Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-08, 22:16
  #1
Medlem
Hej!

Bilen pajjade ikväll, vet ej vad som är fel då jag är kass på bilar. La i backen, ingenting ovanligt och inget ljud. När jag lägger i ettan och kör iväg hör jag att det "knärtar" lite, om även inte extremt. Rullar ett par meter, därefter tappar jag drivningen helt. Inget grövre ljud eller smäll hördes när jag tappade drivningen. Har inget driv på någon växel, inte ens backen.

Vad kan tänkas vara fel? Hade det varit en drivknut hade väl likt förbaskat ena hjulet drivit? Inga missljud från motorn, och det luktade inte det minsta koppling i samband med att drivningen slutade att fungera, inte nu efter heller.

Vad är er spontana gissning på felorsak?
Citera
2017-12-08, 22:21
  #2
Medlem
Koppling?
Citera
2017-12-08, 22:26
  #3
Medlem
Kennethkvartings avatar
Om en drivknut går sönder helt kommer den inte driva alls. Differentialväxeln gör att det driver mest på det hjul som går lättast, dvs den sidan där en drivaxel eventuellt gått av.
Citera
2017-12-08, 22:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Om en drivknut går sönder helt kommer den inte driva alls. Differentialväxeln gör att det driver mest på det hjul som går lättast, dvs den sidan där en drivaxel eventuellt gått av.
Det lät ju lite positivt. Brukar det inte smälla rejält när en drivknut går sönder? Har inte hört mycket tendenser till att drivknuten skall ha varit dålig tidigare.
Citera
2017-12-08, 22:40
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Ta fram domkraften och lyft upp bilen så får du svar.
Citera
2017-12-08, 22:40
  #6
Medlem
ElvisFans avatar
Verkar det som växlarna går i? Drar mig åt fundering om växelföraren kan ha gett upp.
Citera
2017-12-08, 22:47
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Det lät ju lite positivt. Brukar det inte smälla rejält när en drivknut går sönder? Har inte hört mycket tendenser till att drivknuten skall ha varit dålig tidigare.

Jag sade inte att det var det som har hänt, jag försökte bara förklara hur det funkar.

Jag vet att på gamla framhjulsdrivna oplar, typ Vectra från tidigt 90-tal kan man dra ut drivaxeln ur slutväxeln utan att lossa något, gjorde det av misstag på en kompis bil när vi fixade nåt på den.

Tänkte göra likadant på bilen som ägdes av en tjej jag var kåt på och sedan "lägligt" komma förbi och hjälpa henne när hon stod där med en bil som inte gick, men jag genomförde aldrig planen.
Citera
2017-12-09, 01:50
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Rör sig något vid växellådan när du rycker i växelspaken?
Gissar på växelspakslänk.
Citera
2017-12-09, 02:38
  #9
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Rör sig något vid växellådan när du rycker i växelspaken?
Gissar på växelspakslänk.

Borde väl märkas att spaken känns lite skum? De distinkta växellägena borde vara borta.

Jag tippar på totalt kopplingshaveri.
Citera
2017-12-09, 07:53
  #10
Moderator
En drivaxel som går av ger exakt de symptomen. Som nämnts, upp med bilen och snurra på hjulen lite så visar det sig fort i så fall.
Citera
2017-12-09, 08:28
  #11
Medlem
ormbitens avatar
Tror också på en drivknut / drivaxel.

Symtomen liknar det.

Som sagt, lyft upp bilen och känn på drivaxlarna.



Det har faktiskt hänt mig ett par gånger genom åren att jag har lyckats få drivaxelbrott på kundbilar när jag bara har kört in eller ut i verkstaden och det sker nästan alltid helt ljudlöst.

Jobbigt läge när man ska ringa kunden och säga att drivaxeln har gått av... Jag skulle ju bara byta motorolja.
Tack och lov har man haft förstående bilägare.
Citera
2017-12-09, 10:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
En drivaxel som går av ger exakt de symptomen. Som nämnts, upp med bilen och snurra på hjulen lite så visar det sig fort i så fall.
Hur ska jag göra bortsett från att palla upp? Ska jag snurra däcken med växel i? Hur märker jag att drivknut är sönder?
/Novis
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback