2017-12-10, 00:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte så många timmar. Först hade han styckat henne på morgonkvisten mellan 04 - 08, sedan förpackat, burit upp delarna och slutligen dumpat dom vid ca 09.30 - 09.45.

Tror du att han dumpade delarna så sent?
Tycker det är väldigt sent - det är redan fullt dagsljus och andra båtar ute..
Vågade han stå på däck och hävde i en del i taget? En kastade han delarna från tornet?
I dagsljus?
Vissa delar var ju förpackade och hade kanske kunnat misstas för något annat på håll. Men bålen?
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-10 kl. 00:08.
Citera
2017-12-10, 00:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vågade han stå på däck och hävde i en del i taget? En kastade han delarna från tornet?
I dagsljus?

Av allt att döma har danska polisen fastställt att dumpningen skedde efter det andra dyket, dvs, i dagsljus. Denna bedömning kommer av var man hittat kroppsdelarna i relation till ubåtens rutt som man har från radarspårningen.

Jag var också väldigt skeptisk till att det skulle skett så sent, men det är bara att inse utifrån vad polisen säger
Citera
2017-12-10, 00:10
Medlem
Citat:
I dagsljus?

Knappast kastat från tornet, snarast föst ner dom från däck. Jag vet inte hur man kommit fram till teorin, men det måste skett efter uppstigningen i vart fall. Redan då var det ljust.
Senast redigerad av Remark 2017-12-10 kl. 00:14.
Citera
2017-12-10, 00:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Av allt att döma har danska polisen fastställt att dumpningen skedde efter det andra dyket, dvs, i dagsljus. Denna bedömning kommer av var man hittat kroppsdelarna i relation till ubåtens rutt som man har från radarspårningen.

Jag var också väldigt skeptisk till att det skulle skett så sent, men det är bara att inse utifrån vad polisen säger

Jo danska polisen verkar ju ha varit på rätt spår hela tiden..
Men bålen - som var oförpackad - hur vågar man dumpa den i fullt dagsljus?
Citera
2017-12-10, 00:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Knappast kastat från tornet, snarast föst ner dom från däck. Jag vet inte hur man kommit fram till teorin, men det måste skett efter uppstigningen i vart fall. Redan då var den ljust.

På något sätt måste dock delarna kommit ner från tornet ner på däck? Har han sedan klättrat ut under färd och föst ner dem i vattnet? Ex bålen som var helt oförpackad och naken.
Rätt iskallt gjort i fullt dagsljus!

Det borde också bli en del spår kvar på båtdäcket efter delarna som legat där. Dök han någon mer gång efter dumpningen - har inte läst att det var så? Annars var han ju nästan tvungen att få bort fspåren inte bara inne i båten utan också de som fanns utanpå.
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-10 kl. 00:18.
Citera
2017-12-10, 00:16
Medlem
Citat:
På något sätt måste dock delarna kommit ner från tornet ner på däck? Har han sedan klättrat ut under färd och föst ner dem i vattnet? Ex bålen som var helt oförpackad och naken.
Rätt iskallt gjort i fullt dagsljus!

Han kanske använde den bakre luckan?
Citera
2017-12-10, 00:17
Medlem
Citat:
Om PM har kastad sin och KWs telefon överbord - är det troligt att de varit avstängda eller kan de varit påslagna? Annars kanske sista mastuppkopplingen kan ge en hint om var telefonen befann sig sist?
Kan man lokalisera detta utan tillgång till själva telefonen - är det någon som vet?

Hut mycket kan man få fram utan telefonen - vilka samtal som kopplats upp när och till vilket nummer? Hur länge samtalet pågick?

Om KW känt av en hotfull situation ombord kanske hon försökt ringa efter hjälp eller skicka sms - kanske hade det gått fram i ytläge? Går detta att få fram genom sökning på uppkopplade master om hennes telefon inte återfinns?
Jag är inte fysiker eller på annat vis sakkunnig vad det gäller IT-infrastruktur eller mobiltelefoni, så läs följande med ett skepp lastat med salt:

Om det inte finns någon flytande mobilmast i Öresund så får man förlita sig på landbacken. Vilken spatial avgränsning medger det? Kanske det går att använda info om ubåtens senaste loggade position och senaste infon från någons (PM:s eller KW:s) mobil? Då är frågan vilket område, area, inom vilket senast påslagen mobiltelefon kan beräknas ha varit. Nästa fråga är om mobiltelefonen är inom detta område (eller ett stenkast bort), eller om det röjts undan detta område (dumpats med fördröjning, efter förflyttning). En mobil på havsbottnen är nog inte lätt att hitta, vare sig visuellt eller på annat vis. Den är som signalkälla rimligtvis död i samma ögonblick den kommer i vatten.

Citat:
Underwater, it's a different story. GPS doesn't penetrate the briny deep, so Darpa, the Pentagon’s research arm, wants a system that will keep the robots plumbing the oceans on the map, and it's asking for proposals from industry.

https://www.wired.com/2016/05/darpa-wants-underwater-gps-system-seafaring-robots/
Citera
2017-12-10, 00:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag är inte fysiker eller på annat vis sakkunnig vad det gäller IT-infrastruktur eller mobiltelefoni, så läs följande med ett skepp lastat med salt:

Om det inte finns någon flytande mobilmast i Öresund så får man förlita sig på landbacken. Vilken spatial avgränsning medger det? Kanske det går att använda info om ubåtens senaste loggade position och senaste infon från någons (PM:s eller KW:s) mobil? Då är frågan vilket område, area, inom vilket senast påslagen mobiltelefon kan beräknas ha varit. Nästa fråga är om mobiltelefonen är inom detta område (eller ett stenkast bort), eller om det röjts undan detta område (dumpats med fördröjning, efter förflyttning). En mobil på havsbottnen är nog inte lätt att hitta, vare sig visuellt eller på annat vis. Den är som signalkälla rimligtvis död i samma ögonblick den kommer i vatten.

https://www.wired.com/2016/05/darpa-wants-underwater-gps-system-seafaring-robots/

Tack! Då är som jag förstår det lägesbestämning av mobiltelefonen hänvisad till långväga landmaster som kanske täcker en större solfjäder av vattnet. Svårt med platsbestämning.
Går det att få ut några samtalsuppgifter från ett masterna/molnet på ett angivet nummer utan tillgång till själva telefonen?

Om danska polisen mot alla odds verkligen lyckades hitta PMs telefon - skulle det gå att få ut några faktauppgifter eller bilder ur denna efter så här lång tid i saltvattnet??
De letar ju tydligen fortfarande så något måste de hoppas på?
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-10 kl. 00:28.
Citera
2017-12-10, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är den där boken Djursing - or what's his face - skrev om Madsen. det är väl där den ohyggligt uppförstorade verktygskastarepisoden nämns. Kanske även Madsens vana att bli osams med journalister också. Hans öppna förhållande? Intresset för icke-vanilj-sex? Möjligt, men inget av de grejerna tänder ju några varningslampor när det kommer till risken att bli mördad.

Dessutom ska man veta att den där Djursing har ju också en agenda, han vill ju rita en bild av Madsen. Jag har inte läst boken, men det verkar ju inte vara en hyllningsbiografi. Han har velat visa upp Madsen med iaf några brister.

Jag tror att om man kollade upp Madsen sommaren 2017 så fanns det inget avskräckande, om man inte råkar vara en extremt konflikträdd och osäker människa.
(Min fetning): Nej det är min uppfattning också.

Vad gäller boken så har inte heller jag, läst den.
Citera
2017-12-10, 00:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja,vad skulle du själv skrivit om du skulle tecknat PMs porträtt? En ganska stor del av hans yrkesliv just då handlade ju om rymdkapplöpningen med von Bengtsson. Men ubåtar var också en stor del av PMs liv.
Hans ögonsten Nautilus. Och för att skriva ett så trovärdigt porträtt som möjligt ingick en tur med Nautilus.
Vilket var bestämt på förhand i deras mailkontakt enligt polisen.
Även om raketuppskjutningarna och "förste dansk i rymden" kanske var den största delen av intervjun.

Inte "förste dansk". Den förste dansken har redan varit där. Häng med:

https://www.youtube.com/watch?v=GHVd4ajavfc

"Förste amatörastronaut i en amatörbyggd raket" (ifrån hela världen!), handlar det om för M.
Senast redigerad av Merwinna 2017-12-10 kl. 01:06.
Citera
2017-12-10, 00:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
(Min fetning): Nej det är min uppfattning också.

Vad gäller boken så har inte heller jag, läst den.

Boken kom ut 2014, och det finns flera recensioner (på danska) på nätet som publicerades i samma veva, och som nämner M:s utsvävande sexualliv. Så detta hade K kunnat hitta, om hon varit en grävande reporter värd sitt salt. (Krävde trots allt bara att knappa in "Peter Madsen" på Google...)
Citera
2017-12-10, 01:02
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Boken kom ut 2014, och det finns flera recensioner (på danska) på nätet som publicerades i samma veva, och som nämner M:s utsvävande sexualliv. Så detta hade K kunnat hitta, om hon varit en grävande reporter värd sitt salt. (Krävde trots allt bara att knappa in "Peter Madsen" på Google...)

Bara för att man har ett utsvävande sexualliv ska det inte motivera det KW råkade ut för.
Hypotetisk fråga, men du som finner "charm" i Madsen och säger sig vara journalist, tror du att du hade levt idag om du varit i KW:s ställe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in