2017-12-07, 21:47
Medlem
Lyssna på Beta gott folk. Det finns ingen bubbla!! Att priserna tokrasar beror på hyresregleringen, facket och NordKorea. Bankerna och den galna kreditexpansionen har inget med saken att göra. Beta har nämligen förklarat att kredit inte kan öka konsumtionen. Folk lånar nämligen inte pengar för att göra av med dom Ha ha.
2017-12-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Köp av villor finansieras ofta av lägenhetsförsäljningar. Självfallet rasar de också. I min egen kommun (dyr sådan) som jag följer noga, har säljarna tvingats gå under utropspriset på 50-60% av objekten. Före sommaren var det kanske 5%.
Det syns inte i mätdata med det är alltså "självfallet". Det känns så eller?
Kan du inte vara mer tydlig i början av dina inlägg att du bara kommer att redogöra för dina känslor.
2017-12-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det intressanta här är väl att byggnadskostnaden ökat så pass som den gjort. Det är väl det man borde fundera över.

Och det är inte bara för nyproduktion. Men det är där det mäts och man kan se. Andra som ska renovera sitt hus lite får arbeta väldigt länge för lite renoveringsjobb.

Jag skulle nog säga att det inte behöver stämma alls. Titta på miljonprogrammet då byggdes östats hyreskaserner. Där kan vi tala om att bostäderna hamnade på ungefär samma ställe och så lika ut.

Vad det handlar om är att folks betalvilja har visat utvecklarna vad som folket menar är lönsamt att bygga. Och så har utvecklarna gjort det.
Men bostadsproduktion har en ganska lång tidskonstant. Därför hinner det bli en översläng i pris. Inget konstigt alls.

https://www.svd.se/ny-studie-stockholmarna-har-inte-rad-med-byggboomen
Var nånstans i Svenskans artikel hittar du någon kommentar om byggnadskostnaden? Har läst den flera ggr men ser inte det nämnas alls. Om det vore ett problem borde det väl nämnas tycker man.Tvärtom inte ett ljud om det. Är det bara någon tic du har som gör att detta ploppar upp i skallen på dig typ var femte minut som gör att du måste skriva det?
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-07 kl. 21:59.
2017-12-07, 22:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
När jag tittade ibland förr lyckades han med konststycket med att få fel i stort sett allt han skrev. Och det är i sig inte så konstigt då han spydde ur sig inlägg på löpande band.

Varför ska överheten lägga sig i avtal mellan två parter. Det har inte dom något med att göra.

Vad är det som gör er så maniskt intresserade av dubbelbeskattning.

Men hör inte er tjata om att ni vill ha era löner/förtidspensioner dubbelbeskattade.
Hade staten minskat förmånen gällande att låna pengar och skärpt kraven för banker att låna ut pengar hade den totala skuldsättningen varit lägre. Vi hade inte haft någon korrigering på bomarknaden idag.
2017-12-07, 22:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det finns dock risk/möjlighet att fastighetsbranschen kan råka ut för oväntade "utmaningar" eller möjligheter.
Allt från USA kommer hit förr eller senare det vet vi. Varför inte också hur man bygger?

Lite US info:

https://www.census.gov/construction/chars/highlights.html

Det är alltså en medelstorlek på hus om 225 m2. USA har en befolkning som är ca 32 x Sveriges.
De byggde alltså motsvarande 23000 stora hus per Sveriges befolkning. För drygt 2.5 milj /Styck
Kvadratmeterpris 11.000 kr
Sverige byggde under samma år ca 11.000 småhus. Från SCB:
"För gruppbyggda småhus låg den totala produktionskostnaden i riket som helhet på i genomsnitt 33 543 kr per kvadratmeter bostadsarea 2016. Produktionskostnaden var högst i Stor-Stockholm med 43 720 kr och lägst i Södra Sverige med 28 253 kr."

Genomsnitt 119 m2 och 4017000 kr i Sverige.

OM vi börjar bygga småhus på samma sätt som i USA skulle vi dubbla antal nybyggda hus per år, nästan dubbla ytan och ändå nästan halvera totala kostnaden per hus.

Vad tror ni då händer med priserna för "små" befintliga hus?

Det är inte bara möjligt. Det är på gång.
USA har generellt ett betydligt mildare klimat och kan således bygga billigare, så nja jag tror inte att det går göra så mycket där.
2017-12-07, 22:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Kalla mig gärna konspiratorisk eller misstänksam men USA och EU är bägge "kolosser på lerfötter" där vare sig den ena eller den andra av dessa jättar kan betala av sina skulder, samtidigt som bägge två är utsatta för massinvandring som är onödig och värdelös och destruktiv. Allt kan smälla före 2030, inklusive den svenska boprisbubblan, och FNs Agenda 2030 har eliten lyckats med. Jämlikheten mellan världens länder har stärkts till priset att ingen vill leva i Europa därför att det har blivit för fattigt här. Riksbankerna i USA och i EMU och i Sverige verkar dessutom som att de samarbetar och har likadana målsättningar. Svamlar jag? Det tycker jag inte att jag gör.
Jag kan gapa lågkonjunktur under högkonjunktur och få rätt till slut, gör det mig till en profet? Inte riktigt.
2017-12-07, 22:13
Medlem
Citat:
Det syns inte i mätdata med det är alltså "självfallet". Det känns så eller?
Kan du inte vara mer tydlig i början av dina inlägg att du bara kommer att redogöra för dina känslor.

Vad syns inte i mätdata? Att villapriserna i Sverige sjunker? Jag föreslår att du förfinar dina sökningar så att du har aktuell data som alla andra sitter inne med.Du kan ju inte delta när du inte har aktuell information. Läs på och återkom.
2017-12-07, 22:24
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Det man talar om är väl bara att göra det kriminellt.

Däremot finns tillåten uthyrning i andrahand. Även med "vinst". Men då hyr man ut möblerat. Även allmännyttan tar högre hyra vid möblerat. För att inte tala om hotell.

Från utredningen:
Citat:
Utredningen förslår därför att det
införs en bestämmelse som innebär att förstahandshyran ska utgöra
tak för andrahandshyran. Detta ska gälla oavsett om förstahandshyran
är högre eller lägre än den s.k. bruksvärdehyran för lägenheten.
Utredningen föreslår vidare att om en del av en lägenhet upplåts
för inneboende, får hyran inte vara högre än en i förhållande till upplåtelsen
proportionerlig andel av förstahandshyran.
Inte sällan upplåts lägenheter i andra hand möblerade och med
olika slag av nyttigheter som inte ingår i förstahandsupplåtelsen. Utredningen
föreslår att tillägg för att lägenheten upplåts möblerad får
göras med högst en tiondel av den övriga hyran.
....
Vidare föreslås att hyresrätten är förverkad
om hyresgästen har upplåtit lägenheten eller del av den med en hyra
som är högre än förstahandshyran och hyresgästen inte kan visa
giltig ursäkt.
...
Slutligen föreslår utredningen att det kriminaliseras att olovligt –
dvs. utan hyresvärdens samtycke eller hyresnämndens tillstånd – hyra
ut en lägenhet i andra hand med en hyra som överstiger hyresgästens
egen hyra. Straffet ska vara böter eller fängelse i högst två år
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/11/sou-201786/

Även det "kryphålet" föreslås kriminaliseras.

Och det är stora belopp det handlar om:
Citat:
Lagstiftarens utgångspunkt är att hyran för en hyreslägenhet (alltså
inte bostadsrättslägenhet) som upplåts i andra hand ska vara densamma
som förstahandshyran. Den undersökning av nivån på första och
andrahandshyror som utredningen låtit göra visar att så inte är fallet.
Andrahandshyrorna i landet är i snitt 50 procent högre än
förstahandshyrorna. I Stockholmsområdet är de drygt 70 procent
högre än förstahandshyrorna.
Även med beaktande av att åtskilliga
lägenheter upplåts i andra hand möblerade, vilket motiverar ett påslag
på hyran, kan det konstateras att andrahandshyrorna i hyreslagens
mening i stor utsträckning är oskäliga.

Det kan alltså bli kriminellt om 12.5 månader och det innebär att en massa hyreslägenheter kan komma ut på marknaden innan det blir kriminellt. Det är under 2018. Men också att många blir tvingade att skaffa sig en bostad då de inte får förstahandskontrakt på den bostad de nu hyr (ofta dyrt) i andra hand.
2017-12-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Från utredningen:
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/11/sou-201786/

Även det "kryphålet" föreslås kriminaliseras.

Och det är stora belopp det handlar om:

Det kan alltså bli kriminellt om 12.5 månader och det innebär att en massa hyreslägenheter kan komma ut på marknaden innan det blir kriminellt. Det är under 2018. Men också att många blir tvingade att skaffa sig en bostad då de inte får förstahandskontrakt på den bostad de nu hyr (ofta dyrt) i andra hand.
Nu läser du inte vad du citerar.
Citat:
Slutligen föreslår utredningen att det kriminaliseras att olovligt –
dvs. utan hyresvärdens samtycke eller hyresnämndens tillstånd – hyra
ut en lägenhet i andra hand med en hyra som överstiger hyresgästens
egen hyra. Straffet ska vara böter eller fängelse i högst två år
Begrunda nu det fetade.
Dvs har man tillstånd kan man göra det. Och det var vad jag avsåg.
2017-12-07, 22:33
Medlem
Epistemologens avatar
HOX har ju villor ner 4% i Stockholm senaste månaden och HOX har ju en rejäl eftersläpning eftersom det är ett glidande medelvärde. Husmasken tyder på betydligt större prisfall.

Vad tror ni övriga om villor i Stockholm framöver? Finns det några siffror på hur stor del av villaköp som finansieras av lägenhetsförsäljningar? Hur påverkar demografin där villor ju tvingas ut på marknaden pgr av att äldre människor, 40-talisterna, dör eller blir oförmögna att bo kvar?
2017-12-07, 22:56
Medlem
Citat:
Det är väl också så att en del bostäder som frigörs blir lite ointressanta, och upphör att användas. Dels de de uppfattas som lite primitiva. Och dels de som frigörs i "avfolkningsbygd". Vet ett fall där en villa frigjordes, men ingen vill köpa den och bo i. Till slut såldes den som lagerlokal, så den var inte precis dyr. Det var ändå inte så långt ifrån lite större städer, så det hade väl varit helt ok pendlingsavstånd. Men det är väl som Boverket skriver, priset stiger med minskade restid.

När jag var liten var det en granne som inrett garaget, och gjort det till en del av bostaden. Var en av döttrarna som bodde där.

En annan granne hyrde ut rum i källaren. Var mest finska invandrare som bodde där. Men det var nog en angelägen inkomstförstärkning, då de lär ha varit skuldsatta upp över öronen. Mannen arbetare, kvinnan jobbade deltid i en kiosk, och så hade de tre barn.

Många på forumet framhåller ju det som en gyllene tid i Sverige så att bo i garage och källare kan väl inte vara ett problem.

Ute i spenaten kanske det finns sådana bostäder, men det var väl inte riktigt de jag tänkte på, allmännyttan här har t ex 0,0% vakanser och mycket utav deras bostadsbestånd är ju ganska gammalt.

Nyproduktionshyrorna hos allmännyttan ligger runt 2000 per m2 och år här, så det är ju ungefär 1000 spänn mer än i det äldre beståndet.

Exempel på ett projekt som dom skall börja hyra ut nu.

Hyror (preliminärt):

1 rok: 5600-7800 kr/mån
2 rok: 7600-10 000kr/mån
3 rok: 8700-13 300 kr/mån
4 rok: 12 000-19 700 kr/mån
5 rok: 14 500 – 16 000 kr/mån
2017-12-08, 01:18
Medlem
Hur har utvecklingen sett ut i Stockholm,Göteborg & Malmö senaste 3-4 månaderna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in