Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men föräldrarna visste ju inte omfattningen av våldet, hoten och förtrycket överhuvud taget. Inte ens vid polisanmälan.

Vad gäller deras (och vännernas) begåvning finns det inget som jag kan minnas som får mig att tänka att någon av dom har problem med den?

Tova var ju myndig. Som förälder är det svårt att göra något om man inte kan nå fram. Det är oftast ännu svårare att hålla kontakten, förtroendet och dialogen öppen med sina barn via hot, bestraffningar, eller andra tvångsmedel. För att hålla en bra kontakt med sina barn behöver man ha en öppen och bra dialog och skapa förtroende genom att visa tillit men ändå visa att man bryr sig på riktigt.

De flesta tonårsföräldrar vet att detta är en stor utmaning i tonåren, då det är den tid då man vill och behöver slå sig fri, testa gränser och sköta sig själv. Det är en del av den normala utveckling som en tonåring måste gå igenom. Man måste få göra "dumma" saker, för det är så man lär sig och växer.

När jag läser FUP känns det som om hennes föräldrar gör mycket för att att hjälpa Tova, särskilt efter polisanmälan. De skjutsar henne till och från skolan och simningen, de låter Tova sova inne hos dom. Tror att det var pappan (?) som ställde in resor för att kunna arbeta hemifrån istället och kunna hjälpa till. Kan inte se att de på något sätt har svikit henne eller varit slapphänta. De har "försökt" som de säger, acceptera Tovas val av pojkvän, trots att de inte gillat honom. Det har inte varit någon hemlighet för Tova att de inte gillat honom. Hon är trots allt myndig och har rätt att välja vilken pojkvän hon vill. De har försökt inkludera honom genom att bjuda honom på olika evenemang de varit på.

Om föräldrarna hade insett vidden av det hot som låg över Tova, finns det ingen i hela världen som kan övertyga mig om att de inte hade agerat annorlunda.

Vännerna visste det inte heller. Dessutom hade ju Tova tvingats bryta kontakten med vännerna och på alla sociala medier. De trodde ju att det var Tova som beslutat det eftersom det var hon som skrev det. Några av dom blev sura på henne för att hon bröt kontakten.

Tova var ju 14-15 år gammal när hon blev ihop med denna pojkvän.
Citera
2017-12-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Exakt. Kvinnor som misshandlas av sina män blir så klart våldtagna och straffknullade. Annat vore konstigt. Just sexuella övergrepp mår kvinnor dåligt av. Det vet ju så klart de här männen, så de utnyttjar det. Att Tova blivit våldtagen (förmodligen även analt) och fått en kuk nedkörd i halsen mot sin vilja, borde vara en självklarhet. Precis som du säger - misshandlande män är inte de mest ömsinta älskarna.

Jag vill absolut inte obstruera mot ditt inlägg, som Moderator, men har ett flertal synpunkter på din svepande beskrivning i ditt inlägg!

"Kvinnor som misshandlas av sina män, blir såklart våldtagna och straffknullade". Ange gärna statistiska källor på det, eller ta tillbaka! Du är känslomässigt upprörd, och faller utanför ramen för logik och systematik, du låter precis som de du som Moderator vill stänga av, kan du förstå hur jag ser på det ( det har ingenting att göra med hur kanske jag håller med dig, utan ditt helt vilt spekulerande, blir OT eller helt felvinklat).

Utöver denna första kommentar, bygger du en tre, fyra fem snabba skarpa och ganska grova slutsatser, helt ur luften, helt utan koppling, är det inom topik, ska du kanske passa dig för att stänga andra trådar, när du själv agerar långt utanför, anledning oklar, den styr du över själv.

Tänk på din roll som Moderator, om du ska få bära det framöver, och läs igen, vad du själv givit som citat, är det kanske tid för lite lugn och eftertanke.

Jag förstår om du och andra kvinnor blir mycket upprörda, det blir jag också, men som Moderator måste man kanske kunna hålla ihop akten, annars brakar det totalt, i trådar som spårar ut. Got the point? No affence....
Citera
2017-12-09, 21:44
Medlem
Citat:
Exakt. Kvinnor som misshandlas av sina män blir så klart våldtagna och straffknullade. Annat vore konstigt. Just sexuella övergrepp mår kvinnor dåligt av. Det vet ju så klart de här männen, så de utnyttjar det. Att Tova blivit våldtagen (förmodligen även analt) och fått en kuk nedkörd i halsen mot sin vilja, borde vara en självklarhet. Precis som du säger - misshandlande män är inte de mest ömsinta älskarna.

Spekulationer! Må så vara att allt du skriver har hänt men vad har du för belägg för att det är så?

Att Tova blivit våldtagen (förmodligen även analt) och fått en kuk nedkörd i halsen mot sin vilja, borde vara en självklarhet.. ?!? Det där är DINA fantasier!
Senast redigerad av tagmaster 2017-12-09 kl. 21:54.
Citera
2017-12-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Spekulationer! Må så vara att allt du skriver har hänt men vad har du för belägg för att det är så?

Att Tova blivit våldtagen (förmodligen även analt) och fått en kuk nedkörd i halsen mot sin vilja, borde vara en självklarhet.. ?!? Det där är DINA fantasier!

tänker likadant,
endast, mogna meloners egna fantasier,,,
Citera
2017-12-09, 21:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag vill absolut inte obstruera mot ditt inlägg, som Moderator, men har ett flertal synpunkter på din svepande beskrivning i ditt inlägg!

"Kvinnor som misshandlas av sina män, blir såklart våldtagna och straffknullade". Ange gärna statistiska källor på det, eller ta tillbaka! Du är känslomässigt upprörd, och faller utanför ramen för logik och systematik, du låter precis som de du som Moderator vill stänga av, kan du förstå hur jag ser på det ( det har ingenting att göra med hur kanske jag håller med dig, utan ditt helt vilt spekulerande, blir OT eller helt felvinklat).

Utöver denna första kommentar, bygger du en tre, fyra fem snabba skarpa och ganska grova slutsatser, helt ur luften, helt utan koppling, är det inom topik, ska du kanske passa dig för att stänga andra trådar, när du själv agerar långt utanför, anledning oklar, den styr du över själv.

Tänk på din roll som Moderator, om du ska få bära det framöver, och läs igen, vad du själv givit som citat, är det kanske tid för lite lugn och eftertanke.

Jag förstår om du och andra kvinnor blir mycket upprörda, det blir jag också, men som Moderator måste man kanske kunna hålla ihop akten, annars brakar det totalt, i trådar som spårar ut. Got the point? No affence....

Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster

Att Tova blivit våldtagen (förmodligen även analt) och fått en kuk nedkörd i halsen mot sin vilja, borde vara en självklarhet.. ?!? Det där är ENDAST dina egna fantasier!

Okej, jag kanske tog i lite grann. Men våldtäkt och sexuella övergrepp hör ihop med kvinnomisshandel. Och vid våldtäkter utanför förhållanden är kuk i munnen och anala våldtäkter inte helt ovanliga när man vill förnedra offret. Så varför skulle det vara ovanligt i nära relationer? Och just det kanske är svårt att skriva om i en dagbok.

Citat:
Våld i nära relationer är ofta både fysiskt, psykiskt och sexuellt. Det är inte ovanligt att en fysisk misshandel följs av ett sexuellt övergrepp. Ibland utövas det sexualiserade våldet i samband med ett misshandelstillfälle. Då riskerar gränserna mellan övergrepp och frivilligt sex att bli oklara för den våldsutsatta. "Försoningssex", där mannen kan se det som en positiv sexuell upplevelse efter ett gräl, kan kvinnan snarare uppleva som ett övergrepp.

Den våldsutsatta kan tvingas att vara sexuellt tillgänglig för att undvika andra former av våldsutövande, exempelvis att gå med på sex för att avvärja en otrevlig situation som skulle kunna utmynna i våld.

http://www.valdmotnara.se/omvaldinararelation/valdetsolikauttryck/sexuelltvald.4.4f12e2b41399619c73c3a0.html
Citera
2017-12-09, 22:04
Medlem
Citat:

Håller verkligen med i ovanstående!!
Citera
2017-12-09, 22:09
Medlem
Citat:
Okej, jag kanske tog i lite grann. Men våldtäkt och sexuella övergrepp hör ihop med kvinnomisshandel. Och vid våldtäkter utanför förhållanden är kuk i munnen och anala våldtäkter inte helt ovanliga när man vill förnedra offret. Så varför skulle det vara ovanligt i nära relationer? Och just det kanske är svårt att skriva om i en dagbok.

http://www.valdmotnara.se/omvaldinararelation/valdetsolikauttryck/sexuelltvald.4.4f12e2b41399619c73c3a0.html

Säg inte att du är allvarlig med hänvisning till den sidan, en propagandiskisk, noll neutral sida, det är väl lite under din värdighet, som jag hållit ganska högt, hittills......
Citera
2017-12-09, 22:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Säg inte att du är allvarlig med hänvisning till den sidan, en propagandiskisk, noll neutral sida, det är väl lite under din värdighet, som jag hållit ganska högt, hittills......

Jag tog bara en sida i mängden. Trodde det var allmänt känt att våldtäkt är en del av kvinnomisshandel.

Här kommer Brås fakta kring det. Tyvärr kunde jag inte citera texten utan var tvungen att ta en skärmdump kring att våldtäkter är vanliga i nära relationer och vid fridsbrott.

https://minfil.org/C307kddcbc/C404014D-C6D4-48EA-9627-E43788660F67.png

https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012829/2005_07_valdtakt_kartlaggning.pdf
Citera
2017-12-09, 22:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tova var ju 14-15 år gammal när hon blev ihop med denna pojkvän.

Ja, men då var det ju inte alls på samma plan i förhållandet.

Enligt vänner var då Billy "trevlig" och då umgicks de tillsammans med kompisar. Vilken förälder tror att det förhållande man har när man är 15 år ska hålla?
Men förhållandet fortsatte och föräldrarna visste inte HUR DÅLIG Billy var, bara att de inte alldeles enkelt kunde acceptera honom.
Och även vid 19-års ålder, hur många håller kvar det förhållande man har i den åldern?
Citera
2017-12-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, men då var det ju inte alls på samma plan i förhållandet.

Enligt vänner var då Billy "trevlig" och då umgicks de tillsammans med kompisar. Vilken förälder tror att det förhållande man har när man är 15 år ska hålla?
Men förhållandet fortsatte och föräldrarna visste inte HUR DÅLIG Billy var, bara att de inte alldeles enkelt kunde acceptera honom.
Och även vid 19-års ålder, hur många håller kvar det förhållande man har i den åldern?

Själv tycker jag att det är lite konstigt att Tova överhuvudtaget skulle ha en stadigvarande - äldre - pojkvän i den åldern.

Sen förstår jag inte heller varför föräldrarna med tvång skulle försöka acceptera honom om de nu samtidigt ansåg att han var tillräckligt "dålig" för att de inte kunde tycka om honom.

Som du själv säger så var ju Tova förhoppningsvis inte på väg att gifta sig med idioten, så varför kände sig föräldrarna "tvingade" att låtsastyckaom honom? Bjuda med honom på kryssningar etc..

Något var det ju i honom direkt som de inte gillade - trots att "kompisarna" intygade att han var trevlig.

Hans kompisar intygar det väl även idag..

Det känns märkligt hur föräldrarna tycks ha "tassat" kring den här frågan utan att ha kunnat göra något åt saken. En 14-15åring har fått bestämma själv. Även om det vore en 16-17 åring då är saken densamma.

Som du själv redovisade i något inlägg så utvecklas inte frontallobens fullt ut förrän vid 25 års åldern och barnet är fortfarande totalberoende av sina föräldrar så vad är egentligen problemet att föräldrarna inte vågade agera enligt sitt eget tycke?

Eller orkade de inte ta diskussionen/fighten med sin egen dotter?
Citera
2017-12-09, 22:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Sen förstår jag inte varför det är konstigt att jag tror att han våldtagit henne. I tråden har folk trott att hon blivit dödad av älgar och kringresande muslimer. Jag har hela tiden trott det varit Billy. Nu har vi svart på vitt att han misshandlat henne så svårt att hon trott hon skulle dö. Han har inte brytt sig om hennes överlevnad. Ovanpå det har han önskat livet ur henne ett längre tag samt dödat henne med 20 hammarslag, sedan varit relativ obekymrad om att hon varit borta samt i förhören inte visat upp någon större sorg

Vore det då inte troligt att han våldtagit henne som han vill döda och till slut dödar? I synnerhet när våldtäkt är ett kränkande maktmedel? Och varför begränsa det till att våldta någon bara i slidan när man hatar personen och vill att den ska må riktigt, riktigt illa? Jag ser inte det märkliga i mitt resonemang. Jag tycker det verkar mera hans stil att våldta än inte att våldta. Och mera hans stil att förnedra Tova å det grövsta än att inte göra det. Så nej, jag tycker inte jag resonerar märkligt, men du eller någon annan får gärna övertyga mig om att just den saken skulle Billy inte göra.
Citera
2017-12-09, 23:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tog bara en sida i mängden. Trodde det var allmänt känt att våldtäkt är en del av kvinnomisshandel.

Här kommer Brås fakta kring det. Tyvärr kunde jag inte citera texten utan var tvungen att ta en skärmdump kring att våldtäkter är vanliga i nära relationer och vid fridsbrott.

https://minfil.org/C307kddcbc/C404014D-C6D4-48EA-9627-E43788660F67.png

https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012829/2005_07_valdtakt_kartlaggning.pdf

Tror också att sexuella tvångshandlingar och våldtäkt kan användas som ett led i kvinnomisshandel och ett sätt att förnedra någon. Att kränka och förnedra är ett sätt att kontrollera.... Det yttersta maktmedlet.

Tror dessutom att det kan vara vanligt.

Tänk bara på vad som händer i krig. Våldtäkt mot fiender är väldigt vanligt.

Här är en doktorsavhandling om mäns våld mot kvinnor i nära relationer:

"Från himlen rakt ner
i helvetet"
Från uppbrott till rättsprocess vid mäns våld
mot kvinnor i nära relationer

"Mäns våld mot kvinnor i nära relationer "

"Ett sätt att beskriva våldets olika former är, enligt Isdal (2000), en uppdelning i
psykiskt, fysiskt, sexuellt, materiellt, latent samt ekonomiskt våld:"

"- Psykiskt våld
- Fysiskt våld
- Sexuellt våld handlar det om när någon blir tvingad att delta i eller se på sexuella
handlingar mot sin vilja. De handlingar som uppfattas av den närstående som
sexuellt kränkande är sexuellt våld."

- Materiellt våld
- Latent våld
- Ekonomiskt våld"

Jag tror inte att du "tog i"för mycket.
Senast redigerad av notknapparen 2017-12-09 kl. 23:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in