2017-12-04, 21:35
Medlem
Powergirls avatar
Inse fakta. Sverigedemokraterna är på "dekis". Sannolikt så kommer de att hamna under 18% i mätningen från SCB. Långt under de siffror upp mot och över 30 procent som vissa av SD anhängarna trodde på på bara för ett par månader sedan. Nej det är ingen underskattning och ingen konspiration utan kalla fakta. Ingen förutom en fanatikerna här i tråden ser SD som ett statsbärande parti.
2017-12-04, 21:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Nej, nu är du lite väl pessimistisk.

Så här såg de fyra senaste mätningarna ut från SCB.

Kod:
November 2015	19.9 %

Maj 2016	17.3 %

November 2016	17.5 %

Maj 2017	18.4 %

Okej, möjligen lite väl pessimistisk då... Men magkänslan säger att SCB sänker SD med 3-3,5% från den senaste mätningen på 18,4%. Naturligtvis är den verkliga siffran dock något helt annat. Hoppas jag har helt fel och att SCB mäter SD till 19,5%, då skulle det bli ett jäkla rabalder i radio, tidningar och hos SVT och TV4 Hur förklarar de nåt sånt när Sifo och andra har SD på 14,7% och 15,4%?
2017-12-04, 21:38
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
SCB är intressant på andra sätt än de vanliga OU. Aktuella nivån är förkastlig utan Crispys omräkningsfaktor.
15,6 gissar jag.

Ser fram emot omräkningsfaktorn
2017-12-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Hallå, det är SCB vi pratar om. Inte en tiondel över 15% får SD hos dem. Min gissning är att de tangerar senaste Sifo och hamnar på 14,7%. 16% hos Sifo nu måste nog betraktas som en smärre sensation. Och skulle de mot förmodan ge SD hela 17-19% då kan vi lugnt utgå från att den reella opinionssiffran är minst 23-24% redan nu - nio månader före valet.

Tilläggas bör också att S med stor sannolikhet kommer att få kring 30% hos SCB. Överskattning av S och grav underskattning av SD hör liksom ihop med SCB. Så har det varit i åratal, de är ökända för detta. T o m gamla rävar som K-G Bergström har belyst och påtalat detta mer än en gång. Se bara på 2014, då fick SD 8,1% i deras sista mätning inför valet (maj 2014), valresultatet: 12,9%. De hamnade bara 59% fel där... snacka om träffsäkert institut
Det stämmer bra. 8,1% för SD i deras sista mätning innan valet. Har för mig att deras rådata gav 6% så dom viktade upp SD med 2pe.

Och en mätning som ger 6% när det verkliga resultatet är 12,9% går inte att ta på allvar. En så stor felmarginal går inte ens att försöka vikta om. Precis som Sifo så är SCB ett pajasinstitut som inte klarar av att mäta SD.
2017-12-04, 21:55
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Okej, möjligen lite väl pessimistisk då... Men magkänslan säger att SCB sänker SD med 3-3,5% från den senaste mätningen på 18,4%. Naturligtvis är den verkliga siffran dock något helt annat. Hoppas jag har helt fel och att SCB mäter SD till 19,5%, då skulle det bli ett jäkla rabalder i radio, tidningar och hos SVT och TV4 Hur förklarar de nåt sånt när Sifo och andra har SD på 14,7% och 15,4%?

Jag kommer i alla fall att sitta klistrad vid datorn i morgon klockan 9:30.

Förhoppningsvis så blir resultatet ungefär som de senaste två åren.

https://www.scb.se/ME0201
2017-12-04, 22:09
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag kommer i alla fall att sitta klistrad vid datorn i morgon klockan 9:30.

Förhoppningsvis så blir resultatet ungefär som de senaste två åren.

https://www.scb.se/ME0201

Samma här. Får lägga arbetet åt sidan en stund och följa rapporteringen på datorn i morgon förmiddag.

Undrar hur medierna skulle reagera om värsta "chocken" kom med SD på 19,8% eller nåt i den stilen hos SCB? Hade varit oerhört intressant att se deras reaktioner och förklaringar...
2017-12-04, 22:22
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Samma här. Får lägga arbetet åt sidan en stund och följa rapporteringen på datorn i morgon förmiddag.

Undrar hur medierna skulle reagera om värsta "chocken" kom med SD på 19,8% eller nåt i den stilen hos SCB? Hade varit oerhört intressant att se deras reaktioner och förklaringar...

Fy tusan, då kommer många på arbetsplatsen att lägga sig i fosterställning och gråta.

Jag kommer ihåg när Metro hade stora rubriker om att SD var största parti. Då stannade hela verksamheten av och vi andra fick agera vårdare.
2017-12-04, 22:42
Medlem
nötallergikers avatar
Man ser verkligen alla tecken på att pyspunkan drar allt närmare för de gulblå. Skandal efter skandal, minskad flyktingtillströmning, metoo-rörelsen, Moderaternas uppgång, allmän dekis och svårigheter att nå ut med budskap. Jag var en av de som trodde på 25-30% för SD till 2018, nu lutar det kanske till och med mot en svag försämring jämfört med förra valet? Ok, fortfarande runt stabila 15% men jag får alltmer känslan av att folk har börjat tröttna på popcornpolitik och föredrar seriöa partier. Förhoppningsvis kan de etablerade slå vakt om flyktingfrågan (och ta den på allvar), så är SD snart ett minne blott. Även på de nivåer de befinner sig nu så utgör de absolut inget hot mot de andra partierna att regera och föra sin politik.

Egentligen var det ju väntat, men jag trodde verkligen aldrig att det skulle gå så här fort!! Min gissning: 15% 2018, 8% 2022, under 4% 2026. By bye Jimmie, bye bye.
2017-12-04, 23:16
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Inse fakta. Sverigedemokraterna är på "dekis". Sannolikt så kommer de att hamna under 18% i mätningen från SCB. Långt under de siffror upp mot och över 30 procent som vissa av SD anhängarna trodde på på bara för ett par månader sedan. Nej det är ingen underskattning och ingen konspiration utan kalla fakta. Ingen förutom en fanatikerna här i tråden ser SD som ett statsbärande parti.

Du var en riktigt rolig K-amrat!

Verkligt på dekis är KD, MP, L och förhållandevis ditt eget parti - till skillnad från SD, som med största sannolikhet kommer arr bli största partiet vid valet - och 30% är ingalunda uteslutet...
2017-12-04, 23:34
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Du var en riktigt rolig K-amrat!

Verkligt på dekis är KD, MP, L och förhållandevis ditt eget parti - till skillnad från SD, som med största sannolikhet kommer arr bli största partiet vid valet - och 30% är ingalunda uteslutet...

SD är en av få partier som har en positiv trend sedan senaste Riksdagsvalet. Det syns tydligt på följande hemsida under "Förändring av partisympatier". Lustigt nog så verkar SD leda ligan som har en positiv trend.

https://val.digital/
2017-12-05, 00:30
Medlem
fernebos avatar
SCB är ju något stabilare än övriga mätningar och då de i varje fall försöker så skulle jag gissa på att SD får 16,7% imorgon. I alla mätningar sen november 2015, så har de ju legat betydligt stabilare än M och S.

Man ska också ha i åtanke att S ligger i farozonen för att börja tappa igen till SD. M må ha repat sig och tagit tillbaks en del, men jag tror inte att många S-väljare är imponerade av hur Mp får diktera migrationspolitiken. Löfven framstår som svag. Tappet till M kan därmed börja kompenseras av att SD tar missnöjda S-väljare. Besparingar och stora problem ute i kommunerna utanför storstäderna börjar bli kännbara nu. Inte minst i fattiga S-kommuner.
2017-12-05, 00:52
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

För oss andra som lever i verkligheten till skillnad från dig så vet vi att SCB alltid har haft en betydande och stor underskattning av Sverigedemokraterna mot valresultaten och har fått korrigera sig kraftigt precis varje gång. Så du har helt fel som vanligt. Både SCB och andra institut som främst mäter via telefon och generellt har på tok för låga siffror på Sverigedemokraterna och även månadssnittet därmed har en känd betydande och flera procentenheter stor underskattning av Sverigedemokraterna.

Om du inte hade varit helt bakom flötet så hade du vetat om detta och förstått detta vid det här laget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in