2017-07-07, 06:51
Medlem
KarlFarbmans avatar
Norge känns ju självklar på toppen, det finns ju inga färska grönsaker i matbutikerna! Bara rad efter rad av halvfabrikat och frysar..

Men jag kastar även in Kenya i mixen! Otroligt segt och smaklöst koktstekt kött som serveras med Ugali, majsmannagrynsbollar som passar bättre att mura hus med än att använda som föda!
Citera
2017-07-07, 07:18
Medlem
flaskborstes avatar
Lite felaktiga svar i tråden tycker jag.. Att en maträtt är kass för att maten varit uselt tillagad är knappast en orsak till bedömning av "äckligaste maten" Man borde jämföra perfekt tillagad mat från olika länder istället. Att grönsaker är överkokta och smaklösa är inte maträttens fel det är kockens.. Det lär inte stå i receptet "koka sönder alla grönsaker tills det ser ut som en spya"

Tar man detta i åtanke så är dom gamla öststaternas mat inget vidare Ryssland, Mongoliet och Ukraina är de länder jag provat att äta i, och maten är oftast ganska menlös och intetsägande och ser inte heller speciellt god ut.
Citera
2017-07-07, 09:49
Medlem
Svårt att svara på. Norge är som många varit inne på inte någon kulinarisk högborg. Inte Baltikum heller.
Citera
2017-07-07, 14:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
England är kass, men Irland är snäppet värre.
Citera
2017-07-16, 08:03
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag har skrivit det förut och nu har jag besökt massor av nya länder sen sist jag skrev.

Turkiet är fortfarande det överlägset sämsta matlandet i världen.

Får man fråga vilka sorters restauranger du besökte och vad det var du inte gillade med maten och vilken sorts mat du åt?

Jag tycker jättemycket om turkisk mat, men på "turist" restaurangerna tycks de vara rädda för kryddor så där är det inte så gott.

Något jag också tycker är trist med turkisk mat är avsaknaden av smakfull curry.
Citera
2017-07-22, 08:48
Medlem
Skottland men egentligen hela Storbritannien har helt värdelös mat. I Skottland fick jag en hamburgare på en restaurang som dom lagt sweet and sour sås på, typ liknande uncle bens som finns på ICA. Fy fan säger jag bara...

Kina har säkert bra mat men när inga menyer står på engelska och man får en biffgryta med hund i så förstår ni säkert att det inte är nåt att rekommendera.
Citera
2017-07-22, 08:51
Medlem
Pretorian1s avatar
Norge givetvis, alla kategorier.

Dilldressing på hamburgaren du beställer på gatuköket?

Jajjamän!
Citera
2017-12-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian1
Norge givetvis, alla kategorier.

Dilldressing på hamburgaren du beställer på gatuköket?

Jajjamän!

Vurderer du "det kulinariske nivået" på et land basert på gatekjøkkensmat?

Ut i fra kommentarene, så virker det som om det er type veikro og gatekjøkken som utgjør vurderingskriteriene, som jeg synes er litt sært. Jeg spiser aldri slik mat, så jeg kan ikke uttale meg om det, men det er jo på ingen måte overraskende at den er dårlig.

Jeg spiser ute på restaurant i Oslo ca annenhver dag, og jeg drar stort sett på ulike steder for å prøve nye ting, selv om det naturligvis blir en del gjentakelser. Stort sett er jeg svært fornøyd med nivået. Jeg skjønner ikke helt hva det er som gjør at vi ligger lavest i verden, liksom. Jeg har reist mye og spiser alltid ute og ser på ingen måte at vi skiller oss negativt ut, spesielt ikke sammenlignet med land som Tyskland, Polen og Romania, selv om det naturligvis finnes mange byer som er bedre. Jeg klarer ikke å se at det allmenne nivået i Sverige er vesentlig høyere. Dere liker å snakke om nordmenn og frossenpizza, men dere har jo et par svin på skogen selv, feks forkjærligheten for ketsjup og makaroni.

Jeg tror mye handler om prisnivå (med svenske øyne) og at de norske matkjedene konkurrerer hardt på pris, som kan gå utover utvalget. De som er interessert i mat vet naturligvis hvor de skal gå for å finne bedre utvalg.

For øvrig, i den mest metodisk grundige undersøkelsen jeg har sett, ble Stockholm rangert som verdens 14.beste matby, Oslo den 16.beste og København den 19.beste.
Lenke
Citera
2017-12-01, 18:05
Bannlyst
Frågan innehåller orden "sämst på mat"

Jag tror att de länder där man själv från grunden tillvaratar det naturen ger, per definition, är "bäst på mat".

USA håller på att äta i hjäl sig. Som svensk och europe är det omöjligt att åka med bilen beställa snabbmat, och sedan äta i bilen. Det ingår inte i vår kultur. Vad jag menar är att man allra, allra oftast lagar sin egen mat.

Fast om jag ska vara rasse baserat på mina egna erfarenheter så är tjejer från Italien sämst på att göra mat. Dom är helt värdelösa på det. Man har en bild om det stora italienska storkoket med köttbullar och korv som kokar i tomatsås. Med lite lugnt sorl i bakgrunden angående maffiaverksamhet...

Givetvis gäller detta inte alla matintresserade i Italien. Men...
Senast redigerad av Folketsman 2017-12-01 kl. 18:25.
Citera
2017-12-01, 18:16
Medlem
Skulle nog säga England och Turkiet ( Turkiet för allt smakar likadant) nån som håller med?
Citera
2017-12-01, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketsman

Fast om jag ska vara rasse baserat på mina egna erfarenheter så är tjejer från Italien sämst på att göra mat. Dom är helt värdelösa på det. Man har en bild om det stora italienska storkoket med köttbullar och korv som kokar i tomatsås. Med lite lugnt sorl i bakgrunden angående maffiaverksamhet...

Ja, jeg husker spesielt en scene fra Gudfaren jeg så da jeg var liten, der en kraftig mafioso litt nonchalant lot koke en sugo di pomodoro til resten av gjengen, det gjorde stort inntrykk, fordi hele scenen var så jævla kul og stilfull, men også fordi en la så mye kjærlighet i maten. Sausen koker jo gjerne i flere timer og blir bare bedre og bedre, mens en smaker til underveis og setter personlig preg vha urter og krydder. Siden har jeg lagt min sjel i å perfeksjonere langtidskokt tomatsaus (2t), spesielt arrabiata. Trikset er naturligvis å finne den beste olivenoljen og tomatene som er mulig å oppdrive her i nord.

Det er litt skuffende å høre at italienske jenter er dårlige på kjøkkenet, men ikke overraskende egentlig. Jeg tror endel italienere er blitt "complacent", de føler at de ikke har noe å bevise, siden de er jo italienere. Feks var det veldig vanskelig å finne espresso i Roma som ikke var industriell og veeldig bitter. Ikke rart de shotter espressoen, den var jo virkelig ikke god. Selvfølgelig endel unntak. Maten en får på vanlige restauranter i Lazio-regionen er jo heller ingen eksplosiv smaksopplevelse akkurat. Men her er det jo en interessant dynamikk. I Italia handler mye om tradisjon og å gjøre ting slik det ble gjort før. Det kan fort bli kjedelig. "Italiensk mat" i utlandet handler jo om å lage noe som selger lokalt - det fører til at en endrer oppskriftene og piffer opp maten. Uansett er Italia et utrolig rikt matland, med regionale tradisjoner som er i seg er like rike som andre lands. Men den gjengse, unge italiener er sjelden noen mesterkokk, nei, det har jo også noe med selvstendighet å gjøre.
Citera
2017-12-02, 01:35
Medlem
mjukmjukares avatar
England, då det bästa antingen består i Indiskt eller importerade franska köksmästare.
Det Engelska.... fish´n chips eller deras frukostar är .... nej. Visst en Fish´n Chips i farten men ....
Vad är engelskt? Higgins? Scheppards Pie?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in