2017-12-05, 21:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du som alltid brukar predika åt oss andra "put money where your mouth is" har nu ett ypperligt tillfälle att vara opportunist men du vågar alltså inte.

Var det svårt för dig att förstå att jag ser bostäder som primärt en bostad även om det också är en investering och inte köper fler bostäder än jag har behov av som boende? Det finns gott om renodlade investeringsobjekt som inte har några driftskostnader och dessutom sekundlikviditet på börsen till extremt låga transaktionskostnader och jag väljer därför förstås detta när jag enbart ska investera.

Ett råd i all välmening, när du försöker dra slutsatser utifrån det någon skrivit, läs det som personen då faktiskt har skrivit och utgå från det, och inte från det du har tänkt själv. Dina tankar får du ta ansvar för så tar jag ansvar för det jag har skrivit, ska vi säga så?

Försök nu igen, läs det jag skrev och fundera på om du har något att invända emot det. Apapap, inte för snabbt nu, tänk på att utgå från vad jag skrev och int från vad du tänkte.

PS. citera gärna också så det är klart vad du invänder emot!
2017-12-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Var det svårt för dig att förstå att jag ser bostäder som primärt en bostad även om det också är en investering och inte köper fler bostäder än jag har behov av som boende? Det finns gott om renodlade investeringsobjekt som inte har några driftskostnader och dessutom sekundlikviditet på börsen till extremt låga transaktionskostnader och jag väljer därför förstås detta när jag enbart ska investera.

Ett råd i all välmening, när du försöker dra slutsatser utifrån det någon skrivit, läs det som personen då faktiskt har skrivit och utgå från det, och inte från det du har tänkt själv. Dina tankar får du ta ansvar för så tar jag ansvar för det jag har skrivit, ska vi säga så?

Försök nu igen, läs det jag skrev och fundera på om du har något att invända emot det. Apapap, inte för snabbt nu, tänk på att utgå från vad jag skrev och int från vad du tänkte.

Du länkade till en artikel om Oscar Properties, det är ingen bostad.

Men oavsett det så brukar du ändå alltid predika åt oss andra att göra affärer efter vår marknadstro så det är väl bara att du köper lägenheter och hyr ut nu.
Senast redigerad av L.D. 2017-12-05 kl. 21:50.
2017-12-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kunskapsnivån här om enkel marknadsekonomi verkar vara på Nordkorea-nivå. När man tror man sett botten så blottas ytterligare avgrund.

* Vad har lett till stigande produktion de senaste åren?
* Vad är tidskonstanten för nyproduktion?

Två ganska enkla saker som leder till viss prisvariation. När produktionen inte hinner möta efterfrågan så har vi ett pris som är marginellt över kostnaden för nyproduktion. När produktionen kommer ifatt så faller det tillbaka. Och vi kan få se fallande produktion.

Något som jag inte får svar på av bubbelpratare är hur utvecklarna åker på så pass kraftigt fallande börskurser. De prisnedgångar vi haft skulle ju enligt fantasierna bara leda till marginellt sänkt vinster.
Har kan det då bli tal om tom kk i vissa fall?

Detta pratat indikerar ju att det inte finns någon bubbla och att det lilla prisfallet vi sett knäcker utvecklarna. De har legat och byggt strax ovanför produktionskostnaderna.

Och det är förklaringen till att bostadsrätter i Uppsala fallit med en tredjedel? Priserna låg marginellt över produktionskostnaden? Och har nu fallit ner till marginellt under produktionskostnaden?
2017-12-05, 21:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men oavsett det så brukar du ändå alltid predika åt oss andra att göra affärer efter vår marknadstro så det är väl bara att du köper lägenheter och hyr ut nu.

Nu glömde du helt bort flera av mina välmenande ord, gör ett nytt försök, utgå från vad JAG skrev och inte vad du tänkte. Citera de delarna du har invändningar emot och klargör vilka invändningar du har. Glöm inte att andas, det är jätteviktigt!
2017-12-05, 21:55
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Det finns ingenting som tyder på en kraftig inbromsning 2018, möjligen på några års sikt.
Konsumtionen är rekordhög och lär fortsätta samtidigt kommer räntorna att vara kvar på fortsatt låga nivåer över en tid.

Upplever att debattörer i tråden överskattar amorteringskraven effekt. Den kortsiktiga effekten påminner om den aktuella marknaden då individer tvinga ändra beteende under en tid vilket på sikt kommer göra bolånecirkusen mera hanterbar.

Det är väl klart som korvspad att amorteringskrav har effekt. Både det som införts och det som komma skall. Tror du inte man tänker en och två ggr extra om det är 10k/mån som ska ut från lönechecken till boende istället för 5k/mån?

Tror dock att restriktivare utlåning från bankerna bidrar mer till att prisnivån inte kan hållas uppe vid nuvarande nivåer.

Lägg till rädsla för sjunkande priser och överutbud på nyproduktion så har vi ett recept för katastrof.
2017-12-05, 21:58
Medlem
Citat:
Det har varit mycket snack om Oscar properties när det varit negativa nyheter om dem men idag när följande kom är det knäpptyst, verkar som vissa har ett informationsfilter som bara släpper igenom det som passar sin egen förutfattade bild.

Oscar Properties aktie har blivit orättvist bestraffad, anser Pareto som ser stabila vinstutsikter och en väsentligt stärkt balansräkning för bostadsutvecklaren in i 2018.
Det framgår av en analysuppdatering där Pareto upprepar sin köprekommendation och riktkursen 65 kronor.

Pareto listar ett antal försäljningar som Oscar Properties gjort de fem senaste månaderna som summeras till ungefär 2 miljarder kronor med en samlad reavinst på nära 400 miljoner.

"Vi applåderar försäljningarna och menar att det var ett smart drag givet den avstannade bostadsmarknaden", skriver Pareto och tillägger att man utgår ifrån att Oscar Properties kommer att stärka sina finansiella muskler ytterligare under 2018 för att skapa möjligheter till potentiella byggrättsköp på attraktiva nivåer när möjligheten uppstår.

Under tisdagsförmiddagen handlas Oscar Properties kring nivån 30 kronor, vilket är en nedgång med drygt 3 procent. Det senaste tre månaderna har aktien tappat drygt 50 procent.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/12/05/pareto-oscar-prop-orattvist-bestraffad.html

Oscar properties steg 9% idag och 10-årsräntan fortsätter för övrigt ned från 0,97% i september och ligger nu på 0,68%.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Tror du på den artikeln?
2017-12-05, 22:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tror du på den artikeln?

Jag tror på exakt det JAG skrev och det var bl.a. att, er ensidiga bild där ni endast skriver om OP när ni hittar något negativt men är knäpptyst när det kommer något positivt, behöver balanseras. Detta är ett återkommande grundfel ni bubbelbabblare gör, ni stänger ögon och öron för allt som inte passar era förutfattade meningar.
2017-12-05, 22:08
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Jag ser ingen kollision. Folk är synnerligen omedvetna så länge marknaden bara går upp, upp upp! Varför bry sig om att läsa årsredovisningen, ta reda på m föreningen äger marken, ta höjd för en stigande ränta etc.. när det är så himla lätt att bli miljonär bara på att bo.

Men när marknaden vänder och går neråt så blir det genast jäkligt viktigt.

Kul med någon i tråden från "insidan" (refererar till den 10-åriga karriär som mäklare som jag antar stämmer). Några frågor angående mäkleriet:

- finns det någon tendens att mörka dåliga försäljningar i statistiken? Både ut på hemnetslutpris och till mäklarstatistik.

- hur pass vanligt är det egentligen med bulvanbud? Antar dock att mäklaren sällan blandas in i det, men man kanske ändå har en uppfattning om hur mycket det myglas (från säljarens håll) och vilka olika mygelvarianter som finns.

-det där med att vara opartisk gentemot köpare och säljare: det existerar väl ändå inte övht? Man mörkar väl tex alltid eventuella brister så länge det är på rätt sida av lagen i ett objekt man hjälper till att sälja.
2017-12-05, 22:08
Medlem
Citat:
Jag tror på exakt det JAG skrev och det var bl.a. att, er ensidiga bild där ni endast skriver om OP när ni hittar något negativt men är knäpptyst när det kommer något positivt, behöver balanseras. Detta är ett återkommande grundfel ni bubbelbabblare gör, ni stänger ögon och öron för allt som inte passar era förutfattade meningar.

Kan du svara på frågan istället?
2017-12-05, 22:18
Medlem
Civilizations avatar
Citat:

Artikeln var ju en uppenbar "nothing to see here" uttalande.

här en annan liten nyhet.

https://omniekonomi.se/klovern-foreslas-bli-ny-huvudagare-i-pressat-tobin/a/QloqaW

Citat:
Pressade bostadsutvecklarna Bostadsutvecklaren Tobin Properties, vars aktiekurs har fallit skarpt i år, vill göra fastighetsbolaget Klövern till huvudägare i en nyemission där de nuvarande aktieägarnas innehav späds ut rejält.
En nyemission på totalt 202 miljoner kronor föreslås där fastighetsbolaget Klövern tecknar 7,5 miljoner aktier för 20 kronor styck, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Tobin Properties stängde på 23,30 kronor på tisdagen. Den totala utspädningen för nuvarande aktieägare uppgår till cirka 40 procent av antalet aktier.
Klöverns investering är ”ett sätt att dra nytta av framtida möjligheter som en troligtvis svag marknad under 2018 kommer att erbjuda”, säger Klöverns vd Rutger Arnhult i en kommentar.
2017-12-05, 22:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kan du svara på frågan istället?

Jag klargjorde tydligt för dig vad som var innebörden av det jag skrev, den biten hoppas jag du förstår nu eller?

När det gäller värderingen av företaget OP så har jag inte analyserat det företaget och kan därför inte säga något specifikt om det. Några saker kan jag däremot ändå säga:

1. Min grundsyn är att marknadens värdering är den bästa värderingen vi har att utgå ifrån och den tar hänsyn till allt som är känt.

2. Det är viktigt att förstå skillnaden mellan vad man tror om ett företag och vad man tror om börskursen för det företaget. Det är ett nybörjarfel att utgå från att kursutvecklingen ska bli bra bara för att företaget kommer gå bra eller tvärtom.

3. OPs förmåga att i framtiden sälja BR till priser som ligger klart över vad som gäller nu, säger inte mycket om det ska bli ett ras från dessa nivåer. Om priserna ligger kvar på dessa nivåer eller går upp till toppnivåerna som gällde nyss men sedan inte går högre, då kommer OP få svårt att sälja BR till priser klart över dessa nivåer förstås.
2017-12-05, 22:32
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Kul med någon i tråden från "insidan" (refererar till den 10-åriga karriär som mäklare som jag antar stämmer). Några frågor angående mäkleriet:

- finns det någon tendens att mörka dåliga försäljningar i statistiken? Både ut på hemnetslutpris och till mäklarstatistik.

- hur pass vanligt är det egentligen med bulvanbud? Antar dock att mäklaren sällan blandas in i det, men man kanske ändå har en uppfattning om hur mycket det myglas (från säljarens håll) och vilka olika mygelvarianter som finns.

-det där med att vara opartisk gentemot köpare och säljare: det existerar väl ändå inte övht? Man mörkar väl tex alltid eventuella brister så länge det är på rätt sida av lagen i ett objekt man hjälper till att sälja.

Jag vet faktiskt inte hur tillförlitlig mäklarstatistik är och exakt hur de får sin statistik. På Hemnet så är det många som inte registrerar sina slutpriser. Så har det alltid varit så inget nytt nu bara för att marknaden går ner.

Enligt min erfarenhet extremt ovanligt. Vad jag vet så har jag aldrig tagit emot bud av en bulvan. Detta är såklart mer eller mindre omöjligt att kontrollera. Men min känsla är att det är extremt ovanligt. Att en mäklare skulle vara inblandad i något sådant är typ råttan i pizzan nivå.

Nej jag mörkar aldrig. Det är köparens ansvar att ta reda på fel och brister "undersökningsplikten". Jag som mäklare har ingen skyldighet att ta reda på dessa. Vilket jag inte gör vilket då leder till att jag heller inte behöver informera om eventuella fel och brister. Jag säljer enbart BR. Jag tillhandahåller info från föreningen samt info från säljaren som denna vill ska framföras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in