Citat:
Det du beskriver är vad jag uppfattat som bankers generella regler. Samtidigt vet jag köpare som flyttat in i den nya lägenheten utan att de sålt den gamla och har 6 månaders brygglån. Så det finns undantag. På ett sätt generöst mot säljaren som inte behöver paniksälja, på ett sätt riskabelt för säljaren som frestas att vänta med försäljningen i tron om att priserna snart vänder upp igen. När brygglånet väl förfaller kan priserna vara ännu lägre.
Kan inte någon som jobbar på någon av storbankerna berätta hur stor del av kunderna som erbjuds de generösare brygglånen? Dessutom, kommer bankerna bevilja uppskov när de 6 månaderna passerat?
När jag räknar på scenarion för våren spelar det stor roll hur många, i mina grupper 1-3, som kommer behöva paniksälja i vår. Jag tror det är tillräckligt många för att pressa ner priserna till samma nivå som årsskiftet 13/14. Det bygger dock på antagandet att bankerna inte beviljar uppskov efter 6 månader annat än till väldigt få kunder och att bankerna framgent blir mer restriktiva med att bevilja brygglån om det inte finns ett skriftligt köpavtal på den gamla bostaden på överlåtelsedagen för den nya bostaden. Jag tror bankerna bryr sig mer om enskilda kreditrisker för deras bank, än vad som vore bäst för att mjuklanda bostadsmarknaden som helhet. They are not going to take one for the team.
Kan inte någon som jobbar på någon av storbankerna berätta hur stor del av kunderna som erbjuds de generösare brygglånen? Dessutom, kommer bankerna bevilja uppskov när de 6 månaderna passerat?
När jag räknar på scenarion för våren spelar det stor roll hur många, i mina grupper 1-3, som kommer behöva paniksälja i vår. Jag tror det är tillräckligt många för att pressa ner priserna till samma nivå som årsskiftet 13/14. Det bygger dock på antagandet att bankerna inte beviljar uppskov efter 6 månader annat än till väldigt få kunder och att bankerna framgent blir mer restriktiva med att bevilja brygglån om det inte finns ett skriftligt köpavtal på den gamla bostaden på överlåtelsedagen för den nya bostaden. Jag tror bankerna bryr sig mer om enskilda kreditrisker för deras bank, än vad som vore bäst för att mjuklanda bostadsmarknaden som helhet. They are not going to take one for the team.
Så kan det säkert vara. Jag har inte undersökt den möjligheten närmare. Som du skriver man kan tänka sig att bankerna blir mer restriktiva om marknaden är instabil och priserna sjunker istället för att öka.
Att förlänga redan befintliga brygglån lär väl bankerna gå med på så länge ränta och amorteringar betalas enligt plan. I vart fall så länge kalkylen går ihop och riskerna för kreditförluster är minimala. Exempelvis att den som sitter på två bostäder hade räknat med belåning under 70 men marknaden just nu innebär 75. Så länge det inte ser ut som att belåningen kryper över 85 lär bankerna kunna tänka sig att förlänga brygglånet. Men då begränsas ju det till de som haft väl under 70% belåning på tidigare bostad förutsatt att man köper större/dyrare.
Men frågan är om det då kan betraktas som brygglån, snarare blir det ju då vanliga bostadslån med två säkerheter och antagligen omfattas man då av samma krav som alla andra vad gäller amortering.
Ex om man går från en lägenhet på 3 mkr till en lägenhet på 5 mkr och hade 50% belåning på den första. Eftet köpet sitter man på två lägenheter (tidigare) värderade till 8 mkr och lån på 6,5 mkr. Sannolikt över 4,5 ggr inkomsten och då åker man på 3% amortering plus ränta och avgifter. Dvs kassaflöde ut närmare 30k per månad istället för nånstans runt 11k per månad för den nya bostaden. Kanske inte innebär att man behöver bo på gatan om man ligger på säg 900k i årsinkomst, men väl ett ganska jobbigt läge och även om det skulle svida kan man nog tänka sig att ta en "förlust" på första lägenheten och släppa den för 2,5 för att minska kassaflöde ut.