2017-12-06, 20:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det skulle väl vara i den här tråden man skulle tycka att det är ett "dåligt val".

Däremot kommer ju SD troligen att få fundera på hur man skall positionera sig efter nästa val, så man får någon sorts politisk relevans (vare sig man får 12 eller 24) procent. Däri kan Greta ha en poäng.
SD har redan en politisk relevans, det som SD föreslog för 5 år sedan är numer moderat politik.

Hela det politiska spektrumet dras obönhörligen åt SD’s håll.
Sen kommer det lite rekyler åt motsatt håll. Dock inget som håller, riktningen är tydlig.
2017-12-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Rätt svårt att vara anonym för en okänd person som ringt ditt nr.

Så vad är din hypotes att SD alltid har varit underskattade hos alla OI's (OpinionInstitut)?

I vilka sammanhang är SD-röstare angelägna att få utrymme för sina åsikter (utöver anonyma tillhåll)?

Jag har inte påstått opinionsundersökningar alltid visar en rättvis bild. Däremot tycker jag inte att att det finns fog för påståendet att just den senaste undersökningen är den mest missvisande. Att 50 procent inte velat svara kan inte heller tolkas som att de som inte ville svara är SD:are. Snarare kan det tolkas att folk tappat intresset för politik eller att de inte orkar svara.

Om du har lyssnat på Ring P 1 någon gång så förstår du att SD:are inte sätter sina ljus under skäppan utan spammar hela programmet för att få ut sin propaganda.
2017-12-06, 20:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

För all del. Å andra sidan har V lyckats hålla sig vid liv i över 100 år trots att de alltid varit utfrysta från regeringsbildning, så om man hoppas bli av med SD genom utmattningstaktik gentemot deras väljare får man nog skissa på en plan B.

Jag tror att man enklast kan förklara V:s relevans med att de nogsamt sett till att aldrig rösta emot en socialdemokratisk regering när det gällt dennas väl eller ve. V:s konstruktiva relevans (de fantastiska politiska förslagen och den kraftiga samhällspåverkan) kan vi givetvis leta efter förgäves.

Man blir förmodligen inte av med SD genom att utmatta dem. Däremot tror jag att SD krymper till Mp- eller V-nivåer om de inte får ett vidimerat inflytande.
2017-12-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Man är väl anonym även i denna undersökning? Jag kan faktiskt inte se att SD-röstare skulle vara så paranoida att de just i detta fall vägrade att ange att de röstar på SD. Men tanke på att de i alla andra sammanhang är mycket angelägna att få utrymme för sina åsikter. Skillnaden mot undersökningar där man slumpvis väljer vilka man frågar med nätundersökningar där SD får toppenresultat, är att deltagare i nätundersökningarna väljs efter intresseanmälan och därför finns det flera SD:are som deltar i dem.

JAg skulle inte svara på vilket parti jag röstar på oavsett vilket parti det än skulle vara. Lika lite som jag skulle svara på sexvanor eller frågor kring min ekonomi. Ingen har med det att göra helt enkelt.

Integritet.
2017-12-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
SD minskar inte lika mycket hos Sentio och Yougov som de andra instituten. Om SD ökar mycket hos Sentio och Yougov, så märks det väldigt lite hos de andra instituten. Innan de föregående Riksdagsvalen så har Sentio och Yougov legat nära valresultatet en lång tid innan Riksdagsvalet. Jag litar därför mer på Sentio och Yougov än övriga skojarinstitut som helt klart försöker manipulera valet genom att sänka medelvärdet för SD.

I Demoskops undersökning ökar sd från 15,3 till 18,1. Detta från oktober till november.
Jag tror att Sd minskar och ligger nu på mellan 17 och 19 %

Enligt Sentio så har sd minskat från 27,4 i aug, till 21,7 i november.
Enligt Yougov från 25,3 i sept till 20,7 i november
Senast redigerad av zebop 2017-12-06 kl. 20:18.
2017-12-06, 20:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Nu har jag inte mätningarna för novembermätningarna framför mej. Men nog fan har jag för mej att sd ökat ngt i några av dom institut som som inte är Yougov och sentio.
Vilka som ligger sanningen närmast kan vi naturligtvis bara sia i.

Stämmer. De "gick upp" ganska mycket i Demoskops senaste mätning. Från 15,3% till 18,1%. Själva förklarade Demoskop detta med "förändrade mätmetoder och viktning", så enligt dem rörde det sig mer om en "korrigering" än om något annat.

Fast Demoskop har fladdrat som ett löv i vinden senaste fem mätningarna:

Juli: 20,1%
Augusti: 16,6%
September: 18,1%
Oktober: 15,3%
November: 18,1%

Svårt att få grepp om dem...
2017-12-06, 20:14
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
SD fick 2,9% i valet 2006 så man måste ändå ge SCB att de blir mindre och mindre usla för varje val.

Kanske kan de uppnå 75% av faktiskt valresultat 2018 i sin majmätning om de håller i sin uppåtgående trend?

Är nog inte SCB's precision som blivit bättre, mattematiken gör att ju större de blir ju större hopp i missbedömning av väljarbasen. Ser man till den enheter så är det snarare så de blir sämre och sämre.
2017-12-06, 20:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rivarol
Jag såg detta komma för länge sedan som jag sagt tidigare.

Det var ett enormt misstag av SD att försöka bli accepterat i dom fina salongerna via kontakter med (M).

Nu hjälper det inte att Åkesson försöker vända på steken och hävda att SD och S kommer ur samma mylla. M-are och S-are lämnar kopian och går tillbaka till originalet.

Att ge sig in och försvara marknadshyror och vinster i vården kommer att kosta i denna valrörelsen. Men det är inte så långt till valet som kommer efter 2018 så då kan dom kanske vända siffrorna. Om inte muslimerna som blivit svenska medborgare tills dess sätter krokben för det.
Herregud! Lägg hälften av de som inte vill uppge partisympati på SD så landar SD runt 18-19 %.
Krydda med att SCB inte riktigt lyckades plocka ut exakt rätt mix. SD torde då landa runt 20-21 %.
Inte illa pinkat 10 mån till valet och en fortsatt vansinnig regeringspolitik och ett land som blir allt mer instabilt.

Verkligheten är SD’s bästa valarbetare och under 25 % för SD i nästa val, knappast.
Lite terrordåd, skjutningar, gruppvåldtäkter, allmän inkompetens från 7klövern. Då åker hissen ett par våningar till.
2017-12-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Stämmer. De "gick upp" ganska mycket i Demoskops senaste mätning. Från 15,3% till 18,1%. Själva förklarade Demoskop detta med "förändrade mätmetoder och viktning", så enligt dem rörde det sig mer om en "korrigering" än om något annat.

Fast Demoskop har fladdrat som ett löv i vinden senaste fem mätningarna:

Juli: 20,1%
Augusti: 16,6%
September: 18,1%
Oktober: 15,3%
November: 18,1%

Svårt att få grepp om dem...

Det tappas :
2017-12-06, 20:41
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Det tappas :

Japp. Det har gått ned senaste månaderna. Vi får dock se hur det går i december-, januari och februarimätningarna och senare under själva valrörelsen.

Till Skillnad från t ex SCB, Sifo, Inizio, Ipsos och Novus så visar Sentio och Yougov att tillbakagången har skett från en bra mycket högre höjd, vilket jag tror stämmer bättre överens med realiteten än när SCB påstår att SD ökat med 1,9 procentenheter sedan valet 2014... Sådant blir bara löjeväckande och patetiskt. SD skulle i ett riksdagsval i dag få bra mycket högre siffror än så.
2017-12-06, 23:31
Medlem
subutex1s avatar
Vi ska inte glömma att den här scb-undersökningen stoppade innan amnesty-beslutet och innan valfilmen. Vi får se om detta ger utslag. Sen ligger de säkert på 19-22% innan stoppet. Frågan är hur detta påverkat opinionen.
2017-12-07, 01:24
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subutex1
Vi ska inte glömma att den här scb-undersökningen stoppade innan amnesty-beslutet och innan valfilmen. Vi får se om detta ger utslag. Sen ligger de säkert på 19-22% innan stoppet. Frågan är hur detta påverkat opinionen.

(Min fetning)

Siffrorna för SD:s valvideo är förmodligen en mycket tydlig indikation på att något djupare pågår ute i landet - när det gäller SD i opinionen - som inte ens våra kära opinionsinstitut till fullo kommer åt. Ingenting i Sveriges politiska "sociala medier"-historia kommer i närheten av det som Åkesson och partiet åstadkommit med denna valvideo. Personligen tror jag att de själva är tagna på sängen...

Aftonbladets Peter Kadammar skrev så här den 29 november, när videon legat ute i fem dygn:

"Nionde november la Moderaterna upp en video med titeln ”En hoppfull framtid för Sverige”. Partiledaren Ulf Kristersson talar förtroendeingivande in i kameran.
328 visningar.

Jag kollar Socialdemokraterna, 1900–talets dominerande kraft, de som i hundra år prenumererat på regeringsmakten. En kortfilm om Stefan Löfvens Sverigeresa. Statsministern lämnar käbblet i Stockholm för att lyssna på folket. Videon lades upp för sju månader sedan.
1580 visningar.

En ny video: framstående socialdemokratiska kvinnor talar om jämställdhetsrevolutionen som ska följa på metoo–kampanjen. En enkel men snygg och professionellt producerad film. Den lades upp 25 november.
353 visningar.

Sedan kollar jag Sverigedemokraterna. 24 november la de upp en video med titeln ”Snart är det val”. Jimmie Åkesson beskriver ett Sverige i kaos och skräck, en apokalyptisk vision av vårt land. Han beskriver socialdemokrater, moderater och etablerade media som lögnare. Han säger:

'Konflikten går mellan de som förstör vårt land och de som arbetar för att rädda det. Konflikten går mellan er och oss.'
232 950 visningar.

När jag en timme senare kollar antalet visningar är de uppe i 234 668. Och Socialdemokraternas metoo har ökat till 366."

Idag, den 7 december, knappt två veckor sedan den las upp, har valvideon 572 560 visningar. Den trendade som #1 i fem dygn, fortfarande ligger den högt upp. Enligt YouTube kommer den att passera en miljon visningar om några veckor... Inget politiskt parti i Sverige har tidigare gjort nåt liknande på sociala medier.

SD har 14,8% enligt SCB. De har 16% hos Ipsos. 16,4% i Novus senaste mätning. 15,4% hos Inizio. Ett parti som "skvalpar runt" kring 15-16% i opinionen kommer alltså inom några veckor att ha mer än en miljon (1 000 000) visningar på sin valvideo på YouTube? Är det verkligen ingen som tycker att också detta är en tydlig indikation på att ovanstående skräpsiffror i opinionen inte alls kan stämma?

Att Aftonbladet av alla tidningar tog upp denna video med titeln "Sverigedemokraternas förödande överlägsenhet" tycker åtminstone jag är något överraskande.

https://www.aftonbladet.se/a/WLLWqk/sverigedemokraternas-forodande-overlagsenhet

Har gång på gång upprepat i denna tråd att det finns ett gigantiskt mörkertal kring SD i opinionsundersökningarna; ett mörkertal som opinionsinstituten inte kommer åt - hur mycket de än korrigerar och viktar och anstränger sig. Antalet visningar av SD:s valvideo tycker åtminstone jag är en liten - eller t o m stor - fingervisning om just detta mörkertal.

I skrivande stund har Socialdemokraternas video: "Sverigeresan" med Stefan Löfven 1925 visningar. Videon las ut den 27 april 2017, för sju månader sedan.

Sverigedemokraternas: "Jimmie Åkesson - Snart är det val" har 572 560 visningar. Videon las ut den 24 november 2017, för knappt 14 dagar sedan.

Dessa visningssiffror kan inte bara viftas bort när vi diskuterar SD i opinionsundersökningar. En rörelse håller på att växa fram. Och frågan är om inte den kommer att leda till en politisk jordbävning inom en inte alltför avlägsen framtid? Vi får se vad valet den 9 september 2018 kommer att ge vid handen.
Senast redigerad av Smoothman 2017-12-07 kl. 01:42. Anledning: Tillägg av länk

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in