2017-12-04, 13:45
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Jo, men att det expanderar behöver väll inte innebära mer möjligheter till fler solsystem? ”Massan” ökar inte, bara avstånden mellan dem.
Än om universum är oändligt så ger det ju inte fler chanser till liv än den massa som existerar för att skapa en viss mängd solsystem osv. Om inte massan förstås också är oändlig.

Jag har även läst och hört om multiversum och det är ju en lite annorlunda tagning på det hela. Skulle den teorin stämma om ett oändligt antal oändliga universum så är det ju en garanti på att du och jag sitter någonstans i ett annat universum och har just denna diskussionen nu exempelvis.

Att det finns mängder med olikartade liv i vårat universum är jag också fullt övertygad om!

Nej, just det har du onekligen rätt i.
Och om det expanderar desto svårare blir det att kunna hitta varann eftersom vi hela tiden expanderar i en oerhörd fart från varandra.
Dvs att om det stämmer så kommer vi inte att kunna se stjärnor i framtiden utan natthimlen är ett totalt mörker. Deprimerande tanke även detta.

Just Multiversum har jag inte direkt satt mig in i så mycket, men det är onekligen en intressant teori.
I allt detta stora och mystiska så är absolut inte det otänkbart heller.
Det enda säkra är att du och jag med största sannolikhet tyvärr aldrig kommer få reda på det för att vi befinner oss i en för tidig tidsålder.
Citera
2017-12-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Just nu finns det lika lite bevis på att universum är oändligt som att det finns en Gud. Allt vi vet är att människan är väldigt liten och i ett tidigt utvecklings stadie

Men att universum Inte är oändligt finns bevis för?
Och det är troligare än motsatsen pga. vad?

Om du ska ge dig på min tes får du ju argumentera inom min tes förutsättningar, inte att min tes är fel och därför fungerar inte mina förutsättningar.
Ska du säga att min tes är fel får du ju ge ett alternativ, annars är det ju bara åsikt och då håller väl ändå min argumentatio inom tesen?

Alltså, oändligt univerum=oändligt med liv.

Tills jag får några siffror att räkna på så anser jag nog att detta är lika sannolikt som motsatsen.

Blandar man in gud, vad är troligast?
Att gud skapar oss till sin avbild och vi är unika samtidigt som han skapat univerum i dess ofantliga storlek för oss att beundra men helt livlöst?
Eller, vi är skapade av gud som ett av alla experiment med liv på en av alla platser i det av han skapade universum?
Citera
2017-12-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Nej, just det har du onekligen rätt i.
Och om det expanderar desto svårare blir det att kunna hitta varann eftersom vi hela tiden expanderar i en oerhörd fart från varandra.
Dvs att om det stämmer så kommer vi inte att kunna se stjärnor i framtiden utan natthimlen är ett totalt mörker. Deprimerande tanke även detta.

Just Multiversum har jag inte direkt satt mig in i så mycket, men det är onekligen en intressant teori.
I allt detta stora och mystiska så är absolut inte det otänkbart heller.
Det enda säkra är att du och jag med största sannolikhet tyvärr aldrig kommer få reda på det för att vi befinner oss i en för tidig tidsålder.
Mycket deprimerande, av någon konstig anledning. Ja man föddes ett par hundra år för tidigt 😆 Men jag hoppas på att vi hinner lösa det mänskliga åldrandet, innan vi trillar av pinnen.
Citera
2017-12-04, 14:15
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Mycket deprimerande, av någon konstig anledning. Ja man föddes ett par hundra år för tidigt 😆 Men jag hoppas på att vi hinner lösa det mänskliga åldrandet, innan vi trillar av pinnen.

Av kosmetiska skäl? Kanske, inte helt, men en hel del.
Evigt liv är jag tveksam till.
Och det är ju trots allt en himla tur att folk dör i takt med att vi överbefolkas, annars hade hela världen sett ut som Indien.

Lyckas vi inte förhindra åldrandet men löser möjligheten att färdas i ljusets hastighet så kommer vi behöva bygga upp civilisationer i rymdskepp för att framtida generationer ska kunna besöka okända planeter.
Citera
2017-12-04, 14:23
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Men att universum Inte är oändligt finns bevis för?
Och det är troligare än motsatsen pga. vad?

Om du ska ge dig på min tes får du ju argumentera inom min tes förutsättningar, inte att min tes är fel och därför fungerar inte mina förutsättningar.
Ska du säga att min tes är fel får du ju ge ett alternativ, annars är det ju bara åsikt och då håller väl ändå min argumentatio inom tesen?

Alltså, oändligt univerum=oändligt med liv.

Tills jag får några siffror att räkna på så anser jag nog att detta är lika sannolikt som motsatsen.

Blandar man in gud, vad är troligast?
Att gud skapar oss till sin avbild och vi är unika samtidigt som han skapat univerum i dess ofantliga storlek för oss att beundra men helt livlöst?
Eller, vi är skapade av gud som ett av alla experiment med liv på en av alla platser i det av han skapade universum?

Men universum kanske inte är ofantligt stort? Det är det för oss men vem säger att vi är universums mittpunkt?

Att universum inte är oändligt talar allt annat för som människan känner till. För inget annat som vi vet är oändligt. Bara för att människan inte kan uppfatta dess storhet betyder inte att det är oändligt.

Jag säger inte att universum INTE är oändligt. För det vet jag såklart inget om. Men att vara övertygad om att det är oändligt är som allt annat otydligt som man är övertygad om, vill säga fel.
Citera
2017-12-04, 14:25
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Ateister kan fortfarande inte förklara hur planeter uppstod ur det expanderande universum, eller hur de kemiska sammansättningar som existerar idag uppkom i sken av det faktum att Big Bang enbart bestod av en liten uppsättning specifika kemiska sammansättningar som inte kan ge upphov till nuvarande föreningar.

Med allt detta i åtanke ter det sig absurt att inget liv hittats i universum. Den enda förklaring som återstår är att Bibeln är sann.
Varför tror du att den enda förklaring som återstår att Bibeln är sann? Har du undersökt alla andra oändliga förklaringar innan du fick den snilleblixten?
Citera
2017-12-04, 14:30
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Om vårt universum inte är så gammalt, och dör om ett tag, så är det kanske inte konstigt att det heller inte kryllar av det vi vanligtvis kallar liv. Men denna ruta innefattar ju inte allting som kan anses vara någon form av liv, utan vara en del av en större livsform.
Vårt problem är ju att vi inte kan göra en vettig bedömning eftersom universum är rätt stort och vi i sammanhanget bara kan tolka en bråkdel av det. Ungefär som om du går ner till havet, fyller ett glas med vatten, och med utgångspunkt från det konstaterar att det inte finns fisk i havet eftersom glaset inte innehåller några fiskar.

Det blir inte enklare av att vi känner till en typ av liv som har uppstått. En typ betyder att det kan uppstå, men eftersom vi bara har en enda mätpunkt så kan det lika gärna innebära att universum kryllar av liv som att vi är ensamma.
Citera
2017-12-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Ateister kan fortfarande inte förklara hur planeter uppstod ur det expanderande universum, eller hur de kemiska sammansättningar som existerar idag uppkom i sken av det faktum att Big Bang enbart bestod av en liten uppsättning specifika kemiska sammansättningar som inte kan ge upphov till nuvarande föreningar.

Med allt detta i åtanke ter det sig absurt att inget liv hittats i universum. Den enda förklaring som återstår är att Bibeln är sann.
Lika lite som religösa kan bevisa sina teser. Den enda förklaring som återstår är att Bibeln inte är sann. 😂
Citera
2017-12-04, 14:58
Medlem
johannespauluss avatar
Är det naivt att tro att vi kommer kunna färdas snabbare än ljuset? Är det naivt att tro att relativitetsteorin och fysiken är felaktigt antagen?
Citera
2017-12-04, 15:10
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Är det naivt att tro att vi kommer kunna färdas snabbare än ljuset? Är det naivt att tro att relativitetsteorin och fysiken är felaktigt antagen?

Tror absolut att människan kommer kunna göra fullt av saker vi klassar som omöjliga idag. Färdas i ljusets hastighet tror jag är en av dem.
Citera
2017-12-04, 16:18
Medlem
Intressant fråga och nästan omöjlig att besvara. Själv hör jag dock till dem som anser att högre livsformer (som till exempel daggmaskar, myror och människor) är relativt sällsynta i universum.

Men låt oss börja med att prata om hur stort universum är. Svaret på den frågan är att det vet vi inte, men astronomer har med hjälp av Hubbleteleskopet tagit extremt djupa bilder av pyttesmå bitar av natthimlen, och så har man räknat galaxerna man har kunnat se på de bilderna. Sedan har man räknat ut hur mycket större hela natthimlen är än den pyttelilla del av den som Hubble fotograferat. Då har man kommit fram till att universum sannolikt innehåller 2 biljoner galaxer, eller 2,000 000 000 000 galaxer.

Astronomerna har också gjort uppskattningar av hur många stjärnor genomsnittsgalaxen innehåller, och så har man multiplicerat det med 2,000 000 000 000. Svaret är att universum sannolikt innehåller mellan 10 upphöjt till 22 och 10 upphöjt till 24 stjärnor. 10 upphöjt till 22 är 10 följt av 22 nollor.

Astronomerna anser dessutom att de flesta stjärnor har planeter. Man har nämligen kommit fram till att de processer som leder till att stjärnor bildas helt naturligt också leder till att planeter bildas.

Allt det här betyder ju att det måste finnas fruktansvärt många planeter i universum. Men hur många av dessa planeter erbjuder de förhållanden som krävs för att levande varelser ska kunna existera där? För att ens börja besvara den frågan måste vi fundera över vad det är som har gjort att det finns så mycket liv här på jorden.

Jag tänker resonera kring den frågan i ett nytt inlägg, där jag ska säga något om vår sol, den som jorden kretsar kring, och jag ska också säga något om vårt solsystem.
Citera
2017-12-04, 16:41
Medlem
iSvempas avatar
Ingenting är oändligt, inte ens universum, det måste därför finnas en gräns, men var. Det spelar ju ingen roll. Frågan är om det finns intelligenta varelser på andra planeter. Svaret på den frågan måste bli. Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in