2017-12-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men varför det? BORDE man inte kunna göra detta utan att riskera något tråkigt? Eller menar du att i DAGSljuset borde man kunna – men att i skymningen borde man fatta bättre?

Nu åkte ju KW och PM mot solnedgången.. om jag minns rätt...

Timell har ju i media gått ut öppet med att han har psykiska problem. Onödigt vid det här laget – det har vi allihopa förstått. Även Virtanen, Kronér, Persbrandt etc. har erkänt sina tillkortakommanden. Lägg därtill substansmissbruket.

Eftersom man inte VET vilka ”kända” eller okända män missbrukar/har psykiska problem/personlighetsstörningar/är våldsamma kvinnohatare etc. då måste man vidta försiktighet när man inleder bekantskap med dem. Så slipper man vara ”efterklok” om man är ”förklok” ;-)

Hela #metoo handlar inte endast om kändisar, det är just det som gör att rörelsen får sådan slagkraft. Det sker överallt. På vilken arbetplats som helst. När som helst.

NU är strålkastarljuset på dessa män som inte kan uppföra sig civiliserat i samhället utan som självpåtaget tar sig rätten att kränka och utsätta halva delen av Sveriges befolkning för ett oönskat beteende.

Jag har stor tillit till att alla män som tidigare gått ut ur rummet, inte hört eller sett, också sätter ner foten och säger ifrån när det händer. För det händer både stundligen och dagligen på alla arbetsplatser, mer eller mindre subtilt.

Det borde vara en självklarhet.

Likaså att en kvinnlig journalist skall kunna göra en båttur i offentlighetens närvaro utan att bli sexualsadiskt mördad och styckad av skutans ägare? Hur ofta händer det?
Citera
2017-12-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det här med värderingen av fartygets tekniska status, som det skrivits så mycket i tråden om, gör mig lite förundrad.

Det verkar som att vi har flera tekniska experter här i tråden som med enkelhet avfärdar ubåten som ett "högriskfärdmedel". Att ingen kan missa att inse faran med denna usla båt osv.

Jag själv är helt ointresserad av teknik och har inga kunskaper i ämnet, därför har jag inte heller lagt mig i just den tekniska diskussionen. Om jag, som helt okunnig, försöker få fram lite information om båtens skick och säkerhet genom att googla så hittar jag inget som är direkt anmärkningsvärt. Jag skulle inte heller förstå att den var en katastrof bara genom att titta på den.
Även fast jag tror på att du har helt rätt beträffande ubåtens skick och tekniska status.

Vart jag ville komma är att om KW var tekniskt okunnig/ointresserad och sökte information om ubåtens tekniska status, kanske det inte var uppenbart att hon hittade så mycket att börja fundera och oroa sig över? Kanske hon inte lusläste t.ex hans blogg med diverse kommentarer som vissa skribenter här gjort, i efterhand, och då tycker att det är så självklart att hon inte borde ha missat det.

Här är en artikel från "NyTeknik" som handlade om den sjunkna ubåtens historia. Inget som gör att man höjer på ögonbrynen direkt: https://www.nyteknik.se/fordon/sjunken-ubat-har-en-snarig-historia-6864757 Valda delar här:

Nej, det är riktigt, ytligt sett, och så länge den tuffade på i ytläge, var den inte någon större riskbalja än andra fritidsbåtar.

Men, när den gjorde sina dyk, var den i en helt annan situation, med helt andra krav än som ytfartyg. Det är ungefär som att jämföra med ett flygplan, som "taxar" runt på landningsbanan, med att lyfta och flyga. Då befinner sig människor i en miljö/omgivning, som de nästan garanterat dör i, om "bäraren" havererar.

Jag vill bara försöka förmedla att det finns ganska många funktioner som måste leverera, i en undervattensfarkost. Hade PM velat/kunnat/haft tid till att bygga in en mycket viktig säkerhetsdetalj, en evakuerings-sluss, hade båten stigit många grader i säkerhet. Då kan man ganska enkelt ta sig ur båten om den står på botten i Öresund, nästan utan dykar-utrustning, och ta sig upp till ytan.

Eftersom han inte byggde in den, för mig ganska givna säkerhetsdetaljen i ett amatörbygge, så diskvalificerar han sig i säkerhets-tänk, då drar jag direkt öronen åt mig, och rekommenderar inte någon att dyka med PM och hans Nautilus. För, om något händer, som innebär att båten inte kan styras upp till ytan efter ett besök på botten, är man fast, och kommer inte ut, fastän tornet kanske bara är en 3-4 meter under vattenytan!

Det blev lite tekniskt, men jag vill att fler förstår, att dyka med en ubåt, är en utmaning mot naturkrafterna för vad människor klarar av. Och PM är en fatalist, går det så går det, hur många vill chansa?
Citera
2017-12-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
En person med ett så utvecklat säkerhetstänk som du målar upp, skulle heller aldrig sätta sig i en plåtburk med fyra hjul och ratt. Det är, i jämförelse med mycket av ovanstående, något av det farligaste man kan göra.

En ovanligt fånig och ovärdig kommentar på ett bra försök att illustrera risken. Du jämför bil med en hemmabyggd ubåt! Du kan bättre än så, nu blev jag lite besviken på dig....

Om du räknar på miljoner bil-kilometrar, ja, det blir några som drabbas. Det är om något en KALKYLERAD risk, som de flesta är beredda att ta.

I detta högst speciella fall, en amatör-ubåt, är det sannolikt helt andra värden på både risken och konsekvensen.

Och, gör gärna en annan analys, för om man skulle försöka hitta en sannolikhet på haveri för PM's fritidsbåt jämfört med en varvsbyggd u-båt, är skillnaden ganska stor, hur många 10-potenser bedömer du?
Senast redigerad av Whyback 2017-12-05 kl. 22:20.
Citera
2017-12-05, 22:24
Medlem
Citat:
En person med ett så utvecklat säkerhetstänk som du målar upp, skulle heller aldrig sätta sig i en plåtburk med fyra hjul och ratt. Det är, i jämförelse med mycket av ovanstående, något av det farligaste man kan göra.

Ja, men då skulle man väl tvingas sitta hemma och darra och kolla barnprogrammen? Men inte ens det är väl säkert? Bryter sig en tjuv in, eller karln/frun får spel, så är man ju ändå i en farlig situation.
Kan ej tänka så själv, då blir livet outhärdligt trist att leva och skrämmande ändå.

Jag har rest i hela världen, inte bott på charterorter. Säkerhetstänket finns förvisso där ändå, men man lever inte i en skyddad verkstad om man verkligen vill uppleva saker här i livet. Skulle jag ha avstått från skärmflygning och dykning för att jag KUNDE ha dött? Kan säga att det är här i Sverige jag har upplevt de mest skrämmande personerna i mitt liv.
Senast redigerad av zilvereko 2017-12-05 kl. 22:30.
Citera
2017-12-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bekanta till mig var med i Gottröra flygkraschen, andra på Estonia och i Thailand under tsunamin. och själv var jag väldigt nära en briserande bomb på en station. Ytterligare andra har blivit överfallna och misshandlade.

Många av oss som varit nära något har utvecklat ett "säkerhetstänk". Det har kommit med åren. Man kontrollerar var nödutgångarna finns, vilka som sitter runt flygplanssätet. Man bär pengar dolt, undviker smycken i kåkstäder och favelor. Man följer inte med främmande och är mycket försiktig ensam, åker inte svarttaxi och undviker farliga giftiga djur, man vet var hotellets brandtrappa sitter och har pepparspray och rese-brandvarnare med sig.

Det här "säkerhetstänket" genomsyrar allt man gör - när man kör bil, dyker med flaskor eller betalar med kort. Man kontrollerar och presumerar eventuella faror, det blir en vana. En vana för överlevare.

Att dyka ner till 10-12 meters djup i en plåtburk är farligt - man kan bli fast och drunkna. Att åka utan flytväst på en hemmabyggd plåtfarkost är också farligt. Man kan falla överbord, slå i huvudet och drunkna. Att ge sig ut med en person, känd för att få agressiva utbrott, alldeles ensam i hans hemmabyggda u-båt utan kommunikationsmöjligheter med omvärlden - är faktiskt också dumdristigt.
Om PM hade varit en hund som alltid blivit aggressiv mot alla journalister, skällt efter folk till höger och vänster och morrat. Skulle KW verkligen ensam krupit ner i en plåtlåda med denna ibland aggressiva hund?

En person med utvecklat säkerhetstänk hade antagligen inte gett sig ut i plåtburken utan flytväst eller folk som observerade från land.
Skulle tro att KW kanske var lite väl naiv, möjligen naivare än de flesta, trots sin historik. Risken att bli sex-mördad var nog väldigt liten, men hon kunde råkat illa ut på många andra sätt.

DET var exakt vad hon också gjorde. Hennes sambo och bästa väninna satt på första raden i hamnen, följde Ubåtens rutt och väntade på hennes återkomst.
Citera
2017-12-05, 22:28
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, men då skulle man väl tvingas sitta hemma och darra och kolla barnprogrammen? Men inte ens det är väl säkert? Bryter sig en tjuv in, eller karln/frun får spel, så är man ju ändå i en farlig situation.
Kan ej tänka så själv, då blir livet outhärdligt trist att leva och skrämmande ändå.

Jag har rest i hela världen, inte bott på charterorter. Säkerhetstänket finns förvisso där ändå, men man lever inte i en skyddad verkstad om man verkligen vill uppleva saker här i livet. Skulle jag ha avstått från skärmflygning och dykning för att jag KUNDE ha dött? Kan säga att det är här i Sverige jag har upplevt de mest skrämmande personerna i mitt liv.

Du träffar huvudet på spiken! Exactly my point.
Citera
2017-12-05, 22:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
DET var exakt vad hon också gjorde. Hennes sambo och bästa väninna satt på första raden i hamnen, följde Ubåtens rutt och väntade på hennes återkomst.

Jag håller i grund och botten med dig här, men den stora frågan som då uppstår, är varför det dröjde hennes pojkvän ända till 0230 innan han larmade.
Citera
2017-12-05, 22:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Struntprat, jag kör jättemycket bil .
Men inte dåliga obesiktiga hemmabyggda bilar utan bälte...
Jag skulle heller absolut inte stiga in ensam i en bil med en ny manlig bekantskap känd för aggressiva utbrott mot min yrkeskår, som samtidigt slår på alla lås så att jag varken kommer ut eller kan ringa efter hjälp när han tar oss ut i ödemarken...

Det är en rätt vanlig svensk inställning att man inte själv behöver skydda sig eller ta eget ansvar - det gör staten. Det märks inte minst när folk råkar illa ut utomlands och oförsäkrade ropar på pappa svenska staten. Det är alltid någon annans ansvar när folk har "otur".

KW hade otur att råka på en mycket störd Madsen, att hon skulle bli sexualsadistiskt styckmördad kunde hon knappats förutse. Men tillfället gör tjuven - att bege sig ut ensam med honom utan back upp kunde resulterat i att hon råkade ut för andra inte riktigt lika hemska men ändå obehagliga saker.
Citera
2017-12-05, 22:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Nej det var precis det de inte gjorde.
Ingen annan följde med ombord, ingen såg u-båten från land under turen och ingen satt och väntade på dem på kajen. Först efterföljande dygn kontaktade hennes pojkvän polisen när han saknade henne.
Citera
2017-12-05, 22:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Struntprat, jag kör jättemycket bil .
Men inte dåliga obesiktiga hemmabyggda bilar utan bälte...
Jag skulle heller absolut inte stiga in ensam i en bil med en ny manlig bekantskap känd för aggressiva utbrott mot min yrkeskår, som samtidigt slår på alla lås så att jag varken kommer ut eller kan ringa efter hjälp när han tar oss ut i ödemarken...

Det är en rätt vanlig svensk inställning att man inte själv behöver skydda sig eller ta eget ansvar - det gör staten. Det märks inte minst när folk råkar illa ut utomlands och oförsäkrade ropar på pappa svenska staten. Det är alltid någon annans ansvar när folk har "otur".

KW hade otur att råka på en mycket störd Madsen, att hon skulle bli sexualsadistiskt styckmördad kunde hon knappats förutse. Men tillfället gör tjuven - att bege sig ut ensam med honom utan back upp kunde resulterat i att hon råkade ut för andra inte riktigt lika hemska men ändå obehagliga saker.

Det enda du visar med ditt inlägg, är din totala oförståelse för såväl rationellt säkerhetstänkande som båtar, för att inte tala om att inte kunna skilja på före och efter. PM var inte känd för något av det du påstår, innan det inträffade, och inte heller kan du veta vad som sker efter att du klivit in i en bil.
Det enda ditt inlägg egentligen säger, är att du aldrig någonsin skulle åka hiss, eller taxi, inte ens om det var en känd person som körde den.
Citera
2017-12-05, 22:45
Medlem
Citat:
Jag håller i grund och botten med dig här, men den stora frågan som då uppstår, är varför det dröjde hennes pojkvän ända till 0230 innan han larmade.

Han kan ha smsat eller ringt, t.o.m pratat med KW. Sen kom inga flera svar och han blev ordentligt orolig. Det kommer framkomma så småningom då vi får veta mer.
Citera
2017-12-05, 22:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Nej det var precis det de inte gjorde.
Ingen annan följde med ombord, ingen såg u-båten från land under turen och ingen satt och väntade på dem på kajen. Först efterföljande dygn kontaktade hennes pojkvän polisen när han saknade henne.

Hur vet du vad andra såg och var de satt och vad de gjorde?

Pojkvännen kontaktade polisen ca 6h efter att de skulle varit tillbaka. Något "dygn" som du på ett lömskt sätt försöker ge sken av att det var, handlar det definitivt inte om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in