Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-08, 21:00
Avstängd
En snabb fråga, vad sitter denna killen på för fel? Är det en tvättäkta psykopat?

Såg Veckans Brott och hans meddelanden han skrev till henne. Långt ifrån normal.
Citera
2017-12-08, 21:48
Medlem
Citat:
Nu – under pågående rättegång – träder en vän till Tova fram. Vännen har kontaktat polis och lämnat över material som hon menar stärker bilden av att expojkvännen styrde Tovas liv.
– Jag hittade den här konversationen på Facebook Messenger. Jag tänkte att den visar hur han var mot Tova, säger vännen i förhör.
– Jag reagerade på att Tova var tvungen att dölja och gömma saker.
Materialet hon lämnat över är skärmdumpar på chattkonversationer hon haft med Tova. Bilder som nu ingår i som bevis i målet vid Hudiksvalls tingsrätt.

Citat:
"Kan typ inte göra slut med honom och han bara har massa krav och säger att jag inte får göra massa saker", skriver Tova Moberg till sin vän. Tova beklagar sig över att vännerna "ska behöva stå ut med detta."
Enligt åklagaren Christer Sammens stärker de nya skärmdumparna bilden av att 22-åringen velat styra och kontrollera vilka Tova Moberg hade kontakt med.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-van-trader-fram-med-bevis-mot-exet/
Citera
2017-12-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Jag har följt den här tråden och någonstans hoppats att B’s så kallade vänner ska inse vad som faktiskt hänt.
OCH börjat vara helt öppna och ärliga om vilket avskräde dom ”skyddar”.
Är säker på att ni läser här så snälla, ta och ryck upp er och gör rätt och riktigt nu.
Han ska in på lång tid och ni har chansen att få ett riktigt liv.

Känner samma
Kan man få ut förhören från domstolen?
Vill gärna jämföra dom med fup för att se om dom ändrat sin hidtoria. Dvs se om dom fortfarande hjälper sin kompis
Citera
2017-12-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men snälla vän, det är ju ändå inte en försvarsadvokats jobb!
Advokaten skall vara en "karbonkopia" av sin klient. Säger klienten att han är oskyldig, så jobbar advokaten efter det. Svårare än så är det inte!

Osäker på om du verkligen tillhör min vänkrets... Advokaten lägger upp en försvarsstrategi i samråd med sin klient och har här alla chanser i världen att upplysa sin klient om olika tänkbara ställningstaganden som denne kan tänkas göra och vart dessa kan leda. Här vore det i princip kriminellt av försvararen att inte tala om för den åtalade att chanserna till att dömas för brottet, trots den åtalandes nekande och med det givna bevisläget är, för att uttrycka det milt, överhängande. Det är väl klart som korvspad att försvararen inte tvingar fram ett erkännande, men den kan råda klienten att ta sitt sunda förnuft till fånga utan att för den delen peka ut klienten som skyldig. Förstår du? Vad som sedan sker i rätten och i media är en helt annan femma.
Citera
2017-12-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Advokaten skall vara en "karbonkopia" av sin klient. Svårare än så är det inte!

Och låt oss hoppas att advokaten verkligen inte är en karbonkopia av Billy F, för det vore väl en grov förolämpning mot hela yrkeskåren!
Citera
2017-12-08, 22:27
Medlem
Att T vän nu helt plötsligt hittat gamla meddelanden från henne? Är man vänner så rotar man väl fram allt man har för att hjälpa.... eller är det uträknat att det ska komma fram nya uppgifter för att knäcka honom tro?
Citera
2017-12-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Att T vän nu helt plötsligt hittat gamla meddelanden från henne? Är man vänner så rotar man väl fram allt man har för att hjälpa...

Över huvud taget så får man ju intrycket av att släkt & vänner tillhör begåvningsreserven...

Hade hennes umgängeskrets och föräldrar varit lite mer på hugget, hade det här inte behövt hända.
Citera
2017-12-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Över huvud taget så får man ju intrycket av att släkt & vänner tillhör begåvningsreserven...

Hade hennes umgängeskrets och föräldrar varit lite mer på hugget, hade det här inte behövt hända.

Lätt att vara efterklok
Citera
2017-12-09, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schoolfool
Osäker på om du verkligen tillhör min vänkrets... Advokaten lägger upp en försvarsstrategi i samråd med sin klient och har här alla chanser i världen att upplysa sin klient om olika tänkbara ställningstaganden som denne kan tänkas göra och vart dessa kan leda. Här vore det i princip kriminellt av försvararen att inte tala om för den åtalade att chanserna till att dömas för brottet, trots den åtalandes nekande och med det givna bevisläget är, för att uttrycka det milt, överhängande. Det är väl klart som korvspad att försvararen inte tvingar fram ett erkännande, men den kan råda klienten att ta sitt sunda förnuft till fånga utan att för den delen peka ut klienten som skyldig. Förstår du? Vad som sedan sker i rätten och i media är en helt annan femma.

Mycket av det du skriver stämmer. Men det var inte riktigt det jag utläste av ditt inlägg.
Citera
2017-12-09, 13:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry

Men föräldrarna visste ju inte omfattningen av våldet, hoten och förtrycket överhuvud taget. Inte ens vid polisanmälan.

Vad gäller deras (och vännernas) begåvning finns det inget som jag kan minnas som får mig att tänka att någon av dom har problem med den?

Tova var ju myndig. Som förälder är det svårt att göra något om man inte kan nå fram. Det är oftast ännu svårare att hålla kontakten, förtroendet och dialogen öppen med sina barn via hot, bestraffningar, eller andra tvångsmedel. För att hålla en bra kontakt med sina barn behöver man ha en öppen och bra dialog och skapa förtroende genom att visa tillit men ändå visa att man bryr sig på riktigt.

De flesta tonårsföräldrar vet att detta är en stor utmaning i tonåren, då det är den tid då man vill och behöver slå sig fri, testa gränser och sköta sig själv. Det är en del av den normala utveckling som en tonåring måste gå igenom. Man måste få göra "dumma" saker, för det är så man lär sig och växer.

När jag läser FUP känns det som om hennes föräldrar gör mycket för att att hjälpa Tova, särskilt efter polisanmälan. De skjutsar henne till och från skolan och simningen, de låter Tova sova inne hos dom. Tror att det var pappan (?) som ställde in resor för att kunna arbeta hemifrån istället och kunna hjälpa till. Kan inte se att de på något sätt har svikit henne eller varit slapphänta. De har "försökt" som de säger, acceptera Tovas val av pojkvän, trots att de inte gillat honom. Det har inte varit någon hemlighet för Tova att de inte gillat honom. Hon är trots allt myndig och har rätt att välja vilken pojkvän hon vill. De har försökt inkludera honom genom att bjuda honom på olika evenemang de varit på.

Om föräldrarna hade insett vidden av det hot som låg över Tova, finns det ingen i hela världen som kan övertyga mig om att de inte hade agerat annorlunda.

Vännerna visste det inte heller. Dessutom hade ju Tova tvingats bryta kontakten med vännerna och på alla sociala medier. De trodde ju att det var Tova som beslutat det eftersom det var hon som skrev det. Några av dom blev sura på henne för att hon bröt kontakten.
Citera
2017-12-09, 14:12
Medlem
swedetraders avatar
I vilken utsträckning visste föräldrarna om Tovas fortsatta umgänge med Billy efter att misshandel uppdagades och polisanmäldes. Har jag förstått det rätt i att dom inte hade någon vetskap om att dom hade fortsatt kontakt efter det?

Håller med ovanstående om att man inte kan klandra dom för att inte ha gjort tillräckligt för att hålla Tova borta från honom innan misshandel, när deras motsättningar bara grundades på att han uppenbarligen var värdelös och inte bra för deras dotter.
Citera
2017-12-09, 14:45
Medlem
Har för mig att lillebrodern till Tova sett Billy smyga ut från hennes rum på trädgården några gånger,tror jag läste något om det i FUP:en.
Men vad visste han? Förmodligen ingenting. Det är somsagt lätt att vara efterklok, hoppas denna Billy får ett helvete bakom lås och bom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in