2017-12-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryy
Behöver hjälp av alla Flashback-experter.

Jag har en tvåa i centrala Linköping som jag egentligen hade tänkt sälja i augusti. Nu kommer dock min hyresgäst flytta ut i slutet på januari och jag börjar därför fundera på att sälja i februari istället och då förhoppningsvis få ett bra slutbud (terminsstart, stundande amorteringskrav osv).
Eller ska jag bara hitta en ny hyresgäst och fortsätta hyra ut lägenheten för 10000 kr/mån?
Får jag inga bud jag är nöjd med kan jag såklart strunta i att sälja men då har jag ju fått stå med dubbla hyror en period.

Bor i Stockholm och hyr i andra hand. Har ingen brådska med att köpa något här. Så egentligen ingen brådska att sälja heller men kommer inte få hyra ut min lägenhet hur länge som helst och vill ju inte vara tvungen att sälja om/när priserna är katastrof.

Tacksam för all input!

Jag har ingen koll på marknaden specifikt i Linköping men generellt råd för de större till mellanstora städerna i Sverige.

Sälj i februari under den förväntade haussen inför amorteringskravet eller hyr ut på nytt till augusti och sälj då. Med tanke på att prisnivån är mer human i Linköping slår inte amorteringskravet lika hårt där men visst kommer en andel av köparna drabbas av det och slå till innan det träder i kraft 1 mars.

Efter 1 mars kommer det på nytt råda mer ovisshet om prisutvecklingen på marknaden och möjligen bli ett lägre utbud eftersom incitamenten att flytta minskar för alla som drabbas av amorteringskravet, förhoppningsvis kommer ovissheten skingra sig till hösten och det går bra att göra affärer igen när köpare och säljare har orienterat sig bland de nya spelreglerna och kan avgöra vad som är en bra och dålig affär igen. Fråga dig själv;

Måste du sälja för köpa eller har du möjlighet att köpa i Sthlm och behålla lägenheten i Linköping?

När vill du köpa i Sthlm, före eller efter 1 mars?

Efter 1 mars tror jag på ett drastiskt minskat utbud i Sthlm eftersom få människor vill bli påtvingade amortering och hellre bor kvar än att byta boende inom Sthlm så räkna med att det blir lättare att köpa här i februari än från 1 mars fram till slutet av sommaren.

Om vi tittar på prisutvecklingen för lägenheter i Linköping på Husmask ser vi att det var en rejäl säsongstopp i augusti som återkommer varje år men i övrigt så är priserna högre nu än de var vid årsskiftet och än så länge syns det ingen nedgång i den grafen. Sett till de stora säsongstopparna i augusti varje år i Linköping är mitt tips att vänta med att sälja så länge du inte har något emot det nya amorteringskravet om du drabbas av det.

Notera att flera i tråden talar om domedagspriser och att det kommer rasa minst 30 % till, dock är det få som kan backa upp det med underlag från någon auktoritet på området, t ex professorer, storbanker eller institut. Sök på mina tidigare inlägg så kan du läsa vad jag tror om prisutveckling, med länkar till referenser som backar upp mina teorier.
Senast redigerad av atfc 2017-12-06 kl. 12:29. Anledning: Tillägg av information från Husmask
2017-12-06, 12:36
Medlem
Nu konverteras BR till HR i Barkarby i Stockholm. Kommer området att bli en ny no-go-zon?

http://www.fastighetssverige.se/artikel/bostadsratter-stalls-om-till-hyresratter-i-jarfalla-26686
2017-12-06, 12:45
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu konverteras BR till HR i Barkarby i Stockholm. Kommer området att bli en ny no-go-zon?

http://www.fastighetssverige.se/artikel/bostadsratter-stalls-om-till-hyresratter-i-jarfalla-26686

Perfekt, då har kommunen nånstans att trycka in ett antal hucklen! Undrar hur det påverkar prisbilden på den delen som blir bostadsrätter? Och vad tycker de som eventuellt redan köpt lägenhet där?
Är det grund för att bryta kontraktet?
2017-12-06, 12:53
Medlem
Jag tror, till skillnad från vissa andra i tråden, inte att det kommer att bli någon prisrusch innan det nya amorteringskravet träder i kraft. Man måste komma ihåg att situationen är väldigt annorlunda nu jämfört med tidigare. Nånstans tror jag folk börjar inse att amorteringskravet sannolikt kommer att driva priserna nedåt då det blir svårare att belåna sig och framförallt eftersom det sätter ett slags tak på hur mycket mer än inkomsterna hushållens belåning kan öka i framtiden. Att då ge sig in i ett budgivningskrig innan den 1 mars tror jag få är så sugna på.

Detta till skillnad från inför tidigare amorteringskrav då priserna drevs upp nästan maniskt till följd av en föreslagen åtgärd som sannolikt skulle minska värdet eller i alla fall värdeuppgången på den tillgång som folk formligen kastade sig över. Ett helt ologiskt agerande, som givetvis drevs av övertygelsen att bostadspriserna bara kunde gå upp, upp! UPP! En övertygelse som under hösten helt har blåst bort.

Det nya kravet kommer bara bli ytterligare ett i mängden av halmstrån som just nu bryter kamelens rygg.
2017-12-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Wallenstam
Oscar properties
Wästbygg
Brabo
Småa

Fyll på listan allt eftersom fler bolag backar från projekt.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/wastbygg-backar-ur-projekt-taby-park/

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/tva-bolag-backar-ur-bostadsratter-barkarby/
Det är nu fastighetsmarknadens dubbelmacka börjar. Byggbranschens omsättning är cirka 6% av Sveriges BNP. Under 2017 mättades Sveriges bostadsmarknad. 2018 så kommer rekordmånga bostadsrätter färdigställas samtidigt så kommer nybyggandet avstanna. Sverige kommer alltså ha svag ekonomisk tillväxt samtidigt som tiotusentals till salu skyltar kommer upp.
2017-12-06, 13:21
Medlem
radarpars avatar
Nu är det inte bara priser och grafkurvor som rasar. I Växjö har bubblan manifesterat sig i fysisk skepnad.
https://twitter.com/parandersj/status/938380015812653056
2017-12-06, 14:39
Medlem
javeliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerkäft
Jag tror, till skillnad från vissa andra i tråden, inte att det kommer att bli någon prisrusch innan det nya amorteringskravet träder i kraft. Man måste komma ihåg att situationen är väldigt annorlunda nu jämfört med tidigare. Nånstans tror jag folk börjar inse att amorteringskravet sannolikt kommer att driva priserna nedåt då det blir svårare att belåna sig och framförallt eftersom det sätter ett slags tak på hur mycket mer än inkomsterna hushållens belåning kan öka i framtiden. Att då ge sig in i ett budgivningskrig innan den 1 mars tror jag få är så sugna på.

Detta till skillnad från inför tidigare amorteringskrav då priserna drevs upp nästan maniskt till följd av en föreslagen åtgärd som sannolikt skulle minska värdet eller i alla fall värdeuppgången på den tillgång som folk formligen kastade sig över. Ett helt ologiskt agerande, som givetvis drevs av övertygelsen att bostadspriserna bara kunde gå upp, upp! UPP! En övertygelse som under hösten helt har blåst bort.

Det nya kravet kommer bara bli ytterligare ett i mängden av halmstrån som just nu bryter kamelens rygg.

Håller med dig. Det vi kommer se i jan-feb är ett väldigt stort utbud och en fortsatt begränsad efterfrågan på denna prisnivå. Det är alltså en enkel fråga om utbud/efterfråga.

Tippar på en fortsatt negativ utveckling både före 1 mars och efter.
2017-12-06, 14:56
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerkäft

Instämmer. Känns helt orimligt att det skulle bli en rush inför detta utvidgade amorteringskrav. Inför förra kunde man ändå förstå lite iom att det inte är jättekul alla ggr att ligga ute med x antal påtvingade tusenlappar varje månad.
2017-12-06, 14:57
Medlem
Vi har slagit in på den Japanska vägen, så varför inte fortsätta? Tror inte heller på extrema prisförändringar, speciellt inte ett massivt ras. Riksbanken kan tillhandahålla tillräckligt med likviditet för att förhindra detta.

Men i likhet med Japan kan man inte kommendera fram framtidstro och köpvilja. Jag tror i stället på en lång och långsam utförskurva. Detta tar förstås att konsumtionsutrymmet och kommer att ligga som en våt filt över ekonomin på samma sätt som det gjort i Japan. Vi har också ett rätt högt sparande i form av amorteringar och aktiesparande precis som i Japan.

Japan har gjort allt för att försöka få upp inflationen men misslyckats för folket har tappat framtidstron. Och många är helt enkelt fattiga, det är inte alla som fått del av de ökande fastighetspriserna. Detta gör att priserna på basvaror helt enkelt inte går att höja för vanligt folk har inte råd. I Sverige har vi också många som har små möjligheter att få jobb och är hänvisade till den levnadsstandard man får på bidrag, detta talar inte direkt för en konsumtionsfest.

Men en stor ster av befolkningen har ju jobb med bra inkomster så lyxmarknaden kommer att finnas kvar men den kommer inte att öka. Sverige tudelas.
2017-12-06, 15:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vilka marknader och vilka förhållanden?
Tja, 1700-talets Amsterdam kanske inte är helt relevant för dagens Stockholm?
2017-12-06, 15:50
Medlem
Eftersom min chart var borttagen medans Alphas jävla flödder får stå kvar vill jag bara påminna om den här
http://2.bp.blogspot.com/-J9LJ_KbpHYg/UwJEEviELoI/AAAAAAAAX18/9ujY8kdocvQ/s1600/br_index_1970-2013.png

Enligt beta är en nergång på 41 % inget att oroa sig för. Det har ju nämligen inte hänt. ha ha Vad säger ni om en uppgång på 500 %? Ska priserna justeras neråt?Har vi en bubbla?

Man ska också komma ihåg att detta index gäller Sverige som helhet. Under 90-talskraschen föll lägenheter där de gick upp som värst upp till 80-90% nominellt, om de alls gick att sälja. På sina håll gav man bort lägenheter, bara för att kunna flytta.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-06 kl. 16:02.
2017-12-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Håller med dig. Det vi kommer se i jan-feb är ett väldigt stort utbud och en fortsatt begränsad efterfrågan på denna prisnivå. Det är alltså en enkel fråga om utbud/efterfråga.

Tippar på en fortsatt negativ utveckling både före 1 mars och efter.

Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Instämmer. Känns helt orimligt att det skulle bli en rush inför detta utvidgade amorteringskrav. Inför förra kunde man ändå förstå lite iom att det inte är jättekul alla ggr att ligga ute med x antal påtvingade tusenlappar varje månad.

Jag har redan skrivit om varför jag tror att vi kommer se en mindre ökning i januari och februari samt ett markant lägre utbud efter 1 mars och extremt få avslut. Låt mig utveckla och låt höra era åsikter om resonemanget.

Följande siffror är helt påhittade för exemplets skull, ponera följande;

Under januari och februari läggs det ut 100 lägenheter till försäljning i innerstaden, av de 100 säljarna har 85 för avsikt att hitta ett nytt boende i innerstaden och 15 har för avsikt att flytta till villa i förorten, annan ort eller utomlands etc.

Utanför innerstaden säljs det 2000 bostäder i närförort, avlägsen förort och andra orter runtom i Sverige varav 100 säljare har för avsikt att köpa ett boende i innerstaden.

Alltså kommer 185 köpare göra upp om 100 bostäder i innerstaden innan 1 mars och gemene man kommer precis som "Victor" vara villig att betala 100k extra för att slippa den nya tvångsutgiften. Poängen är att på viss sikt är efterfrågan att bo i innerstaden som regel alltid större och starkare än utbudet.

Några tankar och kommentarer kring resonemanget?

Hur tror ni utbudet i innerstaden kommer se ut från 1 mars och framåt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in