2017-12-08, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Om priserna inte stiger kommer säljarna behöva betala mäklarna ur egen ficka snarare än att dra det från den mer abstrakta vinsten som säljarna tror de behöver mäklaren för att få och ej heller får man göra avdrag på vinstskatten för mäklaren om man inte gör ngn vinst.

Jag tror mäklarbranschen är överetablerad och kanske kommer halveras om inte mer de närmaste ären.
Ska omsättningen halveras eller ser du någon rationalisering på väg?
2017-12-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Fenomenalt. Otroligt. Som en trasig robot som inte kan uppdateras.

Sluta med ditt "ni" och "vi". Du är den enda i den här jävla tråden som inte klarar av att avläsa HOX index.

Jag kan hålla med om att prisnedgången är förvånande, men det var spekulation, det bästa faktum vi har är att HOX visade helt otroliga minus 4% för Stockholm Villa förra månaden.
Du faller djupare och djupare ned i träsket. Nu behöver du tom förfalska citat.

https://www.di.se/nyheter/storbankerna-prisfallet-har-fortsatt/
"Vi ser att snittpriserna rör sig nedåt. Vi har också tagit lite intryck av starka småhuspriser i SCB:s statistik och vi tror att bostadsrätter kommer att sjunka mer än villor", säger Olle Holmgren, ekonom vid SEB, till Nyhetsbyrån Direkt.

Starka småhuspriser minsann.

Nordea räknar med att HOX-index sjunker 3 procent säsongsrensat i november jämfört med föregående månad, efter minus 1,8 procent i oktober, och sjunker 1 procent i årstakt.

1%. Om BR faller mer så stiger då småhus eller ?

Swedbank gör ingen exakt siffersatt prognos, men räknar med "modesta prisnedgångar" från oktober för HOX-index. Det handlar om "några procents" nedgång, enligt analytikern Cathrine Danin, vilket tar ned årstakten till "runt nollan".

runt nollan. Om BR faller mer så stiger då småhus eller ?

Han skriver vidare att nedgången i bostadspriserna under hösten kan kopplas till det ökade utbudet av bostäder till försäljning, både nyproducerat och befintliga bostäder.

Ökande utbudet minsann. Vilket är det jag talat om, medan du legat och skrikit patetiska personangrepp.

Även hon pekar ut det ökade utbudet av bostäder som förklaringen till höstens nedgång för bostadspriserna, efterfrågan bedömts inte ha påverkats.

Ökat utbud och ingen minskad efterfrågan. Vad innebär då det på sikt?
Tja, mattas byggande så utbudet inte är ökande längre så ... guess what.
2017-12-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skriker jag högt för mig själv och håller för öronen så försvinner nog det obehagliga jag inte vill se.
Det är väl som du brukar göra för det mesta. Fast jag försvinner inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ränteavdrag lilla gubben, om ingen åt mat skulle mänskligheten dö ut inom några månader.
Har det relevans på tråden, nej, har ditt svar bäring på vad jag skrev, nej.
Hur får du avsaknad av dubbelbeskattning till "en förmån".
Är du möjligen Stalinist?

Slutar folk att låna försvinner pengarna. Du har nog inte riktigt det klar för dig. Ska vi kunna spara och handla använder vi fordringar på andra.
Du vill plåga spararna med andra ord. Men det stämmer i sig med att du är Stalinist.
2017-12-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du faller djupare och djupare ned i träsket. Nu behöver du tom förfalska citat.

https://www.di.se/nyheter/storbankerna-prisfallet-har-fortsatt/
"Vi ser att snittpriserna rör sig nedåt. Vi har också tagit lite intryck av starka småhuspriser i SCB:s statistik och vi tror att bostadsrätter kommer att sjunka mer än villor", säger Olle Holmgren, ekonom vid SEB, till Nyhetsbyrån Direkt.

Starka småhuspriser minsann.

Nordea räknar med att HOX-index sjunker 3 procent säsongsrensat i november jämfört med föregående månad, efter minus 1,8 procent i oktober, och sjunker 1 procent i årstakt.

1%. Om BR faller mer så stiger då småhus eller ?

Swedbank gör ingen exakt siffersatt prognos, men räknar med "modesta prisnedgångar" från oktober för HOX-index. Det handlar om "några procents" nedgång, enligt analytikern Cathrine Danin, vilket tar ned årstakten till "runt nollan".

runt nollan. Om BR faller mer så stiger då småhus eller ?

Han skriver vidare att nedgången i bostadspriserna under hösten kan kopplas till det ökade utbudet av bostäder till försäljning, både nyproducerat och befintliga bostäder.

Ökande utbudet minsann. Vilket är det jag talat om, medan du legat och skrikit patetiska personangrepp.

Även hon pekar ut det ökade utbudet av bostäder som förklaringen till höstens nedgång för bostadspriserna, efterfrågan bedömts inte ha påverkats.

Ökat utbud och ingen minskad efterfrågan. Vad innebär då det på sikt?
Tja, mattas byggande så utbudet inte är ökande längre så ... guess what.

SEB är idioter som vi alla vet. Dom använder obsoleta siffror från SCB som talar om starka småhuspriser. Att villapriserna sjunker har du fått åtskilliga bevis för men vi tar det väl igen.
http://www.valueguard.se/sverigevilla
Återigen, varför använda sig av SCB?

Varför citerar du inte Danske Bank i stället. Dom verkar ha lite mer grepp om verkligheten.
Från samma artikel:

Danske Banks indikator visar att nedgången för bostadsrätter i Stockholm accelererar och att priserna sjunker 4,4 procent mellan oktober och november. I oktober sjönk de 3,4 procent.

"Från toppen i augusti är priserna ned i runda slängar 10 procent. Än så länge finns alltså inga tecken i data på att prisfallet håller på att bromsas upp", skriver Danske Bank i ett marknadsbrev.

2017-12-08, 21:14
Medlem
Citat:
Det är väl som du brukar göra för det mesta. Fast jag försvinner inte.

Hur får du avsaknad av dubbelbeskattning till "en förmån".
Är du möjligen Stalinist?

Slutar folk att låna försvinner pengarna. Du har nog inte riktigt det klar för dig. Ska vi kunna spara och handla använder vi fordringar på andra.
Du vill plåga spararna med andra ord. Men det stämmer i sig med att du är Stalinist.

Du överträffar dig själv hela tiden i meningslöst pladdrande och förvirrade tankegångar. Dina 'slutsatser' och inlägg är bara irriterande tomrum. Ditt trollande tar upp alldeles för mycket plats. Berätta igen hur bostadslån fungerar. Banken lånar alltså pengar av låntagaren/bostadsköparen? Intressant också att bygglönerna sjunkit med över 5 % i Sthlm senaste månaderna. Hur ska man förstå det? Är det för att vara lite sjyssta
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-08 kl. 21:17.
2017-12-08, 21:22
Avslutad
Uppdaterar

Manuellt härlett från booli.se:s visade slutbud* för ettor och tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
aug: 96,3
sep: 93,9
okt: 89,1
nov: 86,7
1-8 dec: 85,2

Kungsholmen
aug: 95,4
sep: 91,4
okt: 88,0
nov: 86,2
1-8 dec: 84,4

Vasastan+Östermalm
aug: 104,6
sep: 101,5
okt: 99,7
nov: 95,5
1-8 dec: 95,0

Bromma
aug: 65,6
sep: 60,8
okt: 57,3
nov: 55,0
1-8 dec: 55,1

Solna
aug: 63,7
sep: 63,1
okt: 59,3
nov: 57,2
1-8 dec: 58,9

Sundbyberg
aug: 63,6
sep: 62,7
okt: 62,8
nov: 59,3
1-8 dec: 59,9

Järfälla
aug: 42,8
sep: 43,5
okt: 37,3
nov: 36,1
1-8 dec: 32,7

Täby
aug: 52,7
sep: 46,8
okt: 43,2
nov: 39,3
1-8 dec: 48,7 (14 objekt, fem ettor med median 57,6, nio tvåor med median 38,4)

Uppsala
aug: 48,8
sep: 44,9
okt: 42,1
nov: 39,8
1-8 dec: 38,7

Hammarby Sjöstad (här ej inkluderat i Södermalm)
aug: 73,1
sep: 75,0
okt: 69,3
nov: 68,8
1-8 dec: 65,8 (3 objekt)

*Oklart i vad mån slutbud också blivit slutpris.

=>
Som synes på Täbysiffran kan fördelningen mellan hur många ettor respektive tvåor som sålts en viss månad påverka mycket. Dock finns det också en massa lägenheter som betecknas som 1½ rum varför jag ser det som oundvikligt att ha med båda kategorierna i jämförelseunderlaget.

Sedan augusti kan vi generalisera och säga att Stockholm fallit med 10% och Uppsala med 20% enligt det mått som jag följer. Dock har Uppsala generellt en augustipremie vid terminsstarten, så det kanske är rättvisare att säga 15% där.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-08 kl. 21:42.
2017-12-08, 21:52
Medlem
tänk om allt vi har sett sedan 2007-2008,
dvs uppgången när andra länder sjönk,
att de senaste 10 åren är vår så-kallade bulltrap?
En riktigt gammal rostig björnsax

Soros would be proud - and it certainly looks like he is proud

Lite roligt att Alpha gång på gång hänvisar andra till att börja bygga bostäder. Tyvärr så har det ju inte riktigt sett så ut i Sverige. Har vart svårt för mindre aktörer att få köpa mark eller prospekt - som jag har förstått det. Dvs, inte enkelt för nya att komma in på den marknaden.
Presidenten drar gång på gång upp Ikeas Boklok. Jovisst går det att bygga billigt, frågan handlar om snarare om vilja

Istället har vi några jättar som inte ens försöker hymmla om deras absurda byggen - Karolinska är ett fint exempel. Ett riktigt äckligt exempel. Att sedan halva Stockholm känns som en utdragen byggnadsplats är .... Deprimerande? Tänker här mer på offentliga ytor och knutpunkter som aldrig tycks bli klara. Hoppas att den här "dippen" inte sänker för många projekt så vi har halvklara saker som står och förfaller (likt vad som hände i några andra Balt länder för några år sedan...) Men iofs, hipstersna vill väl se lite förfallen betong och känna tillhörighet till Berlin, kanske det växer fram en fin ny Rave scen i den här Staden. YEAH. Mycket kultur har förfallit. YEAH. Destroy the old world and build a new world! Enkelt att tycka när det kommer till kultur men inte lika roligt när det kommer till folks vardag. Men vilken vardag är det helt ärligt??? Mello och ... Äsch, pardon the Rant...

More on topic,

Angående den så-kallade höga standarden vi bygger just nu. Vill hävda annat. Det nybyggda jag har sett tyder inte alltid på de bästa materialvalen eller dylikt. Bor själv i en nybyggd (~10år) och den är fan inte så fabulous. Genomgående skulle jag kunna desikera detta objekt. Jämnfört med den jag bodde i tidigare (old school STHLM) är det här ett skämt. Subjektiv åsikt!

Något jag hörde nyligen,

När miljonprogrammet byggdes hade det inte alltid ett dåligt rykte. Folk var mycket trångbodda i staden och de nya lägenheterna hade de extra bekvämligheterna. När jag försökte hitta lite info om detta dök en kritisk artikel från DN upp som publicerades några dagar efter Bertil hade klippt röda band i Skärholmen. Hitta inte mycket mer men tittade inte heller under stenen.
Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro här, var inte med då.
Men!
Det ser onekligen ut som att Barkarbystaden och liknande områden tyvärr kan bli nya program...

Något för de som gillar att läsa är hur boende situationen ser ut i Singapore. Högst reglerad och så vitt jag vet och från de jag känner i landet - det funkar! Visst det är dyrt - jävligt dyrt. Men! Att få så vitt skilda männsikor att leva i frid och fröjd och grön jungel och och och -Maten-

"The one and only job for the government is to keep the rice bowl full" Kinesisk filosofi. Och vart är våra matreserver???
2017-12-08, 22:13
Medlem
Risker nästa år enligt en av världens största banker.

https://www.marketwatch.com/story/a-bitcoin-crash-a-burst-housing-bubble-brace-for-these-30-risks-says-giant-bank-2017-12-08
Sverige, Norge, Australien, Kina.
Priserna i californien sjunker också.
2017-12-08, 22:24
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Jag håller med. Jag har svårt att se det som "god mäklarsed". Men just för att inte verka partiska så är det nog så i många fall att mäklaren väljer att vara neutral så långt som möjligt genom att inte ta på sig en besiktningsroll etc. Jag kan även tycka att detta bör lämnas just till en besiktningsman som vet vad hen håller på med. Är man osäker som köpare så rekommenderar jag att ta med sig en besiktningsman på visningen.

Jag förstår detta tillvägagångssätt fullt ut från mäklarhåll men menar att det är ekvivalent med att vara partisk åt säljarhållet.
2017-12-08, 22:36
Medlem
Citat:
Hur skulle dom får betalt? Och hur skulle dom köpa arbetsredskap?

Innan du svarar med pengar får du tänka en gång till. Vad är det egentligen du får i lön.

Tja, hur tror du folk handlade innan det fanns banker?

Inte var det med värdelösa fiatpengar.
2017-12-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av german-reporter
Lite roligt att Alpha gång på gång hänvisar andra till att börja bygga bostäder.
De som nu vet hur man bygger billigare bör ju göra det.

Citat:
Tyvärr så har det ju inte riktigt sett så ut i Sverige. Har vart svårt för mindre aktörer att få köpa mark eller prospekt - som jag har förstått det. Dvs, inte enkelt för nya att komma in på den marknaden.
Finns en hel del mindre utvecklare som låter bygga BRF. Byggrätter går att köpa.

Citat:
Presidenten drar gång på gång upp Ikeas Boklok. Jovisst går det att bygga billigt, frågan handlar om snarare om vilja
Jag kollade på ett sådant bygge och kunde se att priset inte skiljde från omgivingen. (Vet dock inte om det var likvärdigt). Och det skulle väl tyda på att det inte var direkt billigt utan att markpriset inte var högre.
Men visst kan man dra ned något på standard. Dock vet jag inte om köparna är så sugna på det. Vissa är väl det.

Citat:
Angående den så-kallade höga standarden vi bygger just nu. Vill hävda annat. Det nybyggda jag har sett tyder inte alltid på de bästa materialvalen eller dylikt. Bor själv i en nybyggd (~10år) och den är fan inte så fabulous. Genomgående skulle jag kunna desikera detta objekt. Jämnfört med den jag bodde i tidigare (old school STHLM) är det här ett skämt. Subjektiv åsikt!
Du kanske vet hur man bygger både billigare och bättre.

Har en släkting som fått en liten vattenskada. Det som görs är att man river upp golv i kök och vardagsrum. ca 35 kvm totalt. Torkar med fläktar. Lägger dit nytt golv. Plastmatta i kök och parkett i vardagsrum. Hur mycket kostar nu det. (I stort sett kan ni försumma materialkostnad).

2017-12-08, 23:49
Avslutad
Citat:
Innan det fanns banker. Ja, det var byteshandel. Du vill skicka oss tillbaka till tidig medeltid. Har du kollat om folk uppskattar det.

Att använda pengar är också byteshandel, bara med ett mellanled.

Banker behövs inte för en fungerande penningekonomi. Både pengar och pengaekvivalenter, krediter, uppkommer spontant i mänskliga samhällen. Fanns inte lån och kredit skulle det heller inte finnas någon ekonomisk expansion att tala om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in