Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
Den här sortens logik kan neutralisera alla tänkbara handlingar, man kan till och med rationalisera och rättfärdiga mord på oskyldiga.
De flesta som döms till döden i USA har gjort sig skyldiga till grova brott, ibland händer det att oskyldiga avrättas, enligt ditt sätt att se på saken är det inget problem eftersom de flesta är skyldiga. Därför behöver vi inte bemöda våra stackars hjärnor med rättssäkerhet och andra fundamentala principer som gör att vi kan leva ett drägligt liv.
Jag vet inte om du medveten om det själv, att din åskådning ligger rätt nära den fascism du spottar på. Det är en konsekvens av urtvättad marxistisk feminism. Har du läst Foucault? Han är väl lite av en hjälte i era läger som ni helt har missförstått. Jag är kritisk till mycket av det han skriver, men hans avfärdanden av den marxistiska traditionen förstår jag fullt ut. Makt är inget som kommer uppifrån, från "vita heterosexuella män", från "överklassen". Makten finns överallt och genomsyrar allting - det bor en fascist i oss alla, som vill implementera vår vilja på världen. Den stora faran är när man inte inser detta. Jag tror du har svårt att se fascisten inom dig själv. Men jag ser den väldigt tydligt. Och den kommer av, är ett resultat av din syn på makt.
"Struktur" ett begrepp som de flesta kontinentala filosofer velat fjärma sig från, ett begrepp som stämplats på dem, men som används helt jävla okritisk av (icke-)akademiska feminister. Strukturbegreppet är en metafor - att likna någonting vid någoting annat är inte vetenskap, kan aldrig bli vetenskap.
Jag vill avsluta med ett litet citat som kan kasta lite ljus på strukturmetaforen
Summa summarum; att män är våldsamma har inget att göra med strukturer utan har en biologisk grund, tillsammans med miljöfaktorer. Det finns ingen seriös forskare som avfärdar miljöfaktorer. Däremot tycks feminister på helt osakliga grunder förkasta biologi. Det är förnuftsvidrigt. Har du talat med en evolutionsbiolog någon gång? Är de fulla av skit?
Väldigt mycket blaj utan innehåll från dig.
Rättsäkerhet är målet av att alla ska få likvärd behandling av samhället och! leva likvärdigt trygga och skyddade av samhället från andras kriminalitet.
Dock tillkommer praktik och verklighet. Vi har ett rättssystem där vi kan sträva efter detta mål, men där det faktiskt är omöjligt att det inte då och då blir fel, oskyldiga kan dömas ex.
Frågan är då....ska vi skita i att anmäla/ ställa människor till svars, ha rättsprocesser i div. domstolar ex. för att denna risk föreligger eller är denna lilla risk värd hela befolknignens ökade trygghet pga rättsystemets existens?
Mitt svar (och världens flesta samhällen) är ja! det är värt det...rättsäkerhet är nämligen inte bara brottsanmälda...utan även alla brottsoffer där ute rättigheter få en gärningsman dömd SAMT att potentiella brottsffers rätt slippa drabbas av brott ( via att vi har straff)
har du någt annat förslag på hur samhällen ska lösa detta så får du ju komma fram med det.
På detta forum florerar just nu säkert 100 talet trådar som handlar om #metoo och upprördheten över att denna rörelse existerar/ får den mediala plats den fått. argument är alla dessa stackars oskyldig män som EVENTUELLT kan dömas (inget sådant fall finns ju än, bara massa folk som TROR det kan finnas.)
och precis samma sak här....ni vill att #metoo ska tystas...kvinnor ska hålla käften... media ska hålla käften....för att män ska slippa risken med att ev. dömas (skyldiga eller oskyldiga).
Deras rätt ska alltså gå över allas övriga rätt i samhället slippa sexuella trakasserier..samt alla de kvinnor (och mer fåtaliga män) som faktiskt drabbats av taffsande chefer etc etc.
Struktur betyder mönster kort och gott.
Ett mönster som samhället formas efter. Att det är just könet män som ägnar sig mest åt att tvinga sin sexuella vilja på andra, trots att all logik säger dem att motparten inte vill, är just ett uppenbart mönster i samhällen världen över. (Samma gällande kriminalitet, grovt våld, riskfyllda dumheter för övrigt.)
om man är så pantad så man vägrar inse detta, trots! fet upprepad statistik år efter år efter år.
eller vägrar se att detta faktiskt! är ett problem som det är dags nu att samhället tar på allvar och inte bara accepterar som något godtagbart manligt beteende, ursäktad av rent trams som att män inte kan "behärska" sig eller "biologi", ja då bör man kanske ta sig en fundering till över sin egen syn på män, helt enkelt.
om våldtäkter skulle vara enbart manlig biologi, well då får vi ju låsa in alla män, ta genetiska prover på er och omedelbart sålla ut de som uppvisar genetisk predestinering till att våldta i sitt DNA och livet ut låsa in dessa och aktivt förhindra dessa gener att någonsin fortplanta sig, tills de dör ut.
för varför skulle resten av samhället acceptera våldtagande gener tycker du?