2017-12-09, 10:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hur ska jag göra bortsett från att palla upp? Ska jag snurra däcken med växel i? Hur märker jag att drivknut är sönder?
/Novis
När du snurrar på ett hjul som driver runt slutväxeln så blir det dels ett motstånd, och om växeln ligger i kommer diffen göra att det andra hjulet snurrar motsatt håll.
Drivaxeln ska snurra samtidigt med hjulet, alltid. Gör den inte det är det fel nånstans mellan hjul och drivaxel, troligtvis axelbrott, ta tag i drivaxeln och känn.
Citera
2017-12-09, 11:15
Medlem
Fuzzs avatar
Bara att kolla/känna på drivaxel (hålla i drivaxel) när du snurra på hjul/nav (tar du bort hjulet kan ev bromsskivan snurra på navet sätt dit en hjulbult i sådana fall) kan du hålla emot så är den sidans yttre knut gången. kolla även inre knuten.

Har varit med på v70 att navbulten släpper men dock har de vad jag minns inte tappat drivningen.
Citera
2017-12-09, 11:42
Medlem
P55s avatar
Hur mycket har bilen gått och hur kändes kopplingen innan haveriet, tog den högt upp?
Om länkarna till växellådan har pajat så känns spaken lealös när du för den fram och tillbaka.

Tror du ska börja där, länkar och koppling.
Citera
2017-12-09, 11:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Hej!

Bilen pajjade ikväll, vet ej vad som är fel då jag är kass på bilar. La i backen, ingenting ovanligt och inget ljud. När jag lägger i ettan och kör iväg hör jag att det "knärtar" lite, om även inte extremt. Rullar ett par meter, därefter tappar jag drivningen helt. Inget grövre ljud eller smäll hördes när jag tappade drivningen. Har inget driv på någon växel, inte ens backen.

Vad kan tänkas vara fel? Hade det varit en drivknut hade väl likt förbaskat ena hjulet drivit? Inga missljud från motorn, och det luktade inte det minsta koppling i samband med att drivningen slutade att fungera, inte nu efter heller.

Vad är er spontana gissning på felorsak?

När den inte vill driva rör sej hastighets mätaren då?
Citera
2017-12-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
När den inte vill driva rör sej hastighets mätaren då?
Nej
Citera
2017-12-09, 20:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Nej

Då har det hänt något med kopplingen
Citera
2017-12-09, 20:16
Moderator
Citat:
Nej

Citat:
Då har det hänt något med kopplingen
Inte säkert, nu har jag förvisso inte skruvat med V70-låda men på äldre framhjulsdrivna bilar sitter ofta hastighetsgivaren på höger drivaxel. Mao om det är vänster som gått så visar inte hastighetsmätaren nåt. På nyare bilar är det istället en hjulgivare som ger hastighet, då har det ingen betydelse vilken drivaxel som pajat.

Det kan givetvis vara kopplingen med. Men det går inte att utesluta drivaxel baserat på att hastighetsmätaren inte visar nåt på en framhjulsdriven bil.
Citera
2017-12-09, 20:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Inte säkert, nu har jag förvisso inte skruvat med V70-låda men på äldre framhjulsdrivna bilar sitter ofta hastighetsgivaren på höger drivaxel. Mao om det är vänster som gått så visar inte hastighetsmätaren nåt. På nyare bilar är det istället en hjulgivare som ger hastighet, då har det ingen betydelse vilken drivaxel som pajat.

Det kan givetvis vara kopplingen med. Men det går inte att utesluta drivaxel baserat på att hastighetsmätaren inte visar nåt på en framhjulsdriven bil.

Går inte mätarn på en sensor på kronhjulet?
Citera
2017-12-09, 20:40
Moderator
Citat:
Går inte mätarn på en sensor på kronhjulet?
Det är möjligt att det gör på Volvo. Jag har som sagt ingen erfarenhet av deras lådor, de jag skruvat på har haft på höger utgående axel.
Citera
2017-12-09, 20:48
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är möjligt att det gör på Volvo. Jag har som sagt ingen erfarenhet av deras lådor, de jag skruvat på har haft på höger utgående axel.

Hmmm jag tror du har rätt, den borde ju sitta så. Det blir ju bara krångligt att sätta den på kronhjulet
Citera
2017-12-09, 23:52
Medlem
Känns kopplingspedalen som vanligt? Frågar för att jag råkade ut för något liknande pga läckande slavcylinder, men då låg kopplingspedalen platt mot golvet.
Citera
2017-12-10, 00:03
Medlem
Baconlasses avatar
Det är en drivknut, lyft upp bilen och vrid på hjulen så ser du vilken du ska byta, och det är den som inte har motstånd när du snurrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in