Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-12-07, 17:28
  #61
Medlem
Jaxxxs avatar
Inga EM-matcher 2020. Måste väl konstatera att arenan hittills ur landslagsperspektiv varit ett misslyckande. Dyr, dålig stämning och ingen vidare karaktär. Påminner om en amerikansk sportarena som man lägger ute i förorten istället för inne i stan. Sen vet jag att det typ är omöjligt i Stockholm.
Citera
2017-12-08, 09:20
  #62
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Inga EM-matcher 2020. Måste väl konstatera att arenan hittills ur landslagsperspektiv varit ett misslyckande. Dyr, dålig stämning och ingen vidare karaktär. Påminner om en amerikansk sportarena som man lägger ute i förorten istället för inne i stan. Sen vet jag att det typ är omöjligt i Stockholm.


Den påminner om de flesta multievenemangsarenorna i världen, inte bara USA, och med tanke på förlusterna man gör trots andra evenemang så är väl ganska solklart att man gjort vad man kunnat baserat på förutsättningarna, akustiken exkluderad.

Känns som valen man hade var:
Antingen har man en arena som är endast till för fotboll och tar de gigantiska förlusterna som kommer med det.

Eller som nu, en multievenemangsarena som går med mindre förlus (mindre i relation till om det var en arena enbart för fotboll), som täcks gemensamt av ägarna.

Ganska uppenbart varför det blev som det blev.


Förövrigt ligger Friends Arena och Tele2-Arena båda ca 5km från Stockholm Central (om vi ska kalla det Stockholms "mittpunkt").

Det enda sättet hade varit att AIK/DIF/Bajen, spelat på en och samma arena och delat på förlusterna - men då hade HIFDIF konkat ganska snabbt och AIK stått ensamma kvar.
__________________
Senast redigerad av TrumanBurbank 2017-12-08 kl. 09:30.
Citera
2017-12-08, 14:42
  #63
Medlem
Jaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Den påminner om de flesta multievenemangsarenorna i världen, inte bara USA, och med tanke på förlusterna man gör trots andra evenemang så är väl ganska solklart att man gjort vad man kunnat baserat på förutsättningarna, akustiken exkluderad.

Känns som valen man hade var:
Antingen har man en arena som är endast till för fotboll och tar de gigantiska förlusterna som kommer med det.

Eller som nu, en multievenemangsarena som går med mindre förlus (mindre i relation till om det var en arena enbart för fotboll), som täcks gemensamt av ägarna.

Ganska uppenbart varför det blev som det blev.


Förövrigt ligger Friends Arena och Tele2-Arena båda ca 5km från Stockholm Central (om vi ska kalla det Stockholms "mittpunkt").

Det enda sättet hade varit att AIK/DIF/Bajen, spelat på en och samma arena och delat på förlusterna - men då hade HIFDIF konkat ganska snabbt och AIK stått ensamma kvar.

Tyvärr är väl det du säger sant. Men ta Köpenhamn (Parken) som exempel, som har en betydligt mindre arena än oss förvisso. Men som känns genuin och riktig trevlig på alla sätt o vis.
Citera
2017-12-09, 14:54
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Inga EM-matcher 2020. Måste väl konstatera att arenan hittills ur landslagsperspektiv varit ett misslyckande. Dyr, dålig stämning och ingen vidare karaktär. Påminner om en amerikansk sportarena som man lägger ute i förorten istället för inne i stan. Sen vet jag att det typ är omöjligt i Stockholm.
Du svartmålar lite. Arenan hade en tuff start då dem invigdes halvfärdig och området runt om var ett par år efter. Nu senast var 50 000 mot Luxemburg och var det inte liknande mot Italien. Det är ändå en ok publiksiffra för ett landslag som är utan profiler och inte ett misslyckande?
Akustiken är bättre, men stämning på landslag är det väl sällan oavsett arena?
Att inte få EM till Sverige ligger väl inte enbart på en arena?
Ekonomin är en egen historia...
Citera
2017-12-09, 16:09
  #65
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Påminner om en amerikansk sportarena som man lägger ute i förorten istället för inne i stan.
Håller med, men faktum är ju att de flesta amerikanska arenor faktiskt ligger otroligt centralt. Visst, fotbollsarenorna ligger oftast i någon förort, men baseboll/hockey/basket spelas ju oftast downtown.
Citera
2017-12-09, 20:47
  #66
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Den påminner om de flesta multievenemangsarenorna i världen, inte bara USA, och med tanke på förlusterna man gör trots andra evenemang så är väl ganska solklart att man gjort vad man kunnat baserat på förutsättningarna, akustiken exkluderad.

Ja, konserterna skulle ju dra in rejält med pengar var tanken. Och så är akustiken helt värdelös. Själv hade jag min mest bisarra konsertupplevelse för några år sedan när ljudet bara studsade runt i arenan till den grad att det inte ens gick att urskilja vilken låt bandet spelade. Det är första gången jag sett publik lämna redan efter några låtar (efter att ha betalat minst 600 kr för biljetterna typ ett halvår i förväg). Någon ersättning av arrangörerna fick vi så klart inte, trots massiv kritik, upprop på Facebook etc. Jag har inte besökt Friends sedan dess, så jag vet inte om man har lyckats förbättra akustiken. Man kanske inte ens ger konserter där längre?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback