2017-12-04, 11:39
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast det fanns under sommaren 2017 ingen anledning att ana några ugglor ang Madsen. Det fanns ingen känd våldsamhet och ingen känd tidigare brottslighet. Åtskilliga personer visste att Wall var tillsammans med Madsen på ubåten.

Åjo. Hade hon gjort en noggrann research före aktuell båttur så hade hon erfarit både hans drömmar om det perfekta brottet där han från domkyrkans tak, dit han hade färdats via luftballong, i suverän upphöjdhet kunde följa polisens jakt efter honom själv nere i stan.

Också hans något udda förhållningssätt till prostituerade hade skymtat fram, där han badade naken med prostituerade i verkstan m. m. Säker fanns det mer skvaller att snappa upp vid en grundlig research. Det verkar som om hon i detta avseende nöjt sej med att skrapa litet på ytan. Kanske hade hon därvid även stött på den upphängda skyltdockan mitt i verkstan. Den som var kapad jäms med knäskålarna. Så litet utrymme för en hälsosam skeptisism fanns det allt.
Senast redigerad av Starback 2017-12-04 kl. 12:08.
Citera
2017-12-04, 11:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Fats nu var det var just torterad och mördad Wall blev, så det är väl den riskbedömningen som är den väsentliga här?

Nu utgår du från dina egna fördomar. Att leva i öppet förhållande med - återigen - någon som gett sitt medgivande, säger inget om risken att vederbörande ska våldföra sig på en.

Nu glömde du sexklubbarna...

Har du någon statistik på det? Jag tror nämligen inte på det, det stämmer inte med mina erfarenheter. Folk som har många sexuella kontakter har ett kortare steg till att initiera sexuella kontakter - även med främmande som de bara tillfälligt har för sig själva - än någon som tycker att man ska ha kommit långt i ett förhållande innan man går till sängs. Eller rentav att sådant hör hemma inom äktenskapet. Det säger sig självt.

Närmanden kan leda vidare, även till en våldtäkt. Och DET måste man som kvinna helt enkelt ha i tankarna, innan man går någonstans ensam med en man. Vettiga män respekterar att man efter en första dejt säger "det var trevligt att träffa dig, men jag kan helt enkelt inte ta emot skjuts av dig - vi känner ju inte varann. Men du får gärna följa mig till busshållplatsen".
Citera
2017-12-04, 11:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu glömde du sexklubbarna...

Har du någon statistik på det? Jag tror nämligen inte på det, det stämmer inte med mina erfarenheter. Folk som har många sexuella kontakter har ett kortare steg till att initiera sexuella kontakter - även med främmande som de bara tillfälligt har för sig själva - än någon som tycker att man ska ha kommit långt i ett förhållande innan man går till sängs. Eller rentav att sådant hör hemma inom äktenskapet. Det säger sig självt.

Närmanden kan leda vidare, även till en våldtäkt. Och DET måste man som kvinna helt enkelt ha i tankarna, innan man går någonstans ensam med en man. Vettiga män respekterar att man efter en första dejt säger "det var trevligt att träffa dig, men jag kan helt enkelt inte ta emot skjuts av dig - vi känner ju inte varann. Men du får gärna följa mig till busshållplatsen".

Du spekulerar ju bara. Du pratar om 'dina erfarenheter' så som att någon annan skulle kunna sätta något som helst värde till dem. Här i tråden har du gett uttryck för så mycket stolligheter att du borde få veta att dina 'erfarenheter' inte har så mycket värde.

Ja jag vet, 25% av alla tillfällen då en man och en kvinna är ensamma så... Där har vi en uträkning av dig som sätter alla dina andra slutsatser i perspektiv.
Citera
2017-12-04, 11:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja jag vet, 25% av alla tillfällen då en man och en kvinna är ensamma så... Där har vi en uträkning av dig som sätter alla dina andra slutsatser i perspektiv.

Det har jag fortfarande aldrig sagt. Sluta ljug.
Citera
2017-12-04, 12:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Citat:
Om en normalt viril medelålders man, ateist så att han saknar religiösa normer som håller honom tillbaka, och som lever i öppet förhållande och är känd för ett vidlyftigt sexualliv, får en yngre, kortare, fysiskt svagare och hyfsat snygg kvinna för sig själv någonstans där ingen kan höra henne skrika, och de har all tid i världen innan någon kommer och stör. Så skulle jag säga att chansen är 50 procent att han ska försöka någonting, och i nästa steg 50 procent att han inte kommer att acceptera ett nej om han får ett nej. Så 25 procents chans/risk att en våldtäkt ska ske.

Icke desto mindre en helt bisarr slutsats, om du betänker hur många medelålders ateister som har ett udda sexintresse som finns där ute, och hur många gånger de hamnar ensamma med kvinnor.
Citera
2017-12-04, 12:08
Medlem
Citat:
Om en normalt viril medelålders man, ateist så att han saknar religiösa normer som håller honom tillbaka, och som lever i öppet förhållande och är känd för ett vidlyftigt sexualliv, får en yngre, kortare, fysiskt svagare och hyfsat snygg kvinna för sig själv någonstans där ingen kan höra henne skrika, och de har all tid i världen innan någon kommer och stör. Så skulle jag säga att chansen är 50 procent att han ska försöka någonting, och i nästa steg 50 procent att han inte kommer att acceptera ett nej om han får ett nej. Så 25 procents chans/risk att en våldtäkt ska ske.

Citat:

Jo det har du visst sagt.
Citera
2017-12-04, 12:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Icke desto mindre en helt bisarr slutsats, om du betänker hur många medelålders ateister som har ett udda sexintresse som finns där ute, och hur många gånger de hamnar ensamma med kvinnor.

Exakt, om alla dom villkoren var uppfyllda. Och de hamnar inte ofta ensamma med kvinnor i så extremt utsatta situationer som i en ubåt på havets botten. Kvinnor i allmänhet är inte så dumma. Sorry.
Citera
2017-12-04, 12:29
Medlem
Citat:

Det är ingen som ljuger, du har helt enkelt glömt detta:

Om en normalt viril medelålders man, ateist så att han saknar religiösa normer som håller honom tillbaka, och som lever i öppet förhållande och är känd för ett vidlyftigt sexualliv, får en yngre, kortare, fysiskt svagare och hyfsat snygg kvinna för sig själv någonstans där ingen kan höra henne skrika, och de har all tid i världen innan någon kommer och stör. Så skulle jag säga att chansen är 50 procent att han ska försöka någonting, och i nästa steg 50 procent att han inte kommer att acceptera ett nej om han får ett nej. Så 25 procents chans/risk att en våldtäkt ska ske. (FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Sorry såg försent att det redan var länkat! Ber om ursäkt...
Senast redigerad av diva59 2017-12-04 kl. 12:34.
Citera
2017-12-04, 13:06
Medlem
Citat:
Exakt, om alla dom villkoren var uppfyllda. Och de hamnar inte ofta ensamma med kvinnor i så extremt utsatta situationer som i en ubåt på havets botten. Kvinnor i allmänhet är inte så dumma. Sorry.

Jag tror att du missförstår något fundamentalt. Kan du förklara hur du kommer till 50% risk att män gör närmanden i situationer där de är isolerade med en kvinna, och sedan 50% risk att de inte godtar ett nej? Kan det vara så att du tänker "det händer eller så händer det inte, alltså 50/50"? Det som skrevs här:

Citat:

Betyder att din slutsats (25% risk) är helt befängd eftersom det logiska är att beräkna risken som summan av antalet gånger ateister med udda sexintresse hamnar i situationer ensamma med kvinnor och begår övergrepp delat med det sammanlagda antalet gånger ateister med udda sexintresse hamnar i situationer där de är ensamma med kvinnor (oavsett om övergrepp sker eller inte).
Citera
2017-12-04, 13:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso

Betyder att din slutsats (25% risk) är helt befängd eftersom det logiska är att beräkna risken som summan av antalet gånger ateister med udda sexintresse hamnar i situationer ensamma med kvinnor och begår övergrepp delat med det sammanlagda antalet gånger ateister med udda sexintresse hamnar i situationer där de är ensamma med kvinnor (oavsett om övergrepp sker eller inte).

Det var ju det jag gjorde. Men hela frågan, som jag fick från Clay Allison, där han pressade mig att nämna ett procenttal, var absurd. Så kan ni släppa det nu.
Citera
2017-12-04, 13:22
Medlem
Citat:
Det var ju det jag gjorde. Men hela frågan, som jag fick från Clay Allison, där han pressade mig att nämna ett procenttal, var absurd. Så kan ni släppa det nu.

Alltså, som jag minns det pratade du på om att risken var så påtaglig/stor att den inte går att bortse ifrån. Då tycker jag inte att det är helt orimligt att be om ett konkretare nummer. Om du inte har ett sådant kan du ju inte sitta och uttala dig om risken, om du då inte gör det tydligt att du spekulerar (vilket du till mångas förvåning och misstycke senare i tråden hävdat att du gjort).

Jasså? Vad använde du för källor för att få siffror på de olika variablerna? Nej, jag tycker inte att det är riktigt dags att släppa än - är risken så stor som du påstår och dessutom i någon mån bevisbar (genom källor på variablernas siffervärde) så är det en god orsak att ta sig en funderare på både det ena och det andra. Både i hänseende på fallet och ens privatliv. Så jag är ännu inte riktigt redo att släppa denna sannolikhetsberäkning.
Citera
2017-12-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men du förstår säkert hur det går till när en privatperson ringer till polisen.
Självklart måste de kontrollera uppgifterna innan de drar igång med en kostsam räddningoperation.
Kolla att det stämmer att Kim Wall finns och verkligen är journalist. Kolla att det stämmer att Madsen har åkt ut med Kim med Nautilus. Kolla med S att PM inte kommit hem. Kolla att det inte är ett missförstånd osv osv.
Hur många dumma busringningar/samt missförstånd tror du inte polis får ta emot?

Fast när det handlar om en eventuellt förlist ubåt tror jag att de hellre tar risken att det är ett dyrt falsklarm än att de ska försöka dubbelkolla alla uppgifter innan de besvarar larmet och därmed riskera att de som hade kunnat räddats vid ett direkt pådrag redan avlidit. Någon som, enligt sig själv, hade stor erfarenhet av sjöräddningen (trngw?) bekräftade ju också att det är på det här viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in