Citat:
Ursprungligen postat av
Kuyper
Cheddar, stilton... Det bästa England har att bjuda på i matväg är deras ostar.
Tycker för övrigt att Norge verkar trist och intetsägande när det kommer till matkultur.
Vel siden du liker blåmuggoster, så kan du jo prøve osten "Kraftkar" fra Tingvoll ost. Den er så etterspurt nå, at den er blitt både dyrere (6-700 kr/kg) og vanskeligere å få tak i, men fortsatt like god. Den vant VM i ost (alle kategorier) 2016. Den har for øvrig vunnet kategorien blåmuggost i flere år.
Av andre norske osteprodusenter, kan en anbefale Den Blinde Ku, Munkeby, Holtefjell, Undredalsost og mange andre. Flere av disse har vunnet diverse priser. Til neste år skal for øvrig VM i ost gå av stabelen i Bergen.
Også på smørsiden står det bra til. Spesielt smøret fra Røros meieri har blitt allemannseie. For øvrig så deltok vinanmelderen i Dagens Næringsliv, en kjenner av fransk smør, i en blindtest av smør, der en rekke kjente norske og franske smør deltok. Til hennes store overraskelse var det et smør fra Tine som vant - økologisk meierismør, mens et smør fra Røros meieri kom på andre plass før det beste franske smøret kom på tredje plass.
https://www.dn.no/smak/2017/05/28/1314/Test/du-vil-ikke-tro-hvilket-smor-som-er-det-beste
Tre stjerners-restauranten Maaemo henter 95% av råvarene sine fra Norge, og det aller meste fra sør-Norge. Gårdsprodusenter av oster, smør, kjøtt og andre matvarer opplever en renessanse og det spretter opp nye utsalgssteder for mat av høyere orden i Oslo. Men jeg får inntrykk av at svenskene i denne tråden, som en skulle tro var interessert i god mat velger å gå ut i fra gatekjøkken og "first price"-produkter fra Kiwi. Nå prøver jeg på ingen måte å si at vi er bedre enn våre naboer, for det er ikke sant, men jeg tror ikke dere som er så negative har full oversikt. Men det er klart, i Norge så er vi vant til å åpne opp lommeboken for kvalitet. Om man er veldig budsjettbevisst, blir det fort trist.