2017-12-04, 16:50
Medlem
greta75s avatar
Stor pepp nu inför mätningen från SCB imorgon. Vad skall vi tro? Jag gissar att vi landar på 16 jämnt.
2017-12-04, 17:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Stor pepp nu inför mätningen från SCB imorgon. Vad skall vi tro? Jag gissar att vi landar på 16 jämnt.

Ganska sannolikt 17 % men i verkligheten betydligt mer. SCB representerar Sd;s botten och alla som inte är rädda att delta eller för lata gör det. Institut som har lägre nivå än SCB har en propagandaagenda. Visst brus kan ursäktas om det är regelbundet
2017-12-04, 18:10
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:

Deras mätningar brukar normalt ligga någon enstaka procentenhet under medelvärdet. Det skulle innebära 16.5 procentenheter. Den här gången så tvivlar jag lite på detta, men vi får väl se i morgon om det blir 16.5 eller 17.5 procentenheter.

Om du har rätt med dina 16 procentenheter så får du väl fira med någon dryck, annars så får du krypa ihop i fosterställning och gråta ut.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/
2017-12-04, 18:29
Medlem
SCB hade SD 18,4 i maj. Efter det har det varit en " dålig " höst. Jag tror nu på 16,4. Nästa maj har de återhämtat sig med råge.
2017-12-04, 18:48
Medlem
Tror SCB kan bli lite av en kalldusch för SD, kristerssoneffekten. Det är lätt att bli övermodig av mellanvalsmätningar som i sig inte behöver hålla ända fram, det har många fått erfara. Det är väsensskilt på att att säga sig rösta på det ena och andra i ett imaginärt val och att göra det i ett riktigt. När det närmare sig ett riktigt val börjar folk också ta mätningarna på¨större allvar.

Om det är så många som det verkar som lämnat SD för M och den nye frälsaren Kristersson, får man nog säga att de är mer än lovligt korkade och politiskt omedvetna. Bara ett barn kan väl tro att M skulle ha en verklig invandringspolitik som är synonym med SD:s? Att svänga sig med "hård" retorik är en sak, vad det blir i verkligheten en annan. Men tricket är att uttala sig realt vagt och obestämt, så många som möjligt kan projicera sina önskningar på det sagda. Att de i verkligen inte sagt vad folk tror de sagt är vanligt, därav att många tror att politiker ljuger och luras mer än de gör.
Senast redigerad av Efterdradd 2017-12-04 kl. 18:51.
2017-12-04, 20:10
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Om skojarna på SCB skojar som vanligt bör 16% i verkligheten motsvara ungefär 22,5%!

Ett mycket bra utångsläge för att garantera SD som största parti i samband med valet...
2017-12-04, 20:19
Medlem
SIFO hörde av sig häromdagen och jag kan förstå de som har problem med att svara ur hjärtat om vilket parti man skulle rösta på om det vore val idag. För egen del var det inte svårt. Låt mig gissa - var tredje/fjärde som tänker rösta på Sd drar nog till med ett alternativ. Lite obehagligt är det allt, att fläka ut sina tankar inför en främmande person i telefon. Så om min teori stämmer, lägg på en tredjedel på nästa Sd siffra, dvs om SIFO säger 17% så är nog den rätta någonstans mellan 22 och 24%.
2017-12-04, 20:21
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Exakt vad de vill få dig att tro, dvs att SD ligger runt 17-18 % och guppar. Det är bara lågbegåvat nonsens.
Läs vad jag skrev. Idag pekar det på 20-23%. SD KAN få så "lite" som 17 nästa höst och "bara" öka med ett helt jävla småparti.
Eller så blir det uppåt 27. Att förkasta Sentio och Yougov är inte tråden värdigt. Punkt.
Svenskar är får med guldfiskminne.
Resultatet i sept kommer bero på hur bra valrörelse SD skapar och antal/typ av skandaler som kommer generera olika typer av reaktion från MSM.
2017-12-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexStout
SIFO hörde av sig häromdagen och jag kan förstå de som har problem med att svara ur hjärtat om vilket parti man skulle rösta på om det vore val idag. För egen del var det inte svårt. Låt mig gissa - var tredje/fjärde som tänker rösta på Sd drar nog till med ett alternativ. Lite obehagligt är det allt, att fläka ut sina tankar inför en främmande person i telefon. Så om min teori stämmer, lägg på en tredjedel på nästa Sd siffra, dvs om SIFO säger 17% så är nog den rätta någonstans mellan 22 och 24%.

Min poll här på FB visade att 50% av de som röstar SD aldrig skulle sådan det högt...
2017-12-04, 20:49
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Hallå, det är SCB vi pratar om. Inte en tiondel över 15% får SD hos dem. Min gissning är att de tangerar senaste Sifo och hamnar på 14,7%. 16% hos Sifo nu måste nog betraktas som en smärre sensation. Och skulle de mot förmodan ge SD hela 17-19% då kan vi lugnt utgå från att den reella opinionssiffran är minst 23-24% redan nu - nio månader före valet.

Tilläggas bör också att S med stor sannolikhet kommer att få kring 30% hos SCB. Överskattning av S och grav underskattning av SD hör liksom ihop med SCB. Så har det varit i åratal, de är ökända för detta. T o m gamla rävar som K-G Bergström har belyst och påtalat detta mer än en gång. Se bara på 2014, då fick SD 8,1% i deras sista mätning inför valet (maj 2014), valresultatet: 12,9%. De hamnade bara 59% fel där... snacka om träffsäkert institut
Senast redigerad av Smoothman 2017-12-04 kl. 20:59. Anledning: Korrigering
2017-12-04, 21:15
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Hallå, det är SCB vi pratar om. Inte en tiondel över 15% får SD hos dem. Min gissning är att de tangerar senaste Sifo och hamnar på 14,7%. 16% hos Sifo nu måste nog betraktas som en smärre sensation. Och skulle de mot förmodan ge SD hela 17-19% då kan vi lugnt utgå från att den reella opinionssiffran är minst 23-24% redan nu - nio månader före valet.

Tilläggas bör också att S med stor sannolikhet kommer att få kring 30% hos SCB. Överskattning av S och grav underskattning av SD hör liksom ihop med SCB. Så har det varit i åratal, de är ökända för detta. T o m gamla rävar som K-G Bergström har belyst och påtalat detta mer än en gång. Se bara på 2014, då fick SD 8,1% i deras sista mätning inför valet (maj 2014), valresultatet: 12,9%. De hamnade bara 59% fel där... snacka om träffsäkert institut
SCB är intressant på andra sätt än de vanliga OU. Aktuella nivån är förkastlig utan Crispys omräkningsfaktor.
15,6 gissar jag.
2017-12-04, 21:23
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Nej, nu är du lite väl pessimistisk.

Så här såg de fyra senaste mätningarna ut från SCB.

Kod:
November 2015	19.9 %

Maj 2016	17.3 %

November 2016	17.5 %

Maj 2017	18.4 %

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här