2017-12-05, 20:28
Bannlyst
En stilla undran är varför denna tråden har sådant uppenbart existensberättigande om ni ändå inte tror på de institut som presenterar fakta. Rådande åsikt här är att enbart ett institut är värt att lita på. Alla de andra drivs av miffon och konspirerar för att ge en missvisande bild .
Borde det bästa inte bara vara att tala om de undersökningarna som har gjorts här på Flashback, för i dessa har SD ett stöd som inte ses någon annanstans?
2017-12-05, 20:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Okej, det är med andra ord hela publiceringen. Bra jag behöver något att läsa för att kunna somna ordentligt.

Jag är lite tveksam till denna mätning, 4 procent färre män röstar på SD och 3 procent färre kvinnor
röstar på SD. Det är helt omöjligt att bara S, V, samt M ökar i opinion. Vad har dessa partier åstadkommit de senaste tre åren? Varje dag så läser jag i media om vad de har misslyckats med.

Det är synd att ett så pass stort och "väloljat" maskineri som SCB inte lyckas rätta till sina fel och tokigheter. De hade kunnat vara helt enastående bra på partisympatiundersökningar (phuuu... långt ord) om de bara hade gjort sitt jobb korrekt.

De hade kunnat vara den auktoritet man verkligen såg upp till och hade som rättesnöre, de som satte Sifo, Novus, Inizio, Ipsos och alla andra på plats två gånger per år. Istället blir de nåt slags urvattnat snömos som år efter år efter år fortsätter att överskatta Socialdemokraterna så till den milda grad att t o m "expertkommentatorn" på Expressen, Elisabeth Marmorstein, sa att S nog var överskattade i denna mätning och låg på en alltför hög nivå... Men att sträcka sig så långt som att SD kunde vara underskattade det ville man inte. Undrar varför...

Ett S på nästan 33%, Moderaterna på 22% och SD på knappt 15%... Nej, knappast.

Ett mer verklighetsnära resultat är nog S på 27%, M på 19% och SD på 22%. Ungefär där opinionen ligger hos Sentio just nu: S = 26,6%; M = 18,2% och SD = 21,7%)
Senast redigerad av Smoothman 2017-12-05 kl. 20:41.
2017-12-05, 20:41
Medlem
Rivarols avatar
Jag såg detta komma för länge sedan som jag sagt tidigare.

Det var ett enormt misstag av SD att försöka bli accepterat i dom fina salongerna via kontakter med (M).

Nu hjälper det inte att Åkesson försöker vända på steken och hävda att SD och S kommer ur samma mylla. M-are och S-are lämnar kopian och går tillbaka till originalet.

Att ge sig in och försvara marknadshyror och vinster i vården kommer att kosta i denna valrörelsen. Men det är inte så långt till valet som kommer efter 2018 så då kan dom kanske vända siffrorna. Om inte muslimerna som blivit svenska medborgare tills dess sätter krokben för det.
2017-12-05, 21:13
Medlem
SD har blivit för mjäkiga.
Krävs tuffare retorik.
Fängsla tiggare, dödstraff, dra in socialbidrag för invandrare, skicka hem alla syrier.
Det krävs för att vända i opinionen.
2017-12-05, 21:24
Medlem
Jag kollade precis på statistik från föregående år och SD tenderar att minska i opinion mellan december-januari. Så har det sett ut sedan året innan SD kom in i riksdagen. Det verkar uppenbarligen som svenskarna blir extra blödiga under julen och glömmer alla hemskheter som försiggår i samhället.

Den smått aggressiva tiggaren som sitter utanför butiken får plötsligt komma in i värmen istället för att folk svär åt fanskapet. Folk tar på sig fittmössor och tar selfies med den lokala tiggaren. SD blir då hemska i och med att de vill förbjuda en del av det antisociala beteendet.

På våren när det blir varmare ute och kvinnorna blir mera lättklädda, så ökar en del brott som åter får svensken att tänka med hjärnan istället för med hjärtat. Då ökar plötsligt SD väldigt mycket och får en topp runt september månad. Det passar ju utmärkt i och med att nästa riksdagsval sker den 9:e september 2018.
2017-12-05, 21:28
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BambaNinja
En stilla undran är varför denna tråden har sådant uppenbart existensberättigande om ni ändå inte tror på de institut som presenterar fakta. Rådande åsikt här är att enbart ett institut är värt att lita på. Alla de andra drivs av miffon och konspirerar för att ge en missvisande bild .
Borde det bästa inte bara vara att tala om de undersökningarna som har gjorts här på Flashback, för i dessa har SD ett stöd som inte ses någon annanstans?
Finns inte "fakta" när det kommer till opinionsinstitutens uppskattningar. Fakta får vi bara vid valen vart fjärde år och vi kan då stämma av institutens uppskattningar. I denna tråd diskuteras Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar och där är det tvivelsutan så att Sentio och Yougov är de två instituten som visat ligga i särklass närmast i deras uppskattningar av opinionsläget för SD två val i rad. Det kan man inte skoja bort. Opinionsinstitut som historiskt visat högsta träffsäkerheten vinner den största tilltron. Konstigare är det inte.
2017-12-05, 21:45
Medlem
SD fick av SCB partiundersökning i maj 2014 alltså 4 månader innan valet 2014 8,1%......och vad fick dom sen i verkligheten jo 12,9%. Alltså kan man räkna med denna analys att SD nu har 23,6% i verkligheten. Bit på den vänstermuppar.
2017-12-05, 21:46
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Så må det kanske vara men lika lite som jag satsar på rött för att rött har kommit två gånger i rad så kommer jag lita på dessa institut gällande det ""verkliga resultatet""

Det är inte samma sak som en opinionsundersökning. Ett spel avgörs av slumpen, vilket kan yttra sig lite hur som helst. Sentio har i alla fall lyckats med sin opinionsundersökning inför de två senaste Riksdagsvalen. Det återstår att se hur resultatet blir inför nästa val.
2017-12-05, 22:03
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Så må det kanske vara men lika lite som jag satsar på rött för att rött har kommit två gånger i rad så kommer jag lita på dessa institut gällande det ""verkliga resultatet""
Det är inte så chansartat som du antyder. Så länge flertalet av opinionsinstituten inte ändrar sina beräkningsmetoder, sitt urval av respondenter och hur man når dem samt viktningar kan man med fog anta deras mätfel i jämförelse med de OI som mätt bäst består.
2017-12-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Du var en riktigt rolig K-amrat!

Verkligt på dekis är KD, MP, L och förhållandevis ditt eget parti - till skillnad från SD, som med största sannolikhet kommer arr bli största partiet vid valet - och 30% är ingalunda uteslutet...

Jag gissar att du tror på tomten också, SD har haft en nedåtgående kurva sedan i våras, det går inte att bara leva på en fråga (invandring/flyktingfrågan) hur länge som helst.
Det fick ju det tidigare extrempartiet Ny Demokrati erfara.
2017-12-05, 22:21
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
Jag gissar att du tror på tomten också, SD har haft en nedåtgående kurva sedan i våras, det går inte att bara leva på en fråga (invandring/flyktingfrågan) hur länge som helst.
Det fick ju det tidigare extrempartiet Ny Demokrati erfara.

Du har fel i bägge två av dina påståenden. SD började sin nedåtgående trend i höstas. Invandring och flyktingfrågan går hand i hand med övriga frågor.

https://sd.se/var-politik/

Citat:
Arbetsmarknad
Arbetsmiljöpolitik
Djurskyddspolitik
Ekonomisk politik
Invandringspolitik
Energipolitik
EU-politik
Familjepolitik
Flyktingpolitik
Försvarspolitik
Kriminalpolitik
Kulturpolitik
Landsbygdspolitik
Miljöpolitik
Sjukvårdspolitik
Skolpolitik
Äldrepolitik
Bostadspolitik
2017-12-05, 22:47
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Visst det är fler personer i en sådan här undersökning, när jag läste på om opinionsundersökningar i akademin fick jag lära mig att det skulle vara över 3000 eller något för att anses som betydande.

För mig verkar dock 3000 av 10 miljoner precis lika värdelöst som 1 av 2.

Sedan vill jag bara ställa mig emot uppfattningen att bara för att någon gissat rätt 2 gånger så är han bättre vetande.
Inom aktiehandel som är rent turartad i stort sett kan vinnande aktieplacerare vara vinnande jättelänge. Bara för att jag vinner med rött två gånger betyder det inte att jag har facit. Allt detta kan ni dock bortse från, se det som ett blogginlägg!

NU till den stora frågan, här i tråden förkastar vi alla institut förutom ett så det blir ändå ingen fråga om att opinionsundersökningar är bättre än "slump". Nu erkänner jag här att det jag kommer ihåg från den kursen där detta togs upp i akademin är väldigt bortglömt, endast högskolepoängen som är kvar, iofs det som är det viktiga

Återgå gärna till gymnasiet och kom tillbaka när du är färdig. Efter det kan du läsa en grundläggande kurs inom sannolikhetslära och statistik på något universitet och sedan bättre förstå hur signifikant ett urval på 3000 av 10 miljoner är.

Vi behöver inte fler fånar som babblar om "slump lololol" bara för att presentera sin egen syn på saken. Kom gärna med ett kvantitativt argument, annars kan du hålla käften. Självklart framstår allt som slump för den som inte förstår ett dugg av hur världen fungerar, att framhålla detta är enbart som att idiotstämpla sig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in