2017-12-04, 08:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Jag har blivit hånad genom åren för att jag alltid sålt först innan jag har köpt. Så även om du har rätt i sak att få gör så är det åtminstone inte fel. (Tillhör för övrigt inte några av dina grupper. Möjligen att områdena har hög omsättning...)

Tycker att det är enormt oansvarigt att göra tvärtom. Att köpa något som man inte vet i förväg att man har täckning för. Undantaget är om man sitter med en extra miljon på sparkontot men dessa pengar brukar ju som regel gå till insatsen.

Mycket prat i tråden om att köpa eller sälja först och att oansvarigt att göra på ett visst sätt. Ni kan väl fundera ett slag på hur det skulle bli om alla sålde först och köpte sedan, vilka ska man sälja till om alla tänkte så?
2017-12-04, 09:03
Medlem
Intressant att många här ändå säljer först och köper sen. Skulle jag nog aldrig göra, sannolikheten att hitta det jag vill köpa på den tiden man då har är för låg. Jag är dock rätt petig på vad jag vill ha.

Allting går att sälja det är bara en fråga om priset, man kanske får en 5-600k mindre om marknaden hunnit tappa men sålt blir det ju.
Senast redigerad av Akt 2017-12-04 kl. 09:13.
2017-12-04, 09:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Intressant att folk faktiskt säljer först och köper sen. Skulle jag nog aldrig göra, sannolikheten att hitta det jag vill köpa på den tiden man då har är för låg. Jag är dock rätt petig på vad jag vill ha.

Allting går att sälja det är bara en fråga om priset, man kanske får en 5-600k mindre om marknaden hunnit tappa men sålt blir det ju.

Allt går att sälja men jag påminner återigen om bostadsrätter som i stort sett skänktes bort under 90-talskrisen. Så vill det sig illa får man räkna med nästan fullständiga förluster. Det blir nog tyvärr en trist jul för många som är piskade att bli av med sina lägenheter.
2017-12-04, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Allt går att sälja men jag påminner återigen om bostadsrätter som i stort sett skänktes bort under 90-talskrisen. Så vill det sig illa får man räkna med nästan fullständiga förluster. Det blir nog tyvärr en trist jul för många som är piskade att bli av med sina lägenheter.

Dock är ju sannolikheten att bostadspriserna kommer kollapsa med 100% under den tiden man köpt och skall sälja sin utan förvarning alls i princip obefintlig. Det kan säkert rasa väldigt fort men man går ju inte direkt från flera miljoner till 0 under en natt.
2017-12-04, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av german-reporter
var på barnkalas idag,

en överraskning var att en vän hade köpt hus i slutet av NOV i Oxelösund. De hade vart på ett 10tal visningar sen i augusti och allt hade tydligen gått för ett visst antal procent mer än utgångspriset. Den de köpte hamnade på plus-minus-noll från "the asking price" mer eller mindre. Runt 15k per meter.
Fick se lite bilder och den var nyrenoverad och hade nya vitvaror. Såg fresh ut. Tankar om höjdränta verkade redan banken ha drillat honom med, lite nervös verkade han - men inte som om att det skulle bli några jätteproblem. . At bo där 10år verkade mer eller mindre vara tanken... De går från HR.
Han var nöjd men erkände snabbt att han inte visste alls vad han höll på med, men ingen småbarnsförälder har väl en aning om vad de håller på med...

En annan vän, - ett lite mer läskigt exempel - titta bort ni ekonomer!

Sitter på en 4a i Hagsätra, andra sidan motorvägen, fick bud i jan 2017 på runt 2.9. Nekade! Ville ha mer.... Samtidigt har han startat ett företag i Californien, köpt NY bil 2016 - lånat pengar på bostade och via familj. Visar sig att det är dyrare än han trott att bo i San Diego området, No Shit, dagis kostar också ganska mycket i USA, No Shit... Hur som, cash flow problems
Nu ser det ut som att bilen ska säljas och han inte riktigt vet om han ska hyra ut hans bostad eller sälja den. Han verkar i alla fall acceptera att det har funnits en bubbla och att han inte kommer få ut det han vill ha för lägenheten. Jag vill inte prata för rakt, nu är det ju en vän, men menade att det är bäst att försöka minimera riskerna och sälj sälj sälj..... Ser inte att han har så mycket val, ty, den svartahyresmarknaden kommer svalna rejält och det kommer med all sannolikhet vara enkelt att hitta temporära boenden i STHLMs området 2018, gentemot de närliggande tidigare åren - gissar jag

Det som är mysko är att det andra exemplet ändå är en person som ska ha studerat ekonomi... .. .

Poängen är att båda exemplena inte har så jätte bra koll på det här med att köpa bostad och binda upp sig på - i mitt tycke - ganska stora lån. Dock är dessa två inga riktigt extrema exempel, de har inte spekulerat i mångmiljonlånsklassenavnyabostäder

Intressant syn på T-Centralen idag,
Omnis reklam. Kunde inte riktigt få i mig all information men det var en graf som visade en skarp uppåtkurva, och texten "kinas högabelåning kan utlösa en skuldkris" (typ)

Måste vara ett fint piskrapp för många

du tror inte han vet att det handlar om honom när han läser detta inlägg??

och vad menar du med svartahyresmarknaden?

.
2017-12-04, 09:43
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Uppdaterar

Manuellt härlett från booli.se:s visade slutbud* för ettor och tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
aug: 96,3
sep: 93,9
okt: 89,1
nov: 86,7
1-3 dec: 82,8 (13 objekt)

Kungsholmen
aug: 95,4
sep: 91,4
okt: 88,0
nov: 86,2
1-3 dec: 86,4 (6 objekt)

Vasastan+Östermalm
aug: 104,6
sep: 101,5
okt: 99,7
nov: 95,5
1-3 dec: 89,5 (11 objekt, varav 7 Östermalm)

*Oklart i vad mån slutbud också blivit slutpris.

Ett par slutbud inkomna under helgen för Södermalm och Vasastan/Östermalm, därav denna begränsade uppdatering.

Tycker du gör ett grymt jobb men jag har en fråga, vid vilka antal objekt ser du det som "statistiskt bevisat" när det gäller bostadspriserna?
2017-12-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av german-reporter
var på barnkalas idag,

en överraskning var att en vän hade köpt hus i slutet av NOV i Oxelösund. De hade vart på ett 10tal visningar sen i augusti och allt hade tydligen gått för ett visst antal procent mer än utgångspriset. Den de köpte hamnade på plus-minus-noll från "the asking price" mer eller mindre. Runt 15k per meter.
Fick se lite bilder och den var nyrenoverad och hade nya vitvaror. Såg fresh ut. Tankar om höjdränta verkade redan banken ha drillat honom med, lite nervös verkade han - men inte som om att det skulle bli några jätteproblem. . At bo där 10år verkade mer eller mindre vara tanken... De går från HR.
Han var nöjd men erkände snabbt att han inte visste alls vad han höll på med, men ingen småbarnsförälder har väl en aning om vad de håller på med...

En annan vän, - ett lite mer läskigt exempel - titta bort ni ekonomer!

Sitter på en 4a i Hagsätra, andra sidan motorvägen, fick bud i jan 2017 på runt 2.9. Nekade! Ville ha mer.... Samtidigt har han startat ett företag i Californien, köpt NY bil 2016 - lånat pengar på bostade och via familj. Visar sig att det är dyrare än han trott att bo i San Diego området, No Shit, dagis kostar också ganska mycket i USA, No Shit... Hur som, cash flow problems
Nu ser det ut som att bilen ska säljas och han inte riktigt vet om han ska hyra ut hans bostad eller sälja den. Han verkar i alla fall acceptera att det har funnits en bubbla och att han inte kommer få ut det han vill ha för lägenheten. Jag vill inte prata för rakt, nu är det ju en vän, men menade att det är bäst att försöka minimera riskerna och sälj sälj sälj..... Ser inte att han har så mycket val, ty, den svartahyresmarknaden kommer svalna rejält och det kommer med all sannolikhet vara enkelt att hitta temporära boenden i STHLMs området 2018, gentemot de närliggande tidigare åren - gissar jag

Det som är mysko är att det andra exemplet ändå är en person som ska ha studerat ekonomi... .. .

Poängen är att båda exemplena inte har så jätte bra koll på det här med att köpa bostad och binda upp sig på - i mitt tycke - ganska stora lån. Dock är dessa två inga riktigt extrema exempel, de har inte spekulerat i mångmiljonlånsklassenavnyabostäder

Intressant syn på T-Centralen idag,
Omnis reklam. Kunde inte riktigt få i mig all information men det var en graf som visade en skarp uppåtkurva, och texten "kinas högabelåning kan utlösa en skuldkris" (typ)

Måste vara ett fint piskrapp för många

Vad är det för bil han köpt?
2017-12-04, 10:44
Medlem
MostyBlejsXs avatar
EU-rapport ger Stockholm bottenbetyg

Nu får också Stockholm bottenbetyg för bostadssituationen i en EU-rapport, skriver DN.

Uppgifterna, som kommer från SCB och EU:s statistikmyndighet Euro*stat, presenteras nu i Stockholms läns landstings nya rapport: ”Läget i Stockholmsregionen 2017”. Där jämförs den svenska huvudstaden med Oslo, *Köpenhamn, Helsingfors, Amsterdam, Berlin, Barcelona och Dublin.

Enligt DN är Stockholm näst sämst i klassen när det kommer till att tillhandahålla bostäder som folk har råd med.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/nytt-slag-mot-stockholm-far-bottenbetyg-i-bostadsrapport/
2017-12-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Tycker du gör ett grymt jobb men jag har en fråga, vid vilka antal objekt ser du det som "statistiskt bevisat" när det gäller bostadspriserna?
Det är ju en mätning och inte ett slumpmässigt urval, så det är ju "bevisat" med en datapunkt vad slutpriserna är enligt Booli.

http://www.friatider.se/panik-p-stockholms-bostadsmarknad-n-r-priserna-forts-tter-falla

Standardavvikelsen för Södermalm tycks vara runt 10%. Grafen längst ner.

Så för att kunna säga med 95% sannolikhet att ha rätt att medelpriset 97% skiljer sig från ett tidigare värde på 100% behövs 88 avslut med ett sk. Z-test.

Om nya meddelpriserna är på 90% krävs bara 8 avslut för 95% sannolikhet att vara ett nytt medelvärde skilt från 100%.

Vill du ha andra värden mata in själv:
https://www.statisticalsolutions.net/pssZtest_calc.php

"Statistiskt bevisad" är fluffigt uttryck. Tänk på att om medelvärdena skiljer sig så säger ztestet bara sannolikheten att de skiljer sig inte hur stor skillnaden egentligen är. Egentligen "olika polulationer".
2017-12-04, 10:51
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
nej det kan banken inte, skriv inte här om du är så okunnig.
.
Sluta skriva dumheter.
Syftet med att skriva här är för att bli kunnigare. Okunniga personer är välkomna.

Som jag förstått reglerna så kan bankerna fortfarande ändra obundna lån.
2017-12-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Sluta skriva dumheter.
Syftet med att skriva här är för att bli kunnigare. Okunniga personer är välkomna.

Som jag förstått reglerna så kan bankerna fortfarande ändra obundna lån.
då har du förstått fel, eller läst gamla regler, det är flera år sedan det ändrades till låntagarens fördel, banken kan under inga omständigheter säga upp ett bostadslån så länge låntagaren sköter betalningarna och varit sanningsenlig i ansökan.
2017-12-04, 10:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Mycket prat i tråden om att köpa eller sälja först och att oansvarigt att göra på ett visst sätt. Ni kan väl fundera ett slag på hur det skulle bli om alla sålde först och köpte sedan, vilka ska man sälja till om alla tänkte så?
Man kan ju inte förvänta sig att folk ska agera på ett visst sätt för att ta någon form av ansvar. Man sätter som regel sig själv i första rummet.

Det orsakar heller inget problem på en så stor marknad där ett stadigt flöde existerar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in