Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Så du menar att folk kommer att låna mer för att slippa betala tillbaka en del av pengarna? Lånet ska ju ändå betalas tillbaka så jag förstår inte varför ett ökat amorteringskrav är dåligt, tvärtom så blir ju ”Victor” skuldfri snabbare om han köper efter 1 mars.
Jag kommer att köpa min första bostad någon gång under 2018 och har ingenting alls emot att betala mer i amortering, däremot ökad ränta är ju pengar i sjön och ”Victor” kommer få betala dyrt för sitt beslut
Se tidigare inlägg angående "Victor" och hans gelikar som prioriterar att ha mer pengar att röra sig med varje månad oavsett om det är dyrare;
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Den stora majoriteten av de som köper ett boende i innerstaden och räknar med en någorlunda normal löneutveckling siktar på att i bästa fall bli skuldfria framåt pensionen eller aldrig och hoppas på att värdet på bostaden överstiger lånen när de trillar av pinn eller säljer för sista gången innan de stoppas in på ålderdomshemmet.
Grattis i förskott till nya boendet! Hur tror du att utbudet kommer att se ut efter 1 mars?
Citat:
Ursprungligen postat av
fittfittan
Ruschen förra gången berodde väl på att folk inte ville missa köpa så dyra objekt som möjligt på en stigande marknad? Dvs denna gång bör det bli tvärt om och många väntar till efter amorteringskravet för att behöva betala lägre pris för ungefär samma månadskostnad.
Om det ens skedde ngn rush 2016. Hörde bara mkt snack och lite siffror om det. Kanske var en mäklarbluff? Priserna dippade iaf under juni men i augusti var det nya rekord igen.
Förra ruschen berodde på att folk ville undvika tvångsamortering och få bestämma över sin egen ekonomi.
För att få samma månadskostnad efter som före nya kravet behöver marknaden sjunka med ca 27 % från sista februari Hur motiverar du att marknaden kommer sjunka med den siffran och på vilken tidshorisont? Har du stöd för den teorin från någon auktoritet på området?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tullius
Du tror betydligt fler ämnar köpa en lägenhet innanför tullarna än vad som ämnar sälja. Varför tror du det? Jag tror att priserna nått en nivå där det är svårt att ha råd att flytta till innerstaden; därmed tror jag de flesta som redan har ett boende sitter stilla i båten ett tag och det främst är i) de som både är helt nya på marknaden och kommer påverkas av de nya reglerna, ii) de som länge letat efter något speciellt och iii) de som tror botten är nådd som köper. De är troligen färre än de som som vill sälja. Naturligtvis får vi addera de som nyligen sålt utan att redan ha köpt, men de är nog inte många.
Bra fråga Tullius. Det tycks som regel alltid vara fler människor som vill flytta till innerstaden än från den annars hade området inte haft de högsta priserna i landet och även höga priser i förhållande till jämförbara städer runt om i Europa.
Exakt! Folk kommer sitta stilla i båten vilket gör att utbudet kommer minska drastiskt och bli mindre än efterfrågan, givetvis gör det nya kravet att färre människor har råd att flytta till innerstaden men vi ska ha i åtanke att det är ca 67-70 % av stockholmarna som inte drabbas av det nya kravet, några för att de har höga inkomster, andra för att de har varit med i racet ett antal år och kan stoppa in en stor kontantinsats. Slutsatsen är alltså att en eventuell vidare prisnedgång efter 1 mars blir lite eller så blir det frågan om sidledsrörelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
johnez
Jag tro det kommer fortsätta ner till någon gång under 2019, tittat man på "kraschen" i början på 90 talet i Sverige och sen 2008 på Irland så har det gått ner i ca 2 år innan det stannat av och gått sidledes. Så min gissning är att nedgången stannar av hösten 2019 oavsett innan för tullarna eller i förorterna.
Utan att gå in på djupet i detta sidospår så ger jag en kort kommentar. Kraschen på 90-talet är inte jämförbar eftersom det även var en omfattande finanskrasch kopplad till dåliga politiska beslut, bland annat att kronans växelkurs var fast på tok för länge.
Irland 2008 är inte heller jämförbar då det var frågan om en massiv global finanskrasch, nu är både Sverige och omvärldens finanser i mycket bättre skick.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Det är psykologi som styr, allt fler tror på fallande eller stillastående priser. Då börjar allt fler dra sig för att köpa nu. De väntar och ser.
Vi skulle ha behövt ett par jobbskatteavdrag till, då hade kanske sentiment ändrats och det vänt uppåt.
Istället matar vi bidragsturister för pengarna.
Precis utbudet kommer minska och eventuellt lägger hela marknaden sig själv på is. Jag kan se ett undantag som faktiskt köper, de som har flyttat från sin sjätte andrahandslägenhet på fyra år med en månadskostnad nästan det dubbla till att äga och som sparat i flera år för att köpa och äntligen får möjlighet att göra det något år tidigare än de räknat med.
Kul att flera av kommenterade föregående inlägg