2017-12-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Jag har redan skrivit om varför jag tror att vi kommer se en mindre ökning i januari och februari samt ett markant lägre utbud efter 1 mars och extremt få avslut. Låt mig utveckla och låt höra era åsikter om resonemanget.

Följande siffror är helt påhittade för exemplets skull, ponera följande;

Under januari och februari läggs det ut 100 lägenheter till försäljning i innerstaden, av de 100 säljarna har 85 för avsikt att hitta ett nytt boende i innerstaden och 15 har för avsikt att flytta till villa i förorten, annan ort eller utomlands etc.

Utanför innerstaden säljs det 2000 bostäder i närförort, avlägsen förort och andra orter runtom i Sverige varav 100 säljare har för avsikt att köpa ett boende i innerstaden.

Alltså kommer 185 köpare göra upp om 100 bostäder i innerstaden innan 1 mars och gemene man kommer precis som "Victor" vara villig att betala 100k extra för att slippa den nya tvångsutgiften. Poängen är att på viss sikt är efterfrågan att bo i innerstaden som regel alltid större och starkare än utbudet.

Några tankar och kommentarer kring resonemanget?

Hur tror ni utbudet i innerstaden kommer se ut från 1 mars och framåt?

Så du menar att folk kommer att låna mer för att slippa betala tillbaka en del av pengarna? Lånet ska ju ändå betalas tillbaka så jag förstår inte varför ett ökat amorteringskrav är dåligt, tvärtom så blir ju ”Victor” skuldfri snabbare om han köper efter 1 mars.

Jag kommer att köpa min första bostad någon gång under 2018 och har ingenting alls emot att betala mer i amortering, däremot ökad ränta är ju pengar i sjön och ”Victor” kommer få betala dyrt för sitt beslut
2017-12-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Instämmer. Känns helt orimligt att det skulle bli en rush inför detta utvidgade amorteringskrav. Inför förra kunde man ändå förstå lite iom att det inte är jättekul alla ggr att ligga ute med x antal påtvingade tusenlappar varje månad.
Ruschen förra gången berodde väl på att folk inte ville missa köpa så dyra objekt som möjligt på en stigande marknad? Dvs denna gång bör det bli tvärt om och många väntar till efter amorteringskravet för att behöva betala lägre pris för ungefär samma månadskostnad.

Om det ens skedde ngn rush 2016. Hörde bara mkt snack och lite siffror om det. Kanske var en mäklarbluff? Priserna dippade iaf under juni men i augusti var det nya rekord igen.
2017-12-06, 17:24
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tja, 1700-talets Amsterdam kanske inte är helt relevant för dagens Stockholm?

Inget är exakt som något annat. Men köper man idén att priset på fastigheter på riktigt lång sikt inte utvecklas mer positivt än priset på de nyttigheter som ingår i KPI, så är det förstås intressant att veta att utvecklingskurvan inte nödvändigtvis ondulerar runt 100 med korta intervaller, utan att den långa tider kan ligga under 100. Vilket ju är fallet med den tidsperiod för svenska fastigheter som du hänvisar till.

Fastigheten i Amsterdam är intressant just för att det rör sig om ett läge som alltid varit toppläge i Amsterdam alltsedan kanalerna byggdes.
Senast redigerad av Gullegubben 2017-12-06 kl. 17:29.
2017-12-06, 17:40
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Jag har redan skrivit om varför jag tror att vi kommer se en mindre ökning i januari och februari samt ett markant lägre utbud efter 1 mars och extremt få avslut. Låt mig utveckla och låt höra era åsikter om resonemanget.

Under januari och februari läggs det ut 100 lägenheter till försäljning i innerstaden, av de 100 säljarna har 85 för avsikt att hitta ett nytt boende i innerstaden och 15 har för avsikt att flytta till villa i förorten, annan ort eller utomlands etc.

Utanför innerstaden säljs det 2000 bostäder i närförort, avlägsen förort och andra orter runtom i Sverige varav 100 säljare har för avsikt att köpa ett boende i innerstaden.

Alltså kommer 185 köpare göra upp om 100 bostäder i innerstaden innan 1 mars och gemene man kommer precis som "Victor" vara villig att betala 100k extra för att slippa den nya tvångsutgiften. Poängen är att på viss sikt är efterfrågan att bo i innerstaden som regel alltid större och starkare än utbudet.

Du tror betydligt fler ämnar köpa en lägenhet innanför tullarna än vad som ämnar sälja. Varför tror du det? Jag tror att priserna nått en nivå där det är svårt att ha råd att flytta till innerstaden; därmed tror jag de flesta som redan har ett boende sitter stilla i båten ett tag och det främst är i) de som både är helt nya på marknaden och kommer påverkas av de nya reglerna, ii) de som länge letat efter något speciellt och iii) de som tror botten är nådd som köper. De är troligen färre än de som som vill sälja. Naturligtvis får vi addera de som nyligen sålt utan att redan ha köpt, men de är nog inte många.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-06 kl. 17:43.
2017-12-06, 18:17
Avslutad
Edit blev dubbelt
Senast redigerad av Utflyttadsthlmare 2017-12-06 kl. 18:21. Anledning: Dubbelpost
2017-12-06, 18:20
Avslutad
Rekommenderar er alla att gå in på hemnet och söka på ett par olika platser i sthlm, bläddra bak ett par sidor och se verkligheten. Håll utkik efter alla dom annonser med stora bokstäver som andas desperation från mäklare/säljare. Där har vi sanningen. För dom säljarna funderar inte på priserna gått ned 9,5 eller 12% dom skriker efter ett endaste bud.

Det ger en bättre bild av verkligheten än någon statistik med nån månadsfördröjning.
2017-12-06, 18:39
Medlem
Citat:

Jag tro det kommer fortsätta ner till någon gång under 2019, tittat man på "kraschen" i början på 90 talet i Sverige och sen 2008 på Irland så har det gått ner i ca 2 år innan det stannat av och gått sidledes. Så min gissning är att nedgången stannar av hösten 2019 oavsett innan för tullarna eller i förorterna.
2017-12-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
What?
Jag menar precis tvärt om vad jag skrev, sorry, vi som följer detta i detalj så vet vad tex valueguard kommer visa nästa vecka men för "medelsvensson" så är det kanske ett "uppvaknade" att det gått ner så mycket som det gjort.
2017-12-06, 18:45
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Då har du flyttat målstolparna, för din ursprungliga invändning var, "om alla säljer först, vem ska då köpa?"

Det finns ingen paradox som gör det omöjligt, men givetvis kan det finnas en hel del praktiska problem i enskilda fall.

Fördjupande text och resonemang kring effekten av att sälja eller köpa bostad först.
https://www.svd.se/darfor-sjunker-bopriserna-nar-saljarna-blir-nervosa
2017-12-06, 19:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Det är psykologi som styr, allt fler tror på fallande eller stillastående priser. Då börjar allt fler dra sig för att köpa nu. De väntar och ser.
Vi skulle ha behövt ett par jobbskatteavdrag till, då hade kanske sentiment ändrats och det vänt uppåt.
Istället matar vi bidragsturister för pengarna.
2017-12-06, 19:29
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Vice riksbankchef Per Jansson avfärdar oron att svenska bostadspriser kommer att falla stort. Han tror inte heller på teorin att den senaste tidens kronförsvagning beror på lägre bopriser.

Citat:
Han varnar samtidigt för att Riksbanken skulle dra tillbaka sina stimulanser för tidigt och för snabbt. Riksbanken har nästan köpt hälften av alla svenska statsobligationer för att sänka räntorna i ekonomin och hålla kronan svag. Det är oklart om banken kommer följa i Europeiska centralbankens (ECB) spår och fortsätta att köpa av statspapper nästa år, men om den inte följer ECB riskerar inflationen att falla, menar Per Jansson.

I en tidigare version på SvD stod det hälften av alla svenska bostadsobligationer. Höll på att få dåndimpen...

https://www.svd.se/vice-riksbankschefen-avfardar-ras-for-bostadspriserna
2017-12-06, 19:35
Medlem
Inte bara bostäder, även många aktier som tappat senaste tiden.

"Butiker/konsument" HM, KappAhl, Cloetta, Odd Molly & idag Clas Ohlsson -15%...

Byggbranschen, Skanska, JM, NCC, Veidekke, Oscar Properties osv

Även Mekonomen, Telia, Ericsson...

Tittar man på dessa så är det redan "börskrash", fråga de som har de aktierna. Hoppas inte de har belånat huset för att köpa dem.

ASSA kommer nog inte gå bra enligt min åsikt, dålig kvalitet sedan de bytt produktion (är låssmed), mycket reklamationer och konstiga fel nu för tiden som inte var förr på samma sätt. Lär kosta massor på garanti, såvida inte vår firma är ensamma förstås. Skulle inte förvåna mig om det drar ned under stödet kommande månader. Blankar nog imorgon med stop över 187.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in