2017-12-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
Är det där verkligen vanligt för medelklassen? Observera att det inte är en anklagande ton utan jag har bara genuint svårt att se vuxna människor skulle öka på belåningen för konsumtion snarare än en akut avgift, en dyr tandläkaravgift exempelvis.

Andra får gärna dela med sig av sina erfarenheter i det här ämnet, antingen som ovan, anekdotiska exempel eller artiklar.
Det vanliga vad jag kan se är att folk ökat på belåningen för reparationer & renoveringar av bostaden.

Dock finns det folk som lånar upp på bostaden till köp av segelbåt od. Men då handlar det nog mer om att dom har amorterat ned lånen och anser att dom har så mycket sparat att dom kan göra så. Dvs någon som har 6 MSEK i bostaden kan låna upp 500 KSEK och köpa en segelbåt, för de anser 5.5 MSEK är tillräcklig mycket sparande.

Finns kanske inga tunga skäl till att ha enorma summor sparande.
2017-12-04, 00:25
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Sorry, verkligheten ser ut sån att många bostäder är belånade upp till skorstenen.

Det har helt enkelt gått till så att de frågat banken om tex billån. Banken har bedömt värdet på deras bostad och gett mer lån.

Utlandsresor, lyxvanor, bilar, båtar.

Då bostaden blivit värd en mille till har folk blivit fartblinda.

"Det är alltid en bra investering att köpa sin bostad"

Skulle vara intressant hur många som köpt nyproduktion som det är Inflytt 2018 och hur många av dom som inte sålt sin nuvarande bostad.

Jag har gjort det. Dock har jag sålt min lägenhet nyligen, vilket gick sådär.. Uppskattningsvis ca 12% under prisnivåerna som rådde i våras. Det är dock inte ett dugg synd om mig då jag tjänat en skaplig hacka bara genom att bo.
2017-12-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
När jag sålde min förra bostad uppgick pantbreven till 17% av försäljningssumman. Köparna berättade att dom slog till på min villa just för att pantbreven var så mycket. Dvs det var ännu lägre hos andra som sålde.

Jag förstår dock inte hur du får <17% belåning till att bli "upp till skorstenen".
Kan det vara så att du lyssnat på för många flummare.

Du är alltså inte medveten om att folk får igenom lån pga deras värde på bostaden?

Isåfall kan jag förstå att du inte är oroad över en bostadskrasch.

Hur tror du det kommer sig att vi ligger i toppen i världen på att vara belånade?

https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/tio-fragor-och-svar-om-svenskarnas-skulder
2017-12-04, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Jag har gjort det. Dock har jag sålt min lägenhet nyligen, vilket gick sådär.. Uppskattningsvis ca 12% under prisnivåerna som rådde i våras. Det är dock inte ett dugg synd om mig då jag tjänat en skaplig hacka bara genom att bo.

Gött!

Hoppas du fått ihop en buffert.
2017-12-04, 00:36
Medlem
var på barnkalas idag,

en överraskning var att en vän hade köpt hus i slutet av NOV i Oxelösund. De hade vart på ett 10tal visningar sen i augusti och allt hade tydligen gått för ett visst antal procent mer än utgångspriset. Den de köpte hamnade på plus-minus-noll från "the asking price" mer eller mindre. Runt 15k per meter.
Fick se lite bilder och den var nyrenoverad och hade nya vitvaror. Såg fresh ut. Tankar om höjdränta verkade redan banken ha drillat honom med, lite nervös verkade han - men inte som om att det skulle bli några jätteproblem. . At bo där 10år verkade mer eller mindre vara tanken... De går från HR.
Han var nöjd men erkände snabbt att han inte visste alls vad han höll på med, men ingen småbarnsförälder har väl en aning om vad de håller på med...

En annan vän, - ett lite mer läskigt exempel - titta bort ni ekonomer!

Sitter på en 4a i Hagsätra, andra sidan motorvägen, fick bud i jan 2017 på runt 2.9. Nekade! Ville ha mer.... Samtidigt har han startat ett företag i Californien, köpt NY bil 2016 - lånat pengar på bostade och via familj. Visar sig att det är dyrare än han trott att bo i San Diego området, No Shit, dagis kostar också ganska mycket i USA, No Shit... Hur som, cash flow problems
Nu ser det ut som att bilen ska säljas och han inte riktigt vet om han ska hyra ut hans bostad eller sälja den. Han verkar i alla fall acceptera att det har funnits en bubbla och att han inte kommer få ut det han vill ha för lägenheten. Jag vill inte prata för rakt, nu är det ju en vän, men menade att det är bäst att försöka minimera riskerna och sälj sälj sälj..... Ser inte att han har så mycket val, ty, den svartahyresmarknaden kommer svalna rejält och det kommer med all sannolikhet vara enkelt att hitta temporära boenden i STHLMs området 2018, gentemot de närliggande tidigare åren - gissar jag

Det som är mysko är att det andra exemplet ändå är en person som ska ha studerat ekonomi... .. .

Poängen är att båda exemplena inte har så jätte bra koll på det här med att köpa bostad och binda upp sig på - i mitt tycke - ganska stora lån. Dock är dessa två inga riktigt extrema exempel, de har inte spekulerat i mångmiljonlånsklassenavnyabostäder

Intressant syn på T-Centralen idag,
Omnis reklam. Kunde inte riktigt få i mig all information men det var en graf som visade en skarp uppåtkurva, och texten "kinas högabelåning kan utlösa en skuldkris" (typ)

Måste vara ett fint piskrapp för många
2017-12-04, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
I Kina växer ekonomin dock fortfarande med några procent årligen och tack vare de extrema klasskillnaderna finns det gott om folk med pengar plus att har har ett historiskt högt sparande att falla tillbaka på.

Men för några månader sedan stramade man åt, tack vare alla spekulationsköp införde man regeln att lån till en andra bostad kräver typ 80% kontantinats eller vad det var, inga 15% i alla fall. Detta har nu fått bostadspriserna i Beijing att börja falla och detta basunerar China Daily (kommunistpartiets propagandakvarn) ut som någonting POSITIVT! Man arbetar deussutom aktivt med att begränsa bostadspriserna genom priskontroll på stor del av nyproduktionen och man kollar att den som köper inte äger bostad sedan tidigare etc, detta för att trycka ut rimligt prissatta bostäder till folket och motverka spekulation.

Men i Sverige lallar alla på som om ständigt ökande bostadspriser vore ett självspelande piano som garanterar ökat välstånd till alla.

Every year China investors are given the warning that Shanghai housing prices are out of control. They have been rising precipitously now for at least a decade, with an average 1,000 square foot apartment in Shanghai going for $725,000, or around five million yuan. Shanghai's average salary per month is 7,108 yuan ($1,135) or 85,300 yuan a year. That puts local property in Shanghai at about 50 times median salaries in the city. Housing costs in Shanghai are unsustainable.

https://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2017/03/19/shanghai-housing-prices-completely-unsustainable/#3d6f2c44326e

En av de första artiklarna jag hittade om kinas situation...
Att dra i bromsen nu känns lite sent....

Men visst,

Att dra paraleller till sveriges situation är inte jätte relevant. Snarare intressant,

Men om Kinas ekonomi total bromsar är det högst relevant för Sverige (och -)
2017-12-04, 00:49
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Glömde svara på denna igår. Den villa/lägenhet man bor i själv är ju naturligtvis inte en spekulationsbostad, utan ovanstående gäller ju bara om man har ytterligare en lägenhet i Stockholm, som man alltså inte bor i. Låt oss begränsa oss till Sthlm i detta fall, så vi slipper gränsdragningar kring semesterlägenheter.

Det är många i Sthlm som i spekulationssyfte bor dyrare än sitt behov. Dvs ett par i 30-årsåldern som maxar sina lånelöften och trycker in varenda krona i en 6-milles tvåa eller en 8-milles trea innanför tullarna. De skulle aldrig köpt så dyrt om det inte var för den självklara sanningen att bostaden bara ökar i värde. Och desto dyrare bostad man har desto mer i värde ökar den varje år i kronor och ören. 10% upp på en maxbelånad 8 millars trea är ju 800k. Medans 10% upp på en 3 millars-tvåa i närförort är ju bara 300k. Go figure
2017-12-04, 00:51
Medlem
kumlafucker84s avatar
Jag som inte kan få lån o.s.v. när bubblan spricker som jag då tänkt att köpa en bostadsrätt. Hur ska jag kunna få råd med det som är i stort behov av en bostad? Kan någon tipsa mig om en bostad på icke så attraktiva områden där man förmodligen inom några år har råd med att införskaffa sig?
2017-12-04, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
mycket text, men läsbart för all del

Det är jätte bra för bankerna att folk lånar upp sig!

Helt ok för de flesta fastighetsbolagen (några kanske går omkull men det drabbar -gissar jag- inte någon i styrelsen eller annan viktig person, de har ju gottat sig ordentiligt och kunna plocka ut tillräckligt redan)

bra för många i en lång kedja helt enkelt.

Jätte dåligt för de som sitter med höga lån och inte har mycket till säkerhet eller framtidsseende (tyvärr alltför många)

Regeringen? Till konspirationsforumet everyone!

;-)
2017-12-04, 03:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
Är det där verkligen vanligt för medelklassen? Observera att det inte är en anklagande ton utan jag har bara genuint svårt att se vuxna människor skulle öka på belåningen för konsumtion snarare än en akut avgift, en dyr tandläkaravgift exempelvis.

Andra får gärna dela med sig av sina erfarenheter i det här ämnet, antingen som ovan, anekdotiska exempel eller artiklar.

Hur är det med läsförståelsen? Jag skrev ingenting om att låna till konsumtion. Inte nu. Det jag gav exempel på är nog mycket, mycket vanligt (men nu har det säkert snabbt ändrats). Det vanliga är att folk satt sig i skiten därför att de köpt först innan de sålt och sitter nu på två bostäder istället för en. Inte kul i en marknad som tappar tvärt.
2017-12-04, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Hur är det med läsförståelsen? Jag skrev ingenting om att låna till konsumtion. Inte nu. Det jag gav exempel på är nog mycket, mycket vanligt (men nu har det säkert snabbt ändrats). Det vanliga är att folk satt sig i skiten därför att de köpt först innan de sålt och sitter nu på två bostäder istället för en. Inte kul i en marknad som tappar tvärt.

Tråkig ton, men visst, jag kan väl erkänna att jag missuppfattade dig
2017-12-04, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Principen: jag försöker verkligen att inte ta mig vatten över huvudet.

Bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in