2017-12-06, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Jag är också lite orolig över att minskningen kommer att fortsätta även nästa år. Jag bor precis utanför tullarna i Stockholm och tänkte sälja nu men i och med paniken på marknaden samt det faktum att jag inte vill sälja nu kring Jul. Gör att jag tänkte sälja i mitten av februari istället. Tänkte samtidigt passa på att köpa ny BR då med.

Jag har ingen överdrivet bra koll på bostadsmarknaden, men sunt förnuft säger ändå att många kommer passa på att slå till i februari och köpa ny bostadsrätt precis innan de nya amorteringskraven slår till.

Jag är nyfiken på vad som får dig att tro att de gamla prisnivåerna är 5 år bort?

Varför är det sunt förnuft att förvänta sig en ökad efterfrågan pga det nya amorteringskravet? Bara för att det blev så förra gången? Nu faller ju priserna. Det nya kravet torde betyda prissänkningar när kravet börjat gälla. Därför vore det ju bättre att vänta med köp tills efter den 1 mars 2018 eller vad det nu är. Eller så undviker man köp överhuvudtaget och hittar på något annat att göra, hyra eller göra något i livet så att behovet av att bo på ett visst ställe försvinner.
2017-12-06, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför är det sunt förnuft att förvänta sig en ökad efterfrågan pga det nya amorteringskravet? Bara för att det blev så förra gången? Nu faller ju priserna. Det nya kravet torde betyda prissänkningar när kravet börjat gälla. Därför vore det ju bättre att vänta med köp tills efter den 1 mars 2018 eller vad det nu är. Eller så undviker man köp överhuvudtaget och hittar på något annat att göra, hyra eller göra något i livet så att behovet av att bo på ett visst ställe försvinner.
Min poäng är att många som har tvekat, kommer att passa på att ta ett lån och köpa en bostadsrätt Innan de nya amorteringskraven tar vid under mars 2018. Därför sälja bostadsrätten i februari, sedan kan man hålla ut en månad och köpa ny Bostadsrätt i Mars.
2017-12-06, 09:44
Medlem
Karmans avatar
Såg en graf över realprisutvecklingen på bostäder i Stockholm häromdagen, som jag tyvärr inte har tillgång nu. Men två saker slog mig: För det första hur extrem uppgången varit de senaste åren och för det andra att priserna på bostäder faktiskt sjönk kontinuerligt mellan 1935-1980! Så långt kan det alltså vara till nästa vändning. 45 år...
2017-12-06, 09:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det jag har sett är att bostadspriser fallit pga fallande konjunktur. Aldrig motsatsen.

Skulle byggjobbarna bygga kommersiella lokaler och offentliga lokaler i stället för bostäder så borde det inte finnas någon påverkan på BNP. Jag såg ingen replik på det.

Notera "i stället" ovan.
Men då är det ju konstigt att bostadspriserna faller just nu. För just nu faller ju bostadspriserna, trots att vi har en mycket stark konjuktur både från omvärlden och internt. Faktum är ju att vi i Sverige slagit i kapacitetstaket och knappt kan expandera ekonomin mer, vilket i och för sig också talar för en avmattning av konjunkturen nästa år.
2017-12-06, 10:04
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Jag vet faktiskt inte hur tillförlitlig mäklarstatistik är och exakt hur de får sin statistik. På Hemnet så är det många som inte registrerar sina slutpriser. Så har det alltid varit så inget nytt nu bara för att marknaden går ner.

Enligt min erfarenhet extremt ovanligt. Vad jag vet så har jag aldrig tagit emot bud av en bulvan. Detta är såklart mer eller mindre omöjligt att kontrollera. Men min känsla är att det är extremt ovanligt. Att en mäklare skulle vara inblandad i något sådant är typ råttan i pizzan nivå.

Nej jag mörkar aldrig. Det är köparens ansvar att ta reda på fel och brister "undersökningsplikten". Jag som mäklare har ingen skyldighet att ta reda på dessa. Vilket jag inte gör vilket då leder till att jag heller inte behöver informera om eventuella fel och brister. Jag säljer enbart BR. Jag tillhandahåller info från föreningen samt info från säljaren som denna vill ska framföras.

Mäklarstatistik säger såhär i ett mail:

"Samtliga kontor som rapporterar till oss rapporterar 100% av sina affärer för det ser mäklarsystemen till. (några kontor kan vi inte hämta från pga av tekniska hinder)...

...Du kan luta dig tillbaka lugnt och lita på det du läser och hör från oss."

Angående bulvanbud blir jag lite förvånad. Trodde, och tror trots det du skriver, att det är ganska vanligt. Borde dock vara vääldigt sällsynt att mäklaren är involverad även om det förekommit också. Tyvärr visas inte programmet på svtplay längre, men här är en artikel som på slutet berör ämnet: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-satter-maklaren-ett-lockpris-pa-bostadsratten

Att du väljer att inte ta reda på några felaktigheter alls och bara ta in säljarens uppgifter är ju i princip att mörka, eller åtminstone att vara partisk åt säljarens håll. Men det blir ju enklare för din skull att bara säga "nej" på frågor om dolda fel eller whatever.
2017-12-06, 10:07
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Den handlar om båda två. Men jag kan googla lite till åt dig.

http://www.landochfjall.se/undersokningsplikt-av-bostadsratt/

En liten anekdot. På mäklarprogrammet så sa våran lärare i fastighetsmäklarkurserna så här.

"Ta reda på så lite som möjligt. Helst ska du inte ens gå in i huset/lägenheten."

Lol, vilken rövhatt. Du inser väl själv det partiska i detta tillvägagångssätt?
2017-12-06, 10:24
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Såg en graf över realprisutvecklingen på bostäder i Stockholm häromdagen, som jag tyvärr inte har tillgång nu. Men två saker slog mig: För det första hur extrem uppgången varit de senaste åren och för det andra att priserna på bostäder faktiskt sjönk kontinuerligt mellan 1935-1980! Så långt kan det alltså vara till nästa vändning. 45 år...

Du refererar till denna:
https://twitter.com/anwallstrom/status/915541132762902530/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fcornuco pia.cornubot.se%2F2017%2F10%2Fnordea-svenska-bostadspriser-foll-i-70.htm l

Tala dock inte högt om den för då kan vissa lära sig något om historien och historia hör inte hemma i forumdelen nationalekonomi.
2017-12-06, 11:00
Medlem
radarpars avatar
Wallenstam
Oscar properties
Wästbygg
Brabo
Småa

Fyll på listan allt eftersom fler bolag backar från projekt.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/wastbygg-backar-ur-projekt-taby-park/

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/tva-bolag-backar-ur-bostadsratter-barkarby/
2017-12-06, 11:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/wastbygg-backar-ur-projekt-taby-park/
Väldigt tråkig utveckling. Förhoppningsvis dröjer det inte för länge med att få ordning på Europas sämsta entreprednadmarknad. Finns annars en risk för sju svåra år med skit innan saker och ting styrs upp från grunden (via konkurser och nya bolag).

Citat:
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/tva-bolag-backar-ur-bostadsratter-barkarby/
Väldigt positiv utveckling. Välkommen in i 2000-talet, Stockholm.
Senast redigerad av Trillske 2017-12-06 kl. 11:36.
2017-12-06, 11:33
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Ja, tittar man på Herengracht index så ser man att 1728 års realpriser slogs först 350 år senare.
2017-12-06, 11:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, tittar man på Herengracht index så ser man att 1728 års realpriser slogs först 350 år senare.
Kanske lite svårt att jämföra de marknaderna? Men från 30-talet och framåt är väl förhållandena lite mer "moderna" och kanske mer jämförbara?
2017-12-06, 12:03
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Kanske lite svårt att jämföra de marknaderna? Men från 30-talet och framåt är väl förhållandena lite mer "moderna" och kanske mer jämförbara?

Vilka marknader och vilka förhållanden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in