2017-12-09, 19:29
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Vad som hände runt mordplatsen minutrarna innan mordet måste redas ut på riktigt, och då har vi bara vittnet Inge Morelius Anders Björkman, och den svårtydda bankomatklockan.!
Även om vi vet att den visar ca tre min fel så är ju förhållandet mellan klockorna i bankomaterna konstant. Alla tider nedan är bankomattider och inte den verkliga tiden.

Vi vet vilken minut bankomatuttaget påbörjades men vi vet alltså inte i vilken sekund.

Vi vet att person A som är den siste i Anders Björkmans sällskap som gör bankomatuttag på bankomaten Sveavägen 42 påbörjar sitt uttag kl 23.16 och vi vet att person B som är i sällskap med Inge M på bankomaten Tunnelgatan påbörjar sitt uttag kl 23.17.

Teoretiskt sett kan det då vara två sekunder mellan uttagen om A startar sitt uttag 23.16.59 och B sitt uttag 23.17.01, men det kan också vara 23.16.01 och 23.17.59, vilket innebär nästan två minuter.
Den införmation vi får av detta är intressant ändå.
Vi vet att Anders B och hans sällskap redan passerat och befinner sig inne på bankomatkontoret eller har precis kommit ut, så alla spekulationer om att det är Anders gäng Inge ser passera kan man lägga ner.

Vi vet att person C som är den siste i Inges sällskap påbörjar sitt uttag på Tunnelgatan kl 23.18 och att mordet skedde i samband med detta uttag.

Vi vet vi att det är minst en minut och max tre minuter mellan bankomatuttaget för A och C.
Det är åt helvete för stora felmarginaler för att man ska kunna använda dessa tider för att göra kronologiska beräkningar, men sanningen ligger någonstans där emellan.

Vi vet av vittnesförhören med Inge M att GM kom insläntrande från reklamskylten som står på utkanten av trottoaren nästan mitt emot bankomaten på andra sidan och vi vet att Anders är där.
Mördaren ställer sig sedan vid fönstret till höger om ingången till Dekorima.
Anders är alltså där under hela tiden som Inge gör sina observationer

Anders har precis passerad av GM. Kanske precis vid reklamskylten på trottoarens ytterkant där han stått och spanar söderut, men han har inte sett mördaren passera.

Nu står de alltså 15 m från varandra under de minuter det tar för person B att gå från Inges bil till bankomaten och sedan återvända till bilen. Anders ser inte GM trots att han har uppmärksamheten riktad åt mannens håll och är nästan så nära att han kan tigga en cigarett.

Inge M ser inte heller Anders.

- [ ] När makarna Palme sedan går förbi bankomaten är Anders fortfarande kvar trots att hans vänner avslutat sitt bankomatuttag och redan hunnit iväg.
Förhör med dessa personer saknas och skulle vara mycket intressant att ta del av eftersom Anders påstår att han börjar röra sig söderut direkt när vännerna lämnar bankomaten.

- [ ] Att vännerna inte har sett Palme komma gående på trottoaren norr om bankomaten är ytterligare en indikation på att dom lämnat densamma ett par minuter innan mordet.

- [ ] Däremot är Anders kvar på platsen och hamnar som bekant några meter bakom makarna Palme.
- [ ] Han hinner gå ca 15 m fram till ingången till Dekorimabutiken där GM stod, och där Anders strax ska söka skydd.

Inge M har inte heller nu observerat Anders som går bakom makarna Palme.

Om Anders gjort som han uppgett och börjat gå söderut samtidigt som hans vänner lämnade bankomaten och gick norrut (utan att säga adjö). borde han hunnit ner till Apelbergsgatan i lugn promenadtakt.

Att Anders och GM som Inge M iakttagit är ganska lika till stil och klädsel är förmodligen bara en slump, och hur långtgående slutsatser man kan dra av detta är naturligtvis en smaksak.

Håller på den gampla men mindre kända hypotesen att bankomatklockorna gick rätt men att LAC bandet är manipulerat genom att fröken ur flyttas konsekvent bakåt. Detta för att dölja det sena områdeslarmet. Då stämmer en hel del saker.
Citera
2017-12-09, 19:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Hon refererar till något som någon annan påstått. Hon påstår inte själv att det är så.
Hur kan du vara så säker på det?
Citera
2017-12-09, 19:34
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det märkliga i allt detta är inte hur IB/Säpo/MUST/Polisen agerat utan hur sten andersson och ingvar carlsson agerat. Det är dessa två som godkännt allt.
Sten Andersson var partisekreterare i 20 år, spindeln i IB, och faktiskt nummer 1 i partiet när Palme dog. Det var han och stig malm som ensamma bestämde att IC skulle bli partiledare efter mordet.

Jag vet inte om ni hållt er ajour med vad som hänt inom Kennedy rapporteringen. Men de sista åren har det hänt en hel del som pekar ut maffian. Dels ett erkännande av någon som påstår att han sköt de sista skottet från "grassy noll" och ett annat erkännande från samma organisation där en man erkänt att han har varit delaktig i att skaffa vapnen.
Det skiljer 20 år mellan dessa mord. Kanske kan vi se fram mot sanningen 2030-40...

Ja, jag tror samma kommer att hända i MOP som hänt i MJFK senaste 10 åren.
Citera
2017-12-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Inge M:s version är att någon väntar nära väggen mellan Dekorimas entré och Tunnelgatan och att ett gäng ungdomar (troligen AB:s gäng) möter LOP ungefär vid södra annonspelaren. Från IM:s vinkel kan det ha varit så att gänget går in i bankomatlokalen strax innan LOP passerar den och att AB börjar gå söderut efter en kortare väntan.

Precis när det smäller går åtminstone SE-AB-GM-LOP på rad. Var mannen i beige och mannen som NF mötte är just då är mer oklart, men några sekunder efter mordet ser LP mannen i beige komma gående mot henne.
Det kan inte vara AB gänget som inge ser. De påbörjade sitt bankuttag 23.15,(bankomattid) 1-2 min innan IM kom till platsen. Se mitt tidigare inlägg.
Citera
2017-12-09, 19:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det kan inte vara AB gänget som inge ser. De påbörjade sitt bankuttag 23.15,(bankomattid) 1-2 min innan IM kom till platsen. Se mitt tidigare inlägg.
Men det var inte ovanligt att klockorna gick fel, enligt en utredning som gjorts:

http://s50.photobucket.com/user/moparkivet/slideshow/Bankomater?sort=3
Citera
2017-12-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Håller på den gampla men mindre kända hypotesen att bankomatklockorna gick rätt men att LAC bandet är manipulerat genom att fröken ur flyttas konsekvent bakåt. Detta för att dölja det sena områdeslarmet. Då stämmer en hel del saker.
Jo, men samtidigt vet vi att IM:s tjej Lähde (?) själv kollade sitt kvitto och vet att skotten föll just 23.18. Det är svårt att komma runt det.
Citera
2017-12-09, 20:42
Medlem
Citat:
Fattar vad du menar, var lite snabb där😀
Citera
2017-12-09, 20:45
Medlem
[quote=gida|62563299]
Fattar vad du menar, LAC banden gick bevisligen fel med nio sekunder tror jag. Det kan mycket väl stämma art dom var manipulerade med fler minuter
Citera
2017-12-09, 20:55
Medlem
Citat:
Men det var inte ovanligt att klockorna gick fel, enligt en utredning som gjorts:

http://s50.photobucket.com/user/moparkivet/slideshow/Bankomater?sort=3
Jo jag känner till utredningen, men det är svårt att dra några växlar på den. klockan i datahallen gick fel så blir det fel på bankomatklockan. Poängen i mitt resonemang var kronologin. Om AB sällskapet började sitt uttag 23.15 och IM sällskapet 23.17 så betyder det att AB gänget var på sin bankomat innan IM kom till platsen...oavsett manipulerade LAC/fröken ur klockor.
Ursäkta några förvirrade poster men jag sitter i bastun och dricker öl😀
Citera
2017-12-09, 21:50
Medlem
Citat:
Jo, det är det jag säger. Alldeles oavsett huruvida LAC bandet är manipulerat, så påverkar inte detta bankomatklockornas relation till varandra. Då vet vi med säkerhet att Anders Björkman och hans gäng var i bankomaten före Inge Morelius och hans sällskap.
Det innebär att vi med 100% säkerhet kan säga att Anders Björkman stod där redan innan IM kom. Precis som GM!
Citera
2017-12-09, 21:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
NF menade att mannen varit äldre än förhörsledaren som var 44 år. Då menas förstås inte runt 45 år utan snarare 50 år eller mer. Anders B ser inte ut som runt 50 år och även om GRK (av någon outgrundlig anledning) bestämt sig för att det var AB som han mötte, så ansåg inte GRK att han mötte AB så långt söderut.

NF förhördes första gången 3 mars och han hade uppenbarligen inte behövt höra av sig alls. Att han skulle varit igenkänd är knappast något skäl för honom att kontakta polisen. Enr gm med ett ganska alldagligt utseende skulle ha betydligt större chans att klara sig genom att inte gå till polisen och kanske bli igenkänd.

Din historia både haltar och stinker.

Det är bra att du vänder på stenar och du har fått mig att andra åsikt (i ett annat avseende) men du har av allt att döma fixerat dig vid en gärningsman som av allt att döma är ett hederligt vittne.

Hur kan man veta hur någon annan uppfattar en person åldersmässigt? Vilka referenser hade NF, hur kan vi veta att han inte bedömde AB som om vore över 45 år?

Åldersbestämning och svårigheter med det är ett aktuellt ämne, det var sannolikt inte lättare 1986.
Citera
2017-12-09, 22:11
Medlem
Corrigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Båda bankomaternas klockor har konstaterats gått fel.

Om båda bankomaterna var av märke Phillips så hade de ingen intern klocka. Tiden hämtades från centraldatorn. Det var den som gick fel i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in