2017-12-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Bullshit från den systemlojale därför att det är inte 3 år. Det är 16 år.
De som klarar av att förstå ett mycket enkelt diagram kan titta i min länk och avgöra själv.
Menar du att mätdata är fel så får du skriva det i forum för konspirationsteorier.
2017-12-06, 19:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StiQan
Inte bara bostäder, även många aktier som tappat senaste tiden.

"Butiker/konsument" HM, KappAhl, Cloetta, Odd Molly & idag Clas Ohlsson -15%...

Byggbranschen, Skanska, JM, NCC, Veidekke, Oscar Properties osv

Även Mekonomen, Telia, Ericsson...

Tittar man på dessa så är det redan "börskrash", fråga de som har de aktierna. Hoppas inte de har belånat huset för att köpa dem.

ASSA kommer nog inte gå bra enligt min åsikt, dålig kvalitet sedan de bytt produktion (är låssmed), mycket reklamationer och konstiga fel nu för tiden som inte var förr på samma sätt. Lär kosta massor på garanti, såvida inte vår firma är ensamma förstås. Skulle inte förvåna mig om det drar ned under stödet kommande månader. Blankar nog imorgon med stop över 187.

Nej 15% fall i en aktie är ingen krasch men det finns de som fallit klart mer. Idag är däremot Tobin upp 22,75% och Oscar upp 5%.
2017-12-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men då är det ju konstigt att bostadspriserna faller just nu. För just nu faller ju bostadspriserna, trots att vi har en mycket stark konjuktur både från omvärlden och internt. Faktum är ju att vi i Sverige slagit i kapacitetstaket och knappt kan expandera ekonomin mer, vilket i och för sig också talar för en avmattning av konjunkturen nästa år.
Nja, det är inte konstigt. Vid marknadsprissättning så varierar priserna beroende på tillgång och efterfrågan. Framförallt kan priserna stiga över produktionskostnaden när produktionen inte hinner med att möta efterfrågan.

Det är precis det vi sett från 2013, menar jag. det är därför produktionen stigit så kraftigt.
För att det ska bli ett större prisfall krävs BNP fall eller någon katastrof. För att vara komplett så kan jag lägga till att folk kan få drastiskt ändrade preferenser. Det kan väl hända om det blir väsentliga skatteändringar. T ex att kommunalskatten i Stockholm innerstad blir 60%. Då lär vi få se att folk "flyr" ut. Och Stockholm blir som Detroit.
2017-12-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Såg en graf över realprisutvecklingen på bostäder i Stockholm häromdagen, som jag tyvärr inte har tillgång nu. Men två saker slog mig: För det första hur extrem uppgången varit de senaste åren och för det andra att priserna på bostäder faktiskt sjönk kontinuerligt mellan 1935-1980! Så långt kan det alltså vara till nästa vändning. 45 år...
Jag svarade på det och länkade till källan. Källan hade ett annat diagram.
Jag frågade varför det diagram någon ritat ihop avvek från källan, men fick bara goddag yxskaft-svar.
2017-12-06, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
De som klarar av att förstå ett mycket enkelt diagram kan titta i min länk och avgöra själv.
Menar du att mätdata är fel så får du skriva det i forum för konspirationsteorier.

"Inflationen" i din länk är naturligtvis KPI-siffror och inget annat. Ditt egenintresse består alltid i att påstå att inflationen är lägre än vad den verkligen är och du har tidigare fällt påståenden, som är fullständigt idiotiska, om att inflationen minskar därför att sedlar och mynt används i minskad omfattning.

Den utvecklingen är komplett irrelevant i frågan om inflationens verkliga storlek eftersom det hela beror på teknisk utveckling och är en politisk fråga. Makteliten bekymrar sig inte alls om att sedlar och mynt används i minskad omfattning. Så utvecklingen i M0 använder du dig av i din argumentation men betydelsen av ökningen av M3, den totala penningmängden, viftar du bort helt och hållet. Detta inkonsekventa är helt genomskinligt.
2017-12-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Wallenstam
Oscar properties
Wästbygg
Brabo
Småa

Fyll på listan allt eftersom fler bolag backar från projekt.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/wastbygg-backar-ur-projekt-taby-park/
Från länken:
Det är flera skäl som ligger bakom Wästbyggs beslut.Höga entreprenadspriser är ett av dessa.

Och det är lite intressant då vi sett att rörelsemarginalen för dessa är 1-3%.
2017-12-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vilka marknader och vilka förhållanden?
Om det t ex handlar om hyresfastigheter och vissa regleringar så är det inte relevant för t ex BR och andra regleringar.
2017-12-06, 20:07
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Mäklarstatistik säger såhär i ett mail:

"Samtliga kontor som rapporterar till oss rapporterar 100% av sina affärer för det ser mäklarsystemen till. (några kontor kan vi inte hämta från pga av tekniska hinder)...

...Du kan luta dig tillbaka lugnt och lita på det du läser och hör från oss."

Angående bulvanbud blir jag lite förvånad. Trodde, och tror trots det du skriver, att det är ganska vanligt. Borde dock vara vääldigt sällsynt att mäklaren är involverad även om det förekommit också. Tyvärr visas inte programmet på svtplay längre, men här är en artikel som på slutet berör ämnet: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-satter-maklaren-ett-lockpris-pa-bostadsratten

Att du väljer att inte ta reda på några felaktigheter alls och bara ta in säljarens uppgifter är ju i princip att mörka, eller åtminstone att vara partisk åt säljarens håll. Men det blir ju enklare för din skull att bara säga "nej" på frågor om dolda fel eller whatever.

Jag svarar enbart på det sista. Jag som mäklare är inte den som säljer objektet. Den som säljer är säljaren och det är i så fall säljarens skyldighet att berätta sådant som kan anses vara relevant för köparen. Dvs säljaren har en viss upplysningsskyldighet. Det säljaren berättar för mig berättar även jag såklart för köparen. Och jag har ingen anledning att misstro min säljare. Jag har alltså inte med mig radonmätare, fuktmätare, mögelhund, en besiktningsman etc för att ta reda på alla tänkbara fel på objektet.

Undersökningsplikten för köparen är rätt så långtgående vad gäller BR. Eftersom BR går under köplagen så köper man er eller mindre i befintligt skick. Typ som när du köper en begagnad bil. Sk dolda fel gäller inte när det är BR. Dolda fel är för fastighet. Sen att det blir enkelt at säga nej på dolda fel blir ju lite märkligt. för om det är något fel/dolt fel som jag känner till och borde säga ja på så är det inget dolt fel. Själva poängen med just dolda fel är att det är dolt och att ingen viste/vet om det.

Så mitt svar på ursprungsfrågan är att jag som mäklare inte medvetet mörkar något. Däremot så bedriver jag inget detektivarbete för att försöka gräva fram fel åt köparen. Vad gäller just BR så tror jag nog att de flesta mäklare jobbar som jag gör. Dvs räkna inte med att mäklaren har tagit reda på allt åt er när ni köper BR. vad gäller fastighet/hus så görs det nästan alltid dels en besiktning innan försäljning och sedan så kö i alla fall vi med en ångerrättsklausul. Dvs köparen får typ 2 veckor på sig att själv besiktiga huset. Och om då köparen upptäcker fel som hen anser är allvarliga nog så har köparen rätt att dra sig ur köpet, utan skadestånd etc..
2017-12-06, 20:13
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Lol, vilken rövhatt. Du inser väl själv det partiska i detta tillvägagångssätt?

Jag håller med. Jag har svårt att se det som "god mäklarsed". Men just för att inte verka partiska så är det nog så i många fall att mäklaren väljer att vara neutral så långt som möjligt genom att inte ta på sig en besiktningsroll etc. Jag kan även tycka att detta bör lämnas just till en besiktningsman som vet vad hen håller på med. Är man osäker som köpare så rekommenderar jag att ta med sig en besiktningsman på visningen.
2017-12-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Så du menar att folk kommer att låna mer för att slippa betala tillbaka en del av pengarna? Lånet ska ju ändå betalas tillbaka så jag förstår inte varför ett ökat amorteringskrav är dåligt, tvärtom så blir ju ”Victor” skuldfri snabbare om han köper efter 1 mars.

Jag kommer att köpa min första bostad någon gång under 2018 och har ingenting alls emot att betala mer i amortering, däremot ökad ränta är ju pengar i sjön och ”Victor” kommer få betala dyrt för sitt beslut

Se tidigare inlägg angående "Victor" och hans gelikar som prioriterar att ha mer pengar att röra sig med varje månad oavsett om det är dyrare; (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Den stora majoriteten av de som köper ett boende i innerstaden och räknar med en någorlunda normal löneutveckling siktar på att i bästa fall bli skuldfria framåt pensionen eller aldrig och hoppas på att värdet på bostaden överstiger lånen när de trillar av pinn eller säljer för sista gången innan de stoppas in på ålderdomshemmet.

Grattis i förskott till nya boendet! Hur tror du att utbudet kommer att se ut efter 1 mars?

Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Ruschen förra gången berodde väl på att folk inte ville missa köpa så dyra objekt som möjligt på en stigande marknad? Dvs denna gång bör det bli tvärt om och många väntar till efter amorteringskravet för att behöva betala lägre pris för ungefär samma månadskostnad.

Om det ens skedde ngn rush 2016. Hörde bara mkt snack och lite siffror om det. Kanske var en mäklarbluff? Priserna dippade iaf under juni men i augusti var det nya rekord igen.

Förra ruschen berodde på att folk ville undvika tvångsamortering och få bestämma över sin egen ekonomi. För att få samma månadskostnad efter som före nya kravet behöver marknaden sjunka med ca 27 % från sista februari Hur motiverar du att marknaden kommer sjunka med den siffran och på vilken tidshorisont? Har du stöd för den teorin från någon auktoritet på området?

Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Du tror betydligt fler ämnar köpa en lägenhet innanför tullarna än vad som ämnar sälja. Varför tror du det? Jag tror att priserna nått en nivå där det är svårt att ha råd att flytta till innerstaden; därmed tror jag de flesta som redan har ett boende sitter stilla i båten ett tag och det främst är i) de som både är helt nya på marknaden och kommer påverkas av de nya reglerna, ii) de som länge letat efter något speciellt och iii) de som tror botten är nådd som köper. De är troligen färre än de som som vill sälja. Naturligtvis får vi addera de som nyligen sålt utan att redan ha köpt, men de är nog inte många.

Bra fråga Tullius. Det tycks som regel alltid vara fler människor som vill flytta till innerstaden än från den annars hade området inte haft de högsta priserna i landet och även höga priser i förhållande till jämförbara städer runt om i Europa.

Exakt! Folk kommer sitta stilla i båten vilket gör att utbudet kommer minska drastiskt och bli mindre än efterfrågan, givetvis gör det nya kravet att färre människor har råd att flytta till innerstaden men vi ska ha i åtanke att det är ca 67-70 % av stockholmarna som inte drabbas av det nya kravet, några för att de har höga inkomster, andra för att de har varit med i racet ett antal år och kan stoppa in en stor kontantinsats. Slutsatsen är alltså att en eventuell vidare prisnedgång efter 1 mars blir lite eller så blir det frågan om sidledsrörelse.

Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Jag tro det kommer fortsätta ner till någon gång under 2019, tittat man på "kraschen" i början på 90 talet i Sverige och sen 2008 på Irland så har det gått ner i ca 2 år innan det stannat av och gått sidledes. Så min gissning är att nedgången stannar av hösten 2019 oavsett innan för tullarna eller i förorterna.

Utan att gå in på djupet i detta sidospår så ger jag en kort kommentar. Kraschen på 90-talet är inte jämförbar eftersom det även var en omfattande finanskrasch kopplad till dåliga politiska beslut, bland annat att kronans växelkurs var fast på tok för länge.

Irland 2008 är inte heller jämförbar då det var frågan om en massiv global finanskrasch, nu är både Sverige och omvärldens finanser i mycket bättre skick.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är psykologi som styr, allt fler tror på fallande eller stillastående priser. Då börjar allt fler dra sig för att köpa nu. De väntar och ser.
Vi skulle ha behövt ett par jobbskatteavdrag till, då hade kanske sentiment ändrats och det vänt uppåt.
Istället matar vi bidragsturister för pengarna.

Precis utbudet kommer minska och eventuellt lägger hela marknaden sig själv på is. Jag kan se ett undantag som faktiskt köper, de som har flyttat från sin sjätte andrahandslägenhet på fyra år med en månadskostnad nästan det dubbla till att äga och som sparat i flera år för att köpa och äntligen får möjlighet att göra det något år tidigare än de räknat med.

Kul att flera av kommenterade föregående inlägg
2017-12-06, 20:26
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Rekommenderar er alla att gå in på hemnet och söka på ett par olika platser i sthlm, bläddra bak ett par sidor och se verkligheten. Håll utkik efter alla dom annonser med stora bokstäver som andas desperation från mäklare/säljare. Där har vi sanningen. För dom säljarna funderar inte på priserna gått ned 9,5 eller 12% dom skriker efter ett endaste bud.

Det ger en bättre bild av verkligheten än någon statistik med nån månadsfördröjning.

Haha ja, jag kollade slutpriser på Kungsholmen nyligen och det börjar se mycket billigare ut. 3,2 miljoner för en 2a på 47 kvadrat med 2200 kr i avgift och liknande. Black Friday hela veckan snart för dom som vill köpa och fattigdom med fallande bopriser och aktiekurser för nyliberalerna i tråden hehe.

Jag har inte så mycket att säga längre i denna tråd när priserna går ner kraftigt som jag förutspått senaste 2 åren på peaken här och att jag mår bra nu.
Vi ser ett av dom snabbaste fallen i historien ser det ut med 10-20% tapp i Sthlm på bara 3 månader.

Bulltrappen kommer nog i Januari-feb innan amorteringskravet och nyliberalerna kommer få stånd igen, senare under vårkanten får dom springa till psykologen och be han skriva ut Sobril.
Senast redigerad av slemhog 2017-12-06 kl. 20:32.
2017-12-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Vi har slagit in på den Japanska vägen, så varför inte fortsätta? Tror inte heller på extrema prisförändringar, speciellt inte ett massivt ras. Riksbanken kan tillhandahålla tillräckligt med likviditet för att förhindra detta.

Men i likhet med Japan kan man inte kommendera fram framtidstro och köpvilja. Jag tror i stället på en lång och långsam utförskurva. Detta tar förstås att konsumtionsutrymmet och kommer att ligga som en våt filt över ekonomin på samma sätt som det gjort i Japan. Vi har också ett rätt högt sparande i form av amorteringar och aktiesparande precis som i Japan.

Japan har gjort allt för att försöka få upp inflationen men misslyckats för folket har tappat framtidstron. Och många är helt enkelt fattiga, det är inte alla som fått del av de ökande fastighetspriserna. Detta gör att priserna på basvaror helt enkelt inte går att höja för vanligt folk har inte råd. I Sverige har vi också många som har små möjligheter att få jobb och är hänvisade till den levnadsstandard man får på bidrag, detta talar inte direkt för en konsumtionsfest.

Men en stor ster av befolkningen har ju jobb med bra inkomster så lyxmarknaden kommer att finnas kvar men den kommer inte att öka. Sverige tudelas.
Japan har sina problem. Men man ska väl inte överdriva. BNP/Capita har t ex gått bättre i Japan än Frankrike på 2000-talet.
https://www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_#!ctype=l&strail=false&bc s=d&nselm=h&met_y=ny_gdp_pcap_pp_kd&scale_y=lin&in d_y=false&rdim=region&idim=country:FIN:FRA:SWE:JPN &ifdim=region&hl=sv&dl=sv&ind=false

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in