2017-12-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hade staten minskat förmånen gällande att låna pengar och skärpt kraven för banker att låna ut pengar hade den totala skuldsättningen varit lägre. Vi hade inte haft någon korrigering på bomarknaden idag.
Vilken förmån?

Om ingen lånade hade vi inte pengar utan fick hålla oss på en medeltida levnadsstandard med byteshandel. Varför skulle det vara eftersträvansvärt?
2017-12-08, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vilken förmån?

Om ingen lånade hade vi inte pengar utan fick hålla oss på en medeltida levnadsstandard med byteshandel. Varför skulle det vara eftersträvansvärt?
Du tänker som vanligt alldeles för svart/vitt. Vi kan ha ett annat system utan pengaskapande från kreditlån. Blockchain/bitcoin exempelvis, det är framtiden inte medeltiden.

Du är bakåtsträvande, precis som Ingvesgubben. Du får redogöra varför er linje är eftersträvansvärd.
2017-12-08, 19:46
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Tack Tullius! Utmärkt inlägg som talar för att mitt argument om att det är fler människor som önskar flytta till innerstaden än som önskar flytta från den vilket på viss sikt leder till att efterfrågan alltid kommer vara högre än utbudet vilket i sin tur skapar ett skyddsnät som i viss mån begränsar hur mycket priserna kan falla innan opportunister börjar köpa.

Nja, vet inte riktigt om jag håller med dig om att efterfrågan alltid kommer vara högre än utbudet. Efterfrågan måste ju vara finansierad för att vara en efterfrågan och inte bara en önskan om att bo i innerstaden - och helst i Vasastan. Det är fler som flyttar in till Inre staden från utlandet än som flyttar till utlandet; det är fler som flyttar in till Inre staden från resten av landet än som flyttar ut; men det är fler som flyttar ut till kranskommunerna från Inre staden än som flyttar in. Eftersom priserna i resten av Sverige är lägre än i Sthlm har de som flyttar till Sthlm troligen svårare att ha råd med en dyr lägenhet än de som redan bor i Sthlms innerstad idag.

Däremot så har du rätt i att efterfrågan skapar ett skyddsnät. Vid en viss nivå börjar opportunisterna köpa, men glöm inte att många opportunister är kalla cyniska hajar som börjat känna lukten av blod.

Citat:
Du missar poängen, oavsett siffran på den procentuella nedgången och oavsett om vi räknar från ATH eller för ett år sedan är siffran missvisande eftersom den bara representerar en begränsad andel av marknaden. För ett år sedan representerade samma siffra med stor sannolikhet 95+ % av marknaden.
För min egen del siktar jag inte på att sälja till -10 % eller -30 % från ATH, jag kommer sikta på +5 % från dagens nivå och -5 % från ATH.

Jag håller tummarna för dig, verkligen, men jag skulle inte satsa mina pengar på din möjlighet att lyckas. Jag tror att väntar man på en bull trap så får man vänta tills alla enbär är mogna.
2017-12-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
HOX har ju villor ner 4% i Stockholm senaste månaden och HOX har ju en rejäl eftersläpning eftersom det är ett glidande medelvärde. Husmasken tyder på betydligt större prisfall.
Man bör använda medelvärde och samla tillräckligt med data. Sedan får man titta på volatiliteten.
Det blir inte riktigt seriöst om man skriker ras, och på samma grunder har det varit ras flera ggr de senaste åren.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/huspriser-fortsatter-stiga-men-gotland-sticker-ut/
Samtidigt som det kommer rapporter om fallande priser på bostadsrätter så fortsätter huspriserna att stiga – men inte i samma utsträckning som förut.

Det visar den senaste småhusbarometern från SCB.

Under den senaste tremånadersperioden (september-november) steg huspriserna i tolv av Sveriges 21 län, jämfört med föregående tremånadersperiod. Under perioden augusti-oktober ökade priserna i 15 län – och perioden dessförinnan (juli-september) ökade de i 20 län.

Vi får väl se om småhuspriserna faller något nämnvärt.
Det har nämligen inte varit någon nämnvärd ökning av produktion av småhus. Så där finns inte samma ökat utbud som det finns för BR.

Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Vad tror ni övriga om villor i Stockholm framöver? Finns det några siffror på hur stor del av villaköp som finansieras av lägenhetsförsäljningar? Hur påverkar demografin där villor ju tvingas ut på marknaden pgr av att äldre människor, 40-talisterna, dör eller blir oförmögna att bo kvar?
När villor säljs så köps de av yngre barnfamiljer. Dvs sådana som menar att en liten BR i innerstaden inte är utmärkt för barn.
Naturligtvis lånar dom ganska rejält.
Nyproducerade villor i utkanten hamnar lätt på 8 MSEK: https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-botkyrka-botkyrka-kommun-nibblebacken-64-12967856
2017-12-08, 19:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Man bör använda medelvärde och samla tillräckligt med data. Sedan får man titta på volatiliteten.
Det blir inte riktigt seriöst om man skriker ras, och på samma grunder har det varit ras flera ggr de senaste åren.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/huspriser-fortsatter-stiga-men-gotland-sticker-ut/
Samtidigt som det kommer rapporter om fallande priser på bostadsrätter så fortsätter huspriserna att stiga – men inte i samma utsträckning som förut.

Under den senaste tremånadersperioden (september-november) steg huspriserna i tolv av Sveriges 21 län, jämfört med föregående tremånadersperiod. Under perioden augusti-oktober ökade priserna i 15 län – och perioden dessförinnan (juli-september) ökade de i 20 län.

Det har nämligen inte varit någon nämnvärd ökning av produktion av småhus. Så där finns inte samma ökat utbud som det finns för BR.

När villor säljs så köps de av yngre barnfamiljer. Dvs sådana som menar att en liten BR i innerstaden inte är utmärkt för barn.
Nyproducerade villor i utkanten hamnar lätt på 8 MSEK: https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-botkyrka-botkyrka-kommun-nibblebacken-64-12967856

Skriker jag högt för mig själv och håller för öronen så försvinner nog det obehagliga jag inte vill se.
2017-12-08, 19:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Vilken förmån?

Ränteavdrag lilla gubben, om ingen åt mat skulle mänskligheten dö ut inom några månader.
Har det relevans på tråden, nej, har ditt svar bäring på vad jag skrev, nej.
2017-12-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Jag har med stort intresse följt den här tråden, då jag länge väntat på den här nedgången.
Den på 3% sedan Nov förra året som Nordea och Booli mätte upp?
Tja, väntar man tillräckligt länge kommer väl en sådan.

Citat:
Att det finns såna Bagdad Bob figurer som alpha och svenne är inte konstigt men tragiskt.
Ja, de religiösa gillar inte att få sin religion ifrågasatt. Därför blir det en massa gnäll när jag synar vidskepliga påståenden.

Citat:
Om nu även Soros har blandat sig i leken så borde dom inse att bubblan nog är dömd att spricka.
Ser ut som du missade min kommentar om det.

Citat:
Men enligt dom så har det väl aldrig funnits någon bubbla och hur skulle den då kunna spricka?
Bubbelpratarna har haft lite svårt att såväl definiera bubbla som att mäta upp den.
Flera svar är på Alpoxennivå. Dvs "öö priserna har öö stigit liksom. Då är det en öö bubbla".
Du kanske kan hjälpa dom. Dom behöver hjälp.

Citat:
En nedgång på 30% på ett halvår är ju inget att oroa sig för, eller? Men säg det till den som tecknat kontrakt på en nybyggd br med inflyttning nästa år och som nu hade tänkt sälja nuvarande bostad med bra vinst....
3% vill jag minnas Nordea skrev. Inte 30%.

Tja, jag har en kollega som (tidigare) köpte en nyproducerad BR för "överpris". Men det var bra läge tyckte han och han ville bo i nyproducerat. Hörde aldrig att han jämrade sig över att han betalade "överpris".

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Sven-i-banan har nyligen erkänt att han jobbar på bank och Alpha101 är tydligt systemlojal och talar sig alltid varm om bank-branschen så i skenet av det är det inte konstigt att de förnekar boprisbubblan, slätar över prisras och alltid motiverar att köpa framför att hyra. Alpha är dessutom tydligt politisk av sig och påminner om en MUFare på 1980-talet. Borgerligheten i Sverige är emellertid inte sådan som den var för 30 år sedan utan nu är den elitistisk och nationellt opålitlig, för att uttrycka det milt.
Bara förvirrade personangrepp som vanligt. Detta är ett utmärkt exempel på det jag skrev ovan.
Senast redigerad av Alpha101 2017-12-08 kl. 19:58.
2017-12-08, 20:04
Medlem
Citat:
Vilken förmån?

Du menar att de som driver utvecklingen framåt, dvs forskare och ingenjörer skulle inte arbeta ifall fårket inte lånade pengar?
2017-12-08, 20:09
Medlem
Citat:

Du är den ende korkad nog att använda SCB när alla andra tittar på Valueguards HOX-index. Här får du förklarat varför SCB laggar efter:
http://www.privataaffarer.se/bostad/bomarknad-gap-smahuspriservalueguard-bor-rattas-till-seb-945206
Snart vänder dock villapriserna ner hos SCB också, oroa dig inte för det.
2017-12-08, 20:10
Bannlyst
Citat:
Bara förvirrade personangrepp som vanligt. Detta är ett utmärkt exempel på det jag skrev ovan.

När man beskriver några personer är jag osäker på huruvida det är korrekt att kalla det för personangrepp bara för att man är negativt inställd till personerna ifråga. Att det jag skriver är "förvirrat" är däremot ett personangrepp från dig därför att du påstår att jag är förvirrad men utvecklar inte varför det skulle vara på det viset. Jag tror dock inte du vet hur pass inkonsekvent du är.
2017-12-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Bostadsmarknaden är självreglerande.
Vid underskott så byggs det fler bostäder, och tvärtom vid överskott.
Som en PID-regulator ungefär.

Regleringen går dock mycket långsammare än en aktiekurs av praktiska skäl.
Det gäller ägda bostäder. Dock inte hyrda.
Du kan ju fråga slemmet och andra som försvarar hyresregleringen om de är beredda att ta ansvar för det och öppna sina plånböcker och bygga hyreshus och hyra ut till bruksvärdeshyra.

Du får bara personangrepp tillbaka.
Den förlusten är dom inte villiga att ta. Dom menar däremot att andra människor ska ta förlusten så att slemmet & Co kan parasitera.

Numera förekommer dock presumtionshyra. Dvs HGF kan bevilja en högre hyra så att fastighetsbolag skall gå runt på att bygga HR. De hyrorna får dock de verklighetsfrånvända närmas slaganfall av att åse.
Men för jag verkligheten på tal och frågar om dom kan bygga hyreshus billigare så att hyrorna kan bli lägre får jag inga svar.
2017-12-08, 20:32
Medlem
Citat:
Boolis pressansvarig Matilda Adelborg sa följande igår;

I Stockholm var priset på bostadsrätter 7 procent lägre i november än under samma månad i fjol. Talet från mäklarhåll om 15 procents prisfall stämmer inte.

Det skriver Booli i ett pressmeddelande på torsdagen.

"Marknaden har inte gått ner 15 procent som flera mäklarbyråer sagt"
De skurkaktiga mäklarna som bara talar i egen sak försöker prata ned bostadspriserna som vanligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in