Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Vad jag försöker säga är att en kvinna inte ska behöva utgå från att hon behöver vara rädd för en man i alla situationer. Eller bör hon vara det? Det vore ju fruktansvärt i så fall. Då vore alltså alla män potentiella mördare och/eller våldtäktsmän.
Kanske KW inte ens visste att de skulle dyka med ubåten. Om hon sa att hon inte ville det: vad hade hon att sätta emot om han ÄNDÅ gjorde det? Skulle hon hoppat i havet och riskerat att drunkna i stället? Det spelar ingen roll om hon var naiv eller inte; hon blev slaktad av en svårt störd person vars sidor och önskningar inte ens hans närmaste (troligen) kände till.
Rekommenderar dig att kolla på youtube på intervjuer med såna störda individer. Du kan börja med Tommy Lynn Sells....eller Ted Bundy....då får du en bra uppfattning om hur såna tänker och hur agerar helt normalt först, sen byter de plötsligt ansikte totalt. DÅ FÖRST begriper offret att de har med en livsfarlig person att göra, men då är det för sent.
Att det finns, och alltid kommer att finnas, "störda" individer, är nog alla ense om. Och, tyvärr, om den störde är en man, som har en fix ide, att utföra ett mycket grovt brott, ligger den fysiskt svagare kvinnan betydlig mer illa till, det är fakta.
Det betyder inte, att alla kvinnor alltid ska vara rädda, men, tyvärr, kanske behöver vara aningens mer försiktiga, i sina val av miljöer och situationer.
Att KW skulle kunna läsa av detta, är att begära en hel del, kanske för mycket. De som har teknisk utbildning/-förståelse, ryggar nästan direkt, och börjar värdera farkostens tekniska status, och landar i de flesta fall att den var en Kalle Anka-kopia av en förkrigsmodell.
Det är betydligt svårare att läsa av Kaptenen, då krävs en hel del inläsning i beteende och uppnådda resultat, samt en hel del beteendevetenskapliga färdigheter.
Och nej, KW kanske inte visste att PM tänkte dyka, i så fall blev hon säkert ganska överrumplad, och om det var så, säkert både rädd och arg.
Det är ett av skälen till att jag tjatar om vikten av att få fram förutsättningarna för turen, innan de la ut, jag tror de kan ge en förklaring till att det osannolika hände.....