2017-12-07, 18:14
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Ställer du dig på fullt allvar och väntar på att en buss ska lämna av och plocka upp folk, när det finns utrymme och möjlighet att köra om den? Då är du i så fall en jävla trafikfara. Jag förstår inte vad det är med folk som du, som inte begriper att deras "försiktighet" i trafiken är direkt farlig eftersom det stressar upp alla andra trafikanter.

Att däremot anpassa farten när man kör förbi en buss, och i synnerhet en skolbuss, är sunt förnuft. Exakt vad som hänt i det här fallet är ju svårt att säga, men ligger ju nära till hands att tro att både pojken och bilisten har brustit i uppmärksamhet.

Är du efterbliven eller? Vad tar det, 30 sekunder att släppa av för bussen och sen köra vidare? Hur fan är det en trafikfara?

Jag föreställer mig att det är rutten sikt och trångt som Fan vid den busstationen, därför tar man det jävligt lugnt och kryper fram, man sätter inte plattan i mattan för at försöka hinna köra om vid en jävla busshållplats. Då får jag och ni bakom mig hellre bli 30 sekunder sena till det oviktiga skit ni stressar till.
Senast redigerad av carminaburana 2017-12-07 kl. 18:19.
Citera
2017-12-07, 18:16
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chola
Självfallet är man som förare extra uppmärksam men nu vet vi inte exakt hur det gått till. Är det dålig sikt och det vill sig illa så kan du köra ihjäl någon i 25 kilometer med.

Nu hör det också till saken att dom kör med överdimensionerade bussar på vägen i fråga varför bussarna kör runt 50 merparten av vägen (som är en 70-väg) varför de flesta är måna att komma om bussarna när tillfälle väl ges då antalet rena omkörningsmöjligheter är kanske fyra-fem.

Det är befängt att stressomköra en jävla buss för att spara in 30 sekunder. Då händer såna här olyckor. Vad är det som är så viktigt att man gasar på vid en busshållplats som måste stanna i filen för att släppa av? Det säger sig själv. Om du ska köra om vid ett sånt tillfälle så måste du gasa på för att hinna innan en mötande bil kommer. Det är idiotisk då det finns folk som går framför bussar. Därför väntar man.
Senast redigerad av carminaburana 2017-12-07 kl. 18:21.
Citera
2017-12-07, 18:34
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är befängt att stressomköra en jävla buss för att spara in 30 sekunder. Då händer såna här olyckor. Vad är det som är så viktigt att man gasar på vid en busshållplats som måste stanna i filen för att släppa av? Det säger sig själv. Om du ska köra om vid ett sånt tillfälle så måste du gasa på för att hinna innan en mötande bil kommer. Det är idiotisk då det finns folk som går framför bussar. Därför väntar man.
Och det är du bombsäker på? Hörde nämligen att bussen var norrgående och bilen stod i södergående riktning, dvs att pojken gått ut bakom bussen när den körde iväg och blev påkörd av en bil i mötande riktning. Ta nu detta med en nypa salt, men menar du i så fall att man ska stanna helt även när man möter en buss?
Citera
2017-12-07, 18:45
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
..Alternativt att pojken gått/sprungit framför bussen som stod parkerad för att korsa gatan?..
.

Säkerligen detta, man fick ofta höra på körskolan att man skulle titta efter personer som går framför bussar och sänka farten vid omkörning. Särskilt skolbussar där barn kan tänkas springa framför bussen för komma till andra sidan vägen.
Citera
2017-12-07, 19:50
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab12
Och det är du bombsäker på? Hörde nämligen att bussen var norrgående och bilen stod i södergående riktning, dvs att pojken gått ut bakom bussen när den körde iväg och blev påkörd av en bil i mötande riktning. Ta nu detta med en nypa salt, men menar du i så fall att man ska stanna helt även när man möter en buss?

Nej, men man sänker iallfall hastigheten och har extra koll. Det är ju som när. Man närmar sig ett övergångsställe.

Om du har koll på den vägen, vet du möjligtvis vad hastighetsbegränsning är?
Citera
2017-12-07, 19:58
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Nej, men man sänker iallfall hastigheten och har extra koll. Det är ju som när. Man närmar sig ett övergångsställe.

Om du har koll på den vägen, vet du möjligtvis vad hastighetsbegränsning är?
70 km/h
Citera
2017-12-07, 20:11
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
70 km/h

Ja det är snabbt, man är chanslös om man blir påkörd i den hastigheten. Jag hade inte känt mig bekväm att köra mer än 40,max 50 km h Om jag såg en buss på motsatt körfält släppa av en massa skolungdomar. Det brukar ju även finnas övergångsställen vid busshållplatser, och då saktar man ner med.

https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Här kan man räkna ut stoppstäckan. 50 km/h ger en stoppstäckan på 13 meter, exakt längden på en vanlig buss.

Min poäng är att det inte är värt att gasa på eller försöka köra om när en buss släpper av folk vid en hållplats eller andra situationer av likande art. De få sekunderna man tjänar in är inte värda vad det kan kosta.
Citera
2017-12-07, 20:31
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ja det är snabbt, man är chanslös om man blir påkörd i den hastigheten. Jag hade inte känt mig bekväm att köra mer än 40,max 50 km h Om jag såg en buss på motsatt körfält släppa av en massa skolungdomar. Det brukar ju även finnas övergångsställen vid busshållplatser, och då saktar man ner med.

https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Här kan man räkna ut stoppstäckan. 50 km/h ger en stoppstäckan på 13 meter, exakt längden på en vanlig buss.

Min poäng är att det inte är värt att gasa på eller försöka köra om när en buss släpper av folk vid en hållplats eller andra situationer av likande art. De få sekunderna man tjänar in är inte värda vad det kan kosta.
13 meter är reaktionssträckan, sen ska det bromsas också...
Citera
2017-12-07, 20:43
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Det är väl c:a 50% chans att han blev påkörd av en bil i det mötande körfältet?
Citera
2017-12-07, 20:57
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
13 meter är reaktionssträckan, sen ska det bromsas också...

Just det, ännu värre. Blir att krypa ner till 30 varje gång jag ser en buss lasta av hädanefter. Det är helt enkelt inte värt det. Lite som att göka utan kondom eller köra utan säkerhetsbälte.
Citera
2017-12-07, 21:03
Medlem
Cholas avatar
Citat:

Nu var det visserligen inte pendlingstid när olyckan skedde men ponera att du dagligen hamnar bakom en buss som kör 20 kilometer långsammare än hastighetsbegränsning och dessutom stannar bakom den varje gång det stannar, är det verkligen rimligt? Då handlar det inte om sekunder varje resa utan åtskilliga timmar per månad.

Av precis den anledningen kör de flesta om vid de tillfällen som ges (när bussen står still eller vid någon av de få sträckorna där man har god sikt), något jag redan skrivit om.

Sen kan du väl släppa allt snack om stadstrafik för det är inte vad det handlar om i tråden och därför har övergångsställen, dubbla filer och annat trams noll bäring.
Citera
2017-12-07, 21:10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chola
Nu var det visserligen inte pendlingstid när olyckan skedde men ponera att du dagligen hamnar bakom en buss som kör 20 kilometer långsammare än hastighetsbegränsning och dessutom stannar bakom den varje gång det stannar, är det verkligen rimligt? Då handlar det inte om sekunder varje resa utan åtskilliga timmar per månad.

Av precis den anledningen kör de flesta om vid de tillfällen som ges (när bussen står still eller vid någon av de få sträckorna där man har god sikt), något jag redan skrivit om.

Sen kan du väl släppa allt snack om stadstrafik för det är inte vad det handlar om i tråden och därför har övergångsställen, dubbla filer och annat trams noll bäring.

Jag har bott på landet i 10 år och hamnat bakom allsköns skördetröskor, bussar, djurtransporter och traktorer. Även om det kan vara frustrerande så är det bara att bita ihop och köra om när bussen rullar. Vad är detta med att man MÅSTE köra om när bussen stannar? Den absolut farligaste tiden att göra det?

Du får skärpa dig, du får det att låta så jävla mycket allvarligare än vad det faktiskt är att vara bakom ett sådant fordon. Och räkna Nate i timmar, räkna det som är relativt, dvs körsträckan per tur. Eller använder du samma logik när du står på Ica? Eller går på toa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in