2017-12-05, 09:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
PK-sjukan i samhället är så påtaglig att det skulle kunna vändas till att polisen är ”rasister” som bara topsar Mohammed och Ahmeds släktingar, därför får mormor Magda, Stefan och Jonas kallas in till topsning också så att polisen i det här fallet har ryggen fri när ljugblaskan försöker vända på det hela i framtiden.
Ett strategiskt korrekt beslut av polisen i det nya Sverige helt enkelt.
Låt oss hoppas att GM finns i den nära krets som går att topsa kring beställaren av mordet, dvs pappan som klantade till det och hamnade under soc radar.
Välkommen till Sverige heter det väl.

Jag hoppas att det inte är så illa ställt som du skriver men håller med dig i stort sett, PK-sjukan har fått ett fast grepp om samhällskroppen och rädslan för att bli utpekad som rasistiska och främlingsfientliga när polisen egentligen bara gör sitt jobb efter tips de fått in om en misstänkt GM.

Vi får hoppas att den här topsningen leder till ett gripande oavsett vem det nu är som topsas.
Citera
2017-12-05, 16:34
Medlem
notknapparens avatar
"Det var ett 60-tal män som kom till stationen under måndagen, enligt Peter Adlersson, presstalesperson på polisen.
Utöver de män som fick ett sms genomförde polisen topsning och förhör genom dörrknackning.
"

Ett 60-tal män topsade på polisstationen
Citera
2017-12-05, 18:52
Medlem
notknapparens avatar
Framtidens DNA- teknik:
Kunna få fram en fantom bild från DNA från brottsplatsen.

Från dagens Aftonbladet:
Mördaren avslöjades – med fantombild från dna

En person hade mördats i Virginia, men man hade ingen misstänkt.

"Då skapades en fantombild utifrån dna som hittats på brottsplatsen.
Nu har Ryan Derek Riggs erkänt mordet.
"

Inte i Sverige än”
Anne Kihlgren är dna-expert och vd för Dynamic Code och hon känner till tekniken.
– Men jag känner inte till att vi använder den i Sverige ännu. Det är ju stora framtidsmöjligheter i att kunna använda dna på det här viset.
Fallet med fantombilden av Ryan Derek Riggs har hon hört talas om
."

"Under hösten i år skickade man iväg det dna som hittats på mordplatsen till ett laboratorium i Virginia.
Tanken var att man ur dna:t skulle få en idé om hur gärningsmannen ser ut; ögonfärg, hudfärg, hårfärg och biogeografiskt ursprung med hjälp av fenotypning
"

"I Virginia kunde man skapa en fantombild med hjälp av dna och den 8 november publicerades den."

Tyvärr var inte fantombilden särskilt lik, men det ledde ändå i slutänden till att gärningsmannen lämnade in sig och erkände.

Från polisens hemsida:
Förfinad dna-teknik i kampen mot brottsligheten

" Dna-sekvensering kan nu göras snabbt med så kallad NGS, Next Generation Sequencing. Denna teknik kan få en rad olika tillämpningsområden i framtiden. En del av dagens forskning handlar om att få ut mer information via dna. Målet kan sägas vara att ta fram en fantombild på gärningsmannen via information från dna."

"Bland annat arbetar forskare med att bestämma en gärningsmans ålder, utseende och bio-geografiskt ursprung via dna. Det långsiktiga målet är att kunna ta fram en fantombild utifrån ett dna-spår på en brottsplats. "

"Teknikerna behöver förfinas".[...]

Så, om man inte lyckas få fram en gärningsman med masstoppningen nu, kanske mördaren åker fast en dag ändå......
Citera
2017-12-05, 20:13
Medlem
Jag tror inte toppningen kommer att leda till något. Kanske mördaren bor i närheten men jag tror inte det. Man borde istället topsa folk som har någon kännedom om BO's jogging/promenadvanor.

Kvinnor också. Varför därför att de är mödrar till tänkbara GM.
Jag såg en dokumentär om mordet på en flicka i Norditalien. Man fick fram mördaren genom att dra fram hans mor och hennes tidigare okända förbindelser i en by flera mil från brottsplatsen.
Citera
2017-12-05, 21:35
Medlem
UT64s avatar
Inkallandet av hundratals människor för förhör och topsning är ett fattigdomsbevis för polisen.

Det genomförs istället för traditionellt gnetigt polisarbete med dörrknackning, förhör med
vittnen, spaning e.t.c. Vilken usel polis de har på det stället! Aldrig att jag hade ställt upp
på deras fräcka kallelse. Hade svarat följande:

"Jag har inget med något grovt brott att göra och är inte intresserad av att tala med Er
och jag samtycker inte till någon form av provtagning."
Citera
2017-12-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Inkallandet av hundratals människor för förhör och topsning är ett fattigdomsbevis för polisen.

Det genomförs istället för traditionellt gnetigt polisarbete med dörrknackning, förhör med
vittnen, spaning e.t.c. Vilken usel polis de har på det stället! Aldrig att jag hade ställt upp

"Jag har inget med något grovt brott att göra och är inte intresserad av att tala med Er

I så fall hade det tagit med dig till någon mörk skrubb och låtit syster ratched ta arton vävnadsprov med grövsta nålen medan Gunvald Larsson höll pistolen i din mun.
Citera
2017-12-05, 22:15
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64

Ha! Ytterst suspekt! Då skulle du bli finkad, korsförhörd och tvångstopsad direkt. Om jag vore snuten som hade hand om 'et, vill säga.
Citera
2017-12-05, 22:27
Medlem
BlurryFace69s avatar
Hur lång tid tar det innan de får svaret på om en toppsning matchar det dna som de ju måste ha hittat på BO eller på brottsplatsen??
Citera
2017-12-06, 01:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Att "topsa" är väl i sig ganska billigt, men vad kostar den DNA-analys som väl är meningen att man gör...?
Kanske vet polisen egentligen ganska väl vem man söker, men för att det skall "se snyggare" ut topsar man 200.
Sedan "råkar" man köra DNA-analys på "rätt" person ganska omgående....

/T

DNA-test kampanjpris $59. Normalt $99.

https://www.myheritage.se/dna/124476421
Citera
2017-12-06, 01:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I Ida fallet topsade man 700 personer, men det var slutligen ett tips om att gärningsmannen befunnit sig i omrrådet som ledde till gripandet. Efter förhör stärktes misstankarna mot honom och han gick frivilligt med på att topsas.

https://www.flashback.org/sp62361579

Så jag undrar, finns det något fall där masstopsning lett till gripande av gärningsmannen?

Jag funderar också; att man har DNA, vilka slutsatser kan man dra av det?
Vilken typ av DNA kan man ha hittat på brottsoffret?

* blod? Kan gärningsmannen själv blivit skadad på något sätt, kanske t om av brottsoffret

* sperma? Vi har inte hört något om det, men kan väl inte uteslutas?Behöver inte vara fullbordad våldtäkt?

* saliv, snor? Då behöver det kanske vara en större mängd för att det ska upptäckas?

* hudavskrap? Brottsoffret försvarade sig?

Mer?

Det var väl Örebromannen serievåldtäckaren Eliasson i som man fångade in med topsning. Han inställde sig inte efter han blev kallad..

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96rebromannen
Citera
2017-12-06, 01:39
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I Ida fallet topsade man 700 personer, men det var slutligen ett tips om att gärningsmannen befunnit sig i omrrådet som ledde till gripandet. Efter förhör stärktes misstankarna mot honom och han gick frivilligt med på att topsas.

https://www.flashback.org/sp62361579

Så jag undrar, finns det något fall där masstopsning lett till gripande av gärningsmannen?

Jag funderar också; att man har DNA, vilka slutsatser kan man dra av det?
Vilken typ av DNA kan man ha hittat på brottsoffret?

* blod? Kan gärningsmannen själv blivit skadad på något sätt, kanske t om av brottsoffret

* sperma? Vi har inte hört något om det, men kan väl inte uteslutas?Behöver inte vara fullbordad våldtäkt?

* saliv, snor? Då behöver det kanske vara en större mängd för att det ska upptäckas?

* hudavskrap? Brottsoffret försvarade sig?

Mer?
Efter Veckans brott har vi lärt oss att bara ett tag i en arm avsätter tusentals hudpartiklar men för att duga som spår i utredningen måste DNAt kunna sättas i ett sammanhang som pekar ut GM. Sperma är väl en 100 poängare men då borde det direkt kunnat fria eller fälla den tidigare gripne o misstänkte.
Däremot kan ju den som försökt lägga granris över BO för att dölja kroppen, gjort sig illa o avsatt blod på någon kvist. Och den som lagt dit kvistarna har onekligen varit på fel plats vid fel tid.
Citera
2017-12-06, 09:45
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
I så fall hade det tagit med dig till någon mörk skrubb och låtit syster ratched ta arton vävnadsprov med grövsta nålen medan Gunvald Larsson höll pistolen i din mun.

Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Ha! Ytterst suspekt! Då skulle du bli finkad, korsförhörd och tvångstopsad direkt. Om jag vore snuten som hade hand om 'et, vill säga.

Polisen skrev i sitt sms: DU ÄR EJ MISSTÄNKT. Då är saken klar för min del - Ingen
pratstund med farbror blå. Och att inte samtycka till provtagningar är inget tecken på skuld.
Jag skulle även tillagt vad jag tyckte om dessa usla poliser som tror att de skall lösa
ett mordfall genom att göra ett svep genom den hederliga allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in