Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-19, 14:05
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Allt beror ju på hur man ser på det.

Jag anser att alla som predikar kristendomen begår brott mot mänskligheten. Brott mot mänsklighetens naturliga utveckling samt mot alla människor som oskyldigt fördöms i kristendomens namn.


Kära nån..

Och ateister på forumet efterlyser vettiga teister, var är de vettiga ateisterna då?

Topic är annars underground kristna, inte kristendomen i sig.
Citera
2015-07-19, 14:16
  #14
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Kära nån..

Och ateister på forumet efterlyser vettiga teister, var är de vettiga ateisterna då?

Topic är annars underground kristna, inte kristendomen i sig.

Ehh, jag är en vettig ateist. Skulle det jag skrev inte vara vettigt? jag följer också topic mycket väl. Jag beskrev väl inte kristendomen i sig? Jag skrev väl och hänvisade till predikanter av kristendomen? Enligt min åsikt så är det ett grovt brott mot mänsklighetens naturliga utveckling att förespråka kristendomen. Inget konstigt med det?

Snacka om att du verkar enkelspårig?


Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ateister tror att alla kristna är tråkiga som bara håller på och navelskådar sin tro.

Vad är det här för tramsig fördom du har?
__________________
Senast redigerad av nedboy 2015-07-19 kl. 14:18.
Citera
2015-07-19, 14:26
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Ehh, jag är en vettig ateist. Skulle det jag skrev inte vara vettigt? jag följer också topic mycket väl. Jag beskrev väl inte kristendomen i sig? Jag skrev väl och hänvisade till predikanter av kristendomen? Enligt min åsikt så är det ett grovt brott mot mänsklighetens naturliga utveckling att förespråka kristendomen. Inget konstigt med det?

Snacka om att du verkar enkelspårig?

Du verkar avsky allt vad kristendom heter.

Tråden kan ses att innehålla ett perspektiv hur man rationellt ska leva som kristen, jag menar att
omständigheterna kan tvinga också en kristen att göra något som kan betecknas som mindre
lämpligt. Fast som tur är så är de flesta kristna laglydiga oförvitliga människor som inte gör
något illa.
Citera
2015-07-19, 15:06
  #16
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Du verkar avsky allt vad kristendom heter.

Tråden kan ses att innehålla ett perspektiv hur man rationellt ska leva som kristen, jag menar att
omständigheterna kan tvinga också en kristen att göra något som kan betecknas som mindre
lämpligt. Fast som tur är så är de flesta kristna laglydiga oförvitliga människor som inte gör
något illa.

Fast det är där jag anser att du har fel. Jag anser att kristna gör många människor illa varje dag precis hela tiden. Behandlingen av homosexuella som exempel. Jag anser det vara ett grovt brott.

När kristna som jag träffar i jobb och på barnaktiviteter och liknande går på mig med att jag kommer brinna i helvetet bara för att jag inte är kristen så tycker jag att det är ett grovt brott. När kristna vänder sig till min kvinna och hotar med att de kommer kontakta ansvariga i barnvården om hon inte lämnar mig bara för att jag inte är kristen så tycker jag att det är ett brott.

När en tant som stod i gathörnet i mitt område för bara några månader sedan hävdade att jag var en äcklig människa som borde råka ut för både det ena hemska efter det andra bara för att jag inte trodde på Jesus som guds son så tycker jag att det är ett grovt brott. Ett brott som gör någon illa.

Så när du skriver:
Citat:
något som kan betecknas som mindre lämpligt.
så antar jag att du menar enligt vad som är lagligt i en kristens ögon? Eftersom jag inte är kristen så ser jag utifrån det mänskliga ögat i samhället. Det som tanten gjorde mot mig är faktiskt olagligt i lagens mening.

Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Du verkar avsky allt vad kristendom heter.
Det jag avskyr är när någon antar saker som du gör här och efter min erfarenhet så är det något kristna vanligtvis gör.
Citera
2015-07-19, 15:18
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Fast det är där jag anser att du har fel. Jag anser att kristna gör många människor illa varje dag precis hela tiden. Behandlingen av homosexuella som exempel. Jag anser det vara ett grovt brott.

När kristna som jag träffar i jobb och på barnaktiviteter och liknande går på mig med att jag kommer brinna i helvetet bara för att jag inte är kristen så tycker jag att det är ett grovt brott. När kristna vänder sig till min kvinna och hotar med att de kommer kontakta ansvariga i barnvården om hon inte lämnar mig bara för att jag inte är kristen så tycker jag att det är ett brott.

När en tant som stod i gathörnet i mitt område för bara några månader sedan hävdade att jag var en äcklig människa som borde råka ut för både det ena hemska efter det andra bara för att jag inte trodde på Jesus som guds son så tycker jag att det är ett grovt brott. Ett brott som gör någon illa.

Så när du skriver:

så antar jag att du menar enligt vad som är lagligt i en kristens ögon? Eftersom jag inte är kristen så ser jag utifrån det mänskliga ögat i samhället. Det som tanten gjorde mot mig är faktiskt olagligt i lagens mening.


Det jag avskyr är när någon antar saker som du gör här och efter min erfarenhet så är det något kristna vanligtvis gör.

Sådana kristna har jag inte träffat på, och jag kan nog tycka att de borde härta ned sig.
Faktum är att jag gillar inte heller alla former av kristendom, och det finns så många troende
som inte har kommit så långt i sitt kristna liv, utan de bara har navelskådandet framför sig.
Men man måste leva litet också, och då kan det dyka upp situationer som gör att man måste
antingen ta för sig eller gå under. Men en del troende är bäst att hålla ifrån sig med en
"ten foot pole".
Citera
2015-07-19, 15:29
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Du verkar avsky allt vad kristendom heter.

Tråden kan ses att innehålla ett perspektiv hur man rationellt ska leva som kristen, jag menar att
omständigheterna kan tvinga också en kristen att göra något som kan betecknas som mindre
lämpligt.
Fast som tur är så är de flesta kristna laglydiga oförvitliga människor som inte gör
något illa.
Omständigheter är en sak, vad kristendomen lär en annan. Kristna är väl inte några perfekta människor, de är ju fulla av synd enligt Bibeln, precis som alla andra. Om omständigheterna "tvingar" en kristen att begå lagbrott är det ju ingenting som kristendomen sanktionerar - individen begår en synd. Sen kan man diskutera vad som är synd och inte, och graden av allvar - att stjäla mat för sin överlevnad (förutsatt att man hade svultit ihjäl annars) ses nog med blidare ögon än att stjäla pensionen från en fattigpensionär. Bara som ett exempel.
Citera
2015-07-19, 15:48
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Omständigheter är en sak, vad kristendomen lär en annan. Kristna är väl inte några perfekta människor, de är ju fulla av synd enligt Bibeln, precis som alla andra. Om omständigheterna "tvingar" en kristen att begå lagbrott är det ju ingenting som kristendomen sanktionerar - individen begår en synd. Sen kan man diskutera vad som är synd och inte, och graden av allvar - att stjäla mat för sin överlevnad (förutsatt att man hade svultit ihjäl annars) ses nog med blidare ögon än att stjäla pensionen från en fattigpensionär. Bara som ett exempel.

Ja och det är då jag menar att "ändamålen helgar medlen". Svälter man så är ett stulet mål mat en
petitess. Fast i en så desperat situation hoppas jag att jag aldrig kommer hamna i. Men vad gör man
om man måste välja att antingen leva eller dö? Då tänker man inte på om det man gör är en synd
eller inte. Egennyttan kan krocka med vad bibeln säger är en synd. Fast vi är ju alla syndare, och
det finns inte nån som aldrig har syndat.
Citera
2017-12-04, 18:15
  #20
Avstängd
De bästa historierna om stora dåd i kristendomens namn hittar man såklart där det fanns/finns motstånd mot den, sen behöver man inte bry sig om hur många som misslyckades, som med spännande krigshistorier. Kanske lite mindre värda, men ändå fantastiska berättelser, kommer från missionärer som har gett sig av till länder där kristendomen är en helt ny lära.

Om inte ironin märktes så var poängen att kristna är egoistiska, överdrivet känsliga personer som är mycket försiktiga med vad de delar med sig av om de inte får något tillbaka. De gömmer sig från verkligheten av rädsla för att förlora något av sig själv, t.ex. ansiktet eller snoppen, men framförallt sin oskuld. Och när de blir förnedrade tar de till bibeln som vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Tex som när jag var ungdom engång och var på resa i Europa, och hade inte duschat på några dar så tog vi en tjyvdusch i en gårds uthus utan att ägarna märkte något. Sen kan man väl diskutera hur vi skulle ha gjort istället.

Det verkar ändå finnas lite, eller snarare jättemycket, hopp för dig.
Citera
2017-12-04, 18:29
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-programmerare
De bästa historierna om stora dåd i kristendomens namn hittar man såklart där det fanns/finns motstånd mot den, sen behöver man inte bry sig om hur många som misslyckades, som med spännande krigshistorier. Kanske lite mindre värda, men ändå fantastiska berättelser, kommer från missionärer som har gett sig av till länder där kristendomen är en helt ny lära.

Om inte ironin märktes så var poängen att kristna är egoistiska, överdrivet känsliga personer som är mycket försiktiga med vad de delar med sig av om de inte får något tillbaka. De gömmer sig från verkligheten av rädsla för att förlora något av sig själv, t.ex. ansiktet eller snoppen, men framförallt sin oskuld. Och när de blir förnedrade tar de till bibeln som vapen.



Det verkar ändå finnas lite, eller snarare jättemycket, hopp för dig.

Ja, är det inte ironiskt, det är nästan som att vi kristna ber om att få stryk.
Citera
2017-12-04, 19:18
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ja, är det inte ironiskt, det är nästan som att vi kristna ber om att få stryk.

Mm, kärleksfullt stryk, inte förakt. Hoppas du kan förlåta det jag har skrivit, och ha det bra.
Citera
2017-12-04, 21:15
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-programmerare
Mm, kärleksfullt stryk, inte förakt. Hoppas du kan förlåta det jag har skrivit, och ha det bra.

No worries, vi kristna slår inga offer.

Som en kompis till mig sade: Man tar gärna tre smällar, bara man får ge en.
Citera
2017-12-04, 21:38
  #24
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ja kristna i dom länderna lever under litet andra villkor än här i Europa och Norden.
Så de är väl mer eller mindre tvungna att smussla en hel del.

Fast jag tänkte mer på om ni har träffat på kristna som kanske lever litet vildare än
vad den gängse normen påbjuder, och då främst här i Norden och Europa.
Ja men det finns väl många kristna som lever vilt... Jag känner många kristna som super varje helg.

Tänk på alla katolska präster som har lite väl roligt med småbarn. Eller pastor Ted Haggard som åker fast när han knarkar och bögar med prostituerad. Frikyrkliga Lars-Eric Petersson som plockar ut megabonus och åtalas för grov trolöshet mot huvudman. Tommy Dahlman som åker fast för rattfylla. Yonggi Cho döms för förskingring. Andrae Crouch åker fast för narkotikainnehav. Tok-konservativa Severina Vuckovic som bevisligen inte lever som hon lär vad gäller sex utanför äktenskapet. Om allt detta är stora grejer som hamnat i nyheterna, och då kan du ju gissa hur många smågrejer de kristna sysslar med som aldrig kommer ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback