2017-11-28, 09:42
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
...men en stor del tycker också genuint illa om flashback.

Självklart. Det är deras rättighet att tycka illa om Flashback. De behöver inte hänga här om de inte vill. Men det är tråkigt om de avfärdar forumet som sådant på grund av att vissa av de ämnen som diskuteras här är "Ajabaja" i deras snäva sinnen. Poängen, ur min synvinkel, är att yttrandefrihet inte kan vara relativ. Även "Ajabaja"-ämnen bör kunna diskuteras. Sedan så är ju dödsknarkarnazistsidan av Flashback gravt missvisande, då det finns så många olika forum där helt vanliga ämnen diskuteras också.
Citera
2017-11-28, 15:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Det är ju just det som är problemet. Perversa idioter ha ju nu tillgång till fria trådar på Flashback i den pissljumma liberalismens namn. Marknadsföring av narkotika har starka ekonomiska intressen bakom sig. Nu senast namnbytet från hasch till "cannabis" för att ge eländet ny popularitet. Då handlar det inte om yttrandefrihet utan om att man blir utnyttjad som dum gratisförmedlare av internationella kriminella ligor med starkt inflytande ända upp i regeringsnivå i många länder.
Det finns köpråd och liknande för pundare på Darknet liknande som det finns tips om hitmen och lönnmördare som mot betalning utför ett jobb. Varför ska sådnan skit upp på Flashback och hindra många vettiga människor från att över huvud taget läsa på forumet. Att inte befatta sig med kriminell skit är en grundprincip för de flesta svenskar. Så länge skitreklamen fortgår i den heliga liberalismens namn kommer Flashback fortätta vara ett forum för "extremister".
Att sedan poliser, socialforskare, politiker och Löfvens talskrivare i EXPO läser här är en annan sak, Flashback är ändå bara ett gäng extremister.
Till att börja med så har det inte skett något namnbyte från hasch till cannabis. Hasch är en produkt av cannabisplantan och när man pratar om cannabis så pratar om man plantan i sig istället för bara prata om hasch, eller marijuana. All hasch är cannabis men all cannabis är inte hasch. Så har det varit ändå sen Linné gav plantan dess namn.

Sen vill jag påpeka att det råder väldigt många diskussioner om att legalisera cannabis och på så sett få bort de kriminellas inflytande. Många av oss vill legalisera, taxera och reglera. Det vill säga raka motsatsen till att göra kriminella. Om man inte anser att staten är ett gäng kriminella så klart.

Vidare så är reklamen förvisso för bland annat berusande produkter men så länge det är lagligt så är det lagligt. Det är i sig inte värre än reklam för alkohol.

Med det ur världen så vill jag påstå att det inte är ämnena som finns här som "hindrar" någon från att skriva utan det är bara dom själva som gör det. Istället för att ta kampen och dela med sig av sina åsikter så sätter dom sig på en hög häst och säger att dom minsann inte vill beblanda sig med sån skit. Well... I min bok så är det rätt fegt att inte ens våga debattera saker och ting. Fast problemet kanske är att dina vänner helt enkelt känner att dom är bättre än det "vanliga folket" som debatterar här.
Citera
2017-11-29, 17:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Flashback har bland alla jag känner ett väldigt gott rykte. Oavsett social status i samhället.
Citera
2017-11-29, 19:05
Medlem
tempeZZts avatar
Håller med ovanstående. Visst kan det låta lite raljerande bland oinsatta ibland, men när det kommer till kritan och någon vill ha fakta om något så är uppmaningen "kolla Flashback!".
Citera
2017-11-29, 22:36
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Självklart. Det är deras rättighet att tycka illa om Flashback. De behöver inte hänga här om de inte vill. Men det är tråkigt om de avfärdar forumet som sådant på grund av att vissa av de ämnen som diskuteras här är "Ajabaja" i deras snäva sinnen. Poängen, ur min synvinkel, är att yttrandefrihet inte kan vara relativ. Även "Ajabaja"-ämnen bör kunna diskuteras. Sedan så är ju dödsknarkarnazistsidan av Flashback gravt missvisande, då det finns så många olika forum där helt vanliga ämnen diskuteras också.
Ja, du har en poäng.
Citera
2017-11-29, 22:48
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvljus
Inte ord från anonyma över internet, då är man svag.

Sluta då försöka slicka maktens röv genom att försvara deras yttrandefrihetskränkande lagar.

Som du säkert vet är jag för ett betydligt råare och friare samhälle än det vi lever i i dag. Det innebär att den som anser sig kränkt själv får ordna upp den saken och inte behöver vänta på skydd av lärare eller polis. Så blir en elev i skolan kallad fula ord får han svara med så mycket våld han anser är nödvändigt.

Det är astronomisk skillnad på att kalla någon fula ord och att spotta på någon.

Du skrev precis att media inte alls får förtala personer. Om du erkänner att de ändå gör det, erkänner du också att de bryter mot lagstiftningen.
Du och jag har diametralt olika uppfattningar. Så är det. Vi kan inte mötas där. Om det där med rasistanklagelser mot enskilda är jag inte väl insatt i men politiker, offentliga personer med förtroendeuppdrag, räknas inte som förtalade i det fallet. De får räkna med hård kritik i lagens mening. En privatperson skulle däremot antagligen kunna vinna mot en tidning som hänger ut hen som rasist.

OnT: Flashbacks rykte är blandat men oavsett är det unikt och rätt coolt.
Citera
2017-11-30, 20:16
Medlem
Luxuss avatar
Flashback är ju ett diskussionsforum, inte ett uppslagsverk.
Därför finns det ju inget som kvalitetssäkrar de uppgifter man hämtar härifrån. Det är väl forumets svaghet. Det är dock möjligheten att skriva vad man vill, själva diskussionerna, som fått forumet att blomstra och inte konkurreras ut av wikipedia.

Söker man på knark ont i magen kan du lika görna hitta en tråd om nån som fått magknip av knark, som en tråd om nån som påstår sig ha tryckt upp en bajamaja i röven och nu undrar om man kan knarka bajs...

Själv tycker jag fb är ett kul tidsfördriv, med möjlighet att ofta få riktigt bra svar.
Citera
2017-12-01, 03:26
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Flashback är ju ett diskussionsforum, inte ett uppslagsverk.
Därför finns det ju inget som kvalitetssäkrar de uppgifter man hämtar härifrån. Det är väl forumets svaghet. Det är dock möjligheten att skriva vad man vill, själva diskussionerna, som fått forumet att blomstra och inte konkurreras ut av wikipedia.

Söker man på knark ont i magen kan du lika görna hitta en tråd om nån som fått magknip av knark, som en tråd om nån som påstår sig ha tryckt upp en bajamaja i röven och nu undrar om man kan knarka bajs...

Själv tycker jag fb är ett kul tidsfördriv, med möjlighet att ofta få riktigt bra svar.
Jag skulle säga att forumet definitivt är både och.

Självklart är tyngdpunkten på diskussioner (eller borde vara) men faktumet att "allt stannar på FB" även gör forumet till en enorm kunskapsbank. Man kan nästan utgå från att de frågeställningar man har redan diskuterats både en och två gånger.

Nuförtiden med alla sociala media där inlägg dyker upp och tas bort i en rasande fart så kan man (oftast) lita på att dessa sparats undan av FBare och därmed är åtkomliga i framtiden.

Det är dags för oss användare att "sälja" FB och påpeka att det inte bara är hat/rasism, avvikande sexuella preferenser, droger m.m. som diskuteras här. Observera att jag inte lägger några värderingar i att de jag räknade upp är fel att diskutera. Däremot är FB så mycket mer och det är dags att föra fram detta till de som endast ser FB som en hat-site.
Citera
2017-12-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Det är dags för oss användare att "sälja" FB och påpeka att det inte bara är hat/rasism, avvikande sexuella preferenser, droger m.m. som diskuteras här. Observera att jag inte lägger några värderingar i att de jag räknade upp är fel att diskutera. Däremot är FB så mycket mer och det är dags att föra fram detta till de som endast ser FB som en hat-site.

Hur mycket får vi använder betalt för att sälja forumet? Hur är det i vårt intresse att lura folk att välja ett forum över ett annat? Speciellt när andra forum normalt har högre kvalitet från utomståendes perspektiv, så det lär ju kräva en del.
Citera
2017-12-04, 23:24
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Hur mycket får vi använder betalt för att sälja forumet? Hur är det i vårt intresse att lura folk att välja ett forum över ett annat? Speciellt när andra forum normalt har högre kvalitet från utomståendes perspektiv, så det lär ju kräva en del.
"Betalningen" är ju att kvalitén kan höjas här och förhoppningsvis ger oss ett bättre utbyte av tankar/idéer.

Jag tror inte att folk är dumma nog att luras hit. Däremot är det aldrig fel att de får upptäcka de delar/forum som massmedia inte nämner finns här.
Citera
2017-12-05, 09:13
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Det är samma funktionalitet som när du håller upp dörren åt någon annan, hjälper någon annan som fallit när det är halt eller reser någons cykel upp som ramlat i blåsten. Nästa gång kan det vara du som gynnas och vår civilisation bygger på att vi till viss del ser till "the greater good" där samhället blir bättre för alla, även en själv, om man ser till helheten.

Ju bättre du gör forumet för andra, desto bättre blir det ju i förlängningen även för dig.
Citera
2017-12-06, 14:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Du kan alltid "betala med fötterna" så att säga. Tycker du inte att Flashback är värt din eller någon annans tid så behöver du ju inte hänga här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in