2017-12-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Det du beskriver är vad jag uppfattat som bankers generella regler. Samtidigt vet jag köpare som flyttat in i den nya lägenheten utan att de sålt den gamla och har 6 månaders brygglån. Så det finns undantag. På ett sätt generöst mot säljaren som inte behöver paniksälja, på ett sätt riskabelt för säljaren som frestas att vänta med försäljningen i tron om att priserna snart vänder upp igen. När brygglånet väl förfaller kan priserna vara ännu lägre.

Kan inte någon som jobbar på någon av storbankerna berätta hur stor del av kunderna som erbjuds de generösare brygglånen? Dessutom, kommer bankerna bevilja uppskov när de 6 månaderna passerat?

När jag räknar på scenarion för våren spelar det stor roll hur många, i mina grupper 1-3, som kommer behöva paniksälja i vår. Jag tror det är tillräckligt många för att pressa ner priserna till samma nivå som årsskiftet 13/14. Det bygger dock på antagandet att bankerna inte beviljar uppskov efter 6 månader annat än till väldigt få kunder och att bankerna framgent blir mer restriktiva med att bevilja brygglån om det inte finns ett skriftligt köpavtal på den gamla bostaden på överlåtelsedagen för den nya bostaden. Jag tror bankerna bryr sig mer om enskilda kreditrisker för deras bank, än vad som vore bäst för att mjuklanda bostadsmarknaden som helhet. They are not going to take one for the team.

Så kan det säkert vara. Jag har inte undersökt den möjligheten närmare. Som du skriver man kan tänka sig att bankerna blir mer restriktiva om marknaden är instabil och priserna sjunker istället för att öka.

Att förlänga redan befintliga brygglån lär väl bankerna gå med på så länge ränta och amorteringar betalas enligt plan. I vart fall så länge kalkylen går ihop och riskerna för kreditförluster är minimala. Exempelvis att den som sitter på två bostäder hade räknat med belåning under 70 men marknaden just nu innebär 75. Så länge det inte ser ut som att belåningen kryper över 85 lär bankerna kunna tänka sig att förlänga brygglånet. Men då begränsas ju det till de som haft väl under 70% belåning på tidigare bostad förutsatt att man köper större/dyrare.

Men frågan är om det då kan betraktas som brygglån, snarare blir det ju då vanliga bostadslån med två säkerheter och antagligen omfattas man då av samma krav som alla andra vad gäller amortering.

Ex om man går från en lägenhet på 3 mkr till en lägenhet på 5 mkr och hade 50% belåning på den första. Eftet köpet sitter man på två lägenheter (tidigare) värderade till 8 mkr och lån på 6,5 mkr. Sannolikt över 4,5 ggr inkomsten och då åker man på 3% amortering plus ränta och avgifter. Dvs kassaflöde ut närmare 30k per månad istället för nånstans runt 11k per månad för den nya bostaden. Kanske inte innebär att man behöver bo på gatan om man ligger på säg 900k i årsinkomst, men väl ett ganska jobbigt läge och även om det skulle svida kan man nog tänka sig att ta en "förlust" på första lägenheten och släppa den för 2,5 för att minska kassaflöde ut.
2017-12-02, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
De som ska köpa villa i Bromma borde vara tacksamma för amorteringskravet. Snart behöver de inte längre sälja en njure för att finansiera villan. Eftersom de av naturliga skäl tillhör grupp 5 - ingen har råd med en villa utan att ha gjort bostadskarriär - måste de ju i alla fall sälja lägenheten först. Alltså kan de troligen inte hinna köpa villan före första mars.

Summa summarum:amorteringskravet driver bara efterfrågan på små lägenheter, ettor och små tvåor.

Ang. köpare så finns det ju, vid varje givet tillfälle året runt, folk som varit i startgroparna för att göra ett köp. Man är mer noggrann och tar längre tid på sig vid villaköp jmf med BR. Det jag menar är att de som redan är i startgroparna kommer nog att försöka komma i mål med dealen innan 1 mars (istället för april/maj). Det hade åtminstone jag gjort eftersom villan för barnfamiler är slutmålet. Då är månadskostnaden viktigare än köpeskillingen. Detta baserat på att man i snitt bor i vill i 30 år. Står valet mellan att amortera 4-5k mer / mån eller att betala 6 milj istället för 7 milj tror jag att de flesta väljer första alternativet (siffrorna tagna ur luften endast för att visa tankegången).
2017-12-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jag jobbar inte på bank men jag upplever det som att mer eller mindre samtliga numera köper ny lägenhet före de säljer den gamla.

Det var länge sedan jag hörde någon ha sålt sin bostad och bråttom att hitta ny.
Vad jag känner till är det extremt ovanligt att sälja först. Man gör sig då i praktiken bostadslös, med viss sannolikhet.

De enda jag känner till som säljer först kännetecknas av:
* ensamstående med litet bohag.
* säljer och köper i område med hög omsättning.
* bryr sig inte så mycket om vad dom köper. Dom accepterar utbudet en given helg. Och köper den minst dåliga. Och där man kan få tillträde tillräckligt tidigt.
* Ofta handlar det bara om att dom ska köpa en större BR. Och då går det bra med en nästan godtycklig BR i ett visst område.

Under dessa förutsättningar kan det gå bra att sälja först och köpa sedan. Och då välja en BR där man kan få tillträde någon dag innan man skall ut.

Detta fungerar inte för sådana som mig som kanske letar ett år innan man hittar något värt att bjuda på. Att sälja först och bo på hotell i ett år är inte riktigt en option.
2017-12-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
De har ju satt sig i den situationen på eget bevåg, har spekulerat i fortsatta prisuppgångar, vill tjäna pengar på lån och behålla dessa medel för sig själva alternativt börja tjura och klaga på effekterna av nya händelser eller beslut. Vet hur det låter, "vi tvingades ju till" när ingen någonsin tvingade dem till någonting överhuvudtaget. Kan själv snart sitta i den sitsen där valet står mellan att bo smått och hyra, och det gör jag gärna, eller köpa svindyrt på ny ort, allt pga jobb, eller faktiskt skita i jobbet. Jag kan välja och det kan de andra också göra. Jag gillar inte dessa tattare som viftar bort risker och agerar som idioter...därför att de är just idioter, ömkansvärda förtappade svenskdjävlar av idag.

Det jag menade var att det inte hjälper i det här läget när lagt kort redan ligger.

Men ok, jag förstår och respekterar din position.
2017-12-02, 12:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
ja, om det inte finns något bättre land att flytta till.

finns det ett bättre land än sverige?
blir nog svårt

Nettoutflyttningen av infödda svenskar ligger på några tusen om året sedan flera år tillbaka, så en mindre stad har redan lämnat. Jag bor utomlands och jag tror inte mina barn kommer att flytta till Sverige under närtid.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad jag känner till är det extremt ovanligt att sälja först. Man gör sig då i praktiken bostadslös, med viss sannolikhet.

* bryr sig inte så mycket om vad dom köper. Dom accepterar utbudet en given helg. Och köper den minst dåliga. Och där man kan få tillträde tillräckligt tidigt.
* Ofta handlar det bara om att dom ska köpa en större BR. Och då går det bra med en nästan godtycklig BR i ett visst område.

Under dessa förutsättningar kan det gå bra att sälja först och köpa sedan. Och då välja en BR där man kan få tillträde någon dag innan man skall ut.

Detta fungerar inte för sådana som mig som kanske letar ett år innan man hittar något värt att bjuda på. Att sälja först och bo på hotell i ett år är inte riktigt en option.

Jag upplever att det var vanligare förut. Skönt att vi är överens ibland.

Och vi kan alltså följaktligen konstatera att det finns nog väldans många bostäder till salu just nu där säljaren redan köpt sin nästa bostad vanligtvis med hjälp av brygglån.

Lägenheter som troligen dessutom står tomma eftersom man sällan hyr ut en lägenhet som ska säljas och ha besök av kunder eller rent av tas över med kort varsel.
Medlem
Citat:

Jag har blivit hånad genom åren för att jag alltid sålt först innan jag har köpt. Så även om du har rätt i sak att få gör så är det åtminstone inte fel. (Tillhör för övrigt inte några av dina grupper. Möjligen att områdena har hög omsättning...)

Tycker att det är enormt oansvarigt att göra tvärtom. Att köpa något som man inte vet i förväg att man har täckning för. Undantaget är om man sitter med en extra miljon på sparkontot men dessa pengar brukar ju som regel gå till insatsen.
Medlem
Citat:
Det låter inte som att banken då räknar med att ni belånar båda husen. Gör man så sitter banken med säkerhet på båda lånen och behöver inte vara bekymrade för kreditförluster.
Däremot kommer ni att överskrida deras lånetak tills ni säljer det gamla huset. Dvs ni kommer att sitta med förhöjda ränteutgifter tillfälligt.
I stället för ett max på 5 ggr årsinkomsten sitter ni med kanske 7 ggr årsinkomsten. Det lär ju svida men då det är med säkerhet är det låg ränta. Tillfälligt någon månad borde inte det vara ett problem.

Tvekar banken kan ni eventuellt skaka fram en medlåntagare till lånet på radhuset. Då borde inte banken säga nej. Då är deras ränteinbetalningar säkrade och ni kan hålla på hur länge ni vill med att sälja radhuset.

(Däremot förstår jag att banken vill sätta press på folk att sälja så dom inte drar på det för länge).

---------------------------------
Förr i världen, t ex på 80-talet, var det det inte alls ovanligt att villor var trögsålda. Jag känner till folk som köpte villa och inte lyckades sälja befintlig och fick betala skadestånd till säljarna. Dom försökte få ut lite för mycket för sin befintliga. På den tiden villkorade man ibland köpet med att få sin egen bostad såld. Det har mäklarna jobbat starkt för att få bort.

När jag tittade på villor 2013 så upplevde jag att det var tunt med budgivare. Ibland var jag ensam på visning. Så det med att få villan såld är inte något nytt bekymmer. Det kan ta ett tag att hitta rätt köpare till lite dyrare objekt.

Den villa jag köpte 1990 var lite åt det hållet. Där försökte säljarna få ut för mycket och ratade bra bud. Men sedan försvinner ju budgivarna. Och då blir det lite trögare att sälja.
När jag senare sålde den villan berättade "min" mäklare att han fått erbjudande att sälja den villan 1990. Men säljaren då hade krävt för högt pris, så "min" mäklare hade svarat att: "då får du hitta en bättre mäklare".

I slutändan handlar det om att sätta ett rimligt pris och att acceptera att försäljningen kan ta lite tid. Dvs man kanske inte hittar rätt köpare på en gång.

Ja, precis. Har som sagt inte efterfrågat det från banken så jag vet inte hur de ställer sig till det. Men det blir ju över 5 ggr inkomsten och över vad de angett som max lån för oss. Kassaflödesmässigt skulle det bli ganska mycket pengar ut varje månad. Istället för ~20% av disponibel inkomst blir det ~50% och det svider ju ordentligt. Det håller några månader eller så men sedan får man nog släppa radhuset även om det blir mindre än man förväntat sig. Om man inte kan hyra ut det, då kanske man kan hålla sig kvar runt 20% ändå så att säga, och hoppas att man hittar en köpare som betalar det man vill ha.

(är för övrigt skyldig dig svar från tidigare, men det kommer när tid finns)
2017-12-02, 12:49
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Nettoutflyttningen av infödda svenskar ligger på några tusen om året sedan flera år tillbaka, så en mindre stad har redan lämnat. Jag bor utomlands och jag tror inte mina barn kommer att flytta till Sverige under närtid.

då kanske du kan jämföra för och nackdelar med det nya landet?
blir intressant att läsa
2017-12-02, 12:50
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Ja, precis. Har som sagt inte efterfrågat det från banken så jag vet inte hur de ställer sig till det. Men det blir ju över 5 ggr inkomsten och över vad de angett som max lån för oss. Kassaflödesmässigt skulle det bli ganska mycket pengar ut varje månad. Istället för ~20% av disponibel inkomst blir det ~50% och det svider ju ordentligt. Det håller några månader eller så men sedan får man nog släppa radhuset även om det blir mindre än man förväntat sig. Om man inte kan hyra ut det, då kanske man kan hålla sig kvar runt 20% ändå så att säga, och hoppas att man hittar en köpare som betalar det man vill ha.

(är för övrigt skyldig dig svar från tidigare, men det kommer när tid finns)

Och det är därför banken vanligtvis kräver försäljningskontrakt på befintligt boende om kalkylen inte håller för dubbla bostäder.
2017-12-02, 12:55
Medlem
Citat:
ja, om det inte finns något bättre land att flytta till.

finns det ett bättre land än sverige?
blir nog svårt

Är du seriöst? Vill du ha samma klimat men högre välfärd och säkerhet så kan du ju t.ex. välja Norge. För karriärister är ju i princip alla first world countries bättre. För de som är lite äldre finns det mycket billigare länder som samtidigt har bättre klimat än det mörka och kalla subarktiskta klimat som vi har i Sverige. För de som vill undvika Meetoo-länder och manshat men samtidigt vill ha en hög säkerhet så finns Visegradländerna. Vacker natur och hög säkerhet - Island.

Jag kan fortsätta hela dagen men nöjer mig så...
2017-12-02, 12:59
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
då kanske du kan jämföra för och nackdelar med det nya landet?
blir intressant att läsa

Vad menar du?

Uppebarligen anser exakt så många att fördelarna med att lämna Sverige överväger. Vad fördelarna är exakt varierar från person till person från land till land. Jag pratar om nettot. Bruttoutflyttningen och bruttohemflyttningen är flerdubbelt större. Tiotusentals infödda svenskar flyttar fortfarande hem varje år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in