Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvatte
Determinism är antitesen till fri vilja. Är universum deterministiskt så existerar inte fri vilja, och tvärtom. De två utesluter varandra. Så naturligtvis är det faktum att fri vilja existerar ett indirekt bevis för att Gud existerar. Jag väntar bara på att du skall förneka fri vilja så att vi kan fortsätta därifrån. Kom igen!
Vad sägs om att du istället demonstrerar fri vilja till skillnad från ett så pass komplext deterministiskt system att vi inte kan förutsäga resultatet.
Det är ju du som lagt fram postulaten.
Citat:
Med andra ord så anser du att fri vilja inte existerar.
Med andra ord är du en oärlig debattör.
Citat:
Det finns ingen anledning att hålla sig fast vid ett begrepp av rent semantiskt-retoriska skäl: säg som det är istället! Antingen existerar fri vilja, eller så gör det inte det.
Hur skulle jag kunna veta om det finns?
Citat:
Så är det absolut. Beskriv existensen av en dator med ett operativsystem, men gör det utan att referera till någonting utanför datorn. Lycka till!
Definitivt en falsk analogi. Argumentet liknar detta: "Beskriv hur allting fungerar i universum, kan du inte så är mitt ofalsifierbara och påhittade postulat gällande".
Citat:
Det har jag aldrig påstått. Men om du vill förkasta deduktiv bevisföring kan du likväl förkasta teoretisk fysik och astronomi på samma gång.
Det är ju vidden av din retorik.
Citat:
Fel. Ateismen gör ett absolut, positivt påstående om Guds icke-existens. Det du avser kallas för "agnosticism".
Majoriteten, till 99%, av alla ateister är sk. agnostiska ateister.
a-teos = utan Gud/tro
a-gnostic = utan kunskap (speciellt esoterisk, mystisk kunskap)
Ateism förhåller sig till Gud och tro, agnosticism förhåller sig till kunskap om. Det behandlar helt olika områden. Gnostisk ateism är det du åsyftar. Man "vet" eller har kunskap om att ingen Gud finns.
Den gängse moderna definitionen av ateism kräver inte ett aktivt påstående om Guds icke-existens, bara om man tror eller ej.
Trist att din argumentation går ut till största delen på att säga "Nej, du tror det här, därför har du fel, haha!"
Det är uppenbart att du inte är intresserad av att växa.