Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-30, 18:25
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invercote
Nej tror han bara ljuger men han ska avslöja ludde senare. Tycker det är märkligt att dom inte frågat han om han kan va ludde..

Håller med om att de borde ha frågat det. Speciellt eftersom han känner sig som två personer. Antagligen är Ludde bara Hampus som inte ens var där men de kunde i varje fall fråga.
Citera
2017-11-30, 18:35
Medlem
ariananicole99s avatar
Hur får man tillgång till fup? Eller mer info om vad som verkligen hänt specifikt? Sammanfattningen ang hennes försvinnande fram till det att hon hittades har jag redan läst. Vill helst slippa läsa igenom en 7792 svar lång flashback tråd
Citera
2017-11-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ariananicole99
Hur får man tillgång till fup? Eller mer info om vad som verkligen hänt specifikt? Sammanfattningen ang hennes försvinnande fram till det att hon hittades har jag redan läst. Vill helst slippa läsa igenom en 7792 svar lång flashback tråd

Finns länkar i trådstarten till FUPen:
(FB) Tova Moberg, 19, från Njutånger hittades mördad 2017-05-16
Citera
2017-11-30, 22:09
Medlem
Att ha med sig mobilen med sig när han gör detta vidriga tyder på att han har noll koll på teknisk bevisning.
Han eldade och städade bort bevisning men verkar inte ha någon tanke på att mobilen registrerar allt han gör.
Citera
2017-11-30, 22:25
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Att ha med sig mobilen med sig när han gör detta vidriga tyder på att han har noll koll på teknisk bevisning.
Han eldade och städade bort bevisning men verkar inte ha någon tanke på att mobilen registrerar allt han gör.

Mobiltelefonen är ju knappast någon tung bevisning, utan snarare bara ännu en indikation på att något speciellt hänt denna natten. Det är nog inte särskilt många människor som medvetet utformar sitt generella mobiltelefonbeteende utifrån att de nån gång i framtiden kan komma att mörda en partner.
Citera
2017-11-30, 23:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Mobiltelefonen är ju knappast någon tung bevisning, utan snarare bara ännu en indikation på att något speciellt hänt denna natten. Det är nog inte särskilt många människor som medvetet utformar sitt generella mobiltelefonbeteende utifrån att de nån gång i framtiden kan komma att mörda en partner.

Enskilt säger den inte att han är mördaren, men tillsammans med annan bevisning är den viktig.

1. T ex har hans mobil varit uppkopplad mot mast inom det område (Fränö) där mordet skett (även om masten inte kan precisera exakt var). Han har varit upkopplad inom samma område som Tova.

2. Den visar att han ljuger. Han har uppgivit att han sovit, vilket han bevisligen inte gjort.

3. Hälsoappen som registrerar steg visar abnorm aktivitet denna natt mot tidigare nätter. Under natten registreras 6108 steg ( motsvarar ~ 3,7 km)

Det blir det väldigt illustrativt.om man tittar på diagramet på sid 3799.
På sid 3801 kan man se Billys "normala" stegfrekvens, dvs i stort sett 0 under nätterna.

4. Hälsoappen visar också under vilka tidsperioder som aktiviteten skett. Exempelvis kan man se att Billy gått 2697 steg mellan 04.40- 0.5.41, vilket motsvarar ca 1,6 km. Tillsammans med annan bevisning kan man få ihop en tidslinje för vad som skett under natten.

5. Under vissa perioder ringer/sms:ar Billy och får även själv sms. Några av dessa svarar han inte på vid "avgörande" tidpunkter. I kombination med stegräknaren och samtal/sms aktivitet kan visa på när vissa händelser kan ha skett.

Jag vet inte, men tror att Billys telefon absolut kan ha en stor betydelse i det hela, för att kunna lägga pusslet för att få en hållbar indiciekedja.

Utan den hade det varit svårt att bevisa att han inte sov som han har sagt.
Citera
2017-12-01, 00:12
Medlem
Har nu läst hela fuppen och hela denna tråd. Intressant att en del av er är på rätt spår ganska tidigt i tråden. Man nämner skottkärra,hammare,ståltråd etc. Bra detektiver på Flashback!
En sak som är nästan konstig är att det är så få inlägg från folk på orten, brukar ju annars förekomma en hel del i såna här trådar. Är de för unga? För "bonniga" ?
I tilläggsprotokollet så erkänner han misshandeln,jag blev väldigt förvånad över det,då han i övrigt nekar/kommer inte ihåg/ hittar på Ludde etc. Kring det har jag två teorier:
1. Vi ska tänka; Jaha,han erkänner misshandeln men nekar till mordet,jamen då är han nog oskyldig till mordet...
2. Han håller på och krakelerar och kommer erkänna mordet på rättegången

I övrigt tycker jag det var en intressant fup och duktiga förhörsledare. Han åker in på livstid,det är jag övertygad om
Citera
2017-12-01, 01:40
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frallan1973
Har nu läst hela fuppen och hela denna tråd. Intressant att en del av er är på rätt spår ganska tidigt i tråden. Man nämner skottkärra,hammare,ståltråd etc. Bra detektiver på Flashback!
En sak som är nästan konstig är att det är så få inlägg från folk på orten, brukar ju annars förekomma en hel del i såna här trådar. Är de för unga? För "bonniga" ?
I tilläggsprotokollet så erkänner han misshandeln,jag blev väldigt förvånad över det,då han i övrigt nekar/kommer inte ihåg/ hittar på Ludde etc. Kring det har jag två teorier:
1. Vi ska tänka; Jaha,han erkänner misshandeln men nekar till mordet,jamen då är han nog oskyldig till mordet...
2. Han håller på och krakelerar och kommer erkänna mordet på rättegången

I övrigt tycker jag det var en intressant fup och duktiga förhörsledare. Han åker in på livstid,det är jag övertygad om
ja, att han får livstid är jag helt med på.
att han erkänner att han misshandlat Tova är positivt då rätten inte behöver spekulera i huruvida det är sant eller inte.
däremot är det inte helt ovanligt att det är tyst från folk däruppe, allrahelst när det kommer till fall av denna graden.
ibland är det som nu, ibland snackar folk väldigt mycket.
Citera
2017-12-01, 06:05
Medlem
tsgmtts avatar
Vad tror vi om dagens rättegång? Blir det några spännande vändningar eller kommer åklagaren mala på med sitt bara?
Citera
2017-12-01, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsgmtt
Vad tror vi om dagens rättegång? Blir det några spännande vändningar eller kommer åklagaren mala på med sitt bara?
Som jag skrivit tidigare, är det ett hån mot människans förnuft om man tycker att MGM kan vara oskyldig i det här fallet. Då blir inga "spännande vändningar"!!
Citera
2017-12-01, 06:55
Medlem
I och med att han är helt väck, känslokall och inte vill förklara nånting samt att han skriftligen dödshotat henne och misshandlat en ung människa både psykiskt och fysiskt i många år tror (och hoppas) jag faktiskt på livstid.
Citera
2017-12-01, 07:56
Medlem
notknapparens avatar
Inför dagens förhandling:

"Dag 2, 1 december 2017
Åklagaren sakframställan forts.
Målsägandebiträde sakframställan
Försvarare sakframställan
Syn
Målsägandeförhör"

http://www.hudiksvallstingsratt.doms...n-i-B-1071-17/

Från UglyBastard
https://www.flashback.org/sp62456017

Kanske vi kunde få UglyBastards inlägg med huvudförhandlingsplanen till trådstarten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in