Citat:
Jag har redan skrivit om varför jag tror att vi kommer se en mindre ökning i januari och februari samt ett markant lägre utbud efter 1 mars och extremt få avslut. Låt mig utveckla och låt höra era åsikter om resonemanget.
Följande siffror är helt påhittade för exemplets skull, ponera följande;
Under januari och februari läggs det ut 100 lägenheter till försäljning i innerstaden, av de 100 säljarna har 85 för avsikt att hitta ett nytt boende i innerstaden och 15 har för avsikt att flytta till villa i förorten, annan ort eller utomlands etc.
Utanför innerstaden säljs det 2000 bostäder i närförort, avlägsen förort och andra orter runtom i Sverige varav 100 säljare har för avsikt att köpa ett boende i innerstaden.
Alltså kommer 185 köpare göra upp om 100 bostäder i innerstaden innan 1 mars och gemene man kommer precis som "Victor" vara villig att betala 100k extra för att slippa den nya tvångsutgiften. Poängen är att på viss sikt är efterfrågan att bo i innerstaden som regel alltid större och starkare än utbudet.
Några tankar och kommentarer kring resonemanget?
Hur tror ni utbudet i innerstaden kommer se ut från 1 mars och framåt?
Följande siffror är helt påhittade för exemplets skull, ponera följande;
Under januari och februari läggs det ut 100 lägenheter till försäljning i innerstaden, av de 100 säljarna har 85 för avsikt att hitta ett nytt boende i innerstaden och 15 har för avsikt att flytta till villa i förorten, annan ort eller utomlands etc.
Utanför innerstaden säljs det 2000 bostäder i närförort, avlägsen förort och andra orter runtom i Sverige varav 100 säljare har för avsikt att köpa ett boende i innerstaden.
Alltså kommer 185 köpare göra upp om 100 bostäder i innerstaden innan 1 mars och gemene man kommer precis som "Victor" vara villig att betala 100k extra för att slippa den nya tvångsutgiften. Poängen är att på viss sikt är efterfrågan att bo i innerstaden som regel alltid större och starkare än utbudet.
Några tankar och kommentarer kring resonemanget?
Hur tror ni utbudet i innerstaden kommer se ut från 1 mars och framåt?
Så du menar att folk kommer att låna mer för att slippa betala tillbaka en del av pengarna? Lånet ska ju ändå betalas tillbaka så jag förstår inte varför ett ökat amorteringskrav är dåligt, tvärtom så blir ju ”Victor” skuldfri snabbare om han köper efter 1 mars.
Jag kommer att köpa min första bostad någon gång under 2018 och har ingenting alls emot att betala mer i amortering, däremot ökad ränta är ju pengar i sjön och ”Victor” kommer få betala dyrt för sitt beslut