Citat:
Ursprungligen postat av
Merrelito
Vad tror ni är en långsiktigt hållbar prisnivå med dagens premisser (ränta + amorteringskrav) i Stockholmsområdet närförort? Dagens priser är ju helt beroende av de senaste årens ökningar. Hur skulle annars en småbarnsfamilj med mediokra jobb i tidiga 30 års åldern kunna köpa en villa för 7 miljoner?
Det där är en bra fråga som jag inte har svar på fast jag kan rapportera om i närförort till Stockholm bra hus på 130 kvadrat till nuvarande priser på 4,5 miljoner, inte 7. Passar familjer med 2 vuxna och 3 barn, familjer där föräldrarna har vanliga jobb såsom sjuksköterska och chaufför.
Men, det är till
dagens räntenivåer och skattenivåer det. Marginalerna inför saker som sjukdom och arbetslöshet eller räntehöjningar och skattehöjningar är små som fan och den svenska folkstommen är givetvis inte välbeställd.
Som om kreditsystemet till sin natur är folkfientligt. Den svenska staten är folkfientlig sedan snart 30 år tillbaka.
Ja vad fan hittar 2 stycken 30-åringar på som har 2 barn och det tredje kanske kommer om några år? De bor dessutom i det starkt överskattade huvudstadsområdet. Fattar inte folk vilken trängsel inte minst det redan är här? Jag syftar på kollektivtrafiken.