Citat:
Ursprungligen postat av
Klas-Vegas
Det märkliga i allt detta är inte hur IB/Säpo/MUST/Polisen agerat utan hur sten andersson och ingvar carlsson agerat. Det är dessa två som godkännt allt.
Sten Andersson var partisekreterare i 20 år, spindeln i IB, och faktiskt nummer 1 i partiet när Palme dog. Det var han och stig malm som ensamma bestämde att IC skulle bli partiledare efter mordet.
Jag vet inte om ni hållt er ajour med vad som hänt inom Kennedy rapporteringen. Men de sista åren har det hänt en hel del som pekar ut maffian. Dels ett erkännande av någon som påstår att han sköt de sista skottet från "grassy noll" och ett annat erkännande från samma organisation där en man erkänt att han har varit delaktig i att skaffa vapnen.
Det skiljer 20 år mellan dessa mord. Kanske kan vi se fram mot sanningen 2030-40...
Så här skrev Ingvar Carlsson 1999:
För mig var det självklart att åklagaren och polisen skulle sköta spaningsarbetet utan politisk inblandning. Kompetensen att jaga mördaren fanns hos ansvariga myndigheter. Det hade åtminstone jag anledning att tro.
Misstagen på mordnatten blev inte de enda. Felbedömningar, misstag och samarbetsproblem medverkade till att ingen mördare ännu slutligt kunnat fällas. Jag hoppas kunna återkomma till denna fråga i en senare bok.
Källa:
Ur skuggan av Olof Palme av Ingvar Carlsson, 1999 sid 51-52
Har någon på tråden läst IC:s senare böcker? Återkom IC till frågan om varför utredningen havererade och ingen mördare kunnat fällas?