Citat:
Ursprungligen postat av
subutex1
Vi ska inte glömma att den här scb-undersökningen stoppade innan amnesty-beslutet och innan valfilmen. Vi får se om detta ger utslag. Sen ligger de säkert på 19-22% innan stoppet. Frågan är hur detta påverkat opinionen.
(Min fetning)
Siffrorna för SD:s valvideo är förmodligen en mycket tydlig indikation på att något djupare pågår ute i landet - när det gäller SD i opinionen - som inte ens våra kära opinionsinstitut till fullo kommer åt. Ingenting i Sveriges politiska
"sociala medier"-historia kommer i närheten av det som Åkesson och partiet åstadkommit med denna valvideo. Personligen tror jag att de själva är tagna på sängen...
Aftonbladets Peter Kadammar skrev så här den 29 november, när videon legat ute i fem dygn:
"Nionde november la Moderaterna upp en video med titeln ”En hoppfull framtid för Sverige”. Partiledaren Ulf Kristersson talar förtroendeingivande in i kameran.
328 visningar.
Jag kollar Socialdemokraterna, 1900–talets dominerande kraft, de som i hundra år prenumererat på regeringsmakten. En kortfilm om Stefan Löfvens Sverigeresa. Statsministern lämnar käbblet i Stockholm för att lyssna på folket. Videon lades upp för sju månader sedan.
1580 visningar.
En ny video: framstående socialdemokratiska kvinnor talar om jämställdhetsrevolutionen som ska följa på metoo–kampanjen. En enkel men snygg och professionellt producerad film. Den lades upp 25 november.
353 visningar.
Sedan kollar jag Sverigedemokraterna. 24 november la de upp en video med titeln ”Snart är det val”. Jimmie Åkesson beskriver ett Sverige i kaos och skräck, en apokalyptisk vision av vårt land. Han beskriver socialdemokrater, moderater och etablerade media som lögnare. Han säger:
'Konflikten går mellan de som förstör vårt land och de som arbetar för att rädda det. Konflikten går mellan er och oss.'
232 950 visningar.
När jag en timme senare kollar antalet visningar är de uppe i 234 668. Och Socialdemokraternas metoo har ökat till 366."
Idag, den 7 december, knappt två veckor sedan den las upp, har valvideon
572 560 visningar. Den trendade som #1 i fem dygn, fortfarande ligger den högt upp. Enligt YouTube kommer den att passera en miljon visningar om några veckor... Inget politiskt parti i Sverige har tidigare gjort nåt liknande på sociala medier.
SD har 14,8% enligt SCB. De har 16% hos Ipsos. 16,4% i Novus senaste mätning. 15,4% hos Inizio. Ett parti som "skvalpar runt" kring 15-16% i opinionen kommer alltså inom några veckor att ha mer än en miljon (1 000 000) visningar på sin valvideo på YouTube? Är det verkligen ingen som tycker att också detta är en tydlig indikation på att ovanstående skräpsiffror i opinionen inte alls kan stämma?
Att Aftonbladet av alla tidningar tog upp denna video med titeln
"Sverigedemokraternas förödande överlägsenhet" tycker åtminstone jag är något överraskande.
https://www.aftonbladet.se/a/WLLWqk/sverigedemokraternas-forodande-overlagsenhet
Har gång på gång upprepat i denna tråd att det finns ett gigantiskt mörkertal kring SD i opinionsundersökningarna; ett mörkertal som opinionsinstituten inte kommer åt - hur mycket de än korrigerar och viktar och anstränger sig. Antalet visningar av SD:s valvideo tycker åtminstone jag är en liten - eller t o m stor - fingervisning om just detta mörkertal.
I skrivande stund har Socialdemokraternas video: "Sverigeresan" med Stefan Löfven 1925 visningar. Videon las ut den 27 april 2017, för sju månader sedan.
Sverigedemokraternas: "Jimmie Åkesson - Snart är det val" har 572 560 visningar. Videon las ut den 24 november 2017, för knappt 14 dagar sedan.
Dessa visningssiffror kan inte bara viftas bort när vi diskuterar SD i opinionsundersökningar. En rörelse håller på att växa fram. Och frågan är om inte den kommer att leda till en politisk jordbävning inom en inte alltför avlägsen framtid? Vi får se vad valet den 9 september 2018 kommer att ge vid handen.