2017-12-05, 18:00
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Att du skriver felmätningar i procent istället för procentenheter får nog de flesta här inne att placera dig på ignorelistan. Som sagt, du bör utnyttja din medborgerliga rättighet att påverka ditt parti i rätt riktning istället för att likt Bagdad Bob hävda att allt går helt enligt planen. Det börjar liksom bli lite pinsamt.

Och i vanlig ordning så bara kan du inte erkänna att Sentio är det opinionsinstitut som lyckats bäst när det gäller att mäta SD i riksdagsvalen 2010 och 2014, trots alla fakta som finns till hands i detta hänseende. Hoppas dock att du har mod nog att erkänna att SCB (och flera andra institut) mätte SD långt mer fel än Sentio i alla fall, annars är du bara tjurskallig och patetisk.

Men visst, tro du på ditt SCB, Sifo, Novus, Ipsos, Demoskop och Inizio så får vi se om deras siffror blir mer korrekta och närmare sanningen än Sentios och Yougovs den 9 september 2018.
2017-12-05, 18:14
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Ni som har siffrorna.
Överskattade SCB S inför valen 2010 , 2014 lika mycket som dom underskattade SD ?

Inför 2010-års riksdagsval så visade SCB:s siffror för Socialdemokraterna i novembermätningen (2009) 36,5% och i majmätningen 33,8%. Valresultatet för Sossarna blev 30,66%. Som vanligt en överskattning hos SCB.

Samtidigt underskattades SD grovt i den sista mätningen: 3,9% (valresultat: 5,7%).
2017-12-05, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Du ser mycket väl vad jag skriver (hoppas jag). Om du sedan har den intellektuella kapaciteten att begripa skriven text är väl en annan fråga...

Du är trög.

Du drar upp 2 gånger att du säger emot dig själv har ingen betydelse det är fortfarande vad du säger.
2 gånger är i alla andra sammanhang att likställa med 0. Ja förutom i denna tråden där "mina vänner ska rösta på SD" är av betydelse
2017-12-05, 18:21
Medlem
Durgas avatar
"2010 vet jag inte men maj 2014 hade SCB S på 35%"

Är ju svårt att ta deras mätmetoder på allvar då det skevar ungefär lika mycket åt båda hållen vad det gäller S kontra SD.

Statliga central byrån förkortas ju SCB , eller :-)
2017-12-05, 18:23
Medlem
SD borde ha lyssnat på kritiker som i realtid varnade för att triangulera in sig på M och övriga partier. Det som borde varit ett kategoriskt val mellan svart eller vit, lyckades man förvandla till en gråskala. Sänkta trösklar fungerar åt båda hållen.

Har man nu kompetens och temperament att av egen kraft återpolarisera politiken? Om man inte rensat bort SDU, hade dessa nu varit precis rätt medicin. Nu känns det som att den virala framgången med en lite mörkare ton i valfilmen mest är tomt poserande och inte ett autentiskt budskap.
2017-12-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
SD borde ha lyssnat på kritiker som i realtid varnade för att triangulera in sig på M och övriga partier. Det som borde varit ett kategoriskt val mellan svart eller vit, lyckades man förvandla till en gråskala. Sänkta trösklar fungerar åt båda hållen.

Har man nu kompetens och temperament att av egen kraft återpolarisera politiken? Om man inte rensat bort SDU, hade dessa nu varit precis rätt medicin. Nu känns det som att den virala framgången med en lite mörkare ton i valfilmen mest är tomt poserande och inte ett autentiskt budskap.

Anser du att de "posters" de lägger upp på sin facebooksida i stort sett dagligen, och som liknar små valaffischer, inte är autentiska budskap heller? Då återstår nog bara NMR för dig.
2017-12-05, 18:35
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Jag tror det är för sent för att gå tillbaka till en mer "radikal" ton, om man samtidigt vill framstå som autentiska. Projektet för att mainstreama SD är 99% fullbordat. Man valde fel väg, men man följde den konsekvent. SD är precis det de ville bli. Nu kan folkförrädarna i M skicka ut nån pajas typ Bali som får i uppdrag att "trolla vänstern" och SD kan inte ens svara på det för så beter sig ju inte "anständiga" politiker. Och memmakarna inom Nordiska Alternativhögern och liknande som hade kunnat sätta in en offensiv av den typen som bar Trump till seger (trots att ingen trodde att Trump var lika radikal som han memades till) vill inte hjälpa SD utan hjälper istället till att lyfta Bali och M.

Jag har inte diskuterat SD på flera år, men när striden stod påtalade jag gång på gång på gång att SD gräver sin egen grav med utrensning och nolltolerans. Man lyckades leva på lånad tid några år, även efter man redan hade förlorat. Först nu kommer verkligheten ikapp. De vanliga shillsen kommer pga tidsavståndet mellan att graven var färdiggrävd och att det blev dags för SD att lägga sig däri att påstå att det inte handlar om nolltoleransen, utrensningen av SDU, de många sveken mot sina egna uthängda osv. Men vi vet att vi hade rätt. Och innerst inne vet de här typerna det också. Beviset stavas Trump.
Senast redigerad av baggebo1 2017-12-05 kl. 18:39.
2017-12-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror det är för sent för att gå tillbaka till en mer "radikal" ton, om man samtidigt vill framstå som autentiska. Projektet för att mainstreama SD är 99% fullbordat. Man valde fel väg, men man följde den konsekvent. SD är precis det de ville bli. Nu kan folkförrädarna i M skicka ut nån pajas typ Bali som får i uppdrag att "trolla vänstern" och SD kan inte ens svara på det för så beter sig ju inte "anständiga" politiker. Och memmakarna inom Nordiska Alternativhögern och liknande som hade kunnat sätta in en offensiv av den typen som bar Trump till seger (trots att ingen trodde att Trump var lika radikal som han memades till) vill inte hjälpa SD utan hjälper istället till att lyfta Bali och M.

Jag har inte diskuterat SD på flera år, men när striden stod påtalade jag gång på gång på gång att SD gräver sin egen grav med utrensning och nolltolerans. Man lyckades leva på lånad tid några år, även efter man redan hade förlorat. Först nu kommer verkligheten ikapp. De vanliga shillsen kommer pga tidsavståndet mellan att graven var färdiggrävd och att det blev dags för SD att lägga sig däri att påstå att det inte handlar om nolltoleransen, utrensningen av SDU, de många sveken mot sina egna uthängda osv. Men vi vet att vi hade rätt. Och innerst inne vet de här typerna det också. Beviset stavas Trump.
Om vi bortser från SDU, som sköttes extremt klantigt av bådas ledningarna (kanske mest av moderpartiet, men det vet jag inte säkert), vilka utrensningar tycker du inte att man skulle ha gjort. alltså, vad stör du dig på rent konkret? Och i samma fråga, hade det verkligen hjälpt SD i opinionen att behålla dem?
2017-12-05, 18:53
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Om vi bortser från SDU, som sköttes extremt klantigt av bådas ledningarna (kanske mest av moderpartiet, men det vet jag inte säkert), vilka utrensningar tycker du inte att man skulle ha gjort. alltså, vad stör du dig på rent konkret? Och i samma fråga, hade det hjälp SD i opinionen att behålla dem?
Det finns en miljon saker, jag behöver inte älta allt. Men att man inte gick till attack mot media när "näthatare" hängdes ut på de mest vedervärdiga sätt ser jag som en av de avgörande grejerna. T.o.m. sina egna medlemmar uteslöt man en efter en, på medias befallning. Man tackade Expo för hjälpen! Så jävla sjukt egentligen.

Det är klart att SD behövde utesluta folk, men det borde de gjort i skymundan - och valt attack mot media som självklart förstasvar på den typen av metoder.
Senast redigerad av baggebo1 2017-12-05 kl. 18:56.
2017-12-05, 18:54
Medlem
Durgas avatar
"Man lyckades leva på lånad tid några år, även efter man redan hade förlorat."

Håller inte alls med , SD är budbäraren, vad skulle alternativet vara istället? S eller M nej så korkade är inte folk.
NMR är inte och kommer aldrig att bli ett alternativ för den stora massan.
Verkligheten finns där ute och den ändras inte av opinions mätningar.
Nästan ett år till valet och M, S och övriga kommer få lov att lägga upp given på bordet, gör dom inte det blir resultatet detsamma, dom är inmålade i det berömda hörnet.
SD behöver i princip bara ställa dom rätta frågorna för att dra ned brallorna på övriga partier, ekonomi har alltid varit en svensk stötesten och djupt rotad i folksjälen.
Inv och ekonomi är en outsinlig brunn att ösa ur, radikalare än så behövs inte.
2017-12-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Anser du att de "posters" de lägger upp på sin facebooksida i stort sett dagligen, och som liknar små valaffischer, inte är autentiska budskap heller? Då återstår nog bara NMR för dig.

Jag följer inte SD mer än när de lyckas ta sig genom bruset, så jag vet inte vad du syftar på. Är det något bra om dubblad kvotflyktingmottagning eller Sverigecentra i förorten?

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Trump bevisade mycket riktigt det som den perceptive anade i samband med järnrören i Sverige - att ett "lol, skit på dig" är mer röstfriande för populisten än gråten i halsen och botfärdighet. Allt handlar om att bryta den fjärde väggen och blinka till väljaren som tycker journalisterna är hycklande översittare.

Och visst kommer historierevisionisterna låtsas som att detta var oundvikligt.
2017-12-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I maj 2014 fick SD 8,1 i SCB. I valet blev det 12,9.
Följaktligen ska 14,8 inte jämföras med 12,9, som att ”åh nej bara 2% mer än i förra valet”.

Om mörkertalet idag är lika stort som i maj 2014 så ligger SD på 23,5, inte 14,8...

Jag tycker man måste ta i beaktande att totalsnittet steg med ca en procentenhet från maj 14 till september 14. Detta gör att SCB borde räknas in som 9,2 inför valet 14 och därmed idag ge en verklig siffra på ca 20-21%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in