Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-19, 10:27
  #1
Medlem
Det finns många olika sorters kristna. Nu undrar jag om ni har träffat på sådana som man kunde
kalla underground kristna? Jag har träffat på några, bla en kaffesmugglare!

Ateister tror att alla kristna är tråkiga som bara håller på och navelskådar sin tro.
Ja, vad säger ni, är det vanligt med kristna som man kan beteckna som litet underground?
Citera
2015-07-19, 10:32
  #2
Medlem
Det finns en hel del i länder där kristendom är förbjuden, som Iran och Saudiarabien. Googla house churches.
Citera
2015-07-19, 10:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Det finns en hel del i länder där kristendom är förbjuden, som Iran och Saudiarabien. Googla house churches.

Ja kristna i dom länderna lever under litet andra villkor än här i Europa och Norden.
Så de är väl mer eller mindre tvungna att smussla en hel del.

Fast jag tänkte mer på om ni har träffat på kristna som kanske lever litet vildare än
vad den gängse normen påbjuder, och då främst här i Norden och Europa.
__________________
Senast redigerad av pk2 2015-07-19 kl. 11:22.
Citera
2015-07-19, 10:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ja kristna i dom länderna lever litet under andra villkor än här i Europa och Norden.
Så de är väl mer eller mindre tvungna att smussla en hel del.

Fast jag tänkte mer på om ni har träffat på kristna som kanske lever litet vildare än
vad den gängse normen påbjuder.
Och då främst här i Norden och Europa.
Förtydliga gärna. Min erfarenhet är att bekännande (aktiva) kristna jobbar hårt med att få bort sina "synder", dvs det vilda levernet är något man bekämpar till vardags. Men Jesus vände ju sig till syndare i första hand, eftersom "det är de sjuka som behöver läkare".
Citera
2015-07-19, 11:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Förtydliga gärna. Min erfarenhet är att bekännande (aktiva) kristna jobbar hårt med att få bort sina "synder", dvs det vilda levernet är något man bekämpar till vardags. Men Jesus vände ju sig till syndare i första hand, eftersom "det är de sjuka som behöver läkare".

Små försyndelser gör väl alla mer eller mindre. Och jag kan väl nämna att när livet kommer på
kritan så gäller devisen, "ändamålen helgar medlen". Men lyckligtvis har vi i Europa varit skonade
från många sådana val man kanske skulle vara tvungen att göra om man exempelvis bodde i
Afrika. Jag menar att om livet i Europa inte vore så tryggt som det ändå är så skulle också
kristna här tvingas att leva litet vildare.
__________________
Senast redigerad av pk2 2015-07-19 kl. 11:31.
Citera
2015-07-19, 12:10
  #6
Medlem
hmmm...
nu kan man ju inte jämföra svenska kristna med kaffesmugglare i Afrika.

Jag har svårt att se hur man skulle kunna ägna sig åt olagligheter i Sverige och ändå vara kristen.
Kanske kristna som döljer flyktingar i sina hem?
Citera
2015-07-19, 12:23
  #7
Medlem
soligts avatar
Mest gospel och kors i taket.
Citera
2015-07-19, 12:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
hmmm...
nu kan man ju inte jämföra svenska kristna med kaffesmugglare i Afrika.

Jag har svårt att se hur man skulle kunna ägna sig åt olagligheter i Sverige och ändå vara kristen.
Kanske kristna som döljer flyktingar i sina hem?

Ja, alltså kaffesmugglare i Sverige menar jag.
Sen finns det säkert en och annan bidragsfuskare också. Men det är bara paragrafryttare som
bryr sig om sånt.

Varför har en del kristna svårt för att agera i egennytta, omständigheterna
kan tvinga också kristna att ta en del svåra beslut. Litet gammaldags hederliga frimureriknep
för att underlätta tillvaron kan vara nästan en livsnödvändighet för en del för att komma opp sig
i livet. Men lagboken säger att det är "bedrägligt beteende".

Tex som när jag var ungdom engång och var på resa i Europa, och hade inte duschat på
några dar så tog vi en tjyvdusch i en gårds uthus utan att ägarna märkte något.
Sen kan man väl diskutera hur vi skulle ha gjort istället.
Citera
2015-07-19, 12:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ja, alltså kaffesmugglare i Sverige menar jag.
Sen finns det säkert en och annan bidragsfuskare också. Men det är bara paragrafryttare som
bryr sig om sånt.

Varför har en del kristna svårt för att agera i egennytta, omständigheterna
kan tvinga också kristna att ta en del svåra beslut. Litet gammaldags hederliga frimureriknep
för att underlätta tillvaron kan vara nästan en livsnödvändighet för en del för att komma opp sig
i livet. Men lagboken säger att det är "bedrägligt beteende".

Tex som när jag var ungdom engång och var på resa i Europa, och hade inte duschat på
några dar så tog vi en tjyvdusch i en gårds uthus utan att ägarna märkte något.
Sen kan man väl diskutera hur vi skulle ha gjort istället.

Jaha du menar så, jo kristna är nog lite störda vad gäller att gå på gräs eller mot röd gubbe och liknande.

Delvis tror jag det beror på den lutherska moralen.

Bidragsfusk -- tja, kristna assyrier har inga problem med det. (inte i södertälje iaf) Och de har inga problem att hota med våld heller. Det är kanske den typen av underground kristna du efterfrågar.

Citat:
Huvudmisstänkt är gudsmannen Halef Halef som häktats på sannolika skäl, den starkare misstankegraden, misstänkt för grovt bedrägeri. Halef är en högt uppsatt person inom den syrisk-ortodoxa kyrkan och misstänks vara härvans huvudman.

Bedrägerierna som misstänks ha pågått från november 2011 till nu gäller att alla sju ska ha lurat Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan att betala bidrag till syrisk-ortodoxa kyrkans förening, där de ska ha utfört enklare arbetsuppgifter, men polisen misstänker att det förekommit fusk.
http://petterssonsblogg.se/2015/02/0...g-85-miljoner/

Men man bör ju inte göra saker som skadar andra. T.ex. att stjäla.
__________________
Senast redigerad av grelin1999 2015-07-19 kl. 12:54.
Citera
2015-07-19, 12:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jaha du menar så, jo kristna är nog lite störda vad gäller att gå på gräs eller mot röd gubbe och liknande.

Delvis tror jag det beror på den lutherska moralen.

Bidragsfusk -- tja, kristna assyrier har inga problem med det. (inte i södertälje iaf) Och de har inga problem att hota med våld heller. Det är kanske den typen av underground kristna du efterfrågar.



Men man bör ju inte göra saker som skadar andra. T.ex. att stjäla.

Men det där är ju rena maffiametoderna, och så långt behöver man väl inte gå.
Å andra sidan tillåter Gud mer än man tror.
Citera
2015-07-19, 13:13
  #11
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det finns många olika sorters kristna. Nu undrar jag om ni har träffat på sådana som man kunde
kalla underground kristna? Jag har träffat på några, bla en kaffesmugglare!

Ateister tror att alla kristna är tråkiga som bara håller på och navelskådar sin tro.
Ja, vad säger ni, är det vanligt med kristna som man kan beteckna som litet underground?

Ja antagligen lika många som det finns individer runt om i vår värld.
Att vara människa är väl helt enkelt en kamp mot alla frestelser av alla slag som finns.
Det är väl antagligen det som är skillnad på Gudar och människor.
Man ljuger, slåss, hatar, älskar, bedrar eller beter sig som en skit mellan varven.
Det finns inga Gudomliga varelser av människosläktet kan jag tycka.
Barn och de som ej har ett intellekt är förmodligen de enda som ej kommer ens på tanken att smuggla kaffe
Citera
2015-07-19, 13:47
  #12
Medlem
nedboys avatar
Allt beror ju på hur man ser på det.

Jag anser att alla som predikar kristendomen begår brott mot mänskligheten. Brott mot mänsklighetens naturliga utveckling samt mot alla människor som oskyldigt fördöms i kristendomens namn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback