det är fel på som jag tidigare pekat på och orsakar kö, inte att svindyra hyror sänker köerna radikalt som du påstår. Vi ser inte det i verkligheten på bostad stockholm statistiken att dubbelt så höga hyror sänker kötiden till 0-2 år i Stockholm utan att kötiden sjunker bara ett par år i genomsnitt men ligger fortfarande på upp emot 10 år.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-12-09 kl. 16:00.
Citera
2017-12-09, 17:07
  #14800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fint. Då är det ju heller inget problem för Stockholm att utländsk kompetens inte kan hitta boende i Stockholm, vilket skulle kunna begränsa utvecklingen för svenska företag enligt vissa i den här tråden. Då har vi i praktiken ingen bostadsbrist i Stockholm.
https://web.archive.org/web/20170821013224/https://www.svd.se/dystra-beskedet--stockholms-bostadsko-bara-vaxer
Bostadskön till Husby är 12.6 år.

Vi kan inte vänta i 12.6 år på att någon tillträder ett jobb som denne blivit anställd för. Du har ingen som helst verklighetsförankring.

Hur mycket lägre levnadsstandard är du beredd att acceptera för att ha kvar bostadsköerna.
1000 kr/månad netto?
2000 kr/månad netto?
3000 kr/månad netto?
...
Citera
2017-12-09, 17:10
  #14801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är ingen större skillnad i kötid ca 8-12 år mellan billiga bruksvärdeshyresrätter och nyproducerade med nästan norge nivå på hyran (presumtionshyra).

Bostadsförmedlingen har helt annan information ang detta.

Om du behöver bostad snabbt är ett bra tips att söka bland nyproducerade bostäder. Där är kötiden oftast kortare. Särskilt korta kan kötiderna vara när vi förmedlar många nyproducerade bostäder samtidigt i mindre centrala områden. Under 2016 förmedlade vi 267 bostäder med en kötid som var kortare än 1 år, många av dessa var nyproducerade.
Citera
2017-12-09, 18:00
  #14802
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Låter tveksamt med tanke på att alla jag känner som jobbat i Norge finner bostad superlätt. kanske inte billigt men det löser sig.
Det var just det...
Man måste gå ihop 10 personer för att hyra en tvårummare = "det löser sig". Helt ok i din värld, men i Sverige har vi lite andra krav på boendestandard.
Citera
2017-12-09, 18:06
  #14803
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Avstå från att bo skulle jag aldrig göra. Men jag har heller aldrig suttit och gnällt över att jag inte fått statligt subventionerat boende trots att jag bott i mindre attraktiva områden.
Boende är inte billigt ens i mindre attraktiva områden, och något subventionerat boende förekommer inte. Det mesta gnället i den här tråden gäller dock de som bor till bruksvärdeshyra i stan, istället för att de tvingas betala marknadshyra. Det gör vissa väldigt upprörda.
Citera
2017-12-09, 18:33
  #14804
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Boende är inte billigt ens i mindre attraktiva områden, och något subventionerat boende förekommer inte. Det mesta gnället i den här tråden gäller dock de som bor till bruksvärdeshyra i stan, istället för att de tvingas betala marknadshyra. Det gör vissa väldigt upprörda.

Jo det är billigt som fan att bo i hyresrätt i flempan eller Tensta. Men det tar år att få ett kontrakt.
Citera
2017-12-09, 18:50
  #14805
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jo det är billigt som fan att bo i hyresrätt i flempan eller Tensta. Men det tar år att få ett kontrakt.
F n finns inge lägenheter i Flempan ö h t. De som finns är studentlägenheter och kostar ca 4000kr/mån. Det är inte mycket pengar, men den lägenheten är mindre än mitt vardagsrum. Och då handlar det om rena studentbostäder, som man får bo i ett år kanske.
Normalhyran för en trea i nån vanlig ytterförort ligger på 7-8000. Om det är "billigt son fan" får andra avgöra.
Citera
2017-12-09, 18:55
  #14806
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det var just det...
Man måste gå ihop 10 personer för att hyra en tvårummare = "det löser sig". Helt ok i din värld, men i Sverige har vi lite andra krav på boendestandard.

Beror väl på var man vill bo tänker jag? Om man vill bo på a-läget är det kanske rimligt att man delar till en början?

Bor man lite utanför bör det vara billigare. Det viktigaste är att det finns ett utbud. Det saknas helt idag på hyresfronten när det kommer till förstahandskontrakt.
Citera
2017-12-09, 20:25
  #14807
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
F n finns inge lägenheter i Flempan ö h t. De som finns är studentlägenheter och kostar ca 4000kr/mån. Det är inte mycket pengar, men den lägenheten är mindre än mitt vardagsrum. Och då handlar det om rena studentbostäder, som man får bo i ett år kanske.
Normalhyran för en trea i nån vanlig ytterförort ligger på 7-8000. Om det är "billigt son fan" får andra avgöra.

Om det inte vore för hyresregleringen så skulle det finnas lägenhete utan kö.

7000 för en trea? Hyresrätt, man behöver inte lägga 1 KRONA på underhåll! Dessutom har alla svenska hyresrätter relativt hög standard. Rimligtvis bor man två i en trea. Att bo ensam så stort är ren o skär lyx. Dvs 3500 per skalle. 25% av en svensk minimilön. JA! Det är jävligt billigt.

Att bo på över 30kvm per skalle är lyx. En etta i Flempan ellet Tensta, som är mindre än 30kvm, kostar väldigt lite.
Citera
2017-12-09, 21:07
  #14808
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om det inte vore för hyresregleringen så skulle det finnas lägenhete utan kö.
Kanske inte. Men vad är poängen med lägenheter som ingen har råd att bo i?
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
7000 för en trea? Hyresrätt, man behöver inte lägga 1 KRONA på underhåll! Dessutom har alla svenska hyresrätter relativt hög standard. Rimligtvis bor man två i en trea. Att bo ensam så stort är ren o skär lyx. Dvs 3500 per skalle. 25% av en svensk minimilön. JA! Det är jävligt billigt.
Att bo på över 30kvm per skalle är lyx. En etta i Flempan ellet Tensta, som är mindre än 30kvm, kostar väldigt lite.
3500 kr/person?. Ja, vi lever i olika världar. Mina barn betalar inte till hyran, det är bara jag. Och då är 7-8000 ganska mycket pengar. Med marknadshyror skulle det kanske bli det dubbla. Varför vill du så illa för oss?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in