2017-12-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization

Nej jag mörkar aldrig. Det är köparens ansvar att ta reda på fel och brister "undersökningsplikten". Jag som mäklare har ingen skyldighet att ta reda på dessa.
tror inte du är mäklare, isåfall en jävligt okunnig sådan. Lägstanivå kompetensmässigt för en mäklare är ju att veta att det är stor skillnad på köparens undersökningsplikt villa / BR, för BR gäller istället att säljaren har skyldighet att upplysa om brister han känner till / borde känna till, det har även mäklaren om han misstänker att något inte stämmer med de uppgifter han får från säljare / förening. Mäklaren är också skyldig att ställa, för köparen, relevanta frågor till säljaren och i det ingår självklart brister / fel på BR.

Undersökningsplikten vid köp av BR är inte alls lika långtgående som vid köp av villa, de två köpen reglereras inte ens under samma lag. Orkar inte leta upp länkar att hänvisa till, mej jag har alltid rätt, och jag är inte ens mäklare.

Och alla mäklare vet exakt hur mäklarstatistik får sin statistik.

Och angående din "råtta i pizzan", det var rätt så vanligt förut att ohederliga mäklare varit inblandade / aktiva i bulvanbud, därför tilkom skyldigheten för mäklare att lämna budlista till köparen. Så stick från tråden din jävla lögnare.

.
Senast redigerad av Strasburg 2017-12-05 kl. 22:57.
2017-12-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryy
Behöver hjälp av alla Flashback-experter.

Jag har en tvåa i centrala Linköping som jag egentligen hade tänkt sälja i augusti. Nu kommer dock min hyresgäst flytta ut i slutet på januari och jag börjar därför fundera på att sälja i februari istället och då förhoppningsvis få ett bra slutbud (terminsstart, stundande amorteringskrav osv).
Eller ska jag bara hitta en ny hyresgäst och fortsätta hyra ut lägenheten för 10000 kr/mån?
Får jag inga bud jag är nöjd med kan jag såklart strunta i att sälja men då har jag ju fått stå med dubbla hyror en period.

Bor i Stockholm och hyr i andra hand. Har ingen brådska med att köpa något här. Så egentligen ingen brådska att sälja heller men kommer inte få hyra ut min lägenhet hur länge som helst och vill ju inte vara tvungen att sälja om/när priserna är katastrof.

Tacksam för all input!
Jag sitter också och tänker sälja. Kommer göra precis som du och testa i februari. Jag tror nedgången kommer bli än värre och planrar köpa igen till hösten ellr 2019. Men observer att jag pratar sthlm innerstad. Tror prisnivån i augusti är minst 5 år bort, och att marknaden vänder eller stabliseras först 2019.
2017-12-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Och det är förklaringen till att bostadsrätter i Uppsala fallit med en tredjedel? Priserna låg marginellt över produktionskostnaden? Och har nu fallit ner till marginellt under produktionskostnaden?
33% ?? vem har lurat i dig det?
https://www.di.se/nyheter/nordea-storsta-boprisraset-sedan-finanskrisen-2008/

Det största bostadsfallet sedan oktober 2008 redovisas nästa vecka. Det spår Nordea i en egen analys.
Snittpriset i hela landet väntas under november ha fallit 3 procent.

3% är det. Du kanske har samma problem som Alpoxen med siffror. Men i stället för att kasta om ordningen så dubblerar du dom, och förstår inte att det betyder något annat.

De 3% som Nordea och Booli har mätt upp gäller för 12 månader. Behöver kanske förtydligas. Och 3% kan en översläng bli, innan produktionen kommer ifatt.
2017-12-05, 23:00
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
tror inte du är mäklare, isåfall en jävligt okunnig sådan. Lägstanivå kompetensmässigt för en mäklare är ju att veta att det är stor skillnad på köparens undersökningsplikt villa / BR, för BR gäller istället att säljaren har skyldighet att upplysa om brister han känner till / borde känna till, det har även mäklaren om han misstänker att något inte stämmer med de uppgifter han får från säljare / förening. Mäklaren är också skyldig att ställa, för köparen, relevanta frågor till säljaren och i det ingår självklart brister / fel på BR.

Undersökningsplikten vid köp av BR är inte alls lika långtgående som vid köp av villa, de två köpen reglereras inte ens under samma lag. Orkar inte leta upp länkar att hänvisa till, mej jag har alltid rätt, och jag är inte ens mäklare.

Och alla mäklare vet exakt hur mäklarstatistik får sin statistik.

Och angående din "råtta i pizzan", det finns domslut på ett antal fall där mäklare varit inblandade / aktiva i bulvanbud. Så stick från tråden din jävla lögnare.

.

Oj! vad arg du blev. Ja då är jag tydligen enligt dig en dålig mäklare då.

Citat:
Köparens undersökningsplikt
Vid köp av en bostad ska köparen undersöka bostaden, själv eller genom att anlita en besiktningsman. Mäklaren har ingen skyldighet att undersöka objektet på något sätt och du som säljare ska tala om allt du vet som är av relevans. Utöver detta är det alltså köparen som har skyldighet att undersöka fastigheten för att kontrollera att allt är som det ska. Undersökningsplikten är inte lika omfattande vid köp av bostadsrätt som det är vid köp av hus men köparen rekommenderas alltid att genomföra en besiktning. Mäklaren har dock ingen skyldighet att kontrollera om köparen fullgör sin undersökningsplikt eller inte.

https://www.maklarofferter.se/s%C3%A4lja-bostad/s%C3%A4ljarens-upplysningsplikt

Klart att det finns. Det jag ville vara tydlig med är att det är extremt ovanligt. Annars går ju tomtar runt och tror att det sker i var och varannan budgivning.

Sen kan du ju ta och tagga ner lite.
2017-12-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Kanske herrn ska lära sig skilja på "BNP" och "real BNP" innan han sätter sig på en hög häst.
Jag känner mycket väl till det. Har du någon annan ovidkommande irrelevant kommentar att försöka smita undan med.
Eller klarar du av att ge upp och konstatera att jag har rätt.
2017-12-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
33% ?? vem har lurat i dig det?
https://www.di.se/nyheter/nordea-storsta-boprisraset-sedan-finanskrisen-2008/

Det största bostadsfallet sedan oktober 2008 redovisas nästa vecka. Det spår Nordea i en egen analys.
Snittpriset i hela landet väntas under november ha fallit 3 procent.

3% är det. Du kanske har samma problem som Alpoxen med siffror. Men i stället för att kasta om ordningen så dubblerar du dom, och förstår inte att det betyder något annat.

De 3% som Nordea och Booli har mätt upp gäller för 12 månader. Behöver kanske förtydligas. Och 3% kan en översläng bli, innan produktionen kommer ifatt.

Uppsala är inte Sverige.
2017-12-05, 23:09
Medlem
Citat:
Varför skulle tillväxten upphöra för att bostadspriserna faller? Det är väl inte precis rationaliseringar inom byggsvängen som utgjort någon tillväxt.

Arbetslösheten skulle i sig kunna öka, men det förutsätter att vi inte har en bubbla och nyproduktion blir omöjlig, och samtidigt vill inte fastighetsbolagen eller staten bygga kommersiella eller offentliga byggnader. Men givet vakansgraden talar det väl för en omstyrning snarare än massuppsägningar.

Om de fasta bruttoinvesteringarna(t ex bostadsbyggande) sjunker påverkar det BNP, likaså hushållens konsumtion. Detta är två starkt bidragande orsaker till BNP.

Bostadsinvesteringarna kommer nog minska i en del regioner nästa år, men det finns ett underskott på samhällsfastigheter och även för den delen kommersiella fastigheter i viss utsträckning, speciellt i rätt lägen, så de fasta bruttoinvesteringarna behöver inte kollapsa för att bostadsinvesteringarna minskar.

BNP kommer hamna någonstans mellan 2-3% nästa år, jag räknade med att Stockholm skulle ha starkast BRP utveckling 2018 men det var innan osäkerheten på bostadsmarknaden exploderade, Västsverige(Halland men framförallt Västra Götaland) kommer nog även 2018 visa upp starkast BRP tillväxt, det blir 4e året i rad då.
2017-12-05, 23:17
Medlem
Citat:
Oj! vad arg du blev. Ja då är jag tydligen enligt dig en dålig mäklare då.

https://www.maklarofferter.se/s%C3%A4lja-bostad/s%C3%A4ljarens-upplysningsplikt

Klart att det finns. Det jag ville vara tydlig med är att det är extremt ovanligt. Annars går ju tomtar runt och tror att det sker i var och varannan budgivning.

Sen kan du ju ta och tagga ner lite.

Bra att du bekräftar att jag har rätt, men
din länk handlar om köp av fastighet, en mäklare borde veta att en BR inte är en fastighet. Som sagt två olika lagar.

Hade du ens läst din länk hade kanske t ex ordet ”dränering” fått dej att inse att det inte handlar om BR.
Senast redigerad av Strasburg 2017-12-05 kl. 23:36.
2017-12-05, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Om de fasta bruttoinvesteringarna(t ex bostadsbyggande) sjunker påverkar det BNP, likaså hushållens konsumtion. Detta är två starkt bidragande orsaker till BNP.

Bostadsinvesteringarna kommer nog minska i en del regioner nästa år, men det finns ett underskott på samhällsfastigheter och även för den delen kommersiella fastigheter i viss utsträckning, speciellt i rätt lägen, så de fasta bruttoinvesteringarna behöver inte kollapsa för att bostadsinvesteringarna minskar.

BNP kommer hamna någonstans mellan 2-3% nästa år, jag räknade med att Stockholm skulle ha starkast BRP utveckling 2018 men det var innan osäkerheten på bostadsmarknaden exploderade, Västsverige(Halland men framförallt Västra Götaland) kommer nog även 2018 visa upp starkast BRP tillväxt, det blir 4e året i rad då.
Om byggbranschen gör massuppsägningar och inte bygger kommersiella och offentliga fastigheter i stället då håller jag med om att vi får se minskad BNP.
Då minskar mängden utfört arbete.

Jag försökte uttrycka det i det jag tidigare skrev. Men jag håller för troligt att det inte blir riktigt massuppsägningar. Möjligen mattas bostadsbyggandet något till förmån för annan byggnation.

Som jag nämnde tidigare så passade en del privatpersoner på att få saker byggda under 90-tals krisen. Sådant som det inte gick att få offert på tidigare.
2017-12-05, 23:33
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
din länk handlar om köp av fastighet, en mäklare borde veta att en BR inte är en fastighet. Som sagt två olika lagar.

Hade du ens läst din länk hade kanske t ex ordet ”dränering” fått dej att inse att det inte handlar om BR.

Den handlar om båda två. Men jag kan googla lite till åt dig.

Citat:
Köparens undersökningsplikt
När*man köper bostadsrätt/fastighet har*köparen en stor och långtgående undersökningsplikt. Det är viktigt att*köparen undersöker bostadsrätten/fastigheten noga eftersom*man inte kan få ersättning av säljaren i efterhand för saker som*köparen borde ha hittat om*man undersökt bostadsrätten/fastigheten noga innan köpet. Säljaren ansvarar inte för fel som är möjliga att upptäcka, eller borde ha förväntats med hänsyn till bostadsrättens/fastighetens ålder, pris, skick och användning. Normalt behöver inte köparen göra ingrepp eller åverkan men om något tyder på att fel finns måste köparen utreda orsaken.
Säljarens upplysningsplikt
Bostadsrätter/fastigheter köps i befintligt skick. Det betyder att säljaren inte är ansvarig för fel som köparen borde ha upptäckt vid en undersökning. Säljaren ska upplysa om kända fel och brister han/hon känner till som*inte är normala i förhållande till lägenhetens/fastighetens skick och ålder.*Säljaren kan bli skadeståndsskyldig för kända fel han/hon inte upplyst om.
Mäklarens uppgifter
Uppgifter i objektsbeskrivningen är*grundade på information lämnad av säljaren och bostadsrättsföreningen eller genom ett fastighetsutdrag. Uppgifter från säljaren kontrolleras av fastighetsmäklaren endast om omständigheterna ger anledning till detta. Köpare/spekulanter är medvetna om att lägenheten/fastigheten köpes i befintligt skick och har uppmanats att undersöka lägenheten/fastigheten ordentligt.
http://www.landochfjall.se/undersokningsplikt-av-bostadsratt/

En liten anekdot. På mäklarprogrammet så sa våran lärare i fastighetsmäklarkurserna så här.

"Ta reda på så lite som möjligt. Helst ska du inte ens gå in i huset/lägenheten."

Han var av den "gamla skolan" skulle man kunna säga

Apropå exat hur mäklarstatistik får sin statistik och hur dom presenterar den har du en länk till här. På riktigt, anser du att detta är något som vi mäklare ska kunna utantill?

https://www.maklarstatistik.se/om-oss/om-statistiken/
2017-12-05, 23:39
Medlem
Citat:
Den handlar om båda två. Men jag kan googla lite till åt dig.

http://www.landochfjall.se/undersokningsplikt-av-bostadsratt/

En liten anekdot. På mäklarprogrammet så sa våran lärare i fastighetsmäklarkurserna så här.

"Ta reda på så lite som möjligt. Helst ska du inte ens gå in i huset/lägenheten."

Han var av den "gamla skolan" skulle man kunna säga

Apropå exat hur mäklarstatistik får sin statistik och hur dom presenterar den har du en länk till här. På riktigt, anser du att detta är något som vi mäklare ska kunna utantill?

https://www.maklarstatistik.se/om-oss/om-statistiken/

Du bekräftar att jag har rätt, bra.
2017-12-05, 23:45
Medlem
Citat:
Om byggbranschen gör massuppsägningar och inte bygger kommersiella och offentliga fastigheter i stället då håller jag med om att vi får se minskad BNP.
Då minskar mängden utfört arbete.

Jag försökte uttrycka det i det jag tidigare skrev. Men jag håller för troligt att det inte blir riktigt massuppsägningar. Möjligen mattas bostadsbyggandet något till förmån för annan byggnation.

Som jag nämnde tidigare så passade en del privatpersoner på att få saker byggda under 90-tals krisen. Sådant som det inte gick att få offert på tidigare.

Ja det återstår att se hur det utvecklas, det är ju inte helt säkert att andra investeringar väger upp helt för ett eventuellt tapp på bostadsfronten, men det finns en hel del i orderböckerna som kommer byggas framöver och som inte är direkt relaterat till bostadsmarknaden, både med privata och offentliga beställare, slussen är ju ett stort skattefinansierat projekt för att ta ett exempel eller den väldigt omdebatterade västlänken i GBG. Sedan finns efterfrågan på kontor, t ex AMFs och Vasakronans satsningar vid plattan.

Så var det säkert, jag hade typ blöjor då så jag vet inte, men det är väl kanske inte omöjligt att kostnaderna sjunker lite, jag har en obebyggd tomt på ca 1600 m2(inte tänkt som permanent boende) så det kanske blir läge att äntligen få tummen ur och bebygga den, har inte känt något större behov av att få det gjort... jag och min flickvän har slaggat hos morsan och farsan när vi varit på landet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in