2017-12-07, 20:25
Medlem
Urban Ahlin ör ju väldigt bra kompis med Sten Heckscher advokat polischef mm. Där kan KM fått sitt tips att neka advokat 1998.
Citera
2017-12-07, 21:53
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Spekulation: Alla närstående till Helena var släkt, grannar jobbarkompisar eller liknande, (listan kan göras lång) hursomhelst är kontentan att det är folk som inte vill tro illa om varandra!

Men! En syndabock behövs, och då passar PR bra in som utbölingen (göteborgare) han är. Dessutom då han av vad jag förstått vart kaxig och haft motsträvig attityd gentemot poliserna med mera så råkade han riktigt illa ut.
Det var slut med UA när H försvann så hos henne kanske inget stöd fanns för honom att hämta?

Hade han någon "däruppe" som tog han i försvar? Knappast....Inte vad jag tror i alla fall..
Det är märkligt i detta fall. I vanliga fall börjar man inifrån att granska, familj och nära, sedan går man utåt men här skonas nära och kära, till stor del för de skulle aldrig.....
Det är märkligt!

Att hålla någon på skvaller låter som att fel ska begås på fler plan. Men fel begås....
Citera
2017-12-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Urban Ahlin ör ju väldigt bra kompis med Sten Heckscher advokat polischef mm. Där kan KM fått sitt tips att neka advokat 1998.
Man kan ju undra om denna UA var på statt i Mariestad den kväll som Helena försvann?
Citera
2017-12-08, 00:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Leif GW Persson talade i Veckans brott i kväll/natt (repris) om misstänkta gm som uppger sig ha minnesluckor under en begränsad tid. Han pratade om det i samband med mordet på Tova Moberg, men det kan ju även appliceras på andra fall.

Den misstänkte gm kommer till en viss punkt, då h*n tar till denna förklaring - minneslucka. För om h*n berättar vad som egentligen hände under denna "minneslucka", så innebär detta ett erkännande.

Ser man på detta fall - och ponerar att mannen med pilotglasögonen var inblandad - så säger han sig minnas vad han gjorde tills han och Helena ska ha skiljts åt på Stadts trappa efter stängning, vid 02-tiden. Därefter säger han sig ha en minneslucka som räcker över den aktuella tiden då något händer med Helena och hon försvinner. Efteråt går han hem, och minns att han ringer sin sambo (på nattjobbet?) för andra gången den natten. Detta bör ha varit vid 03.30-04-tiden? Var det vanligt att denne man brukade ringa sin sambo på jobbet nattetid, eller var det bara denna natt?

Finns förklaringen till Helenas försvinnande och öde under denna "minneslucka"? Existerar den verkligen, eller var det något mannen tog till för att slippa nämna vad som egentligen hände?
Citera
2017-12-08, 00:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Leif GW Persson talade i Veckans brott i kväll/natt (repris) om misstänkta gm som uppger sig ha minnesluckor under en begränsad tid. Han pratade om det i samband med mordet på Tova Moberg, men det kan ju även appliceras på andra fall.

Den misstänkte gm kommer till en viss punkt, då h*n tar till denna förklaring - minneslucka. För om h*n berättar vad som egentligen hände under denna "minneslucka", så innebär detta ett erkännande.

Ser man på detta fall - och ponerar att mannen med pilotglasögonen var inblandad - så säger han sig minnas vad han gjorde tills han och Helena ska ha skiljts åt på Stadts trappa efter stängning, vid 02-tiden. Därefter säger han sig ha en minneslucka som räcker över den aktuella tiden då något händer med Helena och hon försvinner. Efteråt går han hem, och minns att han ringer sin sambo (på nattjobbet?) för andra gången den natten. Detta bör ha varit vid 03.30-04-tiden? Var det vanligt att denne man brukade ringa sin sambo på jobbet nattetid, eller var det bara denna natt?

Finns förklaringen till Helenas försvinnande och öde under denna "minneslucka"? Existerar den verkligen, eller var det något mannen tog till för att slippa nämna vad som egentligen hände?

Det är ju självklart att "mannen med pilotglasögon" uppfann minnesluckan för att försöka rädda sitt skinn!
Citera
2017-12-08, 00:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Intressanta uppgifter om U*ban Ahl*n i Aftonbladet. Han kan komma att utredas för sexuella trakasserier igen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJRKge/s-oppnar-for-ny-utredning-om-urban-ahlin
Citera
2017-12-08, 01:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Och flera uppslag på DN:s förstasida om U*ban Ahl*n.

https://www.dn.se/
Citera
2017-12-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
När vi "kartlagt" olika delar som har relevans för HA:s försvinnande så är det tre delar i "kedjan" som borde varit ganska enkla att återskapa. Men som varit svårast att få grepp på. Två av dom delarna har vi kommit att bli övertygade om har ett vital betydelse för att förstå vad som hände HA och vad åtminstone en av GM kommer in i bilden.

1 Vad gjorde HA under sina sista 48 timmar i livet? Vi menar då i detalj så långt det någonsin går!
Det har gått att göra detta med vad vi anser ett säkert resultat. Allt i från dom där självklara
frågorna som När, Var, Hur med vem o.s.v. Till frågor som handlar om ridning, båtturer m.m på
dagen den 13/6 92. Det har också gått att få svar på vilka som var med på den för/ inflyttningsfest
som HA var på, samt hur hon tog sig till den och från den och med vem / vilka till Statt. Vi är helt
övertygade om att HA träffade sin baneman flera gånger under dessa 48 timmar i olika sammanhang.
Vi är också övertygade om att HA:s omgivning uppfattat relationen som mera perifer mellan HA och
personen i fråga än den verkligen var.

2 Nu till Ekudden och " efterfesten ". Där tycks det varit ganska rörigt på många sätt med personer
som kommit och åkt. Festen tycks ha hållit på bra långt in på små timmarna. Det som vi fastnat för
som svar på din fråga / tankar är att en person som vi är övertygade om har ett deltagande i
om än passivt sådant i "upp städandet" efter " mordet " inte syns till på Ekudden efter c.a. 03.30.
Några andra iaktagelser har vi inte fått någon information om.

Men vad har nu 1 o 2 ovan med varandra att göra kan ju vän av ordning fråga sig!?
Jo, personen som deltog i "efterfesten" på Ekudden hade deltagit i andra aktiviteter i HA:s närhet under hennes sista 48 timmar i livet.
Han kommer även att dyka upp i låt oss säga graverande omständigheter efter HA:s försvinnande.

Nu måste jag sova har ju gudbevars ett arbete att sköta till råga på allt!

... önskar att denne skribent kunde återkomma till tråden.
Läste dennes första inlägg och sen fortsatte jag bara att läsa allas inlägg efter det inlägget i ca 2 timmar det är väldigt nyttigt att gå tillbaka i tråden och läsa gamla inlägg innan avslöjandet om KM och ha det i åtanke när man läser ifrån ca detta inlägg ovan och några månader framåt.

Som vanligt fastnade jag i att läsa jag är fortfarande inte helt 100 efter sjukhusvistelsen men ska bli mer aktiv igen.
Citera
2017-12-08, 01:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
... önskar att denne skribent kunde återkomma till tråden.
Läste dennes första inlägg och sen fortsatte jag bara att läsa allas inlägg efter det inlägget i ca 2 timmar det är väldigt nyttigt att gå tillbaka i tråden och läsa gamla inlägg innan avslöjandet om KM och ha det i åtanke när man läser ifrån ca detta inlägg ovan och några månader framåt.

Som vanligt fastnade jag i att läsa jag är fortfarande inte helt 100 efter sjukhusvistelsen men ska bli mer aktiv igen.

Ska vi försiktigt tolka innehållet i Bickans inlägg som att den sannolike gärningsmannen var på förfesten och på Stadt tillsammans med Helena, och att "städaren" befann sig på Ekudden på efterfest? Var också han/"städaren" (jag utgår från att det var en han) i så fall på Stadt eller var han först någon annanstans innan han tog sig till efterfesten på Ekudden? Skulle det i så fall ha kunnat vara till Ekudden som gärningsmannen tog sig för att få "hjälp"? Från Kohagen tar det kanske två minuter att småspringa ner till Ekudden. En inte helt ointressant tanke.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-12-08 kl. 01:37.
Citera
2017-12-08, 01:52
Medlem
Prinzezzans avatar
Om mgm tog sig till efterfesten på Ekudden för att ordna hjälp, så borde han ha känt till att den han ville ha hjälp av fanns där just då. Vän? Syskon? Annan familjemedlem? Vilka personer stod närmast den mgm vid den tiden? Det kan i ett sådant scenario inte ha varit en ramdom kompis. Det bör ha varit någon som mgm litade på. Om det nu tar enbart två minuter att springa från Kohagen ner till Ekudden, som du skriver, så är det inte omöjligt att mgm tog sig dit för att skaffa hjälp.

Mycket trafik till och från Ekudden, som tidigare nämnt. Men ingen verkar ha passerat och sett/hört något...
Citera
2017-12-08, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ska vi försiktigt tolka innehållet i Bickans inlägg som att den sannolike gärningsmannen var på förfesten och på Stadt tillsammans med Helena, och att "städaren" befann sig på Ekudden på efterfest? Var också han/"städaren" (jag utgår från att det var en han) i så fall på Stadt eller var han först någon annanstans innan han tog sig till efterfesten på Ekudden? Skulle det i så fall ha kunnat vara till Ekudden som gärningsmannen tog sig för att få "hjälp"? Från Kohagen tar det kanske två minuter att småspringa ner till Ekudden. En inte helt ointressant tanke.

Nej, inte helt ointressant. Jag har aldrig tidigare hört om någon efterfest på Ekudden men så kan det ju vara eller så kan man applicera efter festen till till exempel systrarna på Lockerud mm
Citera
2017-12-08, 02:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Nej, inte helt ointressant. Jag har aldrig tidigare hört om någon efterfest på Ekudden men så kan det ju vara eller så kan man applicera efter festen till till exempel systrarna på Lockerud mm

Jag har för mig att efterfesten genom åren har tagits upp här i tråden, och vilka som var där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in