2017-12-04, 22:33
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
PM hade blivit osams med ALLA journalister som hade intervjuat honom tidigare. Med detta i bakhuvudet skulle jag inte ha velat låsa in mig i en plåtburk ensam tillsammans med galenpannan och hoppas att just JAG skulle bli ett undantag av regeln.. (jag vet att intervjun i princip var gjord redan men ändå).

Varför utsätta sig för risken? Vad fick KW att tro att hon inte var irriterande i PM:s ögon när nu alla andra journalister hade varit det innan henne?

Vad hjälper det med ”vittnen” som står på land ifall idioten får ett utbrott på det öppna havet? Vart ska KW fly då om det vill sig illa och han börjar kasta saker? Ska hon hoppa överbord?

Det handlar inte om att KW borde ha insett att hon riskerade att bli styckmördad utan att hon borde ha insett att hon utsatte sig för risken för att PM skulle ha ballat ur och båttrippen skulle ha blivit en riktigt obehaglig upplevelse.

KW måste ändå ha vetat att PM inte var som alla andra. Hon måste ha läst ett och annat om honom och vetat exempelvis hur osams han var med sin konkurrent plus att ingen journalist innan henne hade lyckats ”tämja” honom.
Har "idioten" fått utbrott under intervjuer och skadat andra journalister? Är "idioten" känd för att vara fysiskt agressiv? Har "idioten" en historia av misshandelsärenden?
SVAR: NEJ.
Så varför skulle hon oroa sig för att just hon skulle bli undantaget som drabbades?

Ditt inlägg är väldigt gapigt och fånigt men du har faktiskt en poäng här som du kanske inte tänkte på från början.

KW verkar ju ha gillat utmaningar i sitt arbete som journalist. Kanske var det just det du beskrev om att "Madsen hade blivit osams med ALLA journalister som tidigare intervjuat honom" - som var det hon såg som sin utmaning? Försöka se till PM kände ett förtroende för henne som journalist, se till att reportaget förflöt så friktionsfritt som möjligt så att hon som "första" journalist skulle kunna ge en så komplett bild av honom som möjligt, utan någon osämja. Kanske t.o.m därav hon lät sig lockas med i ubåten.
(Ska tilläggas att jag själv inte vet hur mycket sanning det är i ditt påstående om att han blivit osams med alla journalister innan)

Nu blev det tyvärr så att KW, d.v.s hennes kvarlevor, visat den kompletta bilden av honom ändå.
På värsta tänkbara sätt.
Citera
2017-12-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Och detta fick PM veta först 1930 på torsdagskvällen, och ringde då och meddelade CM?

Ledsen, men det pusslet går inte ihop, inte alls. Det är en direkt omöjlighet av rent fysiska/praktiska skäl. Så det kan inte ha varit förklaringen.

Naturligtvis, stämmer det inte.
Först CA 22.30, vill jag minnas, skickar PM ett meddelande och inställer aktiviteten. På senare fråga Varför, finns inte längre någon kontakt med Nautilus/PM.

Han måste då varit i Yläge. När han sände meddelandet, ställde väl in en tur med DK dagen efter i samma veva.
Citera
2017-12-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där får du ge en trovärdig länk till, för så minns inte jag det.

Naturligtvis, blev det en strid om det. Vem som skulle få skjuta upp raketen först, CS eller RML.

Man beslöt då att utgå, från något neutralt, nämligen När ansökan var inlämnad. Då visade det sig att RML lämnat in ansökan en månad senare än CS.

Man måste få tillstånd från diverse myndigheter innan man kan skjuta upp raketer i flygrummet mm.

Det beslutet, att han fick ge vika för CS, visste PM om. När han bjöd KW på en tur.

Dock inte hans medarbetare som förmodligen förberett allt och stod "på tå".
Citera
2017-12-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Har "idioten" fått utbrott under intervjuer och skadat andra journalister? Är "idioten" känd för att vara fysiskt agressiv? Har "idioten" en historia av misshandelsärenden?
Så varför skulle hon oroa sig för att just hon skulle bli undantaget som drabbades?

Ditt inlägg är väldigt gapigt och fånigt men du har faktiskt en poäng här som du kanske inte tänkte på från början.

KW verkar ju ha gillat utmaningar i sitt arbete som journalist. Kanske var det just det du beskrev om att "Madsen hade blivit osams med ALLA journalister som tidigare intervjuat honom" - som var det hon såg som sin utmaning? Försöka se till PM kände ett förtroende för henne som journalist, se till att reportaget förflöt så friktionsfritt som möjligt så att hon som "första" journalist skulle kunna ge en så komplett bild av honom som möjligt, utan någon osämja. Kanske t.o.m därav hon lät sig lockas med i ubåten.
(Ska tilläggas att jag själv inte vet hur mycket sanning det är i ditt påstående om att han blivit osams med alla journalister innan)

Nu blev det tyvärr så att KW, d.v.s hennes kvarlevor, visat den kompletta bilden av honom ändå.
På värsta tänkbara sätt.

Nä, det var kanske inte så lätt för en 30-åring, betydligt lättare för en med mer livserfarenhet och kanske inte jämförbart med en intervju i verkstaden, eller hur?

Jag har försökt att lancera en total riskbedömning, med mer fokus på den miserabla båten, och orsaken till att den var...miserabel.

Att gilla "utmaningar" är positiv livsåskådning, en upplyftande egenskap som kräver förmåga till riskutvärdering, om man ska kunna stanna i gebitet över tid. Jämför gärna med de som gör vådliga stunter, dom förbereder och planerar i detalj, och det kan ändå gå snett.

Du menar att bygga tillit genom att ge sig ut med honom ensam på hans fritidsubåt, för att skapa tillit? En avväpnande resa, jag förstår hur du tänker, tänkte KW så också, tror du?
Citera
2017-12-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Naturligtvis, stämmer det inte.
Först CA 22.30, vill jag minnas, skickar PM ett meddelande och inställer aktiviteten. På senare fråga Varför, finns inte längre någon kontakt med Nautilus/PM.

Han måste då varit i Yläge. När han sände meddelandet, ställde väl in en tur med DK dagen efter i samma veva.

Var lite försiktig nu. Jag är ganska säker på att turen till Bornholm var inställd långt tidigare, och PM bara uppdaterade en deltagare om beslutet. Om du vill utmana de fakta, som jag är rätt säker på, visa på de då, annars tagga ner....
Citera
2017-12-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nä, det var kanske inte så lätt för en 30-åring, betydligt lättare för en med mer livserfarenhet och kanske inte jämförbart med en intervju i verkstaden, eller hur?

Jag har försökt att lancera en total riskbedömning, med mer fokus på den miserabla båten, och orsaken till att den var...miserabel.

Att gilla "utmaningar" är positiv livsåskådning, en upplyftande egenskap som kräver förmåga till riskutvärdering, om man ska kunna stanna i gebitet över tid. Jämför gärna med de som gör vådliga stunter, dom förbereder och planerar i detalj, och det kan ändå gå snett.

Du menar att bygga tillit genom att ge sig ut med honom ensam på hans fritidsubåt, för att skapa tillit? En avväpnande resa, jag förstår hur du tänker, tänkte KW så också, tror du?

Kim Wall hade varit ute på många riskfyllda uppdrag, levt i olika miljöer och kulturer. Många fler erfarenheter än vad som många trodde kom med ålder.

Att vara naiv, i meningen att vara oförtrutet öppen och nyfiken, som jag tror Kim var, Är faktiskt meningen med Livet.
Citera
2017-12-04, 23:24
Medlem
Citat:
Kim Wall hade varit ute på många riskfyllda uppdrag, levt i olika miljöer och kulturer. Många fler erfarenheter än vad som många trodde kom med ålder.

Att vara naiv, i meningen att vara oförtrutet öppen och nyfiken, som jag tror Kim var, Är faktiskt meningen med Livet.

Jag håller med dig!!! Men jag säger också, att KW opererade i miljöer, som kunde vara farliga ( har du sett henne åka bak på en "motorcykeltaxi" i hög fart mitt i Afrika?? Man ser inte henne, men vad jag kommer ihåg, hade föraren ingen hjälm, hade KW hjälm då?)

Missförstå mig rätt, jag är för öppenhet, men har levt lite för länge för att tro att alla är goda.....det är djupt orättvist, och ovanligt, att denna framåtanda och nyfikenhet, drabbas av ett så fatalt slut som KW's äventyrsresa gjorde, men risken fanns där, jag undrar hur medveten hon var av den, och vilka risköverväganden hon gjorde?
Senast redigerad av Whyback 2017-12-04 kl. 23:29.
Citera
2017-12-04, 23:33
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Att vara öppen och nyfiken är bra, att vara naiv är inte så bra, tyvärr.
Citera
2017-12-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Att vara öppen och nyfiken är bra, att vara naiv är inte så bra, tyvärr.

Jo, men trots erfarenhet vara öppen och nyfiken ....
Citera
2017-12-04, 23:41
Medlem
Citat:
Precis. De har levt ut allt värre fantasier, fantasier som förövaren oftast haft under en längre tid. Ibland har de "prövat" delar av fantasin i förväg, kan gälla både något av sexualsadismen i fantasin eller hur han ska gå till väga för att locka till sig ett offer. När han passerat sin gräns och fantasi och upptrappning inte längre ger den tillfredsställelse han är ute efter så måste han iscensätta, d.v.s förverkliga sina sexuellt sadistiska impulser - han gör sin sexualsadistiska fantasi till verklighet.
Sexuellt sadistiska tändningsmönster, hur snabbt det kan gå att han övergår till "monsterrollen", är sådant som nästan är obegripligt att förutse och förstå. När tvångstankarna och drifterna gjort honom redo så slår han till. Han måste. När han får sin chans så tar han den. Skoningslöst.
En kombination av både planering och impuls i detta fall, tror jag.

Planering - därför att han förmodligen fantiserat och planerat om detta ett bra tag. Förstått att det snart måste ske. Tagit vissa "bra-att-ha"-grejer till u-båten, "om"...
Bara att tänka på vad han ska kunna använda dessa till har nog varit upphetsande för honom, att titta på dessa saker och platsen i u-båten där han tänkt att tortyr och död skall iscensättas.

Impuls - att han kände att nu var det dags, att nu fick han sitt tillfälle och nu kunde han inte längre stå emot sina sexuellt sadistiska impulser. Det här kanske han började känna tidigare på kvällen, tanken började formas i skallen. Hans sjuka drifter började kännas outhärdligt starka, tvångstankarna maximeras. Då återstår hur han ska locka offret i sin fälla och en sexualsadist blir otroligt fokuserad och målmedveten på just den biten, när det är dags. Det får inte gå fel.

Ett mycket troligt händelseförlopp som du målar upp här.
Citera
2017-12-04, 23:43
Medlem
Citat:

På värsta tänkbara sätt.

Vilka konstiga frågor du ställer..

PM behandlade journalister ”respektlöst”.
"Jag vet ingen journalist som inte har varit i konflikt med honom", säger Thomas Djursing.

Därutöver hamnade han OFTA i konflikter även med andra människor – inte bara journalister.

Ovanstående i sig borde redan vara tillräckligt för att inse att man gärna inte ville tillbringa någon tid på tumanhand tillsammans med den här sortens individ och absolut inte på en plats där man ”sitter fast” utan möjlighet att fly.

Och då har jag inte ens nämnt att han även brukade kasta saker – vilket ska räknas som en aggressiv handling.

Det är möjligt att KW i sin barnslighet trodde sig kunna överlista PM psykologiskt, men som sagt var det i så fall ett väldigt barnsligt (och narcissistiskt/grandiost) sätt att tänka med tanke på att KW inte hade något adekvat utbildning på området.
Citera
2017-12-04, 23:43
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Jo, men trots erfarenhet vara öppen och nyfiken ....

Sant, då får man ett gott liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in