Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-10, 00:15
  #25
Medlem
Ursäkta en amatör när det gäller bilreparationer, men om kopplingen har pajat helt borde det väl inte gå att få in några växlar alls utan att det skrapar utav bara tusan i växellådan?
Jag hade en gammal skruttig bil för många år sedan där bromscylindern läckte och när det var tomt i behållaren och kopplingspedalen bara låg slappt mot durken var jag tvungen att starta med ettans växel i för att komma igång. Sedan gick det att smyga in de andra växlarna allt eftersom farten ökade.
Det jag vill ha sagt med detta ödmjuka inlägg är att jag inte tror på kopplingshaveri. Men jag kan förstås vara ute och cykla här. Någon som vet bättre kanske kan kommentera?
Citera
2017-12-10, 00:44
  #26
Medlem
Det luktar bränt om kopplingen hett sig..det missar man inte.
Är det cylinder som ger sig faller pedalen i golvet , känns inte som man missar det heller.
Ganska säkert en drivknut som antingen knäckts eller släppt ur fästet..
Centrumskruven till drivknuten ger vibbrationer vid körning men släpper aldrig ut knuten utan att det säras i framvagnen.så sväng fullt o känn vilken drivaxel som är kass så behöver du ej hissa upp bilen.
Citera
2017-12-10, 02:24
  #27
Medlem
toby79s avatar
Det är inte så att ett bromsbelägg lossnat från stommen och kilat fast sig? Kolla det först.
Citera
2017-12-10, 07:14
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det är inte så att ett bromsbelägg lossnat från stommen och kilat fast sig? Kolla det först.

Och hur menar du att det skulle kunna göra så drivningen försvinner utan att det märks att bilen inte ens vill rulla som den ska?
Citera
2017-12-10, 08:28
  #29
Medlem
Kompis V70 -00 gammal taxi med 80.000mil , drivaxel "hoppade ur" ,skall fråga om det var yttre eller inre.
Citera
2017-12-10, 13:27
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk
Kompis V70 -00 gammal taxi med 80.000mil , drivaxel "hoppade ur" ,skall fråga om det var yttre eller inre.
Var några år sedan och min kompis kommer inte ihåg,men tror det var axeln som åkt ur ytterknuten.
Citera
2017-12-23, 16:20
  #31
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej!
Vad är er spontana gissning på felorsak?

Hej ledstripe! Hur går det med felsökningen?
Citera
2017-12-25, 16:50
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Hej ledstripe! Hur går det med felsökningen?
Felet var yttre drivknut.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback