Citat:
Ursprungligen postat av
pretty-spry
Över huvud taget så får man ju intrycket av att släkt & vänner tillhör begåvningsreserven...
Hade hennes umgängeskrets och föräldrar varit lite mer på hugget, hade det här inte behövt hända.
Men föräldrarna visste ju inte omfattningen av våldet, hoten och förtrycket överhuvud taget. Inte ens vid polisanmälan.
Vad gäller deras (och vännernas) begåvning finns det inget som jag kan minnas som får mig att tänka att någon av dom har problem med den?
Tova var ju myndig. Som förälder är det svårt att göra något om man inte kan nå fram. Det är oftast ännu svårare att hålla kontakten, förtroendet och dialogen öppen med sina barn via hot, bestraffningar, eller andra tvångsmedel. För att hålla en bra kontakt med sina barn behöver man ha en öppen och bra dialog och skapa förtroende genom att visa tillit men ändå visa att man bryr sig på riktigt.
De flesta tonårsföräldrar vet att detta är en stor utmaning i tonåren, då det är den tid då man vill och behöver slå sig fri, testa gränser och sköta sig själv. Det är en del av den normala utveckling som en tonåring måste gå igenom. Man måste få göra "dumma" saker, för det är så man lär sig och växer.
När jag läser FUP känns det som om hennes föräldrar gör mycket för att att hjälpa Tova, särskilt efter polisanmälan. De skjutsar henne till och från skolan och simningen, de låter Tova sova inne hos dom. Tror att det var pappan (?) som ställde in resor för att kunna arbeta hemifrån istället och kunna hjälpa till. Kan inte se att de på något sätt har svikit henne eller varit slapphänta. De har "försökt" som de säger, acceptera Tovas val av pojkvän, trots att de inte gillat honom. Det har inte varit någon hemlighet för Tova att de inte gillat honom. Hon är trots allt myndig och har rätt att välja vilken pojkvän hon vill. De har försökt inkludera honom genom att bjuda honom på olika evenemang de varit på.
Om föräldrarna hade insett vidden av det hot som låg över Tova, finns det ingen i hela världen som kan övertyga mig om att de inte hade agerat annorlunda.
Vännerna visste det inte heller. Dessutom hade ju Tova tvingats bryta kontakten med vännerna och på alla sociala medier. De trodde ju att det var Tova som beslutat det eftersom det var hon som skrev det. Några av dom blev sura på henne för att hon bröt kontakten.