Citat:
Ursprungligen postat av
Civilization
Jag vet faktiskt inte hur tillförlitlig mäklarstatistik är och exakt hur de får sin statistik. På Hemnet så är det många som inte registrerar sina slutpriser. Så har det alltid varit så inget nytt nu bara för att marknaden går ner.
Enligt min erfarenhet extremt ovanligt. Vad jag vet så har jag aldrig tagit emot bud av en bulvan. Detta är såklart mer eller mindre omöjligt att kontrollera. Men min känsla är att det är extremt ovanligt. Att en mäklare skulle vara inblandad i något sådant är typ råttan i pizzan nivå.
Nej jag mörkar aldrig. Det är köparens ansvar att ta reda på fel och brister "undersökningsplikten". Jag som mäklare har ingen skyldighet att ta reda på dessa. Vilket jag inte gör vilket då leder till att jag heller inte behöver informera om eventuella fel och brister. Jag säljer enbart BR. Jag tillhandahåller info från föreningen samt info från säljaren som denna vill ska framföras.
Mäklarstatistik säger såhär i ett mail:
"Samtliga kontor som rapporterar till oss rapporterar 100% av sina affärer för det ser mäklarsystemen till. (några kontor kan vi inte hämta från pga av tekniska hinder)...
...Du kan luta dig tillbaka lugnt och lita på det du läser och hör från oss."
Angående bulvanbud blir jag lite förvånad. Trodde, och tror trots det du skriver, att det är ganska vanligt. Borde dock vara vääldigt sällsynt att mäklaren är involverad även om det förekommit också. Tyvärr visas inte programmet på svtplay längre, men här är en artikel som på slutet berör ämnet:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-satter-maklaren-ett-lockpris-pa-bostadsratten
Att du väljer att inte ta reda på några felaktigheter alls och bara ta in säljarens uppgifter är ju i princip att mörka, eller åtminstone att vara partisk åt säljarens håll. Men det blir ju enklare för din skull att bara säga "nej" på frågor om dolda fel eller whatever.