Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Argument from ignorance. Det faktum att du inte förstår hur fri vilja fungerar eller inte fungerar är INTE ett positivistiskt bevis FÖR någonting.
Determinism är antitesen till fri vilja. Är universum deterministiskt så existerar inte fri vilja, och tvärtom. De två utesluter varandra. Så naturligtvis är det faktum att fri vilja existerar ett indirekt bevis för att Gud existerar. Jag väntar bara på att du skall förneka fri vilja så att vi kan fortsätta därifrån. Kom igen!
Citat:
Jösses. Inte för att jag förespråkar varje sig fri vilja eller avsaknaden av den. Min hållning är att "fri vilja" är en semantisk förenkling av ett komplicerat fenomen, ungefär som att kalla någonting "slump".
Med andra ord så anser du att fri vilja inte existerar. Det finns ingen anledning att hålla sig fast vid ett begrepp av rent semantiskt-retoriska skäl: säg som det är istället! Antingen existerar fri vilja, eller så gör det inte det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Så igen, du förstår inte hur DNA ska kunna uppstå under naturliga processer, alltså är det rimligare med allsmäktiga gudar med magiska krafter. Detta blir bara mer och mer otroligt. Poe's varningsklocka ringer.
Så är det absolut. Beskriv existensen av en dator med ett operativsystem, men gör det utan att referera till någonting utanför datorn. Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Okunskap eller ignorans om något är inte bevis för något annat. Lägg ner nu.
Det har jag aldrig påstått. Men om du vill förkasta deduktiv bevisföring kan du likväl förkasta teoretisk fysik och astronomi på samma gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Ateismen FÖRHÅLLER sig till Gud som ickeexisterande. Det är inte samma sak som att säga att Gud faktuellt sett inte existerar. Bevisbördan ligger fortfarande på teisterna. Att du föredrar att jonglera med bevisbördan och logiken framför att framställa bevis visar på hur ogrundade dina egna åsikter är. Förutsatt att det inte bara är provocerande för att lätta på vardagens tristess, vilket ter sig mer rimligt i detta läge.
Fel. Ateismen gör ett absolut, positivt påstående om Guds icke-existens. Det du avser kallas för "agnosticism".